Døllefjelde Musse Trinbræt (Df), en artikel om Døllefjelde Musse Trinbræt
Døllefjelde Musse Trinbræt, et lille, men betydningsfuldt stop på jernbanenettet, har i årtier været et vigtigt bindeled for lokalsamfundet i Døllefjelde Musse og dets omkringliggende områder. Bygget i 1998 og åbnet for offentligheden den 8. maj samme år, blev trinbrættet et symbol på forbindelsen mellem landsbyen og resten af regionen.
Det lille trinbræt tjente som et vigtigt stop for pendlere, rejsende og lokalbefolkningen, der hurtigt og nemt kunne nå andre destinationer langs jernbanenettet. Døllefjelde Musse Trinbræt var ikke bare et transportknudepunkt; det var også et mødested, hvor mennesker fra lokalområdet kunne samles, udveksle historier og nyde fællesskabet.
En særlig begivenhed, der altid har markeret kalenderen i Døllefjelde Musse, var det årlige marked. Markedet, som blev afholdt i nærheden af trinbrættet, tiltrak folk fra nær og fjern og var en vigtig lejlighed for handel, kultur og socialt samvær. Lokale håndværkere, kunstnere og landmænd ville sælge deres varer, mens der var underholdning, madboder og aktiviteter for alle aldre.
Den varme atmosfære på markedet, kombineret med det pittoreske landskab omkring Døllefjelde Musse Trinbræt, skabte en uforglemmelig oplevelse for alle besøgende. Markedet var ikke kun en lejlighed til handel; det var også et symbol på samhørighed og fællesskab i lokalsamfundet.
Det var DSB, der siden åbningen af Døllefjelde Musse Trinbræt havde stået for transporten til Døllefjelde Musse marked, så der under markedet var 56 afgange mellem Nykøbing og Døllefjelde Musse Trinbræt under markedsdagene i bededagsferien. Men i 2015 kunne DSB ikke køre turene, da DSB ikke havde materiel eller personale nok. Netop i bededagsferien starter et stor sporarbejde mellem Fredericia og Odense. "Når en strækning er lukket, skal vi bruge ekstra tog, fordi der skal være togstammer på begge sider af den lukkede strækning", forklarede forretningschef hos DSB Leif Fabrin. Derfor har DSB måttet prioritere i opgaverne og har ikke kunnet finde hverken materiale eller tog til Døllefjelde-Musse Markedet.
Det sidste personførende tog til Døllefjelde-Musse Trinbræt var MY veterantog med MY 1126, der kørte fra fredag 22. april 2016 til søndag den 24. april 2016, mellem Nykøbing Falster Station og Døllefjelde-Musse Trinbræt. I alt kørte MY veterantog med MY 1126 4.212 passagerer til og fra Døllefjelde-Musse Trinbræt under markedet i bededagsferien 2016. Herefter blev Døllefjelde-Musse Trinbræt uofficielt nedlagt.
Desværre blev Døllefjelde Musse Trinbræt nedlagt den 24. april 2016 som følge af ændringer i jernbanedrift og infrastruktur. Nedlæggelsen af trinbrættet var en sorgens dag for mange i lokalsamfundet, da det repræsenterede mere end bare et stop på jernbanen. Det var et symbol på forbindelse, tradition og lokal identitet.
I 2021, i foråret, blev Døllefjelde Musse Trinbræt nedrevet, da Fugleflugtslinjen mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge anlagde dobbeltspor. I vinteren 2020 blev de mange træer fældet, og hen over foråret 2021 forsvandt det meste af strækningssporet ved Døllefjelde Musse Trinbræt, så den nye dobbeltsporet banetracé til den nye elektrificerede 200 km/t bane kunne anlægges. Sommeren 2021 (juli) var der kun de oprindelige gittermaster med perronbelysningen tilbage på Døllefjelde Musse Trinbræt.
Det lille trinbræt tjente som et vigtigt stop for pendlere, rejsende og lokalbefolkningen, der hurtigt og nemt kunne nå andre destinationer langs jernbanenettet. Døllefjelde Musse Trinbræt var ikke bare et transportknudepunkt; det var også et mødested, hvor mennesker fra lokalområdet kunne samles, udveksle historier og nyde fællesskabet.
En særlig begivenhed, der altid har markeret kalenderen i Døllefjelde Musse, var det årlige marked. Markedet, som blev afholdt i nærheden af trinbrættet, tiltrak folk fra nær og fjern og var en vigtig lejlighed for handel, kultur og socialt samvær. Lokale håndværkere, kunstnere og landmænd ville sælge deres varer, mens der var underholdning, madboder og aktiviteter for alle aldre.
Den varme atmosfære på markedet, kombineret med det pittoreske landskab omkring Døllefjelde Musse Trinbræt, skabte en uforglemmelig oplevelse for alle besøgende. Markedet var ikke kun en lejlighed til handel; det var også et symbol på samhørighed og fællesskab i lokalsamfundet.
Det var DSB, der siden åbningen af Døllefjelde Musse Trinbræt havde stået for transporten til Døllefjelde Musse marked, så der under markedet var 56 afgange mellem Nykøbing og Døllefjelde Musse Trinbræt under markedsdagene i bededagsferien. Men i 2015 kunne DSB ikke køre turene, da DSB ikke havde materiel eller personale nok. Netop i bededagsferien starter et stor sporarbejde mellem Fredericia og Odense. "Når en strækning er lukket, skal vi bruge ekstra tog, fordi der skal være togstammer på begge sider af den lukkede strækning", forklarede forretningschef hos DSB Leif Fabrin. Derfor har DSB måttet prioritere i opgaverne og har ikke kunnet finde hverken materiale eller tog til Døllefjelde-Musse Markedet.
Det sidste personførende tog til Døllefjelde-Musse Trinbræt var MY veterantog med MY 1126, der kørte fra fredag 22. april 2016 til søndag den 24. april 2016, mellem Nykøbing Falster Station og Døllefjelde-Musse Trinbræt. I alt kørte MY veterantog med MY 1126 4.212 passagerer til og fra Døllefjelde-Musse Trinbræt under markedet i bededagsferien 2016. Herefter blev Døllefjelde-Musse Trinbræt uofficielt nedlagt.
Desværre blev Døllefjelde Musse Trinbræt nedlagt den 24. april 2016 som følge af ændringer i jernbanedrift og infrastruktur. Nedlæggelsen af trinbrættet var en sorgens dag for mange i lokalsamfundet, da det repræsenterede mere end bare et stop på jernbanen. Det var et symbol på forbindelse, tradition og lokal identitet.
I 2021, i foråret, blev Døllefjelde Musse Trinbræt nedrevet, da Fugleflugtslinjen mellem Nykøbing Falster og Rødby Færge anlagde dobbeltspor. I vinteren 2020 blev de mange træer fældet, og hen over foråret 2021 forsvandt det meste af strækningssporet ved Døllefjelde Musse Trinbræt, så den nye dobbeltsporet banetracé til den nye elektrificerede 200 km/t bane kunne anlægges. Sommeren 2021 (juli) var der kun de oprindelige gittermaster med perronbelysningen tilbage på Døllefjelde Musse Trinbræt.
Stamdata for Døllefjelde Musse Trinbræt
Byggeår | 1998 |
Åbnet | 1998.05.08 |
Nedlagt | 2016.04.24 |
Nedrevet | 2021 (foråret) |
Stednavneforkortelse | Df |
Højdeplacering over havet | 13,5 meter |
GPS koordinater | 54.725395,11.676929 |
Døllefjelde Musse Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Nykøbing Falster-Rødby færge | DSB | 36,3 | 1963.05.14 | 2019.12.14 |
Google Street View af Døllefjelde Musse Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Døllefjelde Musse Trinbræt
Kort over Døllefjelde Musse Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Døllefjelde Musse Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Døllefjelde Musse Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Døllefjelde Musse Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Døllefjelde Musse Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Døllefjelde Musse Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbaner på Lolland-Falster og Bornholm Niels Jensen 1977 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03777-6 |