Nykøbing Station blev anlagt sydøst for købstaden, Nykøbing Sjælland, på et helt øde område. Selve afslutningen af Odsherreds Jernbane ved Nykøbing Station var en lidt underlig nordøstlig "blindtarm" – da man havde et håb, og en forventning om, at Odsherreds Jernbane senere skulle forlænges til Rørvig.
Nykøbing Station er tegnet af Heinrich Wenck, som var DSB's ledende arkitekt fra 1894 til 1921. Nykøbing Station er tegnet som en høj grundbygning med et relativt lavt heltag udført i skiffer. Stationsbygningen er opført i grundmur, med blank mur af røde sten op til vindueshøjde, hvorefter den resterende del af vægen er hvidkalket. Vinduerne i stationsbygningen er isat i høje og fladbuede åbninger, hvor de originale småsprossede vinduer er bibeholdt. Hovedbygningen er opført i to etager, mens sidebygningerne oprindelig var i én eller halvanden etage.
Nykøbing Stations varehuset lå nordøst for stationsbygninger og var Odsherreds Jernbanes største varehus. Arkitekturen var i samme stil som stationsbygningen og selve godsekspedition var indrettet i selve varehuset.
Ved opførslen af den femsporede remise i 1899 blev remisen indrettet som Odsherreds Jernbanes primære værksted. Værkstedet flyttede dog til Holbæk i 1904-1905. Drejeskiven ud for remisen blev i 1949 ombyttet med den i Asnæs og forlænget og forstærket af hensyn til kørsel med DSB's damplokomotiver type D, som havde en længde på over 15 meter og en tjenestevægt på omkring 45 tons. Drejeskiven blev i 1968 ombyttet med den fra Holbæk, nu tiloversblevne 14 meter drejeskive.
Nykøbing Station havde gode forhold med fast enderampe, kreaturfolde m.m. Den godt en kilometer lange sydgående havnebane udgik fra sporarealet og har i tidens løb haft flere private sidespor til bl.a. svineslagteriet og bådeværftet. Det er flere årtier siden at havnebanen blev nedlagt, men helt op igennem 1970'erne var der stadig vognladningstrafik på havnebanen, selvom sporarealet ved havnen var blevet meget reduceret.
Nykøbing Station har i årenes løb undergået mange udvidelser og ændringer. Dette gælder både stationsbygningen, pakhuset, remisen m.v. De første udvidelser fandt sted i 1911-1915 og allerede igen i 1920-1921 skulle der flere udvidelser til. Året efter fik posthuset en større tilbygning. I 1961 blev der gennemført en større modernisering af Nykøbing Station og posthuset fik en ny større udvidelse. Remisen blev udvidet med tilbygning til de nye dieselmotorvogne i 1961 og i 1968 tilkom en brugt traktorremise fra DSB.
Ved Odsherreds Jernbanes åbning, byggede selskabet en toldkammerbygning i forlængelse af stationsbygningen, som så blev lejet ud til Toldvæsenet. I 1953 blev "toldkammerbygningen" overtaget af Nykøbing kommune, som indrettede den til rutebilstation.
Odsherreds Jernbane overlod et areal syd for hovedsporet til toldvæsenet, som opførte en ny toldkammerbygning, der i dag eksisterer på adressen Havnegade 9. Bygningen har på den ene side et moderne udsende og på den anden side en meget karakteristisk opmuring, hvor der er skiftet mellem røde og gule murersten i de enkelte bånd. Da det "nye" toldstedet blev nedlagt, overtog Odsherreds Jernbane bygningen og udlejede den i 1973 til Nykøbing-Rørvig kommunes tekniske forvaltning.
I 1980 blev den karakterfulde pakhusbygning mod øst nedrevet og erstattet af en meget stor moderne tilbygning til postkontoret. Postkontoret er opført af hvide cementsten for at få et arkitektonisk sammenhæng med den "gamle" Nykøbing Station.
Af industri havde Nykøbing Sjælland i midten af 1800'tallet: 8 brændevinsbrænderier, 1 kalkbrænderi, 2 garverier og 2 møller.
Af industri havde Nykøbing Sjælland i 1872: 4 brændevinsbrænderier, 1 saltraffinaderi, 1 kalkbrænderi, 1 jernstøberi, 2 ølbryggerier, 1 tobaksfabrik, 1 bogtrykkeri, 2 garverier og 2 møller.
Af industri havde Nykøbing Sjælland ved århundredeskiftet: 2 brændevinsbrænderier, 1 jernstøberi, 1 ølbryggeri, 1 tobaksfabrik, 2 bogtrykkerier, 1 garveri, 1 mølle, 1 dampmølle og 2 uldspinderier.
Nykøbing Sjælland købstad havde ved banens åbning knapt 2.000 indbyggere, i 1916 over 2.500, i 1930 4.058 og i 1950 godt 4.400. I 2023 er der 5.049 indbyggere i Nykøbing Sjælland.
Stamdata for Nykøbing Sjælland Station
Andre navne og stavemåder
Før 15.05.1931 Nykjøbing Sjælland. Før 21.07.1928 Nykjøbing (Sjælland) i alle ekspeditionsforhold.
BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for. BBR DATA hentet: 2020-05-25 18:33:04
BBR Højde over havet
2,4 meter
BBR GPS koordinater
55.92172629,11.67290356
BBR Byggeår eller konverteringsår
1900
BBR Seneste ombygning
2009
BBR Bebygget areal i alt
1081 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen
1081 m2
BBR Samlet erhvervsareal
2047 m2
BBR Antal etager
3
Banedanmarks Data for Nykøbing Sjælland Station
Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/ Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50
Kort over Nykøbing Sjælland Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Nykøbing Sjælland Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Nykøbing Sjælland Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Nykøbing Sjælland Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Nykøbing Sjælland Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Nykøbing Sjælland Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN