Helsingør Banegård er endestation for Kystbanen mod København, "Nordbanen" mod Hillerød samt banen mod Hornbæk og Gilleleje. Fra banegården er der adgang til Scandlines' Helsingør-Helsingborg færgeterminal.
Helsingørs første station åbnede i 1864 som endestation på Nordbanen (fra København over Hillerød til Helsingør). Den lå på vejen Trækbanen, da der fra stationen løb en hestetrukken skinnebane ned til havnen og værftet, heraf navnet Trækbanen.
I 1891 blev sporene lagt om og en ny banegård blev opført på den nuværende placering ved Helsingør Havn, så der kunne opnås nemmere forbindelse med færgerne til Helsingborg. Den nuværende banegård blev taget i brug den 24. oktober 1891.
Den 2. august 1897 blev Helsingør Banegård endestation for Kystbanen, der blev anlagt fra København til Helsingør. Da Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen åbnede den 22. maj 1906 var endestationen på Grønnehave Station i den nordlige del af Helsingør. Fra 1908 blev alle togene videreført via havnebanen til en holdeplads ved Toldboden overfor Helsingør Banegård.
Banegården er tegnet N.P.C. Holsøe og Heinrich Wenck og banegårdsbygningen er ganske bemærkelsesværdig, idet den er opført i "Rosenborg-stil". Banegården hviler på ca. 1600 pæle, som er hamret ned i havbunden. På pælene er fundament støbt. Lokalerne ud mod Øresund, hvor der i dag er restaurant, var oprindeligt indrettet som kongelig ventesal. Ellers er det en meget overdådig indretning, hvor især forhallen er bemærkelsesværdig.
DSB indledte i 1984 et større restaureringsarbejde, hvor al ornamentik blev genskabt, inklusive nye flisegulve i originalmønstre og afdækning og restaurering af original væg- og loftsudsmykning. I 1987 blev banegården valgt som Årets Hus i Helsingør, efter restaureringen var fuldendt.
Hovedbygningen af Helsingør Banegård inkl. perrontagene blev fredet i 1990.
Den nuværende færgeterminal er opført i 1991, da det daværende DSB Rederi fusionerede med Sweferry/SFL. Terminalen er udsmykket af kunstneren Bjørn Nørgaard, som blev landskendt med hesteofringen på en mark ved Kirke Hyllinge i Hornsherred den 30. januar 1970.
Frem til 1990-erne var der overførsel af personvogne mellem Helsingør og Helsingborg. Disse personvogne holdt altid på Helsingør banegårds østlige spor. Her kunne de rejsende fra Danmark omstige og ved afgang blev vognene aflåste, paskontrollen gennemgik vognene og de rejsende. Efterfølgende blev vognene skubbet om bord på færgen med et rangerlokomotiv via havnesporet, og trafikken på Havnevej blev midlertidigt lukket med bomme og klokker. I Helsingborg blev vognene trukket ud fra færgen og en lignende procedure foregik på den svenske side.
BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for. BBR DATA hentet: 2022-05-19 19:27:06
BBR Højde over havet
2,5 meter
BBR GPS koordinater
56.03353912,12.61453267
BBR Byggeår eller konverteringsår
1892
BBR Seneste ombygning
1994
BBR Bebygget areal i alt
1961 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen
1192 m2
BBR Samlet erhvervsareal
4061 m2
BBR Antal etager
2
BBR Fredningskode og type
7 - Som 6, men med tinglyst bevaringsdeklaration
Banedanmarks Data for Helsingør Banegård
Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/ Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50
Film fra Helsingør Banegård, hvor Sporvejsfunktionærernes Musikforening er tager på udflugt til Helsingør. Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: den 25. juli 1926 - LINK til kilde.
Noter til: Film fra Helsingør Banegård, hvor Sporvejsfunktionærernes Musikforening er tager på udflugt til Helsingør.
Sporvejsfunktionærernes Musikforening tager på udflugt til Helsingør d. 25. juli 1926. De mange medlemmer ankommer med toget til Helsingør Station. Derefter går turen til festpladsen Grønnehaven, hvor musikken spiller, og de unge danser til trods for det dårlige vejr. Om eftermiddagen kører foreningen med tog til Hellebæk, og dernæst går turen hjem.
Film fra Helsingør Banegård, hvor en morsom ide er Hornbækbanens rullende bondehus (motortog), som i juli og august fragter gæster fra kystens badesteder til jubilæumsbyen Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1926 - LINK til kilde.
Noter til: Film fra Helsingør Banegård, hvor en morsom ide er Hornbækbanens rullende bondehus (motortog), som i juli og august fragter gæster fra kystens badesteder til jubilæumsbyen
1926, Helsingør Station, 1:09 min., Stum
Med tog, dampskib og færge strømmer tusinder og atter tusinder af gæster fra ind- og udland til Helsingør i forbindelse med jubilæumsfestlighederne. En morsom ide er Hornbækbanens rullende bondehus (motortog), som i juli og august fragter gæster fra kystens badesteder til jubilæumsbyen, der er smykket til fest.
Billeder af Helsingør Banegård
Billede af Helsingør Banegård. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Billede af Helsingør Banegård. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Billede af Helsingør Banegård. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Billede af Helsingør Banegård. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Billede af Helsingør Banegård. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Billede af Helsingør Banegård. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Billede af Helsingør Banegård. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Billede af Helsingør Banegård. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Billede af Helsingør Banegård Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Billede af Helsingør Banegård. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Billede af Helsingør Banegård. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Billede af Helsingør Banegård. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1970-1986 - LINK til kilde.
Billede af Helsingør Banegård. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Hammer Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Helsingør Banegård.
Titel:- 1962 - Helsingør Station Bygningsnavn:Helsingør By med Kronborg Sted:Danmark, Sjælland, Helsingør Vejnavn:Stationspladsen Husnummer:2 Postnummer:3000 By:Helsingør Ophav:Hammer Luftfoto År:1962
Id:HAM196203_002.tif
Postkort med Helsingør Banegård
Postkort med Helsingør Banegård. Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1910.11.18 (Postgået)
Noter til: Postkort med Helsingør Banegård.
Carl Stenders Kunstforlag Eneberettiget - Helsingør Kunstnerbrevkort No 22
Tegninger af Helsingør Banegård
Tegning af Hytte for kularbejdere ved Helsingør Banegård. Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: Ukendt - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Hytte for kularbejdere ved Helsingør Banegård.
Transportselskab/ operatør: De danske Statsbaner (DSB) Jernbanested: Helsingør (2.) På strækningen: Lyngby - Helsingør Beskrivelse: Hytte for kularbejdere. Infrastrukturejer: De danske Statsbaner Anslået motivdato: u.a. Fotograf/ billedkunstner: ukendt Delsamling: Ulrik T. Jensens samling Scannummer: DSB-Helsingor-hytte-scan22539
Tegning af Helsingør Banegård. Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: Ukendt - LINK til kilde.
Kort over Helsingør Banegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Helsingør Banegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Helsingør Banegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Helsingør Banegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Helsingør Banegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Helsingør Banegård
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN