Herning Banegård Center (Hr), en artikel om Herning Banegård Center
Herning Banegård Center – Fra Jernbaneknudepunkt til Moderne Trafikcenter
Herning Banegård har gennem mere end 140 år spillet en central rolle i byens udvikling og infrastruktur. Fra den første stations opførelse i 1877 til etableringen af det nuværende Herning Banegård Center i 1979 har stationen udviklet sig i takt med tidens transportbehov og byens vækst.Herning var oprindeligt en lille stationsby, men med tiden blev den et vigtigt knudepunkt i det danske jernbanenet. Stationen har gennemgået flere ombygninger og moderniseringer for at imødekomme de skiftende krav til jernbanedriften, postvæsenet og busforbindelser.
Den Første Station fra 1877
Den første jernbanestation i Herning blev opført i 1877 i forbindelse med anlæggelsen af den private jernbane fra Silkeborg til Herning. To år senere, i 1879, blev banen omdannet til statsbane, som en del af forberedelserne til at forlænge jernbanen til Skjern i 1881.Stationen blev tegnet af overarkitekt N.P.C. Holsøe, der var kendt for sine funktionelle og tidløse stationsbygninger. Bygningen havde et karakteristisk udseende med to lave sidefløje samlet omkring et højere midterparti, en stil der også kunne ses på andre stationer langs Skanderborg-Herning-strækningen.
I begyndelsen fungerede stationen ikke kun som jernbaneknudepunkt, men også som postkontor, idet posthuset var en del af stationsbygningen. Det blev senere flyttet til en selvstændig bygning vest for banegården i 1892.
Stationens tag var tækket med træspåner, hvilket gjorde den sårbar over for brand. På dette tidspunkt havde Herning ikke sin egen brandsprøjte, hvilket øgede risikoen ved eventuelle ildebrande.
Udvidelser og Den Anden Station fra 1906
Med forlængelsen af banen til Skjern blev pladsforholdene på stationen hurtigt utilstrækkelige. Problemet blev forværret, da der i 1904 blev åbnet en ny jernbaneforbindelse til Holstebro og i 1906 en linje til Viborg. Den stigende trafik krævede større faciliteter, og i 1906 blev den første station revet ned for at give plads til en ny, større stationsbygning.Den nye station blev tegnet af arkitekt Heinrich Wenck, som var kendt for sin engelskinspirerede byggestil. Bygningen havde markante små kviste og to store centrale kviste, der rejste sig over taget. De hvidkalkede blændinger i murene, skifertaget og de høje slanke skorstene var også typiske engelske arkitektoniske elementer.
Den nye banegård blev udstyret med en rummelig forhal med granitsøjler, hvorfra passagerer kunne få adgang til perronerne, billetsalget og stationens restauranter. Godstransporten blev samtidig adskilt fra persontrafikken og fik sin egen bygning øst for stationen.
Herning Banegård voksede yderligere med etableringen af Givebanen i 1914, men pladsmangel forblev et problem i takt med den stigende godstrafik. Selvom persontrafikken mellem Herning og Viborg blev indstillet i 1971, fortsatte godstransporten med at vokse.
Behovet for en Ny Station og Herning Banegård Center
I løbet af 1970'erne blev det tydeligt, at Herning havde brug for en ny løsning for sin banegård. Trafikken gennem bymidten var stigende, og der var behov for en ny omfartsvej for at aflaste centrum. Samtidig ønskede DSB, Postvæsenet og Herning Kommune at samle alle offentlige transportfunktioner på ét sted. Dette førte til planerne om Herning Banegård Center.Det første skridt i dette projekt var opførelsen af en ny pakkepostbygning på Godsbanevej, som blev taget i brug i 1975. Selve banegårdscentret blev designet af arkitekterne Ole Ejnar Bonding og Jens Nielsen og var præget af en modernistisk byggestil.
Efter mere end to års byggeri blev det nye Herning Banegård Center indviet den 28. april 1979. Bygningen blev en samlet transportløsning, der omfattede station, posthus, rutebilstation og rejsebureau.
Banegårdscentret blev placeret foran og ved siden af den gamle banegård. Dette førte til, at Jernbanegade blev sløjfet, og i stedet blev Dronningens Boulevard taget i brug den 30. november 1979 som en ny hovedfærdselsåre i Herning.
Den tidligere banegård blev revet ned i 1978 for at give plads til det nye center. Den nye banegård blev dermed Hernings tredje station, og den blev hurtigt et vigtigt trafikalt samlingspunkt for både tog- og buspassagerer.
Ombygningen af Banegårdspladsen i 2017
I 2017 gennemgik Herning Banegård Center en større ombygning. Dette omfattede modernisering af stationsbygningen samt en opdatering af Banegårdspladsen.Den tidligere gangbro fra stationsbygningen, der førte over til bybusterminalen ved Smedegade, blev fjernet. I stedet blev der opført en ny tilbygning vinkelret på stationsbygningen, der skulle huse kiosk og ventesale.
Som en del af moderniseringen blev flere af de eksisterende faciliteter i banegårdscentret fjernet, dog med undtagelse af gennemgangen fra tilbygningen til gangbroen over sporene. Derudover blev der anlagt en ny busterminal på Banegårdspladsen, der forbedrede forbindelsen mellem tog- og buspassagerer.
Herning Banegård Centers Rolle i Dag
I dag fungerer Herning Banegård Center som et moderne trafikalt knudepunkt, der betjener både regionaltog, InterCity-tog og S-togsforbindelser. Banegårdscentret er stadig en vigtig del af Hernings infrastruktur og understøtter transportbehovene for både pendlere og rejsende.Selvom stationen har gennemgået flere transformationer siden den første stationsbygning i 1877, er dens rolle som en central transporthub for Herning uændret.
Stamdata for Herning Banegård Center
Byggeår | 1977 |
Åbnet | 1979.04.28 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ole Ejnar Bonding |
Adresse | Banegårdspladsen 6A, 7400 Herning |
Stednavneforkortelse | Hr |
Højdeplacering over havet | 53,4 meter |
GPS koordinater | 56.133214,8.978207 |
Oversigt over andre stationer fra Herning
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Herning Banegård Center (Hr) | Herning Banegård Center – Fra Jernbaneknudepunkt til Moderne... | |
Herning Banegård (Hr) [1906-1979] | Herning Banegård – Fra Jernbaneknudepunkt til Moderne Trafik... | |
Herning Station (Hr) [1877-1906] | Hernings første station stammede fra 1877, da den private Je... |
Herning Banegård Center servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Give-Herning Jernbane | DSB | 41,0 | 1914.01.01 | I drift |
Herning-Holstebro | DSB | 41,1 | 1904.10.12 | I drift |
Herning-Skjern Jernbane | DSB | 40,6 | 1881.10.18 | I drift |
Herning-Viborg Jernbane | DSB | 47,8 | 1906.06.25 | 1977.05.22 |
Silkeborg-Herning Jernbane | SHJ | 41,0 | 1877.08.28 | I drift |
Skanderborg-Skjern Jernbane | DSB | 111,9 | I drift | |
Vejle-Herning Jernbane | DSB | 72,9 | 1914.01.01 | I drift |
Vejle-Holstebro Jernbane | DSB | 114,0 | 1904.10.11 | I drift |
BBR Data for Herning Banegård CenterBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-24 19:45:55 | |
BBR Højde over havet | 53,4 meter |
BBR GPS koordinater | 56.13337714,8.97703887 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1977 |
BBR Seneste ombygning | 2003 |
BBR Bebygget areal i alt | 10247 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 1808 m2 |
BBR Samlet boligareal | 4410 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 3339 m2 |
BBR Antal etager | 5 |
Banedanmarks Data for Herning Banegård CenterStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Herning |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Hr |
Afsnits GPS koordinater | 56.1326704,8.97893126 |
Billede af Herning Banegård Center

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Billeder af Herning Banegård Center

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2014 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2014 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2014 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2014 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Google Street View af Herning Banegård Center
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 28. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Herning Banegård Center

Kort over Herning Banegård Center - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Herning Banegård Center - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Herning Banegård Center - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Herning Banegård Center - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Herning Banegård Center - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Herning Banegård Center
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Givebanen 1894-1914-1994 Vigand Dann Rasmussen 1994 128 Vejle Museum 87-87683-21-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Midtjyske jernbaner Niels Jensen 1979 116 København J. Fr. Clausen 87-11-03904-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sporene på heden: om banen fra Herning til Viborg Ole Edvard Mogensen 2006 64 Ry OEM Consult 9788799167609 |