Hjerm Billetsalgssted åbnede i 1868 og den første ekspeditionsbygning var opført i træ. Af uransagelige årsager var der åbenbart visse vanskeligheder med opførelsen af træbygning, da ekspeditionsbygningen først blev klarmeldt mere end et halvt år efter at Hjerm Billetsalgssted var åbnet.
Da Struer-Holstebro banen åbnede den 17. november 1865, var det den sidste bane, som DJDS anlagde, inden staten i 1867 købte selskabets aktier af de engelske ejere Peto, Brassey & Betts. Peto. Brassey & Betts var kommet i økonomisk uføre og var begynd at udgøre en risiko for jernbanedriften i det Jydske. Der var oprindeligt ingen planlagte mellemstationer på den 15,4 km lange bane mellem Struer-Holstebro.
I 1869 etableredes stykgodsekspedition, og Hjerm Billetsalgssted blev ophøjet til holdeplads ved denne lejlighed, indtil man i 1876 anlagde et læssespor, hvorved Hjerm Holdeplads ophøjes til "rigtig" station.
Denne oprindelige ekspeditionsbygning i træ blev nedrevet i 1893, hvor der blev opført en permanent muret stationsbygning. Denne bygning blev nedrevet i 2000 og erstattet af et trinbræt med perrontag og venterum, som blev indviet den 5. august 2000.
Kort over Hjerm Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hjerm Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Hjerm Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Hjerm Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Hjerm Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Hjerm Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN