Flintholm Station (Fl), en artikel om Flintholm Station






Flintholm Station: Fra godsstation til moderne trafikknudepunkt

Flintholm Station er en af de mest markante stationer i det københavnske transportsystem, og dens historie strækker sig tilbage til slutningen af det 19. århundrede. Flintholm startede som en vigtig forgrenings- og godsstation, men er i dag en moderne S-togs- og metrostation, der forbinder flere store linjer i hovedstadsområdet. Denne artikel giver et historisk overblik over Flintholm Station, fra dens tid som godsstation til dens nuværende status som et centralt trafikknudepunkt.

Flintholm som godsstation (1896-1998)

Flintholm Stations historie begynder i 1896, da der blev anlagt et sidespor til Frederiksberg Gasværk. Sidesporet markerede starten på Flintholms rolle som en central del af godstransporten i området. Den officielle åbning af stationen fandt sted den 23. oktober 1929, da banen til Vigerslev Station blev taget i brug. Stationen blev anlagt som en forgrenings- og godsstation, der betjente Frederikssundbanen og Godsringbanen.

I 1930 blev resten af stationen taget i brug, og Flintholm begyndte at håndtere tog fra Godsringbanen, der forbandt de store godsområder i København. Godstrafikken gjorde Flintholm til en vigtig del af den industrielle udvikling i hovedstadsområdet, og stationens strategiske placering gjorde det nemt at transportere varer til og fra Frederiksberg og andre bydele.

Forgreninger og stationens udvidelse

Flintholm Station var i mange år kendetegnet ved sine forgreninger mod nord og syd. Den nordlige forgrening, der fremgik som Grøndal Station i køreplanerne indtil 1979, lå mellem de nuværende Flintholm og Grøndal Stationer. Denne forgrening blev oprindeligt brugt til at betjene godsbanerne, men med tiden blev den en vigtig del af passagertrafikken.

Den sydlige forgrening, som blev kaldt Damhus indtil 1979, spillede også en væsentlig rolle i Flintholms infrastruktur. Her blev der anlagt en forbindelse til Vanløse Station, men den planlagte bro over Grøndal Parkvej blev aldrig taget i brug og blev senere nedrevet i omkring 1950. Forbindelsen til Vanløse blev dog opretholdt gennem S-togslinjen, hvilket styrkede Flintholms rolle som et trafikalt knudepunkt.

Overgangen til moderne teknologi

I takt med den teknologiske udvikling inden for jernbanedrift, blev Flintholm Station opdateret med nye signal- og sikkerhedssystemer. I 1979 blev de sidste armsignaler på stationen erstattet med dagslyssignaler, og samtidig blev den sydlige forgrening formelt navngivet Flintholm. Disse opgraderinger var nødvendige for at sikre en mere effektiv og sikker håndtering af både gods- og passagertrafik.

Efter nedlæggelsen af Frederiksberg Station som godsstation i 1996, blev forbindelserne fra Flintholm mod Godsringbanen langsomt afviklet. Den dobbeltsporede forbindelse fra Frederiksberg mod nord blev nedlagt i 1996, og i 1998 lukkede den sydlige enkeltsporede forbindelse. Dette markerede slutningen på Flintholms tid som en godsstation og forberedte området til at blive en moderne passagerstation.

Opførelsen af den nye Flintholm Station (2001-2004)

Med planer om at gøre Flintholm til et centralt knudepunkt for både S-tog og Metro, begyndte arbejdet på en ny station i begyndelsen af 2000'erne. Den nye Flintholm Station blev designet af KHR Architecture og blev hurtigt kendt for sit imponerende arkitektoniske design. Den nye station blev anlagt som en kombineret S-togs- og metrostation, hvilket gjorde det muligt for passagerer at skifte mellem forskellige transportmidler på samme sted.

Stationens imponerende glastag, der måler 5.000 m² og hænger i 22 meters højde, er en af stationens mest markante træk. Dette tag dækker perronerne og samler stationens forskellige transportforbindelser under ét tag. Perronerne for Ringbanen er placeret i terrænniveau, mens perronerne for Frederikssundbanen og metroen er placeret på tværgående broer over jernbanesporene.

Åbningen af den nye Flintholm Station

Den nye Flintholm Station blev officielt indviet den 24. januar 2004. Åbningen blev markeret af trafikminister Flemming Hansen, som erklærede stationen for åben. Kort efter kørte det første S-tog, linje H mod Farum, ind på stationen og markerede starten på en ny æra for Flintholm. Herefter fulgte flere togafgange, herunder linje H+ til Frederikssund og linje F til Hellerup, samt det første metro-tog.

Den nye Flintholm Station blev hurtigt et af de mest travle trafikknudepunkter i hovedstaden, og stationen ventes i løbet af få år at blive Danmarks tredjestørste station med over 60.000 passagerer dagligt. Med sin placering på både Ringbanen, Frederikssundbanen og Metrostrækningen til Vanløse, har Flintholm udviklet sig til en afgørende del af Københavns transportinfrastruktur.

Arkitektonisk anerkendelse

Flintholm Stations innovative design har modtaget adskillige arkitektoniske priser. Den danske stålpris fra Dansk Stålinstitut og diplom fra The Brunel Awards er blot nogle af de anerkendelser, stationen har modtaget for sit design og funktionalitet. Stationen har også modtaget en skønhedspris fra Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse samt en stålpris fra European Steel Design Awards. Disse priser er et vidnesbyrd om stationens æstetiske og teknologiske kvaliteter.

Flintholm Stations rolle i fremtidens transport

I dag er Flintholm Station et af de vigtigste trafikknudepunkter i København. Med fem S-togsforbindelser, Metro og adskillige busforbindelser, tilbyder stationen en effektiv og praktisk rejseoplevelse for tusindvis af passagerer hver dag. Flintholm forventes at blive endnu vigtigere i fremtiden, i takt med at passagertrafikken stiger og behovet for effektive transportløsninger i hovedstaden vokser.

Stationens moderne faciliteter og centrale placering gør den til et foretrukket valg for pendlere, turister og lokale, der rejser rundt i København og det omkringliggende område. Flintholm Stations fremtidige rolle som et af landets største trafikknudepunkter understreger dens betydning for byens infrastruktur.

Flintholm Station har gennemgået en imponerende transformation fra en godsstation i 1929 til et moderne trafikknudepunkt i dag. Dens historie afspejler udviklingen af Københavns transportnetværk og den teknologiske fremgang inden for jernbanedrift. Med sit innovative design og sin rolle som et centralt forbindelsespunkt mellem Metro, S-tog og busser, vil Flintholm Station fortsætte med at spille en afgørende rolle i hovedstadens transportinfrastruktur i mange år fremover.


Stamdata for Flintholm Station

Byggeår2002
Åbnet2004.01.24
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektKHR Architecture A/S
AdresseFlintholm Alle 55, 2000 Frederiksberg
StednavneforkortelseFl
Højdeplacering over havet12,0 meter
GPS koordinater55.685446,12.498612


Oversigt over andre stationer fra Flintholm

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetFlintholm Station (Fl)Flintholm Station: Fra godsstation til moderne trafikknudepu...
Stedet er fotograferetFlintholm Metrostation (Fl)Flintholm Metrostation: Fra godsstation til moderne trafikkn...
Stedet er fotograferetFlintholm Station (Fl) [1929-2004]Flintholm Station [1929-2004]: Fra godsstation til moderne t...


Flintholm Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Frederikssundbanen [1911-1949]DSB 41,71911.12.011949.05.15
Linje C (S-Banen) DSB 55,01950.05.14I drift
Linje F (S-Banen) DSB 11,71934.04.03I drift
Linje H (S-Banen) DSB 44,91987.05.31I drift



BBR Data for Flintholm Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2022-01-25 14:32:57
BBR Højde over havet12,0 meter
BBR GPS koordinater55.68517878,12.49916455
BBR Byggeår eller konverteringsår2002
BBR Bebygget areal i alt308 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen223 m2
BBR Samlet erhvervsareal308 m2
BBR Antal etager2

Banedanmarks Data for Flintholm Station

Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/
Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50
Afsnits navnFlintholm
Afsnits typeTrinbræt
Afsnits forkortelseFl
Afsnits GPS koordinater55.68499063,12.4989512



Billede af Flintholm Station

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 23. marts 2020
Download billede

Billeder af Flintholm Station

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021
Download billede

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021
Download billede

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021
Download billede

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021
Download billede

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021
Download billede

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021
Download billede

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021
Download billede

Billede af DSB SE 4114 fotograferet ud for Flintholm Station.
Billede af DSB SE 4114 fotograferet ud for Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021
Download billede

Billede af DSB SE 4114 fotograferet ud for Flintholm Station.
Billede af DSB SE 4114 fotograferet ud for Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 9. februar 2021
Download billede

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021
Download billede

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021
Download billede

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021
Download billede

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021
Download billede

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021
Download billede

Billede af Flintholm Station.
Billede af Flintholm Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. januar 2021
Download billede


Google Street View af Flintholm Station

Google Street View af Flintholm Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Flintholm Station

Historisk kort over Flintholm Station
Kort over Flintholm Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Flintholm Station
Kort over Flintholm Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Flintholm Station
Kort over Flintholm Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Flintholm Station
Kort over Flintholm Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Flintholm Station
Kort over Flintholm Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Flintholm Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Banen sætter spor - Frederikssundbanen i 110 år
Knud B. Christoffersen
1989
126
Frederikssund
Thorsgaard
87-88165-72-8
Københavns S-bane 1934-1984
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Københavns S-bane 1934-1984
John Poulsen
1984
112

Bane Bøger
87-88632-01-6
Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0
S-banen 1934-2009
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
S-banen 1934-2009
Morten Flindt Larsen, John Poulsen
2009
360

Bane Bøger Aps
978-87-91434-204