Tjæreby Station (Tj), en artikel om Tjæreby Station
Fra holdeplads til station
Tjæreby Station blev oprindeligt etableret som en simpel holdeplads på jernbanestrækningen, men voksede hurtigt i betydning. Stationen ligger omkring 600 meter nord for den lille landsby Tjæreby og var en af flere mindre stationer på linjen, herunder Sludstrup og Fodby.Holdepladsen blev anlagt med en beskeden tre-fags stationsbygning, som var typisk for mindre jernbaneknudepunkter i Danmark på dette tidspunkt. På trods af den lille størrelse var stationen et vigtigt knudepunkt for transport og handel i lokalområdet, hvor den bidrog til at forbinde landsbyen med de større byer i regionen.
Udvidelser og stigende aktivitet
Allerede i løbet af det første driftsår indså man, at der var behov for en større kapacitet ved Tjæreby Holdeplads. Trafikken voksede hurtigere end forventet, især i forhold til godstransport. For at imødekomme denne udvikling blev der opført et varehus, hvilket gjorde det lettere at håndtere de stigende mængder fragtgods.Mellem 1897 og 1898 blev holdepladsen yderligere udbygget og opgraderet til en regulær station med side- og omløbsspor. Dette gjorde det muligt at håndtere flere tog ad gangen og gav større fleksibilitet i driften. I 1902 blev stationen yderligere udvidet med en selvstændig portørbolig samt en forlængelse af perronen, hvilket forbedrede passagerfaciliteterne markant.
Post og ekspedition
Ligesom mange andre mindre stationer i Danmark fungerede Tjæreby Station ikke kun som et transportknudepunkt, men også som et lokalt posthus. Stationens posthistorie minder meget om den i nabostationen Sønder Bjerge, hvor kombinationen af post- og jernbanedrift var med til at binde lokalsamfundet sammen.Både pakker og breve blev håndteret via stationen, og dette gjorde jernbanen til en vital livsnerve for landsbyens kommunikation med omverdenen. Posthåndtering ved stationen fortsatte i flere årtier, indtil postvæsenets struktur ændrede sig i takt med nye transportformer.
Modernisering og nedgang
I 1933 blev Tjæreby Holdeplads officielt opgraderet til en entreprisestation. Dette afspejlede dens voksende betydning i jernbanenetværket og bekræftede, at den spillede en central rolle for lokal handel og transport.I takt med moderniseringen af infrastrukturen begyndte stationens rolle dog at ændre sig. Det manuelle bomanlæg, som længe havde været en del af stationens drift, blev fjernet i 1961, da det var blevet forældet og nedslidt.
Samtidig begyndte vejtransport at overtage en større andel af gods- og passagertransporten. Med den stigende biltrafik og etableringen af Stigsnæsværket blev der i 1966 installeret automatiske blinklys ved stationen for at forbedre sikkerheden ved jernbaneoverskæringen.
Stamdata for Tjæreby Station
Byggeår | 1892 |
Åbnet | 1892.05.15 |
Nedlagt | 1950.10.07 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Tjæreby Stationsvej 10, 4230 Skælskør |
Stednavneforkortelse | Tj |
Højdeplacering over havet | 15,2 meter |
GPS koordinater | 55.251236,11.360541 |
Tjæreby Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Dalmose-Skælskør | DSB | 11,5 | 1892.05.15 | 1975 |
BBR Data for Tjæreby StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 10:52:26 | |
BBR Højde over havet | 15,2 meter |
BBR GPS koordinater | 55.25123244,11.36048282 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1892 |
BBR Seneste ombygning | 2008 |
BBR Bebygget areal i alt | 118 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 118 m2 |
BBR Samlet boligareal | 226 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Tjæreby Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. februar 2009 Download billede
Billeder af Tjæreby Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. februar 2009 Download billede

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1990 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tjæreby Station.
Titel:Christiansen, Julius G. - 1990 -
Person:Christiansen, Julius G.
Sted:Danmark, Sjælland, Skælskør
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1990
Id:A090184_p_011.tif
Tegninger af Tjæreby Station

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1902 (november) - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Tjæreby Station.
Transportselskab/ operatør: Statsbaneanlægene (DSB)
Jernbanested: Tjæreby (1.)
På strækningen: Dalmose - Skælskør
Beskrivelse: Hovedbygning.
Infrastrukturejer: Statsbanedriften
Motivdato: 11/1902
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Sg-Næ-Tjæreby-holdeplads-scan430

Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1. jul. 1902 - LINK til kilde.
Noter til: Tegning af Tjæreby Stations varehus.
Transportselskab/ operatør: Statsbaneanlægene (DSB)
Jernbanested: Tjæreby (1.)
På strækningen: Dalmose - Skælskør
Beskrivelse: Varehus.
Infrastrukturejer: Statsbanedriften
Motivdato: 1. jul. 1902
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Sg-Næ-Tjæreby-holdeplads-varehus-scan428
Google Street View af Tjæreby Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 17. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Tjæreby Station

Kort over Tjæreby Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Tjæreby Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Tjæreby Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Tjæreby Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Tjæreby Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Tjæreby Station
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Toget går via Dalmose: Slagelse-Næstved og Skælskør-Banen gennem 100 år Henning Pedersen og Ole-Chr. M. Plum 1992 96 Bane Bøger 87-88632-38-5 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |