Herning Banegård Center (Hr), en artikel om Herning Banegård Center
Hernings første station stammede fra 1877, da den private Jernbane fra Silkeborg til Herning blev anlagt. 2 år senere blev banen konverteret til statsbane i 1879, for at forberede at banen i 1881 skutte forlængedes til Skjern.
Det var overarkitekt N.P.C. Holsøe der tegnede bygningerne, hvor selve stationsbygningen var med to lave sidefløje samlet om et højere indgangs- og midterparti. En plan der også ses på Skanderborg-Herning strækningens andre stationer. I den ene fløj blev der indrettet posthus, der var blevet flyttet hertil fra postmesterens gård på hjørnet af Torvet og Østergade.
I lighed med flere andre af Hernings huse, var stationens tag tækket med træspåner, som var et brandfarligt materiale – især når Hernings ikke havde egen brandsprøjte.
Med forlængedes til Skjern blev pladsforholdene for Hernings Stations alt for trange. For at skaffe mere plads flyttede Post- og Telegrafvæsenet til egen bygning vest for banegården i 1892. Pladsproblematikken blev helt galt, da der kom to nye baner henholdsvis til Holstebro i 1904 og til Viborg i 1906.
I 1906 blev den første station nedrevet og en ny større byggede man ovenpå fundamentet efter tegninger af arkitekt Heinrich Wenck. Bygningen i Herning var inspireret af den engelske stil med små kviste samt to store centrale kviste der rejste sig over taget. Murenes hvidkalkede blændinger, skifertag og de høje slanke skorstene er også engelske elementer.
Banegårdens indgangsparti bestod af en lang forhal med en række granitsøjler, herfra var der adgang til perron og billetsalg samt restauranter.
Godstransporten fik sin egen bygning i tilknytning til banegården mod øst. I samme retning placeredes remiseområdet.
Hernings anden banegård fra 1906 blev bygget så rigeligt stor, at endnu en landstrækning kunne optages da Givebanens blev forlænget i 1914. Alligevel fik Hernings anden banegård pladsmangel med tiden, men det var ikke persontrafikkens skyld - den ophørte på strækningen Herning-Viborg i 1971, men den stærke og stigende godstrafik. Arkitekt H.Wenck
Hernings anden banegård fungerede i mere end 70 år indtil den trafikale udvikling krævede en omfartsvej for at aflaste bymidten for vejtrafikken. DSB, Postvæsenet og Herning Kommune ønskede at samle hele den offentlige trafik på et sted, hvilket blev til Herning Banegårdscenter.
En ny pakkepostbygning på Godsbanevej blev taget i brug i 1975 som byggeriets første etape og efter mere end to års byggeri var den modernistiske bygning efter tegninger af Ole Ejnar Bonding og Jens Nielsen klar til indvielse 28. april 1979. Banegårdcentret blev en samlet løsning, som rummede både station, posthus, rutebilstation og rejsebureau.
Banegårdscentret blev placeret foran og ved siden af den tidligere banegård, hvorefter Jernbanegade blev sløjfet og den 30. november 1979, blev Dronningens Boulevard taget i brug.
Hernings tredje banegård blev taget i brug i 1979 og året forinden i 1978 blev Hernings anden banegård nedrevet.
I 2017 afsluttedes en større ombygning af stationsbygningen og Banegårdspladsen. Den hidtidige gangbro fra stationsbygningen skråt over pladsen til bybusterminalen ved Smedegade blev revet ned. I stedet opførtes en tilbygning vinkelret på stationsbygningen, hvor der fremover er kiosk og ventesale. Til gengæld blev de hidtidige faciliteter i den eksisterende stationsbygning fjernet bortset fra en gennemgang fra tilbygningen til gangbroen over sporene og der blev anlagt en ny busterminal på Banegårdspladsen.
Det var overarkitekt N.P.C. Holsøe der tegnede bygningerne, hvor selve stationsbygningen var med to lave sidefløje samlet om et højere indgangs- og midterparti. En plan der også ses på Skanderborg-Herning strækningens andre stationer. I den ene fløj blev der indrettet posthus, der var blevet flyttet hertil fra postmesterens gård på hjørnet af Torvet og Østergade.
I lighed med flere andre af Hernings huse, var stationens tag tækket med træspåner, som var et brandfarligt materiale – især når Hernings ikke havde egen brandsprøjte.
Med forlængedes til Skjern blev pladsforholdene for Hernings Stations alt for trange. For at skaffe mere plads flyttede Post- og Telegrafvæsenet til egen bygning vest for banegården i 1892. Pladsproblematikken blev helt galt, da der kom to nye baner henholdsvis til Holstebro i 1904 og til Viborg i 1906.
I 1906 blev den første station nedrevet og en ny større byggede man ovenpå fundamentet efter tegninger af arkitekt Heinrich Wenck. Bygningen i Herning var inspireret af den engelske stil med små kviste samt to store centrale kviste der rejste sig over taget. Murenes hvidkalkede blændinger, skifertag og de høje slanke skorstene er også engelske elementer.
Banegårdens indgangsparti bestod af en lang forhal med en række granitsøjler, herfra var der adgang til perron og billetsalg samt restauranter.
Godstransporten fik sin egen bygning i tilknytning til banegården mod øst. I samme retning placeredes remiseområdet.
Hernings anden banegård fra 1906 blev bygget så rigeligt stor, at endnu en landstrækning kunne optages da Givebanens blev forlænget i 1914. Alligevel fik Hernings anden banegård pladsmangel med tiden, men det var ikke persontrafikkens skyld - den ophørte på strækningen Herning-Viborg i 1971, men den stærke og stigende godstrafik. Arkitekt H.Wenck
Hernings anden banegård fungerede i mere end 70 år indtil den trafikale udvikling krævede en omfartsvej for at aflaste bymidten for vejtrafikken. DSB, Postvæsenet og Herning Kommune ønskede at samle hele den offentlige trafik på et sted, hvilket blev til Herning Banegårdscenter.
En ny pakkepostbygning på Godsbanevej blev taget i brug i 1975 som byggeriets første etape og efter mere end to års byggeri var den modernistiske bygning efter tegninger af Ole Ejnar Bonding og Jens Nielsen klar til indvielse 28. april 1979. Banegårdcentret blev en samlet løsning, som rummede både station, posthus, rutebilstation og rejsebureau.
Banegårdscentret blev placeret foran og ved siden af den tidligere banegård, hvorefter Jernbanegade blev sløjfet og den 30. november 1979, blev Dronningens Boulevard taget i brug.
Hernings tredje banegård blev taget i brug i 1979 og året forinden i 1978 blev Hernings anden banegård nedrevet.
I 2017 afsluttedes en større ombygning af stationsbygningen og Banegårdspladsen. Den hidtidige gangbro fra stationsbygningen skråt over pladsen til bybusterminalen ved Smedegade blev revet ned. I stedet opførtes en tilbygning vinkelret på stationsbygningen, hvor der fremover er kiosk og ventesale. Til gengæld blev de hidtidige faciliteter i den eksisterende stationsbygning fjernet bortset fra en gennemgang fra tilbygningen til gangbroen over sporene og der blev anlagt en ny busterminal på Banegårdspladsen.
Stamdata for Herning Banegård Center
Byggeår | 1977 |
Åbnet | 1979.04.28 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ole Ejnar Bonding |
Adresse | Banegårdspladsen 6A, 7400 Herning |
Stednavneforkortelse | Hr |
Højdeplacering over havet | 53,4 meter |
GPS koordinater | 56.133214,8.978207 |
Oversigt over andre stationer fra Herning
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Herning Banegård Center (Hr) | Hernings første station stammede fra 1877, da den private Je... | |
Herning Banegård (Hr) [1906-1979] | Hernings første station stammede fra 1877, da den private Je... | |
Herning Station (Hr) [1877-1906] | Hernings første station stammede fra 1877, da den private Je... |
Herning Banegård Center servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Give-Herning | DSB | 41,0 | 1914.01.01 | I drift |
Herning-Holstebro | DSB | 41,1 | 1904.10.12 | I drift |
Herning-Skjern | DSB | 40,6 | 1881.10.18 | I drift |
Herning-Viborg | DSB | 47,8 | 1906.06.25 | 1977.05.22 |
Silkeborg-Herning | SHJ | 41,0 | 1877.08.28 | I drift |
Skanderborg-Skjern | DSB | 111,9 | I drift | |
Vejle-Herning | DSB | 72,9 | 1914.01.01 | I drift |
Vejle-Holstebro | DSB | 114,0 | 1904.10.11 | I drift |
BBR Data for Herning Banegård CenterBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-24 19:45:55 | |
BBR Højde over havet | 53,4 meter |
BBR GPS koordinater | 56.13337714,8.97703887 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1977 |
BBR Seneste ombygning | 2003 |
BBR Bebygget areal i alt | 10247 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 1808 m2 |
BBR Samlet boligareal | 4410 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 3339 m2 |
BBR Antal etager | 5 |
Banedanmarks Data for Herning Banegård CenterStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2020-05-16 21:22:50 | |
Afsnits navn | Herning |
Afsnits type | Station |
Afsnits forkortelse | Hr |
Afsnits GPS koordinater | 56.1326704,8.97893126 |
Billede af Herning Banegård Center
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Billeder af Herning Banegård Center
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2014 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2014 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2014 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 6. oktober 2014 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2023 Download billede
Google Street View af Herning Banegård Center
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 28. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Herning Banegård Center
Kort over Herning Banegård Center - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Herning Banegård Center - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Herning Banegård Center - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Herning Banegård Center - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Herning Banegård Center - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Herning Banegård Center
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Forsvundne stationer Peer Thomassen 1988 80 Bane Bøger 87-88632-19-9 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Givebanen 1894-1914-1994 Vigand Dann Rasmussen 1994 128 Vejle Museum 87-87683-21-0 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Midtjyske jernbaner Niels Jensen 1979 116 København J. Fr. Clausen 87-11-03904-3 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Sporene på heden: om banen fra Herning til Viborg Ole Edvard Mogensen 2006 64 Ry OEM Consult 9788799167609 |