Esbjerg Station (Es), en artikel om Esbjerg Station
Esbjerg Station – En Hovedpulsåre for Vestjysk Jernbanetrafik
Esbjerg Havn blev anlagt ifølge lov af 24. april 1868, og i forbindelse med planlægningen af havnen blev det besluttet, at byen også skulle tilsluttes det danske jernbanenet. Dette førte til, at Esbjerg kom med i jernbaneloven, hvilket sikrede, at byen fik sin første jernbanestation i 1874.På dette tidspunkt var Esbjerg stadig en meget ny by, der først var begyndt at udvikle sig i kølvandet på havnens etablering. I 1870 havde byen kun 460 indbyggere, men væksten var hurtig og konstant.
Den første station i Esbjerg blev klassificeret som en tredjeklasses bystation, hvilket betød, at den ikke blev anset for at have særlig stor betydning i starten. Den første stationsbygning var derfor en 30 meter lang og otte meter bred træbygning, som havde lodret bræddebeklædning og et tjærepaptag.
Stationen var dog fra begyndelsen udstyret med en ventesal for både 2. og 3. klasse, hvilket afspejlede jernbanens sociale opdeling i den periode. På grund af sin beskedne fremtoning fik stationen hurtigt kælenavnet "Skuret" blandt byens borgere.
Esbjergs Ekspansion og Behovet for en Større Station
I løbet af 1890'erne oplevede Esbjerg en eksplosiv vækst, både som by og som jernbaneknudepunkt. Havnen blev hurtigt et af landets vigtigste eksportcentre, og jernbanen spillede en afgørende rolle i transporten af gods til og fra Esbjerg.Esbjerg voksede til at blive Danmarks tredjestørste godsstation, hvilket betød, at den gamle stationsbygning ikke længere var tilstrækkelig. Byens indbyggertal var i 1901 vokset til 13.355, og en ny og mere passende stationsbygning blev nu en nødvendighed.
Den tidligere beskedne træbygning blev dermed hurtigt utidssvarende, og løsningen blev opførelsen af en ny, monumental stationsbygning, der kunne afspejle byens og jernbanens stigende betydning.
Den Nye Stationsbygning – Heinrich Wencks Mesterværk
Den nye Esbjerg Station blev tegnet af den berømte overarkitekt Heinrich Wenck, der var en af Danmarks mest indflydelsesrige stationsarkitekter.Den nye station blev indviet i 1904, og den tidligere træbygning blev efterfølgende revet ned efter 30 års tro tjeneste.
Den nuværende stationsbygning blev opført i røde mursten, hvilket var karakteristisk for Wencks arkitektoniske stil. Bygningen har en toetagers midterbygning med udnyttet tagetage og skifertag. Den flankeres af to lavere fløje, hvilket giver stationen et symmetrisk og monumentalt udtryk.
Stationen har fire markante tårne på facaden, og man kan se tydelige ligheder mellem stationens eksteriør og Wencks senere arbejder. Særligt ses paralleller til Gedser Station, som blev opført få år efter.
Flere af de arkitektoniske idéer fra Esbjerg Station blev genbrugt, da Wenck tegnede Københavns Hovedbanegård i 1911.
Stationens Udvikling i det 20. og 21. århundrede
Efter opførelsen af den nye station i 1904 forblev Esbjerg Station et af Danmarks vigtigste transportknudepunkter. Stationen udviklede sig i takt med jernbanens skiftende rolle i det danske transportsystem:- 1930'erne-1950'erne: Esbjerg forblev en vigtig by for både person- og godstrafik, og stationen var et livligt centrum for rejsende og erhvervsliv.
- 1960'erne-1980'erne: Privatbilisme og lastbiltransport begyndte at vinde indpas, hvilket reducerede jernbanens betydning for godstransporten.
- 1983: Stationen blev fredet, hvilket sikrede dens bevaring som en kulturhistorisk vigtig bygning.
- 2002: Esbjerg Byfond præmierede stationen for smuk renovering, hvilket understregede bygningens arkitektoniske og historiske betydning.
Esbjerg Station i Dag
I dag er Esbjerg Station stadig en af de vigtigste jernbanestationer i Vestdanmark. Stationen betjener både regionaltog, InterCity-tog og togforbindelser til resten af landet.Stationens arkitektur og historie gør den til en ikonisk del af Esbjergs bybillede, og dens placering tæt på havnen afspejler den historiske sammenhæng mellem jernbane og søtransport i byen.
Fredningen af stationen betyder, at dens oprindelige arkitektoniske detaljer er bevaret, og stationen fungerer stadig som et levende monument over Esbjergs jernbanehistorie.
Stamdata for Esbjerg Station
Byggeår | 1902 |
Åbnet | 1904 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanegade 31, 6700 Esbjerg |
Stednavneforkortelse | Es |
Højdeplacering over havet | 12,8 meter |
GPS koordinater | 55.467817,8.458220 |
Oversigt over andre stationer fra Esbjerg
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Esbjerg Station (Es) | Esbjerg Station – En Hovedpulsåre for Vestjysk Jernbanetrafi... | |
Esbjerg Station (Es) [1874-1904] | Esbjerg Station – En central del af Danmarks jernbanehistori... | |
Esbjerg Havn Teknisk Station (Esh) |
Esbjerg Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Esbjerg-Struer-Banen (Den vestjyske længdebane) | DSB | 146,6 | 1874.10.03 - 1875.08.08 | I drift |
Lunderskov-Esbjerg-Varde Jernbane | DSB | 73,0 | 1874.10.03 | I drift |
BBR Data for Esbjerg StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:23:44 | |
BBR Højde over havet | 12,8 meter |
BBR GPS koordinater | 55.46783357,8.45812857 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1902 |
BBR Bebygget areal i alt | 1622 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 1152 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 1622 m2 |
BBR Antal etager | 2 |
BBR Fredningskode og type | 1 - Bygningen fredet iht. bygningsfredningsloven |
Banedanmarks Data for Esbjerg StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Esbjerg |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Es |
Afsnits GPS koordinater | 55.46724032,8.45853235 |
Billede af Esbjerg Station

Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024
Billeder af Esbjerg Station

Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024

Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024

Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024

Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juli 2010 Download billede

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Esbjerg Station.
Titel: Esbjerg Banegård - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Esbjerg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B02285_014.tif

Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 29. april 2024

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Kent Andersen - Dato: den 8. november 2022

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. maj 2020 Download billede
Postkort med Esbjerg Station

Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1970.10.28 (Postgået)
Noter til: Postkort af Esbjerg Station.
Stenders Forlag - Farvefoto - Copyright - Nr. 805/25

Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1940.09.27 (Postgået)
Noter til: Postkort af Esbjerg Station.
C.I.C. Eneret 58730

Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1922.02.03 (Postgået)
Noter til: Postkort af Esbjerg Station.
C.I.C. No. 302

Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1908.06.21 (Postgået)
Noter til: Postkort af Esbjerg Station.
Stenders Forlag Eneberettiget 6153
Google Street View af Esbjerg Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Esbjerg Station

Kort over Esbjerg Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Esbjerg Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Esbjerg Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Esbjerg Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Esbjerg Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Esbjerg Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dansk jernbanehistorie 1 Torben Andersen 2004 96 Lokomotivet 87-90-779-04-5 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestjyske jernbaner Niels Jensen 1977 110 København J. Fr. Clausen 87-11-03821-7 |