Espergærde Station (Gæ), en artikel om Espergærde Station
Espergærde Station som lokalt trafikknudepunkt
Espergærde Station er et lokalt trafikknudepunkt med mulighed for skift mellem tog og busser, cykelparkering og pendlerparkering for biler. Stationen har spillet en stor rolle i Espergærdes udvikling, siden den kom til byen i 1898. Her har Espergærde udviklet sig fra fiskerleje og landliggersted til en forstad, som er en integreret del af Hovedstadsområdet. Stationen var ikke blandt de oprindelige stationer på Kystbanen, der blev indviet i august 1897, da Statsbanerne ikke fandt, at der ville være tilstrækkeligt opland og grundlag for en station i Espergærde. Da loven om anlæggelse af jernbanen langs Øresundskysten på strækningen mellem Klampenborg og Helsingør blev vedtaget den 8. maj 1894, fremsendte beboere i Espergærde et ønske om at få en station og henviste til stedets betydning som fiskerleje og landliggersted og pegede på muligheden for, at der ville vokse en by op ved stationen.Baggrunden for etableringen
Ønsket fra beboerne afstedkom ingen ændring hos Statsbanerne, og da det blev klart, at der hverken ville komme station eller holdeplads ved Espergærde, indsendte beboerne et nyt ønske til trafikministeren. Denne gang erklærede de sig parate til selv at afholde omkostningerne ved oprettelsen af stationen. Presset fik Statsbanerne til at give sig, og den 28. maj 1898 åbnedes et billetsalgssted, der dog kun skulle være åbent i sommermånederne. I en optælling på 124 dage i 1898/99 blev der solgt 11.360 billetter, hvilket afspejlede en større tilstrømning end forventet. Søgningen til Espergærde var så stor, at fra 1903 fik billetsalget helårsåbent, og der blev indrettet en postekspedition. Omkring 1910 blev sporarealet udvidet med krydsningsspor og et omløbsspor, der dog ikke var et officielt sidespor.Byudvikling og befolkningstilvækst
På det tidspunkt, hvor Kystbanen blev anlagt, var hele kysten fra Skotterup i nord til kysten ved Tibberup Mølle i syd blevet udstykket til villaer, og i de følgende 20 år begyndte en egentlig by at vokse frem mellem stationen og fiskerlejet, som lå i en afstand på ca. 1 km fra stationen. Byens indbyggertal steg fra 366 i 1906 til 713 i 1916. Udviklingen gik så stærkt, at Storm P. i 1915 lavede en "flue" om en vagabond, der læser en annonce om en villa med 16 værelser, to køkkener, badeværelse, elektrisk lys og stor have i Espergærde. Annoncen fik vagabonden til at udbryde: "- den skal jeg sgu ud og se på!" Det var imidlertid ikke vagabonder, men i stedet grosserere og andre velhavende folk, der flyttede til Espergærde. Med tiden blev toget fra Espergærde til hovedstaden populært blandt de formuende pendlere og fik kælenavnet "grosserertoget".Fremkomsten af forstadspræg
Gennem 1900-tallet udviklede Espergærde sig støt fra at være et primært fisker- og sommerhusområde til at blive en integreret del af forstadsbåndet omkring København. Den nye station gjorde det muligt at pendle til hovedstaden på relativt kort tid, og det tiltrak nye beboere. Boligudviklingen tog fart, idet flere villa- og rækkehuskvarterer opstod nær stationen. Samtidig blev der etableret forskellige forretninger og servicefunktioner, så de lokales behov blev dækket inden for bekvem rækkevidde. Efterhånden som bilismen voksede, opstod der også behov for pendlerparkering og bedre busforbindelser, og stationen i Espergærde blev tilpasset denne nye virkelighed. I takt med at Hovedstadsområdet bredte sig nordpå, fik Espergærde en stigende befolkning, der både bestod af tilflyttere fra København og af folk, der havde boet i området i generationer.Espergærde Station i dag
I dag fungerer Espergærde Station som en vigtig del af Kystbanen og er fortsat knudepunkt for lokaltog, busser og privattransport. Den kombination af transportmidler gør det muligt for pendlere og besøgende at rejse effektivt mellem det centrale København og det nordsjællandske område. Den historiske udvikling, hvor stationen først var tiltænkt en begrænset rolle, viser, hvor stor betydning borgernes og lokalsamfundets indsatser havde for etableringen. I dag er stationen et symbol på den modernisering og det bymæssige løft, som Espergærde oplevede fra slutningen af 1800-tallet og frem til i dag. Den tidligere skepsis fra Statsbanernes side er blevet afløst af en tydelig demonstration af, at der var et stort potentiale for passagertrafik og byvækst i området.En integreret del af Hovedstadsregionen
Efterhånden som Hovedstadsområdet har udvidet sig, er det i dag svært at forestille sig, at Espergærde engang blev anset for for lille til at rumme en station. Navnlig i 1960'erne og 1970'erne skete der en kraftig ekspansion, og mange erhvervsaktive familier fandt området attraktivt på grund af den smukke placering ved Øresund og den lette adgang til både København og Helsingør. Denne udvikling er fortsat op i nyere tid, hvor Espergærde stadig vinder indpas som et eftertragtet område for folk, der ønsker at bo tæt på natur og strand, men også have mulighed for at pendle til arbejdspladser i hovedstaden. Stationen er hjørnestenen i denne forbindelse og sikrer hurtige togforbindelser, mens busruter og parkeringsfaciliteter supplerer det samlede transportsystem.Perspektiver for fremtiden
Mens Espergærde i dag er en fuldgyldig forstad, vil stationen fortsat have betydning for byens videre vækst og trivsel. Mulige udvidelser i køreplaner, opgraderinger af signal- og informationssystemer samt forbedrede cykel- og parkeringsforhold kan fremtidssikre stationen, så den også kan håndtere et voksende antal brugere. Byen vil formentlig fortsætte med at tiltrække nye borgere, og stationen vil være med til at fremme en grøn transportform, som på længere sigt mindsker biltrafikken på vejene mod København. Kystbanens position som en vigtig forbindelse i Nordsjælland betyder, at Espergærde Station forbliver en essentiel brik i den sammenhængende infrastruktur, der binder hovedstad og opland sammen.Stamdata for Espergærde Station
Byggeår | 1898 |
Åbnet | 1898.05.28 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Kløvermarken 3, 3060 Espergærde |
Stednavneforkortelse | Gæ |
Højdeplacering over havet | 17,7 meter |
GPS koordinater | 55.995652,12.549920 |
Espergærde Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
København-Helsingør (Den sjællandske Kystbane) | DSB | 46,2 | 1897.08.02 | I drift |
BBR Data for Espergærde StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:02:03 | |
BBR Højde over havet | 17,7 meter |
BBR GPS koordinater | 55.99528909,12.54922471 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 2000 |
BBR Bebygget areal i alt | 18 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 18 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 18 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Espergærde StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Espergærde |
Afsnits type | Trinbræt |
Afsnits forkortelse | Gæ |
Afsnits GPS koordinater | 55.99587964,12.54982299 |
Billede af Espergærde Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Billeder af Espergærde Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Espergærde Stations læsserampe.
Titel:- 1959 -
Sted:Danmark, Sjælland, Mørdrup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Id:B06233_012.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Google Street View af Espergærde Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Espergærde Station

Kort over Espergærde Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Espergærde Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Espergærde Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Espergærde Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Espergærde Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Espergærde Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Kystbanen 1897-1972 P. Thomassen 1972 311 Historisk Topografisk selskab for Søllerød kommune |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordbanen John Poulsen 2020 316 Bane Bøger 978-87-91434-56-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 |