Kaldred Trinbræt, en artikel om Kaldred Trinbræt
Kaldred Holdeplads hed frem til den 15. maj 1933 Kaltred Holdeplads og var egentlig kun tiltænkt som trinbræt med sidespor, men egnens beboerne gav tilskud til anlæg af en betjent Holdeplads med en bygning magen til stationsbygningen i Bjergesø, dog spejlvend set fra sporet. Kaldred Holdeplads var med et ganske lille grundplan på 8 * 8 meter, hvor stationsbygningen blev opført i røde mursten. I stationsbygningen var der en lille ventesal og en meget beskeden lejlighed med to stuer og køkken i stueetagen samt ét soveværelse på 1. salen. Kaldred Holdeplads fik et læsse- og omløbsspor på 78 meter nord for stationsbygningen, men var ellers meget spartansk bestykket.
Omkring Kaldred fandtes der vest for banen kun ubebyggede engarealer. Langs vejen øst for banen, var der kun spredt bebyggelse, hvorfor Kaldred var banens dårligste station. I 1932/1933 var der således kun 922 rejsende (hvilket var mindre end 3 rejsende pr. dag), hvoraf 836 var til og fra den korte strækning på kun 4,1 km til Værslev eller til og fra en DSB-station via Værslev. Godsmængden var for samme periode ca. 24 tons, hvilket må siges at være yders ringe.
Kaldred Holdeplads havde fuld ekspedition frem til 1950, hvor Kaldred Holdeplads blev nedrykket til trinbræt, på grund af den ringe trafikmængde.
Efter nedlæggelse af Hørve-Værslev Jernbane den 31. december 1956 blev Kaldred stationsbygning solgt til privat beboelse.
Omkring Kaldred fandtes der vest for banen kun ubebyggede engarealer. Langs vejen øst for banen, var der kun spredt bebyggelse, hvorfor Kaldred var banens dårligste station. I 1932/1933 var der således kun 922 rejsende (hvilket var mindre end 3 rejsende pr. dag), hvoraf 836 var til og fra den korte strækning på kun 4,1 km til Værslev eller til og fra en DSB-station via Værslev. Godsmængden var for samme periode ca. 24 tons, hvilket må siges at være yders ringe.
Kaldred Holdeplads havde fuld ekspedition frem til 1950, hvor Kaldred Holdeplads blev nedrykket til trinbræt, på grund af den ringe trafikmængde.
Efter nedlæggelse af Hørve-Værslev Jernbane den 31. december 1956 blev Kaldred stationsbygning solgt til privat beboelse.
Stamdata for Kaldred Trinbræt
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1950 |
Nedlagt | 1956.12.31 |
Nedrevet | Trinbræt nedrevet, men Holdepladsbygning eksisterer stadig. |
Arkitekt | Olaf Petri |
Adresse | Eskebjergvej 106, 4593 Eskebjerg |
Højdeplacering over havet | 1,8 meter |
GPS koordinater | 55.69313399166193,11.247568921138928 |
Oversigt over andre stationer fra Kaldred
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Kaldred Trinbræt | Kaldred Holdeplads hed frem til den 15. maj 1933 Kaltred Hol... | |
Kaldred Holdeplads [1919-1950] | Kaldred Holdeplads hed frem til den 15. maj 1933 Kaltred Hol... |
Kaldred Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hørve-Værslev Jernbane | HVJ | 21,1 | 1956.12.31 |
BBR Data for Kaldred TrinbrætBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:24:18 | |
BBR Højde over havet | 1,8 meter |
BBR GPS koordinater | 55.69301861,11.24783459 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1916 |
BBR Bebygget areal i alt | 168 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 168 m2 |
BBR Samlet boligareal | 152 m2 |
BBR Udestue areal | 35 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Kaldred Trinbræt
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Kaldred Trinbræt.
Titel:- 1950 -
Bygningsnavn:Kaltred Station
Sted:Danmark, Sjælland, Kaldred
Vejnavn:Eskebjergvej
Husnummer:106
Postnummer:4593
By:Eskebjerg
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950
Id:L05650_018.tif
Billeder af Kaldred Trinbræt
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2009 Download billede
Google Street View af Kaldred Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 29. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Kaldred Trinbræt
Kort over Kaldred Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Kaldred Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Kaldred Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Kaldred Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Kaldred Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Kaldred Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hørve - Værslev Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 3) B. Wilcke & P. Thomassen 1963 41 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hørve - Værslev Jernbane, 2. udg. (Dansk Jernbane-Klub: 21) B. Wilcke & P. Thomassen 1968 68 Dansk Jernbane-Klub | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med Caroline fra Hørve til Værslev - Hørve-Værslev jernbane, 1919-1956 (Dansk Jernbane-Klub: 47) Ole-Chr. M. Plum 1995 96 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-35-8 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |