Hellerup Station (Hl), en artikel om Hellerup Station
Hellerup Station: En Central Forbindelse i Københavns Jernbanehistorie
Hellerup Station er en af de vigtige stationer i Københavns jernbanenetværk, selvom den ikke ligger i selve Hellerup, men på Ydre Østerbro. Stationen er en vigtig transportknudepunkt og betjenes af både S-tog og regionale Kystbanetog, hvilket gør den til et travlt knudepunkt for både lokale og pendlere. Hellerup Station har en rig historie og har spillet en central rolle i udviklingen af både Kystbanen og Nordbanen siden dens opførelse.Historien om Hellerup Station
Hellerup Station blev designet af den danske arkitekt V.C.H. Wolf og åbnede den 22. juli 1863. Samme dag blev Klampenborgbanen også indviet, hvilket gjorde Hellerup til et vigtigt forbindelsespunkt. Kun få måneder senere, den 1. oktober 1863, åbnede Nordbanen mellem Hellerup og Lyngby, hvilket yderligere styrkede stationens betydning.Historisk set gik sporene fra Hellerup mod syd langs den nuværende Ringbane til Ryparken og videre gennem Nørrebro Station til Københavns Nordbanegård, som dengang lå ved den nuværende Kampmannsgade. Denne forbindelse var afgørende for at forbinde byens forskellige dele og for den regionale transport.
En Forgrening Station med Stor Betydning
Hellerup Station fungerer som en vigtig forgreningsstation mellem Nordbanen og Kystbanen, samt som udgangspunkt for den tidligere Ringbane, der førte til Frederiksberg Station. Selvom stationen ikke blev bygget direkte i Hellerups bymidte, der dengang lå ved Strandvejen, har den stadig haft en betydelig rolle i lokalområdet. Interessant nok kom stationen aldrig til at fungere som et centralt punkt for byudviklingen, som det ofte er tilfældet i andre byer, hvor stationer har tendens til at være omdrejningspunkt for vækst.Stationens geografiske placering har også en særlig betydning, da den ligger på grænsen mellem Københavns Kommune og Gentofte Kommune. Dette har historisk set haft en indflydelse på, hvordan områdets udvikling har forløbet.
Udviklingen af Kystbanen og Nordbanen
I 1864 blev Nordbanen forlænget fra Hellerup til Hillerød, hvilket åbnede op for mere transport mellem København og det nordlige Sjælland. Kystbanen blev udvidet i 1897, da strækningen mellem Klampenborg og Helsingør blev etableret, og det nuværende spor mellem Østerport og Hellerup stammer også fra denne tid.Den store omvæltning i Hellerups rolle som transportknudepunkt kom i 1917 med åbningen af Boulevardbanens østlige dobbeltspor den 1. december. Dette førte til, at trafikken mod Klampenborg blev flyttet til Hellerup, og den gamle Klampenborgbanestation blev nedlagt. Forbindelsen over Nørrebro fortsatte dog som en del af Nordbanen indtil 1921, hvor også Boulevardbanens vestlige dobbeltspor blev taget i brug. Denne udvikling cementerede Hellerups betydning som en central station for både lokal og regional transport.
Hellerup som En Del af Lokalområdet
Selvom Hellerup Station ligger på Ydre Østerbro, tæt ved Gentofte og det nordvestlige København, anses stationen stadig for at være en vigtig del af Hellerup-området. Hellerup har længe været kendt for sine velhavende kvarterer og ligger tæt på attraktioner som Experimentarium og Gammel Hellerup Gymnasium, hvilket gør stationen til et populært valg for både lokale og besøgende.Stationens placering gør det muligt for pendlere og rejsende at have nem adgang til både Københavns centrum og de nordlige forstæder. De mange forbindelser med S-togslinjerne F, A, E og C gør det let at komme til og fra Hellerup, hvilket styrker områdets tilgængelighed.
Fredede Bygninger og Historiske Elementer
Hellerup Station har også en arkitektonisk arv, der er bevaret gennem fredninger af stationens strukturer. Blandt de fredede elementer på stationen er perrontaget, der dateres tilbage til cirka 1910. Dette tag dækker området mellem spor 2 og 3 og har været en vigtig del af stationens visuelle identitet i mere end et århundrede.Yderligere fredede elementer inkluderer tre trappehuse, som blev bygget mellem 1895 og 1900. Disse trappehuse er placeret mellem sporene 2/3, 4/5 og 7/8 og blev fredet i år 2000. Fredningen af disse bygninger er med til at bevare stationens historiske karakter og sikre, at dens arkitektur forbliver en del af den lokale kulturarv.
Hellerup Station i Nutidens Infrastruktur
Hellerup Station spiller stadig en vigtig rolle i nutidens transportinfrastruktur, både som en central S-togsstation og som en del af det regionale jernbanenetværk. Med sin rige historie, sin arkitektoniske arv og sin strategiske placering forbliver Hellerup Station en vigtig del af både Københavns og Nordsjællands jernbanesystem.Stationens forbindelse til både fortiden og nutiden gør den til en fascinerende destination for både historikere og jernbaneentusiaster. Dens betydning strækker sig ud over blot at være et transportknudepunkt; den er et vidnesbyrd om Københavns og omegnens jernbanehistorie.
Stamdata for Hellerup Station
Byggeår | 1863 |
Åbnet | 1863.07.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Carl Heinrich Wolf |
Adresse | Ryvangs Allé 79C, 2900 Hellerup |
Stednavneforkortelse | Hl |
Højdeplacering over havet | 9,3 meter |
GPS koordinater | 55.73102555688928,12.567599189690833 |
Oversigt over andre stationer fra Hellerup
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Hellerup Assistancebilletsalgssted | Hellerup Assistancebilletsalgssted lå på Esthersvej, som var... | |
Hellerup Station (Hl) | Hellerup Station: En Central Forbindelse i Københavns Jernba... |
Hellerup Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Klampenborgbanen [1917-1934] | DSB | 13,3 | 1917.12.01 | 1934-04-03 |
Klampenborgbanen [1863-1917] | DSB | 12,3 | 1863.07.22 | 1917.12.01 |
København-Helsingør (Den sjællandske Kystbane) | DSB | 46,2 | 1897.08.02 | I drift |
København-Hillerød (Nordbanen) | DSB | 60,9 | 1863.10.01 | I drift |
Linje A (S-Banen) | DSB | 65,8 | 1934.05.15 | I drift |
Linje C (S-Banen) | DSB | 55,0 | 1950.05.14 | I drift |
Linje E (S-Banen) | DSB | 57,9 | 1968.05.26 | I drift |
Linje F (S-Banen) | DSB | 11,7 | 1934.04.03 | I drift |
BBR Data for Hellerup StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-05-19 19:27:04 | |
BBR Højde over havet | 9,3 meter |
BBR GPS koordinater | 55.73111579,12.56759597 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1879 |
BBR Bebygget areal i alt | 522 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 522 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 829 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Banedanmarks Data for Hellerup StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Hellerup |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Hl |
Afsnits GPS koordinater | 55.73106255,12.5666626 |
Billede af Hellerup Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Video fra Hellerup Station
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023
Billeder af Hellerup Station
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020 Download billede
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1932-1967 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hellerup Station.
Titel:- 1932 - 37 - Hellerup station
Bygningsnavn:Hellerup station
Sted:Danmark, Sjælland, Hellerup
Ophav:Nowico
År:1932-1967
Note:1932-1937
Id:NO-0232_01.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1932-1967 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hellerup Station.
Titel:- 1932 - 37 - Hellerup station
Bygningsnavn:Hellerup station
Sted:Danmark, Sjælland, Hellerup
Ophav:Nowico
År:1932-1967
Note:1932-1937
Id:NO-0234_01.tif
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1932-1937 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hellerup Station.
Titel:Hellerup station
Bygningsnavn:Hellerup station
Sted:Danmark, Sjælland, Hellerup
Ophav:Nowico
År:1932-1967
Note:1932-1937
Id:NO-0233_01.tif
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023 Download billede
Tegninger af Hellerup Station
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: den 30. juni 1909 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Hellerup Stations varehus.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Hellerup
På strækningen: København - Klampenborg
Beskrivelse: Varehus.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 30. jun. 1909
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: H. Wenck
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-Hellerup-varehus-scan476
Google Street View af Hellerup Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 28. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Hellerup Station
Kort over Hellerup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hellerup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hellerup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Hellerup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Hellerup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Hellerup Station
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dansk jernbanehistorie 1 Torben Andersen 2004 96 Lokomotivet 87-90-779-04-5 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dansk jernbanehistorie 2 Torben Andersen 2005 80 Lokomotivet 87-90-779-05-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Dansk jernbanehistorie 4 Torben Andersen 2008 40 Lokomotivet 978-87-99-25-94-1-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Kystbanen 1897-1972 P. Thomassen 1972 311 Historisk Topografisk selskab for Søllerød kommune | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Københavns S-bane 1934-1984 John Poulsen 1984 112 Bane Bøger 87-88632-01-6 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med damptog til dyrehaven Morten Flindt Larsen 2000 256 Bane Bøger Aps 87-88632-82-2 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordbanen John Poulsen 2020 316 Bane Bøger 978-87-91434-56-3 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordbanen : med tog til Nordsjælland gennem 125 år John Poulsen 1991 208 Historisk-topografisk Selskab for Lyngby-Taarbæk Kommune 87-87298-20-1 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordsjællandske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03671-0 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | S-banen 1934-2009 Morten Flindt Larsen, John Poulsen 2009 360 Bane Bøger Aps 978-87-91434-204 |