Hellerup Station (Hl), en artikel om Hellerup Station




Hellerup Station: En Central Forbindelse i Københavns Jernbanehistorie

Hellerup Station er en af de vigtige stationer i Københavns jernbanenetværk, selvom den ikke ligger i selve Hellerup, men på Ydre Østerbro. Stationen er en vigtig transportknudepunkt og betjenes af både S-tog og regionale Kystbanetog, hvilket gør den til et travlt knudepunkt for både lokale og pendlere. Hellerup Station har en rig historie og har spillet en central rolle i udviklingen af både Kystbanen og Nordbanen siden dens opførelse.

Historien om Hellerup Station

Hellerup Station blev designet af den danske arkitekt V.C.H. Wolf og åbnede den 22. juli 1863. Samme dag blev Klampenborgbanen også indviet, hvilket gjorde Hellerup til et vigtigt forbindelsespunkt. Kun få måneder senere, den 1. oktober 1863, åbnede Nordbanen mellem Hellerup og Lyngby, hvilket yderligere styrkede stationens betydning.

Historisk set gik sporene fra Hellerup mod syd langs den nuværende Ringbane til Ryparken og videre gennem Nørrebro Station til Københavns Nordbanegård, som dengang lå ved den nuværende Kampmannsgade. Denne forbindelse var afgørende for at forbinde byens forskellige dele og for den regionale transport.

En Forgrening Station med Stor Betydning

Hellerup Station fungerer som en vigtig forgreningsstation mellem Nordbanen og Kystbanen, samt som udgangspunkt for den tidligere Ringbane, der førte til Frederiksberg Station. Selvom stationen ikke blev bygget direkte i Hellerups bymidte, der dengang lå ved Strandvejen, har den stadig haft en betydelig rolle i lokalområdet. Interessant nok kom stationen aldrig til at fungere som et centralt punkt for byudviklingen, som det ofte er tilfældet i andre byer, hvor stationer har tendens til at være omdrejningspunkt for vækst.

Stationens geografiske placering har også en særlig betydning, da den ligger på grænsen mellem Københavns Kommune og Gentofte Kommune. Dette har historisk set haft en indflydelse på, hvordan områdets udvikling har forløbet.

Udviklingen af Kystbanen og Nordbanen

I 1864 blev Nordbanen forlænget fra Hellerup til Hillerød, hvilket åbnede op for mere transport mellem København og det nordlige Sjælland. Kystbanen blev udvidet i 1897, da strækningen mellem Klampenborg og Helsingør blev etableret, og det nuværende spor mellem Østerport og Hellerup stammer også fra denne tid.

Den store omvæltning i Hellerups rolle som transportknudepunkt kom i 1917 med åbningen af Boulevardbanens østlige dobbeltspor den 1. december. Dette førte til, at trafikken mod Klampenborg blev flyttet til Hellerup, og den gamle Klampenborgbanestation blev nedlagt. Forbindelsen over Nørrebro fortsatte dog som en del af Nordbanen indtil 1921, hvor også Boulevardbanens vestlige dobbeltspor blev taget i brug. Denne udvikling cementerede Hellerups betydning som en central station for både lokal og regional transport.

Hellerup som En Del af Lokalområdet

Selvom Hellerup Station ligger på Ydre Østerbro, tæt ved Gentofte og det nordvestlige København, anses stationen stadig for at være en vigtig del af Hellerup-området. Hellerup har længe været kendt for sine velhavende kvarterer og ligger tæt på attraktioner som Experimentarium og Gammel Hellerup Gymnasium, hvilket gør stationen til et populært valg for både lokale og besøgende.

Stationens placering gør det muligt for pendlere og rejsende at have nem adgang til både Københavns centrum og de nordlige forstæder. De mange forbindelser med S-togslinjerne F, A, E og C gør det let at komme til og fra Hellerup, hvilket styrker områdets tilgængelighed.

Fredede Bygninger og Historiske Elementer

Hellerup Station har også en arkitektonisk arv, der er bevaret gennem fredninger af stationens strukturer. Blandt de fredede elementer på stationen er perrontaget, der dateres tilbage til cirka 1910. Dette tag dækker området mellem spor 2 og 3 og har været en vigtig del af stationens visuelle identitet i mere end et århundrede.

Yderligere fredede elementer inkluderer tre trappehuse, som blev bygget mellem 1895 og 1900. Disse trappehuse er placeret mellem sporene 2/3, 4/5 og 7/8 og blev fredet i år 2000. Fredningen af disse bygninger er med til at bevare stationens historiske karakter og sikre, at dens arkitektur forbliver en del af den lokale kulturarv.

Hellerup Station i Nutidens Infrastruktur

Hellerup Station spiller stadig en vigtig rolle i nutidens transportinfrastruktur, både som en central S-togsstation og som en del af det regionale jernbanenetværk. Med sin rige historie, sin arkitektoniske arv og sin strategiske placering forbliver Hellerup Station en vigtig del af både Københavns og Nordsjællands jernbanesystem.

Stationens forbindelse til både fortiden og nutiden gør den til en fascinerende destination for både historikere og jernbaneentusiaster. Dens betydning strækker sig ud over blot at være et transportknudepunkt; den er et vidnesbyrd om Københavns og omegnens jernbanehistorie.


Stamdata for Hellerup Station

Byggeår1863
Åbnet1863.07.22
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektVilhelm Carl Heinrich Wolf
AdresseRyvangs Allé 79C, 2900 Hellerup
StednavneforkortelseHl
Højdeplacering over havet9,3 meter
GPS koordinater55.73102555688928,12.567599189690833


Oversigt over andre stationer fra Hellerup

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetHellerup AssistancebilletsalgsstedHellerup Assistancebilletsalgssted lå på Esthersvej, som var...
Stedet er fotograferetHellerup Station (Hl)Hellerup Station: En Central Forbindelse i Københavns Jernba...


Hellerup Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Klampenborgbanen [1917-1934]DSB 13,31917.12.011934-04-03
Klampenborgbanen [1863-1917]DSB 12,31863.07.221917.12.01
København-Helsingør (Den sjællandske Kystbane) DSB 46,21897.08.02I drift
København-Hillerød (Nordbanen) DSB 60,91863.10.01I drift
Linje A (S-Banen) DSB 65,81934.05.15I drift
Linje C (S-Banen) DSB 55,01950.05.14I drift
Linje E (S-Banen) DSB 57,91968.05.26I drift
Linje F (S-Banen) DSB 11,71934.04.03I drift



BBR Data for Hellerup Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2022-05-19 19:27:04
BBR Højde over havet9,3 meter
BBR GPS koordinater55.73111579,12.56759597
BBR Byggeår eller konverteringsår1879
BBR Bebygget areal i alt522 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen522 m2
BBR Samlet erhvervsareal829 m2
BBR Antal etager1

Banedanmarks Data for Hellerup Station

Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/
Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50
Afsnits navnHellerup
Afsnits typeStation
Afsnits forkortelseHl
Afsnits GPS koordinater55.73106255,12.5666626



Billede af Hellerup Station

Billede af Hellerup Station.
Billede af Hellerup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020
Download billede

Video fra Hellerup Station

Video med DSB EB 3230 filmet ud for Hellerup Station.
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023


Billeder af Hellerup Station

Billede af Hellerup Station.
Billede af Hellerup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023
Download billede

Billede af Hellerup Station.
Billede af Hellerup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023
Download billede

Billede af Hellerup Station.
Billede af Hellerup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023
Download billede

Billede af Hellerup Station.
Billede af Hellerup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023
Download billede

Billede af Hellerup Station.
Billede af Hellerup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023
Download billede

Billede af Hellerup Station.
Billede af Hellerup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020
Download billede

Billede af Hellerup Station.
Billede af Hellerup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020
Download billede

Billede af Hellerup Station.
Billede af Hellerup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2020
Download billede

Billede af Hellerup Station.
Billede af Hellerup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1932-1967 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hellerup Station.

Titel:- 1932 - 37 - Hellerup station
Bygningsnavn:Hellerup station
Sted:Danmark, Sjælland, Hellerup
Ophav:Nowico
År:1932-1967

Note:1932-1937
Id:NO-0232_01.tif


Billede af Hellerup Station.
Billede af Hellerup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1932-1967 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hellerup Station.

Titel:- 1932 - 37 - Hellerup station
Bygningsnavn:Hellerup station
Sted:Danmark, Sjælland, Hellerup
Ophav:Nowico
År:1932-1967

Note:1932-1937
Id:NO-0234_01.tif


Billede af Hellerup Station.
Billede af Hellerup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1932-1937 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hellerup Station.

Titel:Hellerup station
Bygningsnavn:Hellerup station
Sted:Danmark, Sjælland, Hellerup
Ophav:Nowico
År:1932-1967

Note:1932-1937
Id:NO-0233_01.tif


Billede af DSB SA 8134 fotograferet ud for Hellerup Station.
Billede af DSB SA 8134 fotograferet ud for Hellerup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023
Download billede

Billede af DSB SA 8134 fotograferet ud for Hellerup Station.
Billede af DSB SA 8134 fotograferet ud for Hellerup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023
Download billede

Billede af DSB SA 8134 fotograferet ud for Hellerup Station.
Billede af DSB SA 8134 fotograferet ud for Hellerup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023
Download billede

Billede af Hellerup Station.
Billede af Hellerup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. juni 2023
Download billede


Tegninger af Hellerup Station

Tegning af Hellerup Stations varehus.
Tegning af Hellerup Stations varehus.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: den 30. juni 1909 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Hellerup Stations varehus.

Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Hellerup
På strækningen: København - Klampenborg
Beskrivelse: Varehus.
Infrastrukturejer: De danske Statsbaner
Motivdato: 30. jun. 1909
Fotograf/ billedkunstner: Sign.: H. Wenck
Delsamling: Ulrik T. Jensens samling
Scannummer: DSB-Hellerup-varehus-scan476


Google Street View af Hellerup Station

Google Street View af Hellerup Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 28. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Hellerup Station

Historisk kort over Hellerup Station
Kort over Hellerup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Hellerup Station
Kort over Hellerup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Hellerup Station
Kort over Hellerup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Hellerup Station
Kort over Hellerup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Hellerup Station
Kort over Hellerup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Hellerup Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Dansk jernbanehistorie 1
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dansk jernbanehistorie 1
Torben Andersen
2004
96

Lokomotivet
87-90-779-04-5
Dansk jernbanehistorie 2
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dansk jernbanehistorie 2
Torben Andersen
2005
80

Lokomotivet
87-90-779-05-3
Dansk jernbanehistorie 4
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dansk jernbanehistorie 4
Torben Andersen
2008
40

Lokomotivet
978-87-99-25-94-1-0
Kystbanen 1897-1972
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Kystbanen 1897-1972
P. Thomassen
1972
311

Historisk Topografisk selskab for Søllerød kommune
Københavns S-bane 1934-1984
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Københavns S-bane 1934-1984
John Poulsen
1984
112

Bane Bøger
87-88632-01-6
Med damptog til dyrehaven
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med damptog til dyrehaven
Morten Flindt Larsen
2000
256

Bane Bøger Aps
87-88632-82-2
Nordbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordbanen
John Poulsen
2020
316

Bane Bøger
978-87-91434-56-3
Nordbanen : med tog til Nordsjælland gennem 125 år
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordbanen : med tog til Nordsjælland gennem 125 år
John Poulsen
1991
208

Historisk-topografisk Selskab for Lyngby-Taarbæk Kommune
87-87298-20-1
Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0
S-banen 1934-2009
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
S-banen 1934-2009
Morten Flindt Larsen, John Poulsen
2009
360

Bane Bøger Aps
978-87-91434-204