Flakkebjerg Trinbræt (Fk), en artikel om Flakkebjerg Trinbræt
Flakkebjerg Trinbræt – En Del af Jernbanehistorien
Flakkebjerg Station var en del af Slagelse-Næstved banen og lå cirka to kilometer nord for kirkelandsbyen Flakkebjerg. Stationens oprettelse markerede begyndelsen på udviklingen af Flakkebjerg Stationsby, et mindre lokalsamfund, der voksede frem omkring jernbanen.Jernbanens ankomst gjorde Flakkebjerg til et vigtigt transportknudepunkt for både gods og passagerer. Området oplevede en markant udvikling i takt med, at flere faciliteter blev etableret omkring stationen. Jernbanen var afgørende for byens vækst og forbandt den med de større byer i regionen, herunder Slagelse og Næstved.
Flakkebjergs Udvikling i Slutningen af 1800-tallet
I 1898 blev Flakkebjerg beskrevet som en veludviklet by med en række faciliteter, der understøttede lokalsamfundets behov. Byen havde en kirke, skole, andelsmejeri og en mølle, som var centrale institutioner for beboerne. Jernbanen spillede en nøglerolle i byens økonomiske vækst, da den gjorde det muligt for landmænd og handlende at transportere varer til og fra området.Foruden stationen havde Flakkebjerg også en telegrafstation, hvilket var en vigtig kommunikationsforbindelse i slutningen af det 19. århundrede. Lidt nord for byen lå Flakkebjerg Opdragelsesanstalt for forvildede og forsømte drenge, en institution, der vidnede om datidens sociale initiativer.
Målebordskort fra det 20. århundrede viser yderligere faciliteter såsom et vandværk, et forsamlingshus, en lægebolig og et fattighus. Disse elementer understøttede byens funktion som et lokalt center, der kunne tilbyde vigtige serviceydelser til både beboere og rejsende.
Øget Vækst i 1950'erne
I midten af det 20. århundrede fortsatte Flakkebjerg sin vækst og udvikling. I 1950'erne var byen hjemsted for to købmænd, en brugsforening, en slagter, en bager, en læge, en cykelsmed, et smedeværksted, et autoværksted og en tankstation.Flakkebjerg Station var hjertet af handel og transport i området. Togforbindelserne gjorde det lettere for beboerne at pendle og handle i større byer, mens stationens godsaktiviteter var afgørende for de lokale erhvervsdrivende.
Jernbanen bidrog også til at holde lokalsamfundet sammen, idet den gav beboerne en direkte forbindelse til resten af regionen. Den var en vigtig livsnerve for de mange erhverv, der havde brug for jernbanens infrastruktur til at få varer transporteret effektivt.
Nedgraderingen til Trinbræt
I 1966 blev Flakkebjerg Station nedgraderet til et trinbræt. Dette markerede begyndelsen på afslutningen af dens rolle som et centralt jernbaneknudepunkt.Nedgraderingen skete som led i en generel udvikling, hvor mindre jernbanestationer i Danmark blev afviklet eller reduceret i betydning. Den stigende bilisme og forbedringen af vejnettet gjorde jernbanen mindre nødvendig for transport af både passagerer og gods.
Denne ændring påvirkede Flakkebjerg markant, da mange af de erhverv, der var afhængige af stationen, nu måtte finde alternative transportløsninger.
Nedlæggelsen af Flakkebjerg Trinbræt
I 1971 blev Flakkebjerg Trinbræt officielt nedlagt. Dette betød, at togene ikke længere standsede i byen, og at en vigtig transportforbindelse forsvandt.Selvom jernbanen ikke længere var aktiv, har stationens arv sat sit præg på området. Den oprindelige stationsbygning eksisterer stadig på Flakkebjerg Stationsvej 3 og fungerer i dag som en påmindelse om byens jernbanehistorie.
Holsteinborg Trinbræts Overførsel til Flakkebjerg
I forbindelse med Holsteinborg Trinbræts nedlæggelse i 1969 blev det ene læskur fra Holsteinborg flyttet til Flakkebjerg Trinbræt.Dette var en praktisk løsning, da læskuret stadig kunne tjene som et beskyttet venteområde for passagerer. Flytningen af infrastrukturen understregede, hvordan jernbanesystemet forsøgte at optimere ressourcerne i en tid med nedskæringer og omlægninger af banedriften.
Fodsporet – En Cykel- og Gangsti på det Gamle Banetracé
Selvom jernbanen ikke længere er i drift, har dens spor efterladt sig fysiske aftryk i landskabet.Den asfalterede cykel- og gangsti "Fodsporet" følger det gamle banetracé og forbinder Næstved, Skælskør og Slagelse. Stien er en populær rute for både cyklister og fodgængere og fungerer som en historisk påmindelse om den tidligere jernbaneforbindelse.
Gennem "Fodsporet" lever jernbanens arv videre, og den gamle bane bliver stadig brugt af folk, dog nu i en helt anden form end tidligere.
Stamdata for Flakkebjerg Trinbræt
Byggeår | 1892 |
Åbnet | 1966 |
Nedlagt | 1971.05.23 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Flakkebjerg Stationsvej 3A, 4200 Slagelse |
Stednavneforkortelse | Fk |
Højdeplacering over havet | 34,4 meter |
GPS koordinater | 55.327874,11.400199 |
Oversigt over andre stationer fra Flakkebjerg
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Flakkebjerg Trinbræt (Fk) | Flakkebjerg Trinbræt – En Del af JernbanehistorienFlakkebjer... | |
Flakkebjerg Station (Fk) [1892-1966] | Flakkebjerg Station – En central del af lokalområdets udvikl... |
Flakkebjerg Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Slagelse-Næstved | DSB | 40,1 | 1892.05.15 | 1986 |
BBR Data for Flakkebjerg TrinbrætBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-01-25 11:35:31 | |
BBR Højde over havet | 34,4 meter |
BBR GPS koordinater | 55.32785664,11.40021318 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1892 |
BBR Seneste ombygning | 2005 |
BBR Bebygget areal i alt | 199 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 199 m2 |
BBR Samlet boligareal | 389 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Flakkebjerg Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. marts 2023 Download billede
Billeder af Flakkebjerg Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. marts 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. marts 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. marts 2023 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. marts 2023 Download billede

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1936-1938 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Flakkebjerg Trinbræt.
Titel:Flakkebjerg Station - 1936-1938 -
Sted:Danmark, Sjælland, Flakkebjerg
Vejnavn:Flakkebjerg Stationsvej
Lokalitet:Flakkebjerg Stationsby
Postnummer:4200
By:Slagelse
Sogn:Flakkebjerg
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1936-1938
Id:L00450_010.tif
Google Street View af Flakkebjerg Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Flakkebjerg Trinbræt

Kort over Flakkebjerg Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Flakkebjerg Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Flakkebjerg Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Flakkebjerg Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Flakkebjerg Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Flakkebjerg Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Toget går via Dalmose: Slagelse-Næstved og Skælskør-Banen gennem 100 år Henning Pedersen og Ole-Chr. M. Plum 1992 96 Bane Bøger 87-88632-38-5 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |