Eskebjerg og Føllenslev Station var blandt de bedste mellemstationer på Hørve-Værslev Jernbane. Foruden trafikken til og fra Eskebjerg var der her et betydeligt opland og veje i flere retninger fra Eskebjerg. Mod nord gik vejen til Galtenbjerg og Algestrup, mod vest til Alleshave og Kaldred, mod syd til Bregninge og mod sydøst til Højsted.
Eskebjerg stationsbygning var en del større end den i Bjergesø og af samme type som stationerne i Starreklinte, Føllenslev og Alleshave – hvor Føllenslev Station dog lige var et "fag" længere end de andre stationer. Eskebjerg Station havde i stueetagen en ventesal, et kontor samt en bolig med to opholdsstuer, et køkken og på 1. salen var der to soveværelser.
Sporterrænnet ved Eskebjerg Station var noget større end det var i Føllenslev. Ud for Eskebjerg Station var der et omløbsspor på 220 meter og øst for Eskebjerg Station var der et læssespor på ca. 100 meter med et ca. 18 meter langt blindspor der sluttet i en enderampe ud for varehuset.
Lige vest for Eskebjerg Station skar Hørve-Værslev Jernbane hovedgaden i Eskebjerg, som var en uhyre kompliceret overskæring med i alt 4 veje. Overskæringen var en, som tidligt fik blinklyssignaler. Vejen til Bregninge, som i dag hedder Vilhelmshøjvej, skar oprindeligt Hørve-Værslev Jernbane i niveau ca. 400 meter vest for Eskebjerg Station. På grund af dårlige oversigtsforhold blev vejen i 1952 ført over Hørve-Værslev Jernbane på en vejbro, som blev betalt af vejkrydsningsfonden.
På Eskebjerg, Starreklinte og Alleshave Station var der postekspedition på selve stationen, hvor Hørve-Værslev Jernbane derimod i Føllenslev opførte en dedikeret postbygning ved siden af Føllenslev stationsbygningen. Efter nedlæggelse af Hørve-Værslev Jernbane den 31. december 1956, var der fortsat postekspedition i stationsbygningen nogle år indtil Eskebjerg Station blev solgt til privat beboelse. Den oprindelige udbygning, på den vestlige side af stationsbygningen, er i dag ombygget til garagebygning.
Stamdata for Eskebjerg Station
Andre navne og stavemåder
Før 15.05.1949 Eskebjærg, før 15.05.1933 Eskebjerg.
BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for. BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:23:44
Kort over Eskebjerg Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Eskebjerg Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Eskebjerg Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Eskebjerg Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Eskebjerg Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Eskebjerg Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN