Lyngby Station (Ly) [1863-1890], en artikel om Lyngby Station




Lyngby Station: historien, der strækker sig tilbage til 1863

Lyngby Station har en rig historie, der strækker sig tilbage til 1863, hvor den oprindelige station blev opført som endestation for den første del af Nordbanen. Over tid har stationen gennemgået flere ombygninger og forbedringer, der afspejler udviklingen af jernbanen på Sjælland. I dag er Lyngby Station et vigtigt knudepunkt i det danske S-togs-system og en central del af bustransporten i de nordlige forstæder til København.

Den Første Lyngby Station: 1863-1890

Den første Lyngby Station blev åbnet den 1. oktober 1863 som midlertidig endestation for Nordbanen, som forbandt København med Lyngby. På dette tidspunkt var det en enkel og beskeden station, placeret tæt på det senere berømte Hotel Rustenborg. Stationen fungerede som endestation indtil 1864, hvor Nordbanen blev forlænget til Helsingør. På grund af den voksende trafik og behovet for bedre faciliteter blev det hurtigt klart, at stationens placering og størrelse ikke var tilstrækkelige.

I 1891, da Nordbanen fik sin første større udvidelse med etableringen af et dobbeltspor mellem Hellerup og Holte, blev en ny, større station bygget lidt syd for den oprindelige placering. Den gamle station blev revet ned, og den nye station kunne imødekomme den stigende efterspørgsel på rejser mellem København og Nordsjælland.

Udvidelsen i 1891: En Større og Bedre Station

Den nye station, der åbnede i 1891, var betydeligt større og rummede flere funktioner. Den mest markante ændring var, at postvæsenet fik sin egen bygning, hvilket afspejlede stationens øgede betydning som både transport- og kommunikationsknudepunkt. Udvidelsen af Nordbanen gjorde Lyngby til en vigtig station, ikke kun for lokaltog, men også for regional togtrafik.

Lyngby blev endestation for Lyngby-Vedbæk Jernbane i 1900, som senere blev omlagt i 1936 i forbindelse med indførelsen af S-togsdriften mellem Hellerup og Holte. Denne omlægning og elektrificeringen af linjen markerede en ny æra for stationen, der nu blev en del af det elektriske tognetværk.

Den Tredje Station: Lyngby i 1950'erne

De store vejanlæg og infrastrukturprojekter i 1950'erne medførte endnu en betydelig ændring for Lyngby Station. Som et resultat af byudviklingen og det stigende antal passagerer, blev der behov for en ny og større station. Den tredje version af Lyngby Station blev bygget mellem 1956 og 1958, og den gamle station blev nedrevet i flere etaper.

I perioden, hvor den nye station blev opført, fungerede posthuset som stationsbygning, hvilket betød, at der stadig var en fungerende station, mens de nye faciliteter blev bygget. Den nuværende stationsbygning blev færdiggjort i 1957 og har siden været en central del af Lyngby og omegnens infrastruktur.

Lyngby Station i Dag

Den nuværende Lyngby Station er en moderne bygning fra 1957, men den rummer stadig perroner fra de oprindelige stationer, der blev opført i 1863 og 1890. I dag er stationen en del af Nordbanen og indgår i S-togs-systemet, hvilket betyder, at den har afgange til både København og Nordsjælland.

Lyngby Station ligger centralt placeret i Lyngby og er omgivet af en stor busterminal, som forbinder de nordlige forstæder med hovedstaden. Denne kombination af tog- og busforbindelser gør stationen til et vigtigt knudepunkt for offentlig transport i området. Derudover er stationen kendt for at være en af de travleste stationer uden for Københavns bykerne.

Fremtidige Udsigter for Lyngby Station

Lyngby Station har en lang historie, men dens betydning for området fortsætter med at vokse. Med den kommende letbane, der skal forbinde Lyngby med andre dele af hovedstadsområdet, vil stationens rolle som transporthub blive yderligere styrket. Letbanen, som er planlagt til at åbne i 2026, vil gøre det endnu nemmere for passagerer at rejse til og fra Lyngby og skabe en mere sammenhængende transportstruktur i hovedstaden.

Denne fremtidige udvikling viser, hvordan Lyngby Station fortsat tilpasser sig de skiftende behov i regionen og spiller en vigtig rolle i den kollektive transport. Fra sin beskedne begyndelse som endestation for Nordbanen til sin nuværende status som et centralt knudepunkt for både tog og busser, har Lyngby Station været en afgørende del af jernbanehistorien på Sjælland.

Lyngby Station er en station med en rig historie, der strækker sig over mere end 150 år. Fra dens begyndelse som en lille endestation i 1863, til dens udvidelse og modernisering i 1891 og 1950'erne, har stationen konstant udviklet sig for at imødekomme de voksende transportbehov i området. Med dens placering i hjertet af Lyngby og dens rolle som et vigtigt knudepunkt for både tog- og busforbindelser, vil stationen fortsætte med at spille en central rolle i regionens kollektive transport i fremtiden.


Stamdata for Lyngby Station [1863-1890]

Byggeår1863
Åbnet1863.10.01
Nedlagt1890
Nedrevet1891
ArkitektVilhelm Carl Heinrich Wolf
StednavneforkortelseLy
Højdeplacering over havet25,7 meter
GPS koordinater55.768855,12.501702


Oversigt over andre stationer fra Lyngby

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetLyngby Station Letbanestation (Ly)Lyngby Station Letbanestation: En Ny Forbindelse i 2026Lyngb...
Stedet er fotograferetLyngby Station (Ly)Lyngby Station: En Central Del af Københavns Jernbanehistori...
Stedet er fotograferetLyngby Station (Ly) [1890-1957]Lyngby Station: En Rejse Gennem Historien (1890-1957)Lyngby ...
Stedet er fotograferetLyngby Station (Ly) [1863-1890]Lyngby Station: historien, der strækker sig tilbage til 1863...





Billede af Lyngby Station [1863-1890]

Billede af Lyngby Station er nedrevet, men den har ligget bag ved Fakta skiltet, der hvor Lyngby Omfartsvej er.
Billede af Lyngby Station er nedrevet, men den har ligget bag ved Fakta skiltet, der hvor Lyngby Omfartsvej er.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 28. april 2020
Download billede

Google Street View af Lyngby Station [1863-1890]

Google Street View af Lyngby Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 1. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Lyngby Station [1863-1890]

Historisk kort over Lyngby Station [1863-1890]
Kort over Lyngby Station [1863-1890] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Lyngby Station [1863-1890]
Kort over Lyngby Station [1863-1890] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Lyngby Station [1863-1890]
Kort over Lyngby Station [1863-1890] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Lyngby Station [1863-1890]
Kort over Lyngby Station [1863-1890] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Lyngby Station [1863-1890]
Kort over Lyngby Station [1863-1890] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Lyngby Station [1863-1890]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9