Flintholm Station (Fl), en artikel om Flintholm Station
Flintholm Station: Fra godsstation til moderne trafikknudepunkt
Flintholm Station er en af de mest markante stationer i det københavnske transportsystem, og dens historie strækker sig tilbage til slutningen af det 19. århundrede. Flintholm startede som en vigtig forgrenings- og godsstation, men er i dag en moderne S-togs- og metrostation, der forbinder flere store linjer i hovedstadsområdet. Denne artikel giver et historisk overblik over Flintholm Station, fra dens tid som godsstation til dens nuværende status som et centralt trafikknudepunkt.Flintholm som godsstation (1896-1998)
Flintholm Stations historie begynder i 1896, da der blev anlagt et sidespor til Frederiksberg Gasværk. Sidesporet markerede starten på Flintholms rolle som en central del af godstransporten i området. Den officielle åbning af stationen fandt sted den 23. oktober 1929, da banen til Vigerslev Station blev taget i brug. Stationen blev anlagt som en forgrenings- og godsstation, der betjente Frederikssundbanen og Godsringbanen.I 1930 blev resten af stationen taget i brug, og Flintholm begyndte at håndtere tog fra Godsringbanen, der forbandt de store godsområder i København. Godstrafikken gjorde Flintholm til en vigtig del af den industrielle udvikling i hovedstadsområdet, og stationens strategiske placering gjorde det nemt at transportere varer til og fra Frederiksberg og andre bydele.
Forgreninger og stationens udvidelse
Flintholm Station var i mange år kendetegnet ved sine forgreninger mod nord og syd. Den nordlige forgrening, der fremgik som Grøndal Station i køreplanerne indtil 1979, lå mellem de nuværende Flintholm og Grøndal Stationer. Denne forgrening blev oprindeligt brugt til at betjene godsbanerne, men med tiden blev den en vigtig del af passagertrafikken.Den sydlige forgrening, som blev kaldt Damhus indtil 1979, spillede også en væsentlig rolle i Flintholms infrastruktur. Her blev der anlagt en forbindelse til Vanløse Station, men den planlagte bro over Grøndal Parkvej blev aldrig taget i brug og blev senere nedrevet i omkring 1950. Forbindelsen til Vanløse blev dog opretholdt gennem S-togslinjen, hvilket styrkede Flintholms rolle som et trafikalt knudepunkt.
Overgangen til moderne teknologi
I takt med den teknologiske udvikling inden for jernbanedrift, blev Flintholm Station opdateret med nye signal- og sikkerhedssystemer. I 1979 blev de sidste armsignaler på stationen erstattet med dagslyssignaler, og samtidig blev den sydlige forgrening formelt navngivet Flintholm. Disse opgraderinger var nødvendige for at sikre en mere effektiv og sikker håndtering af både gods- og passagertrafik.Efter nedlæggelsen af Frederiksberg Station som godsstation i 1996, blev forbindelserne fra Flintholm mod Godsringbanen langsomt afviklet. Den dobbeltsporede forbindelse fra Frederiksberg mod nord blev nedlagt i 1996, og i 1998 lukkede den sydlige enkeltsporede forbindelse. Dette markerede slutningen på Flintholms tid som en godsstation og forberedte området til at blive en moderne passagerstation.
Opførelsen af den nye Flintholm Station (2001-2004)
Med planer om at gøre Flintholm til et centralt knudepunkt for både S-tog og Metro, begyndte arbejdet på en ny station i begyndelsen af 2000'erne. Den nye Flintholm Station blev designet af KHR Architecture og blev hurtigt kendt for sit imponerende arkitektoniske design. Den nye station blev anlagt som en kombineret S-togs- og metrostation, hvilket gjorde det muligt for passagerer at skifte mellem forskellige transportmidler på samme sted.Stationens imponerende glastag, der måler 5.000 m² og hænger i 22 meters højde, er en af stationens mest markante træk. Dette tag dækker perronerne og samler stationens forskellige transportforbindelser under ét tag. Perronerne for Ringbanen er placeret i terrænniveau, mens perronerne for Frederikssundbanen og metroen er placeret på tværgående broer over jernbanesporene.
Åbningen af den nye Flintholm Station
Den nye Flintholm Station blev officielt indviet den 24. januar 2004. Åbningen blev markeret af trafikminister Flemming Hansen, som erklærede stationen for åben. Kort efter kørte det første S-tog, linje H mod Farum, ind på stationen og markerede starten på en ny æra for Flintholm. Herefter fulgte flere togafgange, herunder linje H+ til Frederikssund og linje F til Hellerup, samt det første metro-tog.Den nye Flintholm Station blev hurtigt et af de mest travle trafikknudepunkter i hovedstaden, og stationen ventes i løbet af få år at blive Danmarks tredjestørste station med over 60.000 passagerer dagligt. Med sin placering på både Ringbanen, Frederikssundbanen og Metrostrækningen til Vanløse, har Flintholm udviklet sig til en afgørende del af Københavns transportinfrastruktur.
Arkitektonisk anerkendelse
Flintholm Stations innovative design har modtaget adskillige arkitektoniske priser. Den danske stålpris fra Dansk Stålinstitut og diplom fra The Brunel Awards er blot nogle af de anerkendelser, stationen har modtaget for sit design og funktionalitet. Stationen har også modtaget en skønhedspris fra Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse samt en stålpris fra European Steel Design Awards. Disse priser er et vidnesbyrd om stationens æstetiske og teknologiske kvaliteter.Flintholm Stations rolle i fremtidens transport
I dag er Flintholm Station et af de vigtigste trafikknudepunkter i København. Med fem S-togsforbindelser, Metro og adskillige busforbindelser, tilbyder stationen en effektiv og praktisk rejseoplevelse for tusindvis af passagerer hver dag. Flintholm forventes at blive endnu vigtigere i fremtiden, i takt med at passagertrafikken stiger og behovet for effektive transportløsninger i hovedstaden vokser.Stationens moderne faciliteter og centrale placering gør den til et foretrukket valg for pendlere, turister og lokale, der rejser rundt i København og det omkringliggende område. Flintholm Stations fremtidige rolle som et af landets største trafikknudepunkter understreger dens betydning for byens infrastruktur.
Flintholm Station har gennemgået en imponerende transformation fra en godsstation i 1929 til et moderne trafikknudepunkt i dag. Dens historie afspejler udviklingen af Københavns transportnetværk og den teknologiske fremgang inden for jernbanedrift. Med sit innovative design og sin rolle som et centralt forbindelsespunkt mellem Metro, S-tog og busser, vil Flintholm Station fortsætte med at spille en afgørende rolle i hovedstadens transportinfrastruktur i mange år fremover.
Stamdata for Flintholm Station
Byggeår | 2002 |
Åbnet | 2004.01.24 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | KHR Architecture A/S |
Adresse | Flintholm Alle 55, 2000 Frederiksberg |
Stednavneforkortelse | Fl |
Højdeplacering over havet | 12,0 meter |
GPS koordinater | 55.685446,12.498612 |
Oversigt over andre stationer fra Flintholm
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Flintholm Station (Fl) | Flintholm Station: Fra godsstation til moderne trafikknudepu... | |
Flintholm Metrostation (Fl) | Flintholm Metrostation: Fra godsstation til moderne trafikkn... | |
Flintholm Station (Fl) [1929-2004] | Flintholm Station [1929-2004]: Fra godsstation til moderne t... |
Flintholm Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Frederikssundbanen [1911-1949] | DSB | 41,7 | 1911.12.01 | 1949.05.15 |
Linje C (S-Banen) | DSB | 55,0 | 1950.05.14 | I drift |
Linje F (S-Banen) | DSB | 11,7 | 1934.04.03 | I drift |
Linje H (S-Banen) | DSB | 44,9 | 1987.05.31 | I drift |
BBR Data for Flintholm StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 14:32:57 | |
BBR Højde over havet | 12,0 meter |
BBR GPS koordinater | 55.68517878,12.49916455 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 2002 |
BBR Bebygget areal i alt | 308 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 223 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 308 m2 |
BBR Antal etager | 2 |
Banedanmarks Data for Flintholm StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Flintholm |
Afsnits type | Trinbræt |
Afsnits forkortelse | Fl |
Afsnits GPS koordinater | 55.68499063,12.4989512 |
Billede af Flintholm Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020 Download billede
Billeder af Flintholm Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021 Download billede
Google Street View af Flintholm Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Flintholm Station
Kort over Flintholm Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Flintholm Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Flintholm Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Flintholm Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Flintholm Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Flintholm Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år Knud B. Christoffersen 1989 126 Frederikssund Thorsgaard 87-88165-72-8 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |