Haderslev By Station (Hab), en artikel om Haderslev By Station




Haderslev By Station: Fra Tysk Skole til Dansk Jernbanehistorie

Haderslev By Station, der åbnede den 8. oktober 1950, var en vigtig del af jernbanenettet i Sydjylland. Stationen blev oprettet i en tidligere tysk skole, Friedrichsschule, beliggende på Nørregade, der havde stået tom siden slutningen af Anden Verdenskrig i 1945. Dette markerede en ny æra for byens jernbaneforbindelser, hvor DSB (Danske Statsbaner) flyttede stationen fra den gamle amtsbanegård til den centrale placering i byen.

Baggrunden for Oprettelsen af Haderslev By Station

I midten af det 20. århundrede stod Haderslev overfor en udfordring med sin jernbaneinfrastruktur. To jernbaneoverskæringer, herunder den stærkt trafikerede overskæring på Nørregade, som på det tidspunkt udgjorde en del af hovedvej 10, skabte trafikale problemer i byen. For at løse disse problemer besluttede DSB at flytte jernbanestationen fra den oprindelige amtsbanegård til Friedrichsschule, en bygning med en interessant historie, der kunne give plads til den nye bystation.

Friedrichsschule, opført i 1831 under det tyske styre, havde været en vigtig uddannelsesinstitution, men havde stået ubenyttet hen siden 1945, da tyskerne trak sig ud efter krigens afslutning. Planerne om en bystation på østsiden af Nørregade blev droppet, og man valgte i stedet den vestlige side, hvor Friedrichsschule lå. Dermed begyndte Haderslev By Station sin rejse som en del af byens jernbanehistorie.

Infrastruktur og Stationens Indretning

Da Haderslev By Station åbnede i 1950, var det ikke kun et sted for togdrift, men også en bygning med en specifik indretning tilpasset passagerernes behov. Stationen blev udstyret med flere funktionelle spor, herunder et perronspor, omløbsspor og depotspor. Dette sikrede, at tog kunne betjene passagerer effektivt og opretholde en regelmæssig trafik mellem Vojens og Haderslev.

Den gamle Friedrichsschule blev tilpasset til stationens behov. Ventesalen, der var ca. 50 kvadratmeter stor, blev udstyret med to billetsalg, toiletter, en garderobe og en kiosk. Derudover var der et stationskontor og faciliteter til ekspedition af rejsegods. Ventesalen var smukt dekoreret med et gulv af Ølandssten, mens den nederste del af væggene var beklædt med grønne, glaserede fliser. Detaljer som disse gav stationen en elegant og funktionel atmosfære. På første sal blev der indrettet to tjenesteboliger, som var beregnet til stationens ansatte.

De tidligere skolestuer i stueetagen blev udlejet til kommunen, der brugte dem som skoletandklinik, hvilket gjorde bygningen til et multifunktionelt samlingspunkt i byen.

Sporfornyelse og Troen på Fremtiden

I perioden fra 1968 til 1971 blev Haderslevbanens spor opgraderet med nye langskinnespor. Dette skete i en tid, hvor der stadig var tro på, at jernbanen havde en fremtid for både person- og godstrafik i området. Fornyelsen af sporene var en stor investering, der viste, at DSB stadig så et potentiale i Haderslevbanen, selvom der på samme tid blev truffet beslutninger om at nedlægge persontrafikken på flere andre jyske og sjællandske strækninger. Dette omfattede bl.a. Åbenråbanen og Tønder-Tinglevbanen, som begge blev nedlagt efter køreplansskiftet i maj 1971.

På trods af disse nedlæggelser blev persontrafikken mellem Vojens og Haderslev ikke berørt i denne omgang, og Haderslev By Station fortsatte sin drift som passagerstation i flere år.

Oliekrisen og Nedlæggelsen af Persontrafikken

Den 2. januar 1974 blev persontrafikken mellem Vojens og Haderslev indstillet midlertidigt som følge af oliekrisen. Dette var en strategisk beslutning, hvor DSB erstattede togforbindelserne med rutebiler for at spare brændstof og reducere omkostningerne. Selvom det blev præsenteret som en midlertidig foranstaltning, blev persontrafikken aldrig genoptaget. I maj 1978 blev den formelt nedlagt i forbindelse med køreplansskiftet, hvilket markerede afslutningen på Haderslev By Stations rolle som passagerstation.

Fra dette tidspunkt blev Haderslevbanen betragtet som en ren godsbane. Godstrafikken fortsatte i en årrække, men persontrafikken var definitivt slut, hvilket ændrede stationens funktion i byen.

Enden på Haderslevbanen

Selvom Haderslev By Station fortsatte med at fungere som godsbane i flere år efter nedlæggelsen af persontrafikken, var det klart, at dens fremtid var usikker. Den 1. januar 2001 blev strækningen officielt lukket af Banestyrelsen, hvilket satte et endeligt punktum for Haderslev By Stations historie. 

Stationens lukning markerede ikke kun afslutningen på en jernbaneforbindelse, men også et skifte i transportmønstrene i regionen. Den stigende anvendelse af vejtransport og rutebiler havde gjort jernbanerne mindre nødvendige, hvilket førte til, at mange mindre strækninger som Haderslevbanen blev nedlagt.

Haderslev By Station i Dag

Selvom Haderslev By Station ikke længere eksisterer som en aktiv jernbanestation, lever bygningens historie videre. Den tidligere Friedrichsschule står stadig som et vidnesbyrd om de mange ændringer, bygningen har gennemgået i årenes løb, og dens rolle i byens udvikling. Stationen, som engang var en central del af Haderslevs jernbaneforbindelser, er nu en del af byens historie.


Links til supplerende læsning:

veteranbanen-haderslev-vojens.dk (Link til hjemmesiden for: Vojens-Haderslev Veteranjernbane )


Stamdata for Haderslev By Station

Byggeår1950
Åbnet1950
Nedlagt1974.01.02
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNørregade 41, 6100 Haderslev
StednavneforkortelseHab
Højdeplacering over havet8,4 meter
GPS koordinater55.253158,9.488699


Oversigt over andre stationer fra Haderslev

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetHaderslev By Station (Hab)Haderslev By Station: Fra Tysk Skole til Dansk Jernbanehisto...
Haderslev SydbanegårdEfter åbningen af Haderslev Amts Jernbaners strækning til Rø...
Haderslev Sønderbro Billetsalgssted [1899-1906]Efter åbningen af Haderslev Amts Jernbaners strækning til Rø...
Stedet er fotograferetHaderslev Amtsbanegård (Hab)Haderslev Amtsbanegården eller Hadersleben Kleinbahnhof, som...
Stedet er fotograferetHaderslev Vestbanegård (Hav)Haderslev Vestbanegården har igennem årene haft mange mange ...


Haderslev By Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Vojens-Haderslev Jernbane DSB (Oprindelig: Preußische Staatseisenbahn) 11,91866.05.022000
Vojens-Haderslev Veteranjernbane VHV 12,71866.05.02I drift



BBR Data for Haderslev By Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2023-07-21 20:34:10
BBR Højde over havet8,4 meter
BBR GPS koordinater55.25307667,9.48863394
BBR Byggeår eller konverteringsår1830
BBR Seneste ombygning1998
BBR Bebygget areal i alt721 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen387 m2
BBR Samlet boligareal945 m2
BBR Antal etager2
BBR Fredningskode og type1 - Bygningen fredet iht. bygningsfredningsloven

Banedanmarks Data for Haderslev By Station

Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/
Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50
Afsnits navnHaderslev By
Afsnits typeStation
Afsnits forkortelseHab
Afsnits GPS koordinater55.25231906,9.47404585



Billede af Haderslev By Station

Billede af Haderslev By Station.
Billede af Haderslev By Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020
Download billede

Billeder af Haderslev By Station

Billede af Haderslev By Station.
Billede af Haderslev By Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 4. april 2020
Download billede

Google Street View af Haderslev By Station

Google Street View af Haderslev By Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Haderslev By Station

Historisk kort over Haderslev By Station
Kort over Haderslev By Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Haderslev By Station
Kort over Haderslev By Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Haderslev By Station
Kort over Haderslev By Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Haderslev By Station
Kort over Haderslev By Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Haderslev By Station
Kort over Haderslev By Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Haderslev By Station
Kort over Haderslev By Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)


Litteratur for: Haderslev By Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9
Jernbanen mellem Haderslev og Vojens 1866-2016
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanen mellem Haderslev og Vojens 1866-2016
Mogens Duus, Bent Vedsted Rønne m.fl.
2016
38
Haderslev
Vereranbanen Haderslev-Vojens og Historisk Arkiv
978-87-90549-45-9
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4