Ballerup Stationscenter (Ba), en artikel om Ballerup Stationscenter
Ballerup Stationscenter: Fra Landsbystation til Moderne Transportknudepunkt
Ballerup Station har gennemgået en markant udvikling siden dens oprindelse i 1879. Oprindeligt bygget som en station på Frederikssundbanen, har Ballerup Station været vidne til transformationen fra en landsbystation til et vigtigt regionalt transportcenter i det storkøbenhavnske område. Denne udvikling kulminerede i opførelsen af det moderne Ballerup Stationscenter, som blev indviet i 1989, og som i dag er integreret med Ballerup Butikscenter.Den Oprindelige Ballerup Station (1879)
Ballerup Station blev indviet i 1879 som en del af Frederikssundbanen, der strakte sig fra København til Frederikssund. Da det første damptog ankom til Ballerup, blev stationen en afgørende forbindelse mellem den dengang lille landsby og Danmarks hovedstad, København. Med denne nye forbindelse vågnede Ballerup op som en forstad og begyndte sin gradvise omdannelse fra en landbrugsby til en del af den københavnske storbys periferi.Stationens placering og jernbaneforbindelse spillede en central rolle i byens vækst, hvilket tiltrak flere beboere og skabte grundlaget for den moderne forstad, som Ballerup er i dag. Den oprindelige stationsbygning var en beskeden struktur, men den markerede begyndelsen på en ny æra for byen og dens indbyggere.
S-togsforbindelse og Elektrificering af Frederikssundbanen (1949-1989)
Efter flere årtiers udvikling blev Ballerup Station i 1949 endestation for S-banen, som forbandt byen direkte med København. Denne forbindelse var en vigtig milepæl, da den gjorde det endnu nemmere for Ballerups beboere at pendle til og fra hovedstaden. S-toget spillede en afgørende rolle i byens udvikling som en vigtig satellitby til København.Stationen forblev endestation for S-toget indtil 1989, hvor hele Frederikssundbanen blev elektrificeret, og S-togsnetværket blev udvidet til at dække hele strækningen til Frederikssund. Denne elektrificering markerede endnu en vigtig fase i stationens udvikling og gjorde det muligt for endnu flere passagerer at rejse hurtigt og nemt mellem Ballerup og de omkringliggende byer.
Opførelsen af Ballerup Stationscenter (1989)
I 1980'erne blev der fremlagt en plan om at modernisere og udvide Ballerup Station i takt med elektrificeringen af Frederikssundbanen. Dette resulterede i en helhedsplan, der blev udarbejdet i samarbejde mellem Ballerup Kommune, DSB og Ballerup Centret. Planen indebar nedrivning af de gamle stationselementer, herunder varehuset i 1980 og den oprindelige station i 1988, for at gøre plads til et nyt og moderne stationscenter.Ballerup Stationscenter blev officielt indviet den 27. maj 1989. Det nye center var designet som en integreret del af Ballerup Butikscenter, der allerede var blevet indviet i 1973 og var tegnet af arkitekt Bo Cock-Clausen, og resultatet var en moderne og funktionel station med direkte adgang til butikker og servicefaciliteter. Denne integrering af station og butikscenter skabte et transport- og handelsknudepunkt, som stadig er i brug i dag.
Faciliteter på Ballerup Station i Dag
I dag er Ballerup Station en central station for både S-tog og busforbindelser. S-togslinjerne C og H stopper regelmæssigt på stationen og kører på Frederikssundbanen mellem Klampenborg/Østerport og Frederikssund. Stationens placering i det travle Ballerup Stationscenter betyder, at passagerer har adgang til en bred vifte af faciliteter, der gør rejsen mere behagelig og bekvem.Mad og Drikke på Stationen
Ballerup Station er et populært stoppested for pendlere, og der er mange muligheder for at få mad og drikke, før man stiger på toget. Stationens 7-Eleven tilbyder et bredt udvalg af snacks, sandwiches, bake off-produkter samt drikkevarer, så du kan få en hurtig forfriskning eller et måltid til rejsen. Det gør det nemt for rejsende at klare morgenmad, frokost eller aftensmad, mens de er på farten.Desuden ligger både en LIDL og en føtex tæt ved stationen, så det er let at handle ind, inden man tager toget. Denne kombination af transport og shopping gør Ballerup Station til en praktisk destination for både pendlere og lokale.
Tilgængelighed og Parkering
Ballerup Station er designet med tanke på tilgængelighed. Der er både trapper og elevator, så alle passagerer kan bevæge sig ubesværet rundt på stationen, uanset deres mobilitetsbehov. Derudover tilbyder stationen parkering til både biler og cykler, hvilket gør det nemt for folk at køre til stationen og tage toget videre.Fremtiden for Ballerup Station
Ballerup Station fortsætter med at være et vigtigt knudepunkt for tog- og buspassagerer i Storkøbenhavn. Med sin strategiske placering i hjertet af Ballerup og de mange faciliteter, der er til rådighed, vil stationen forblive en central del af byens infrastruktur. Elektrificeringen af Frederikssundbanen og de moderne faciliteter, der tilbydes i stationscenteret, sikrer, at Ballerup Station vil fortsætte med at spille en central rolle i regionens transportnetværk i mange år fremover.Ballerup Station har gennemgået en markant udvikling siden dens åbning i 1879. Fra en simpel landsbystation til et moderne transportcenter med direkte forbindelse til København, har stationen spillet en vigtig rolle i byens vækst og udvikling. Med opførelsen af Ballerup Stationscenter i 1989 blev stationen integreret med Ballerup Butikscenter, hvilket skabte et kombineret handels- og transportknudepunkt. I dag fortsætter stationen med at tilbyde nem og bekvem transport for tusindvis af passagerer dagligt og er et vigtigt bindeled i det danske S-togsnetværk.
Stamdata for Ballerup Stationscenter
Byggeår | 1989 |
Åbnet | 1989.05.27 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Banegårdspladsen 3, 2750 Ballerup |
Stednavneforkortelse | Ba |
Højdeplacering over havet | 31,6 meter |
GPS koordinater | 55.729739,12.358160 |
Oversigt over andre stationer fra Ballerup
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Ballerup Stationscenter (Ba) | Ballerup Stationscenter: Fra Landsbystation til Moderne Tran... | |
Ballerup Station (Ba) [1879-1989] | Ballerup Stationscenter: Fra Landsbystation til Moderne Tran... |
Ballerup Stationscenter servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Linje C (S-Banen) | DSB | 55,0 | 1950.05.14 | I drift |
Linje H (S-Banen) | DSB | 44,9 | 1987.05.31 | I drift |
BBR Data for Ballerup StationscenterBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:23:27 | |
BBR Højde over havet | 31,6 meter |
BBR GPS koordinater | 55.72956568,12.35917506 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1989 |
BBR Bebygget areal i alt | 12747 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 5510 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 9786 m2 |
BBR Antal etager | 3 |
BBR Sikringsrum med plads til | 478 Personer |
Banedanmarks Data for Ballerup StationscenterStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Ballerup |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Ba |
Afsnits GPS koordinater | 55.72964418,12.35862988 |
Billede af Ballerup Stationscenter
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Billeder af Ballerup Stationscenter
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Google Street View af Ballerup Stationscenter
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 25. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Ballerup Stationscenter
Kort over Ballerup Stationscenter - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Ballerup Stationscenter - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Ballerup Stationscenter - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Ballerup Stationscenter - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Ballerup Stationscenter - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Ballerup Stationscenter
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år Knud B. Christoffersen 1989 126 Frederikssund Thorsgaard 87-88165-72-8 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |