Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund Jernbane - operatør: DSB




Sjællandske Sydbane (Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund)

Selve tilblivelsen af banen fra de første idéer, til banen blev realiseret, var noget kringlet. En række projekter blev bragt på bane fra forskellige sider men de led alle samme skæbne. Da Kröhnke i 1864 indsendte sit projekt om en bane via Sjælland, Falster og Lolland med færgeforbindelse til Tyskland kom der lidt mere gang i sagerne. Kröhnke's ellers udmærkede plan faldt på forskellige økonomiske og politiske forhold, men nu var idéen godtaget.

Næste gang der kom en mere bæredygtig plan stod man langt bedre rustet med en bane syd over Sjælland. Den 21. juni 1867 blev jernbaneloven vedtaget, og den bemyndigede regeringen til at meddele koncession på bygning og drift af Sydbanen indtil 26. juni 1947.

De tre strækninger:
  1. Fra Ringsted over Herlufmagle, øst om Næstved over Vordingborg til Masnedsund.
  2. Fra København – ikke vestligere end Viby – enten over Køge-Vordingborg til Masnedsund eller over Køge-Præstø til Kalvehave.
  3. En bane fra nordkysten af Falster enten til Nykøbing eller et andet punkt på Falsters vestkyst, eller til en havn på syd- eller vestkysten af Lolland.
Der var i loven ikke taget stilling til, hvem der skulle have koncessionen, men det blev Det sjællandske Jernbaneselskab, der fik koncessionen. Ikke så meget fordi Det sjællandske Jernbaneselskab var interesseret i banen, men fordi selskabet ønskede at holde eventuelle andre selskaber væk.

Banen på Falster var Det sjællandske Jernbaneselskab overhoved ikke interesseret i, men måtte tage den med. Den afsattes senere til Det Lolland-Falsterske Jernbaneselskab, der kontrolleredes af Privatbanken og dermed C. F. Tietgen. Denne forsøgte – og fik held med at få kontrol over alle baner syd for Storstrømmen.

Den 24. januar 1868 fik Det sjællandske Jernbaneselskab koncession på banerne nævnt under 2. og 3., og det blev fastsat, at Sydbanen skulle udgå fra Roskilde, selvom denne løsning blev noget dyrere.

Arbejdet på banen startede lørdag den 3. oktober 1868 ved Næstved, og allerede den 4. oktober 1870 åbnedes den 90 km lange bane for almindelig trafik – hvilket var noget af en præstation. Indvielsen af banen bar ikke præg af den store festivitas, da der kun var et par beskedne prøvetog, med deltagelse af ministre, som gennemkørte banen den 30. september og 2. oktober 1870.

Fra den 1. januar 1888 har Den sjællandske Sydbanen været statsbane, idet Det sjællandske Jernbaneselskab fra denne dag overdrog sine jernbanestrækninger til staten.

Banen blev anlagt enkeltsporet, men jernbaneloven af 23. februar 1917 indeholdt bemyndigelse til at forsyne strækningen Næstved-Vordingborg med dobbeltspor. Dette skete i forbindelse med anlæggelsen af den første etape på Den midtsjællandske Jernbane mellem Næstved og Ringsted, hvorved kapaciteten mellem Næstved og Vordingborg øgedes ganske væsentligt. Dobbeltsporet mellem Næstved og Vordingborg blev taget i brug d 8. maj 1925.

Vigtige milepæle:
  • Roskilde – Næstved, åbnet 4. oktober 1870.
  • Masnedø bro 1884.
  • Masnedø-Orehoved 1884-1937 jernbanefærgeoverfart.
  • Masnedø-Orehoved 1937 Storstrømsbroen.

I dag kendes banen ikke længere som sydbanen men omtales oftest som "Lille Syd" og her henvises mest til strækningen mellem Køge og Næstved. Betegnelsen sydbanen benyttes i dag mest om strækningen Ringsted - Næstved - Vordingborg.

Planen er, at der skal være en direkte forbindelse fra København over Køge til Næstved betjent af elektriske togsæt. Den resterende del af Lille Syd overgik til Lokaltog 13. december 2020, som videreførsel af Østbanen til Roskilde. Herved blev en del af Lille Syd alligevel tildelt en anden operatør end DSB.


Vigtige stamdata for Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund Jernbane

Jernbanens længde i km 90,4
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 21. juni 1867
BaneforkortelseDSB
Dato for Koncession1868.01.24
Jernbanen indviet1870.10.02
Jernbanen åbnet1870.10.04
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
DSB banenummerRoskilde-Køge-Næstved: 4 - Næstved-Masnedsund 2
El driftDelvis EL
TogkontrolsystemATC (ZUB 123)
Bane statusRegionalbane



Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund Jernbane har eller har haft følgende stoppesteder



Banekort over Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund Jernbane

Banekort fra Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund (DSB).
Banekort fra Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund (DSB).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 9. maj 2011 - LINK til kilde.


Roskilde Station (Ro) er Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund Jernbane banens første station

Roskilde Station: Danmarks ældste fungerende station

Roskilde Station er en af de mest historiske jernbanestationer i Danmark og har spillet en afgørende rolle i landets jernbanehistorie. Bygget i 1847 af Det Sjællandske Jernbaneselskab, blev stationen en central del af landets første jernbanestrækning mellem København og Roskilde. Den originale hovedbygning står stadig i dag, hvilket gør Roskilde Station til Danmarks ældste eksisterende stationsbygning.

Baggrund og opførelse af Roskilde Station

I 1847, da jernbanen mellem København og Roskilde blev anlagt, revolutionerede det måden, folk rejste på i Danmark. Før jernbanen var transporten langsom og afhængig af hestevogne og skibe. Anlægget af jernbanen gjorde det muligt at transportere mennesker og varer hurtigere og mere effektivt. Roskilde blev hurtigt et centralt knudepunkt i det danske jernbanenetværk på grund af byens beliggenhed tæt på hovedstaden.

Stationsbygningen blev tegnet af arkitekten H.C. Stilling i en enkel, men imponerende klassisk stil, der skulle matche de ambitioner, der var knyttet til den nye transportform. Bygningen blev opført i røde mursten og stod som et symbol på fremtidens transportmuligheder.

Udvidelser og moderniseringer

Selvom den originale stationsbygning stadig står i dag, har både bygningen og perronerne gennemgået flere udvidelser og moderniseringer for at imødekomme de stigende passager- og godstrafikmængder. Allerede i 1856 blev stationen udvidet første gang for at håndtere den voksende trafik mellem København og Jylland via Fyn.

I løbet af 1800- og 1900-tallet blev flere nye spor og perroner anlagt, og Roskilde Station blev en vigtig del af det danske jernbanenetværk, der forbinder hele landet. I 1898 blev der opført en rundremise ved stationen til opbevaring og vedligeholdelse af damplokomotiver. Rundremisen blev fredet i 1991, som en hyldest til stationens historiske betydning.

Renoveringen i 1998-2002

I 1998 påbegyndte DSB en omfattende renovering af Roskilde Station for at bringe den historiske bygning op til moderne standarder, samtidig med at man bevarede dens historiske udseende. Renoveringen omfattede en restaurering af stationens facader, der blev ført tilbage til de oprindelige farver. Tagene blev også renoveret, og bygningens indre blev opdateret med moderne faciliteter, herunder automatiske døre, nye gulve, lofter og inventar i ankomsthallen.

Desuden blev tunnellerne under stationen istandsat, og der blev installeret elevatorer for at forbedre tilgængeligheden for handicappede passagerer. Denne renovering var nødvendig for at sikre, at stationen kunne fortsætte med at betjene de omkring 30.000 daglige passagerer, som stationen havde i 2018.

Roskilde Station i dag

I dag er Roskilde Station stadig en af Danmarks travleste stationer. Med fire perroner og syv perronspor betjener stationen både regionaltog, fjerntog og S-tog. Der er også fire spor dedikeret til arbejdskøretøjer. Stationen har bevaret sin historiske charme, samtidig med at den tilbyder moderne faciliteter såsom en 7-Eleven kiosk og et venteområde for rejsende.

Roskilde Station er ikke kun en transportmæssig hub, men også en vigtig del af byens historie og kulturarv. Den ligger centralt placeret på Jernbanegade, og lige overfor stationen finder man Hestetorvet, der fungerer som en vigtig markedsplads i byen.

Betydning for dansk jernbanehistorie

Roskilde Station har spillet en central rolle i udviklingen af den danske jernbane. Da stationen åbnede i 1847, markerede den begyndelsen på jernbanetiden i Danmark. Den første strækning mellem København og Roskilde blev hurtigt en succes, og jernbanen blev senere udvidet til at forbinde hele landet. Roskilde Station blev dermed et vigtigt knudepunkt for både passagerer og gods.

I dag er stationen Danmarks tredjestørste station, kun overgået af Nørreport Station og Københavns Hovedbanegård. Den historiske betydning, kombineret med stationens moderne faciliteter, gør den til et centralt element i både Roskilde og Danmarks jernbaneinfrastruktur.

Fredning af stationen

I 1964 blev Roskilde Station fredet som en af Danmarks vigtigste jernbanebygninger. Fredningen sikrer, at stationens unikke arkitektur og historiske betydning bevares for fremtiden. Stationens oprindelige bygning fra 1847 står stadig som et minde om jernbanens tidlige dage i Danmark. Rundremisen, der blev opført i 1898 og senere udvidet i 1920, blev fredet i 1991 og fungerer i dag som et monument over damplokomotivernes tid.

Fredningen af både stationsbygningen og rundremisen er et udtryk for den nationale anerkendelse af Roskilde Stations historiske værdi. Bygningen er en vigtig del af Danmarks kulturarv og vidner om de teknologiske fremskridt, der formede landet i det 19. og 20. århundrede.

Roskilde Stations rolle i dag

Selvom Roskilde Station har en stolt historie, er den stadig i fuld funktion i dag. Stationen betjener et bredt spektrum af togforbindelser, herunder InterCity-tog, regionaltog og S-tog, der forbinder Roskilde med resten af Danmark. Stationens rolle som et transportknudepunkt er uændret, og med de moderne opdateringer og faciliteter er den godt rustet til at betjene fremtidens passagerer.

Fremtiden for Roskilde Station

I takt med at både jernbanen og byen Roskilde fortsat udvikler sig, vil Roskilde Station fortsætte med at spille en vigtig rolle. Med den konstante vækst i antallet af passagerer og udviklingen af nye transportformer er stationen stadig et centralt punkt i Danmarks infrastruktur. Den historiske stationsbygning er bevaret, men den har også tilpasset sig de moderne behov.

Som en vigtig del af den danske jernbanehistorie vil Roskilde Station fortsat være et symbol på udviklingen og fremskridtene inden for transport i Danmark. Med en blanding af historisk charme og moderne faciliteter er Roskilde Station et sted, hvor fortiden og nutiden mødes.

Roskilde Station er en af Danmarks mest historiske og ikoniske stationer. Med sin oprindelige bygning fra 1847 og sin centrale rolle i jernbanenettet har stationen haft en varig betydning for både Roskilde by og den danske infrastruktur. Selvom den har gennemgået adskillige udvidelser og renoveringer, har den bevaret sin historiske charme og er i dag fredet som en vigtig del af landets kulturarv.

Den seneste renovering fra 1998-2002 har sikret, at stationen kan fortsætte med at betjene de mange daglige passagerer med moderne faciliteter, samtidig med at bygningens historiske karakter er bevaret. Roskilde Station er ikke kun en transporthub, men også et monument over jernbanens betydning i Danmark.

Andre navne og stavemåderFør 06.09.1856 Roeskilde
Byggeår1847
Åbnet1847.06.27
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHarald Conrad Stilling
AdresseJernbanegade 1A, 4000 Roskilde
StednavneforkortelseRo
Højdeplacering over havet44,6 meter
GPS koordinater55.639182,12.088969


Billede af Roskilde Station.
Billede af Roskilde Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. april 2022
Download billede



Roskilde Festivalplads Trinbræt (Rof) ligger 2,4 km. fra første station.

Roskilde Festivalplads Trinbræt er et vigtigt transportknudepunkt, der betjener Roskilde Festivalpladsen og dens omgivelser. Det blev opført og åbnet i 1996 med det primære formål at lette adgangen til en af Danmarks største kulturelle begivenheder, Roskilde Festivalen.

Beliggende tæt på festivalpladsen har trinbrættet spillet en afgørende rolle i at imødekomme den store strøm af festivalgæster og personale, der hvert år deltager i begivenheden. Det har været en vital forbindelse, der forbinder festivalpladsen med det omkringliggende jernbanenet.

Gennem årene har Roskilde Festivalplads Trinbræt været et centralt knudepunkt for besøgende fra forskellige dele af landet og endda udlandet, der ønsker at deltage i festivalen eller besøge det omkringliggende område. Denne strategiske placering og dets tilknytning til offentlig transport har gjort det til et vigtigt element i bestræbelserne på at lette trafikken og reducere miljøpåvirkningen i forbindelse med festivalen.

Trinbrættet fungerer som en port til en unik oplevelse, der forener musik, kunst og kultur. Med årene er det blevet mere end bare et transportmidtpunkt; det er blevet et symbol på den årlige festival og en del af dens historie og kultur.

Byggeår1996
Åbnet1996
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseRof
Højdeplacering over havet47,8 meter
GPS koordinater55.621799,12.070246


Billede af Roskilde Festivalplads Trinbræt.
Billede af Roskilde Festivalplads Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022
Download billede



Gadstrup Station (Gt) ligger 8,2 km. fra første station.

Gadstrup Station er et historisk jernbaneknudepunkt beliggende i Gadstrup, en by i Lejre Kommune i Region Sjælland, Danmark. Stationen blev bygget i 1870 og åbnede officielt den 4. oktober samme år. Trods sin lange levetid fortsætter Gadstrup Station med at være i drift og tjene som et vigtigt transportmidtpunkt for lokalsamfundet og pendlerne i området.

Stationen har en betydelig historisk arv og har været et centralt element i Gadstrups udvikling og forbindelse til omverdenen gennem årene. Den har været et afgørende knudepunkt for passagertrafikken mellem Gadstrup og andre byer i regionen, herunder Roskilde og København.

Selvom Gadstrup Station blev opført for mere end et århundrede siden, har den gennemgået forskellige moderniseringer og opgraderinger for at imødekomme de skiftende behov i moderne jernbanetransport. Trods disse ændringer har stationen formået at bevare sin arkitektoniske charme og historiske karakter.

Gadstrup Station fortsætter med at være et vigtigt knudepunkt for pendlertrafik og en kilde til lokalt og regionalt fællesskab. Den fortsatte drift af stationen understreger dens betydning som et centralt transportnav, der forbinder Gadstrup med resten af regionen og landet.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseStationsvej 1, 4621 Gadstrup
StednavneforkortelseGt
Højdeplacering over havet30,2 meter
GPS koordinater55.572805,12.099380


Billede af Gadstrup Stations varehus.
Billede af Gadstrup Stations varehus.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022
Download billede



Havdrup Station (Hd) ligger 11,6 km. fra første station.

Havdrup Station, etableret i 1869 og officielt åbnet den 4. oktober 1870, står som et ikon for jernbanetransportens historie i Havdrup og omegn. Havdrup Station skulle oprindelig have haft navnet Nymølle Station. Havdrup Station blev stationen en vigtig del af lokalsamfundet og en nøglefaktor i områdets udvikling.

Den historiske betydning og arkitektoniske karakter af Havdrup Station er en påmindelse om fortidens rejser og kommunikation. Trods århundreders passage forbliver stationen en aktiv del af dagligdagen, idet den fortsat tjener som et vigtigt knudepunkt for passagertrafikken i regionen.

Havdrup Station har overlevet og tilpasset sig ændringer i transporttendenser og infrastruktur, og den fortsætter med at være et centralt element i Havdrups forbindelse til omverdenen. Som et symbol på fællesskab og forbindelse er Havdrup Station mere end bare et stop på jernbanen – det er et vartegn for lokal identitet og historie.

Andre navne og stavemåderPåtænkt navn Nymølle.
Byggeår1869
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektCharles Julius Sophus Abrahams
AdresseStationspladsen 3, 4622 Havdrup
StednavneforkortelseHd
Højdeplacering over havet26,9 meter
GPS koordinater55.543484,12.117074


Billede af Havdrup Station.
Billede af Havdrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022
Download billede



Lille Skensved Station (Lw) ligger 15,5 km. fra første station.

Lille Skensved Station – En Vigtig Del af Danmarks Jernbanehistorie

Lille Skensved Station blev opført i 1908 som en del af udbygningen af jernbanenettet i Danmark. Stationen blev designet af den anerkendte arkitekt Heinrich Wenck, hvis arbejde har præget flere markante jernbanebygninger i landet. Beliggende i den idylliske by Lille Skensved i Region Sjælland, har stationen gennem årtier været et centralt knudepunkt for transport og udvikling.

Historien bag Lille Skensved Station

I starten af 1900-tallet var jernbanen en afgørende faktor for byudviklingen i Danmark. Lille Skensved Station blev opført som en del af denne infrastrukturudvidelse for at styrke forbindelserne mellem hovedstaden og de mindre bysamfund. Med sin klassiske arkitektur og funktionelle opbygning blev stationen et vigtigt element i det danske jernbanenet.

Da stationen blev åbnet, var den ikke kun et transportcenter, men også et samlingspunkt for lokalsamfundet. Her mødtes rejsende, erhvervsdrivende og landmænd, der brugte jernbanen til at transportere varer og komme videre til større byer som Køge og København.

Arkitektur og Design

Heinrich Wenck, der også stod bag flere andre prominente stationer, designede Lille Skensved Station med et øje for både æstetik og funktionalitet. Bygningen blev opført i en klassisk stil med røde mursten og fine arkitektoniske detaljer, der gav den et karakteristisk udtryk.

Stationsbygningen blev udstyret med ventesale, billetsalg og opholdsrum for personalet. Designet var tidssvarende og rummede de nødvendige faciliteter for de mange rejsende. Trods moderniseringer har bygningen bevaret sit oprindelige præg og står i dag som et bevis på fortidens håndværksmæssige kvalitet.

Betydning for Lokalsamfundet

Lille Skensved Station har altid spillet en vigtig rolle i det lokale samfund. For byens beboere har stationen været en uundværlig forbindelse til resten af Danmark. Gennem årene har den sikret nem adgang til arbejde, uddannelse og kulturtilbud i de større byer.

Særligt i de tidlige år fungerede stationen som en vital transportvej for landbrugsprodukter fra oplandet til markederne i København og omegn. Togforbindelserne gjorde det lettere at transportere mælk, korn og andre fødevarer, hvilket bidrog til økonomisk vækst i regionen.

Modernisering og Drift

Som mange andre stationer har Lille Skensved gennemgået flere moderniseringer for at tilpasse sig nutidens transportbehov. I takt med udviklingen af nye togmodeller og forbedringer i infrastruktur har stationen set flere opgraderinger af perroner, signalanlæg og adgangsforhold.

Selvom stationen i dag er delvist automatiseret med billetautomater og digitale informationsskærme, har den stadig bevaret sin oprindelige charme. Driften er en del af den danske jernbaneoperatørs netværk og sikrer regelmæssige togforbindelser til både regionale og landsdækkende destinationer.

Lille Skensved i Dag

I dag fungerer Lille Skensved Station fortsat som et vigtigt transportknudepunkt. Den betjenes af regionaltog, som forbinder byen med større jernbaneknudepunkter som Køge og Roskilde. Stationen benyttes dagligt af pendlere, studerende og turister, der nyder godt af de hyppige afgange.

Byens udvikling har også påvirket stationens rolle. Nye boligområder og forbedrede infrastrukturløsninger har øget antallet af passagerer, og der arbejdes løbende på at gøre stationen mere tilgængelig og brugervenlig. Parkeringsfaciliteter og cykelstativer er blevet udvidet for at imødekomme det stigende behov for multimodal transport.

Den Kulturelle og Historiske Arv

Lille Skensved Station er mere end blot en funktionel bygning – den er et levende symbol på byens historie og udvikling. Mange af de oprindelige bygninger omkring stationen eksisterer stadig, og de fortæller en historie om, hvordan jernbanen har formet byens identitet.

Lokale beboere og historikere har gjort en indsats for at bevare stationens kulturarv. Gennem årene har der været initiativer til at dokumentere dens historie og sikre, at den forbliver en vigtig del af lokalsamfundet. Stationens arkitektoniske og historiske værdi anerkendes af både lokale og nationale bevaringsorganisationer.

Fremtiden for Lille Skensved Station

Med de stigende krav til bæredygtig transport og urban mobilitet vil Lille Skensved Station fortsat spille en væsentlig rolle i regionens infrastruktur. Der er planer om yderligere forbedringer af stationsområdet, herunder tilgængelighedsforanstaltninger og bedre forbindelser til cykel- og busnetværket.

Den teknologiske udvikling vil også have indflydelse på stationens fremtid. Digitale billetløsninger, realtidsopdateringer om togafgange og bedre integrationsmuligheder med andre transportformer forventes at forbedre passageroplevelsen og gøre stationen endnu mere attraktiv for rejsende.

Afsluttende Tanker

Lille Skensved Station har igennem mere end et århundrede været et centralt element i byens udvikling. Fra sin tidlige funktion som et transportknudepunkt for landbrugsvarer til sin nuværende rolle som moderne pendlerstation, har den bevist sin værdi for både lokalsamfundet og den danske jernbanehistorie. Med sin smukke arkitektur, historiske betydning og fortsatte relevans står stationen som et vartegn for forbindelsen mellem fortid, nutid og fremtid.

Andre navne og stavemåderFør 15.05.1933 Lille Skensved.
Byggeår1908
Åbnet1908
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseVed Banen 1, 4623 Lille Skensved
StednavneforkortelseLw
Højdeplacering over havet19,0 meter
GPS koordinater55.511410,12.140336


Billede af Lille Skensved Station.
Billede af Lille Skensved Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022
Download billede



Ølby S-togstrinbræt (Ølb) ligger 19,8 km. fra første station.

Ølby S-togstrinbræt – Et Vigtigt Trafikalt Knudepunkt

Ølby S-togstrinbræt blev etableret og åbnet den 25. september 1983 som en del af S-togsnettet i Hovedstadsområdet. Stationen blev anlagt som en del af byudvidelsen i Køge i 1970'erne og 1980'erne og har siden spillet en central rolle i regionens transportinfrastruktur. Ølby Station er i dag en vigtig forbindelse mellem Køge og København og fungerer som et knudepunkt for både S-tog og regionaltog.

Beliggende i Ølby, en bydel i Køge Kommune, er stationen omgivet af boligområder, erhverv, grønne områder og vigtige institutioner som Sjællands Universitetshospital, Køge, der ligger blot 500 meter fra stationen. Stationens placering gør den til et naturligt omdrejningspunkt for pendlere og rejsende, der dagligt benytter sig af den effektive kollektive transport.

Ølby Station som en del af Køges byudvikling

Byudvidelsen i Køge, der tog fart i 1970'erne, skabte et behov for bedre transportmuligheder. Planerne om at forlænge S-togslinjen fra Solrød Strand til Køge havde været på dagsordenen i flere år, og i 1983 blev Ølby Station en realitet som et led i denne udvidelse.

Fra begyndelsen var stationen en stor succes med omkring 1.500 daglige passagerer, et tal der siden er steget markant i takt med Køges udvikling og stigende befolkningstal. For at forbedre transportforbindelserne yderligere blev det i 1991 besluttet at etablere et trinbræt for regionaltog på Lille Syd-banen, der forbinder Roskilde og Næstved. Trinbrættet blev færdiggjort i 1992 og har siden bidraget til stationens funktion som en central transporthub.

Busterminalen ved Ølby Station

Sammen med stationens opførelse blev der etableret en busterminal, som skulle fungere som den nordlige endestation for Køges bybusser samt flere længere ruter til oplandet. Busterminalen har gennem årene udviklet sig til et vigtigt omstigningspunkt for passagerer, der kombinerer tog- og busrejser.

I 2022 blev busterminalen betjent af fire buslinjer. Indtil 2021 havde linje 245R, tidligere kendt som linje 245, sin endestation ved Ølby Station, men denne blev flyttet til Køge Station i forbindelse med en større busomlægning.

Stationens faciliteter og tilgængelighed

Ølby Station er designet til at gøre det nemt for passagerer at rejse, uanset om de benytter S-tog, regionaltog, bus eller cykel. Stationen har moderne faciliteter, der sikrer en bekvem og effektiv rejseoplevelse.
  • Perroner og spor: Stationen har to perroner og tre spor, hvilket giver fleksibilitet i togdriften og muliggør hyppige afgange.
  • Adgangsforhold: Stationen er tilgængelig for alle passagerer, herunder gangbesværede og rejsende med barnevogne eller store kufferter. Der er både trapper og elevatorer, der forbinder perronerne.
  • Parkeringsmuligheder: Ølby Station har gode parkeringsforhold for både biler og cykler. Pendlerne kan parkere gratis, hvilket gør det attraktivt at kombinere bil- og togtransport.
  • Billetautomater og ventesale: Stationen har billetautomater, hvor passagerer kan købe billetter, samt ventesale, der giver ly og komfort, mens man venter på toget.

Ølby Stations rolle i det moderne S-togsnet

Ølby Station betjenes i dag af S-togets linje E, der forbinder Køge med København. Linje E kører med hyppige afgange i dagtimerne og giver passagererne en direkte forbindelse til centrale knudepunkter som Hovedbanegården, Nørreport og Lyngby.

Regionaltog på Lille Syd-banen standser også ved Ølby Station, hvilket giver passagererne mulighed for at rejse til Roskilde, Næstved og andre destinationer på Sjælland. Denne kombination af S-tog og regionaltog gør stationen til en fleksibel og effektiv transportmulighed for både pendlere og fritidsrejsende.

Ølby Centeret – En vigtig del af stationens omgivelser

Ølby Station ligger i umiddelbar forlængelse af Ølby Centeret, et lokalt indkøbsområde med butikker, restauranter og servicefaciliteter. Centeret gør det muligt for pendlere at handle ind eller få en bid mad, inden de fortsætter deres rejse.

Denne kombination af transport og service skaber et levende miljø omkring stationen og understreger dens rolle som et vigtigt samlingspunkt for lokalsamfundet.

Fremtidige planer for stationen og området

Ølby Station er en integreret del af Køges fremtidige byudvikling. Med den fortsatte vækst i Køge og det stigende behov for bæredygtig transport er der fokus på at optimere stationens kapacitet og funktionalitet.

Flere udviklingsprojekter er under overvejelse, herunder forbedringer af parkeringsfaciliteterne, opgradering af stationsområdet og mulige ændringer i togdriften for at imødekomme den voksende efterspørgsel.

Med sin strategiske placering og brede vifte af transportmuligheder vil Ølby Station forblive et centralt element i regionens infrastruktur i mange år fremover.

Byggeår1983
Åbnet1983.09.25
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseØlbycenter 2, 4600 Køge
StednavneforkortelseØlb
Højdeplacering over havet3,1 meter
GPS koordinater55.479848,12.175651


Billede af Ølby S-togstrinbræt.
Billede af Ølby S-togstrinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 12. februar 2010
Download billede



Køge Station (Kj) ligger 22,4 km. fra første station.

Køge Station – Et Historisk og Moderne Trafikknudepunkt

En station med rødder tilbage til 1870

Køge Station har spillet en central rolle i den danske jernbanehistorie siden dens åbning den 4. oktober 1870. Stationen blev etableret som en del af Den Sjællandske Sydbane, der forbandt Roskilde med Masnedsund via Næstved og Køge. Med sin placering mellem Køges historiske bymidte og havnen har stationen gennem tiden udviklet sig til at blive et vigtigt trafikalt knudepunkt, der i dag betjener både S-tog, regionaltog og lokalbaner.

Stationens betydning voksede yderligere i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet, hvor Køge blev et jernbaneknudepunkt med etableringen af Østbanen i 1879 og Køge-Ringsted Banen i 1917. Disse forbindelser skabte nye muligheder for transport af både gods og passagerer til og fra Køge, hvilket bidrog til byens vækst og økonomiske udvikling.

Østbanen og den tidlige jernbanen udvikling

Den 1. juli 1879 blev Køge forbundet med Stevns gennem Østbanen, der oprindeligt strakte sig fra Køge til Hårlev, Store Heddinge, Rødvig og Faxe Ladeplads. Østbanen spillede en afgørende rolle i udviklingen af Stevns-området og muliggjorde transport af landbrugsprodukter, fisk og byggematerialer til København og andre dele af landet.

Østbanen forblev en vigtig del af Køges jernbaneinfrastruktur gennem det 20. århundrede og har i dag en stadig aktiv drift som en moderne lokalbane, der forbinder Stevns med Køge og videre til Roskilde via Lille Syd-strækningen.

Køge-Ringsted Banen – En kortlivet jernbaneforbindelse

I 1917 blev Køge-Ringsted Banen etableret som en privatbane mellem Køge og Ringsted. I begyndelsen blev banen drevet af DSB, men med tiden blev det for dyrt for den private jernbaneforvaltning, hvorfor der i 1934 blev opført en separat stationsbygning i Køge. Denne bane havde dog begrænset succes og blev lukket i 1963, hvorefter sporene blev fjernet, og stationen mistede en af sine jernbaneforbindelser.

S-togets ankomst og stationens modernisering

I 1970'erne begyndte planlægningen af at forlænge S-togsnettet til Køge som en del af Køgebugtbanens udvidelse. Dette førte til en omfattende modernisering af Køge Station, hvor den oprindelige stationsbygning fra 1870 blev nedrevet etapevis mellem 1978 og 1980. Den nye stationsbygning blev indviet den 25. september 1983 i forbindelse med S-togsforlængelsen til Køge.

Med S-togenes ankomst blev Køge en endestation for linje E, hvilket skabte en hurtig og effektiv forbindelse til København. Dette gjorde det nemmere for pendlere at rejse mellem Køge og hovedstaden, hvilket medførte en stigende passagermængde og fornyet vækst i byen.

En ny stationsbro og byudvikling i Køge

I 2015 blev stationsbygningen fra 1983 revet ned som en del af det omfattende byudviklingsprojekt Køge Kyst. I stedet blev der opført en moderne stålkonstruktion med en bred gangbro, der blev indviet den 19. juni 2018. Denne nye stationsbro er ikke blot en forbindelse over de seks jernbanespor, men også et nyt byrum med butikker, opholdszoner og udsigt over byen og havnen.

Gangbroen er 20 meter bred og har en total længde på 250 meter. Den er udstyret med tre store ståltrapper og tre elevatortårne, hvilket sikrer let adgang til perronerne og de omkringliggende områder. Konstruktionen er skabt af Bobach Stålentreprise A/S, og broen er designet til at fungere som et centralt element i Køges udvikling som en moderne og attraktiv pendlerby.

Køge Stations rolle i det moderne jernbanenet

I dag er Køge Station et af de vigtigste trafikknudepunkter i Region Sjælland. Stationen betjenes af flere toglinjer, der forbinder byen med resten af landet:
  • S-tog (Linje E): Forbinder Køge med København via Køgebugtbanen.
  • Regionaltog (Lille Syd): Forbinder Køge med Roskilde og Næstved.
  • Østbanen: Forbinder Køge med Hårlev, Rødvig og Faxe Ladeplads.
Med sin placering i centrum af byen og tæt på havnen er stationen en vigtig forbindelse for både pendlere og turister, der rejser til og fra Køge.

Nye infrastrukturprojekter og fremtidige planer

Som en del af Køges byudviklingsplaner er der blevet investeret i flere infrastrukturforbedringer omkring stationen. En ny vejtunnel i den nordlige ende af stationen blev åbnet i 2016, hvilket forbedrer trafikflowet og sikkerheden i området. Samtidig er der planer om at erstatte den eksisterende jernbaneoverskæring i den sydlige ende med en underføring, der skal forbinde Køge Torv og Søndre Havn bedre.

Stationen er også tæt forbundet med Køge Nord Station, der blev åbnet i 2019 som en del af København-Ringsted-banen. Køge Nord Station fungerer primært som en højhastighedsstation, der forbinder Køge med resten af landet via de nye dobbeltsporede jernbanelinjer.

Faciliteter og service for rejsende

Køge Station er designet til at give en god rejseoplevelse for passagererne. Stationen har en række faciliteter, der gør rejsen mere komfortabel:
  • Billetautomater: Der er mulighed for at købe billetter både fysisk og digitalt.
  • Ventesale: Giver mulighed for at opholde sig indendørs, mens man venter på toget.
  • Cykel- og bilparkering: Stationen har flere parkeringsmuligheder, hvilket gør det lettere for pendlere at kombinere forskellige transportformer.
  • 7-Eleven og butikker: Der er mulighed for at købe mad og drikkevarer samt andre fornødenheder.
  • Tilgængelighed: Stationen er udstyret med elevatorer, trapper og gode adgangsforhold for gangbesværede.

Stationsbroen som et nyt byrum

Stationsbroen, der blev åbnet i 2018, fungerer ikke kun som en overgang for passagerer, men også som et nyt byrum i Køge. Den er designet med opholdszoner, solafskærmning og læskærme i rustfarvet cortenstål, hvilket giver et moderne og indbydende udtryk.

Den nye bro forbinder Køges bymidte med Collstropgrunden, hvor der er planer om at udvikle et nyt område med erhverv, boliger, butikker og restauranter. Når dette projekt er færdigt, vil stationsbroen blive en integreret del af den nye bystruktur og sikre en bedre sammenhæng mellem Køge Station og de omkringliggende kvarterer.

Byggeår2018
Åbnet2018.06.19
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseJernbanegade 12, 4600 Køge
StednavneforkortelseKj
Højdeplacering over havet4,3 meter
GPS koordinater55.45756968840754,12.18657237463161


Billede af Køge Station.
Billede af Køge Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022
Download billede



Herfølge Station (Hf) ligger 28,0 km. fra første station.

Herfølge Station – Et historisk knudepunkt på Sydbanen

Herfølge Station har siden sin åbning i 1908 spillet en vigtig rolle for lokalsamfundet og jernbanetransporten på Sjælland. Beliggende mellem Køge og Tureby på Sydbanen, har stationen tjent som et centralt stop for både passager- og godstrafik. Stationen blev designet af den anerkendte arkitekt Heinrich Wenck, der stod bag flere af DSB's mest ikoniske stationsbygninger i begyndelsen af 1900-tallet.

Den historiske stationsbygning har gennem årene gennemgået moderniseringer, men har bevaret sin arkitektoniske charme. Bygningen er i dag fredet sammen med varehuset og signalhuset, hvilket understreger dens betydning som et kulturhistorisk monument. Stationen minder arkitektonisk om hovedbygningen på Lille Skensved Station, hvilket vidner om en gennemgående stil i datidens jernbanebyggeri.

Ud over sin funktion som transportknudepunkt har Herfølge Station haft stor betydning for den lokale befolknings dagligdag og udviklingen af byen. Stationens placering nær Vallø brændeplads understreger dens historiske tilknytning til områdets erhverv og industri.

Opførelsen af Herfølge Station

Herfølge Station blev etableret som en del af DSB's udbygning af jernbanenettet i starten af 1900-tallet. Behovet for en station i Herfølge opstod i takt med, at byen voksede, og flere borgere pendlede til større byer som Køge og København.

Byggeriet af stationen blev ledet af Heinrich Wenck, der på dette tidspunkt var chefarkitekt for DSB. Wenck stod bag en lang række stationsbygninger i Danmark, hvoraf mange stadig eksisterer den dag i dag. Hans arkitektoniske stil var præget af funktionalitet, men samtidig også en æstetisk elegance, der gjorde stationerne til vartegn i de byer, de blev opført i.

Stationsbygningen i Herfølge blev opført i en stil, der minder meget om Lille Skensved Station. Den er en typisk repræsentant for Wencks design med symmetriske facader, teglkonstruktion og et markant tagudhæng, der gav beskyttelse til ventende passagerer.

Jernbanens betydning for Herfølge

Opførelsen af Herfølge Station fik stor betydning for byens udvikling. Jernbanen gjorde det lettere for byens beboere at komme til Køge og videre mod København, hvilket styrkede byens vækst og erhvervsliv.

Stationen blev hurtigt et vigtigt bindeled for både person- og godstrafik. Den omkringliggende industri, herunder Vallø brændeplads, drog fordel af den forbedrede infrastruktur, der muliggjorde transport af varer og råmaterialer på en mere effektiv måde.

I takt med at jernbanen udviklede sig, blev Herfølge Station en vigtig del af Sydbanen, som forbandt København med det sydlige Sjælland og Lolland-Falster.

Teknologiske opgraderinger på stationen

Siden stationens åbning har den gennemgået flere teknologiske opgraderinger for at følge med den generelle udvikling i jernbanedriften.

Ved etableringen af stationen i 1908 blev der installeret et mekanisk centralapparat af typen Siemens & Halske. Dette apparat blev brugt til at styre signaler og sporskifter, hvilket var en vigtig del af sikkerheden i jernbanedriften.

I 1985 blev det mekaniske centralapparat udskiftet med et moderne sikringsanlæg af typen DSB 1977. Denne opgradering forbedrede signalstyringen og gjorde det lettere at koordinere togtrafikken på strækningen.

Bevaring og fredning af stationen

På trods af de mange moderniseringer har Herfølge Station formået at bevare sin arkitektoniske oprindelighed. Stationsbygningen, varehuset og signalhuset er blevet fredet for at sikre, at de historiske strukturer ikke går tabt.

Fredningen betyder, at bygningerne bevares i deres oprindelige form og ikke må ændres væsentligt uden særlig tilladelse. Dette sikrer, at kommende generationer fortsat kan opleve den arkitektur, der har præget danske stationer siden begyndelsen af 1900-tallet.

Herfølge Station i dag

I dag fungerer Herfølge Station stadig som en vigtig del af det sjællandske jernbanenet. Stationen betjenes af tog, der forbinder området med Køge og videre mod København, hvilket gør den til et attraktivt transportknudepunkt for pendlere.

Byggeår1908
Åbnet1908
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 16, 4681 Herfølge
StednavneforkortelseHf
Højdeplacering over havet26,0 meter
GPS koordinater55.417642,12.137170


Billede af Herfølge Station.
Billede af Herfølge Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022
Download billede



Tureby Trinbræt (Th) ligger 34,3 km. fra første station.

Tureby Trinbræt og dets Historiske Udvikling

Tureby Station blev åbnet den 4. oktober 1870 som en af de oprindelige stationer på Sydbanen. Stationen blev opført for at betjene det nærliggende lokalsamfund og understøtte både passager- og godstransport. Oprindeligt var den en væsentlig del af Sydbanens infrastruktur, som forbandt København med de sydlige dele af Sjælland og videre mod Falster og Lolland.

Tureby Station lå i udkanten af Tureby Overdrev nær landsbyen Algestrup, også kendt som Alkestrup. Navnet på stationen blev dog hentet fra de mere fjerntliggende Turebylille og Turebyholm, hvilket var med til at give stationen en bredere geografisk betydning.

Arkitektur og Stationsbygningens Rolle

Den oprindelige stationsbygning fra 1870 var typisk for datidens jernbanearkitektur. Bygningen havde en klassisk udformning, som afspejlede jernbanens betydning i det danske landskab. Stationen blev med årene udvidet og moderniseret med sikringsanlæg og fjernstyringssystemer, hvilket gjorde den til et moderne knudepunkt for både togtrafik og byens udvikling.

Rundt om stationen voksede en mindre bebyggelse op, herunder en treetagers hjørneejendom og en kro, som blev en naturlig del af Turebys sociale og økonomiske liv. Disse bygninger var med til at give området en særlig karakter og gjorde stationen til et lokalt samlingspunkt.

Passager- og Godstrafik

I mange år fungerede Tureby Station som et centralt omstignings- og transportpunkt for både person- og godstrafik. Jernbanen spillede en afgørende rolle i udviklingen af området, da den skabte muligheder for transport af landbrugsvarer, håndværk og senere industri. Det var ikke blot de lokale beboere, der nød godt af stationens beliggenhed, men også rejsende mellem København og det sydlige Danmark.

Med tiden blev stationen moderniseret og indlemmet i et effektivt fjernstyringssystem, hvilket gjorde det lettere at koordinere togdriften. Dette betød, at Tureby forblev en vigtig station i det regionale tognetværk, selv da mange mindre stationer blev nedlagt eller reduceret til trinbrætter.

Fra Station til Trinbræt

I takt med udviklingen af moderne transportformer og ændrede rejsevaner faldt behovet for bemandede stationer i de mindre bysamfund. Tureby Station blev med årene reduceret i funktion, og i september 2015 blev stationsbygningen revet ned på grund af omfattende skimmelsvamp. Dermed mistede byen en af sine mest markante bygninger, som i mere end et århundrede havde været et vartegn og et vidnesbyrd om jernbanens indflydelse på området.

Efter nedrivningen blev Tureby Station omdannet til et trinbræt, hvilket betyder, at det nu kun fungerer som et simpelt stoppested uden bemanding eller stationsbygning. På trods af denne ændring forbliver trinbrættet en central del af den kollektive transport i området og fortsætter med at betjene pendlere og rejsende.

Stationens Betydning for Lokalsamfundet

Selvom den oprindelige bygning ikke længere står, er Tureby Stations historiske betydning stadig tydelig i lokalområdet. Landsbyen Algestrup er gradvist vokset op omkring stationen og har udviklet sig til et livligt samfund med jernbanen som en vigtig transportforbindelse.

Stationens historie er en integreret del af Turebys og Algestrups fortælling. Dens nedrivning markerede afslutningen på en æra, men samtidig fortsætter trinbrættet med at være et vigtigt omdrejningspunkt for lokalsamfundets infrastruktur.

Byggeår2015
Åbnet2015
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseTurebyvej 6, 4682 Tureby
StednavneforkortelseTh
Højdeplacering over havet32,5 meter
GPS koordinater55.37332823663542,12.076156236148993


Billede af Tureby Trinbræt.
Billede af Tureby Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022
Download billede



Haslev Station (Hz) ligger 43,1 km. fra første station.

Haslev Station er en af de oprindelige stationer fra anlægget af Sjællandske Sydbane i 1870. Fra 1924 blev banen kaldt Lille Syd.

Stationen blev anlagt ca. 1 km nord for landsbyen Haslev. Forbindelsen mellem landsbyen og stationen etableredes som Jernbanegade, der i dag er byens handelsgade. Stationsbygning blev opført i samme stil som Tureby og Lundby stationer, men Haslev er stationsbygningen blevet udvidet af flere omgange, første gang med en forlængelse mod syd i 1883-1887, hvor varehuset også blev etableret overfor stationsbygningen (er nedrevet i 2002).

I 1910 skete en større ombygning, hvor første sal og tagetagen udvidedes mod syd. Der opførtes mod syd desuden et selvstændigt hus til det nye sikringsanlæg.

I 1945-1950 fik bygningen endnu en ombygning og stort set det udseende, den har i dag. Her tilføjedes også karnappen på perronen.

Sidesporene lå overfor stationsbygningen (på nordsiden af hovedsporene) – dog med et sidespor fra spor 1 til posthuset. I dag er kun de to togvejsspor tilbage.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektCharles Julius Sophus Abrahams
AdresseStationspladsen 1A, 4690 Haslev
StednavneforkortelseHz
Højdeplacering over havet36,2 meter
GPS koordinater55.329391,11.960979


Billede af Haslev Station.
Billede af Haslev Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022
Download billede



Bråby Trinbræt (Baa) ligger 47,2 km. fra første station.

Bråby Trinbræt – En Del af Danmarks Jernbanehistorie

Bråby Trinbræt har en lang historie, der afspejler jernbanens betydning for de mindre samfund i Danmark. Trinbrættet blev oprindeligt etableret som en station i 1924 og fungerede i mange år som en vigtig forbindelse mellem Bråby og resten af landet. I takt med ændringer i transportbehov og jernbanestruktur blev stationen nedgraderet til et trinbræt i 1960 og senere helt lukket den 1. oktober 1972.

Bråby Stationens Rolle i Lokalsamfundet

Beliggende nær Haslev spillede Bråby en væsentlig rolle i at forbinde lokalsamfundet med jernbanenettet. Stationen gjorde det lettere for indbyggerne at rejse og transportere varer, hvilket var afgørende for områdets økonomiske og sociale udvikling. Som mange andre små stationssamfund oplevede Bråby, at jernbanen var en livsnerve, der understøttede byens vækst og aktiviteter.

Jernbanens Nedgradering og Lukning

I 1960 blev Bråby Station nedgraderet til et trinbræt som følge af faldende passagertal og ændrede transportmønstre. Overgangen til biler og bedre vejnet gjorde jernbanen mindre essentiel for mange pendlere, og der var et fald i gods- og passagertransporten. Denne tendens fortsatte, og i 1972 blev trinbrættet endeligt lukket, hvilket betød, at Bråby ikke længere havde en direkte jernbaneforbindelse.

Togulykken ved Bråby i 1994

Den 14. april 1994 fandt en alvorlig togulykke sted syd for Bråby, hvor et godstog kolliderede med et regionaltog. Sammenstødet resulterede i betydelige skader på togene og flere tilskadekomne blandt passagererne, men heldigvis var der ingen dødsfald. Ulykken satte fokus på sikkerhed i jernbanetransporten og vigtigheden af vedligeholdelse af spor og signalsystemer.

Byggeår1924
Åbnet1924
Nedlagt1972.10.01
NedrevetEksisterer stadig
AdresseVillavej 5A, 4690 Haslev
StednavneforkortelseBaa
Højdeplacering over havet38,0 meter
GPS koordinater55.304187,11.914908


Billede af Bråby Station, som blev nedsat til Bråby Trinbræt i 1960.
Billede af Bråby Station, som blev nedsat til Bråby Trinbræt i 1960.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. marts 2010
Download billede



Holme-Olstrup Station (Ol) ligger 54,0 km. fra første station.

Holme-Olstrup Station – Et jernbanehistorisk vartegn

Holme-Olstrup Station blev åbnet den 4. oktober 1870 som en del af jernbanens ekspansion i Danmark. Stationen blev anlagt på Sydbanen, også kendt som Lille Syd, der forbinder Roskilde og Næstved. Opførelsen af stationen blev ledet af arkitekt Charles Julius Sophus Abrahams, der var kendt for sin rolle i udviklingen af mange danske jernbanestationer i slutningen af 1800-tallet.

Stationen blev hurtigt et vigtigt knudepunkt for både passager- og godstrafik. Dens strategiske placering i Holme-Olstrup betød, at den betjente både lokale beboere og industriområder i regionen. Den voksende jernbanetrafik i slutningen af 1800-tallet gjorde stationen til en essentiel del af infrastrukturen i Sydsjælland.

Arkitektur og stationsbygningens udvikling

Holme-Olstrup Station er et eksempel på den tidstypiske danske jernbanearkitektur fra 1800-tallet. Stationsbygningen er opført i en klassisk stil, hvor funktionalitet og æstetik blev kombineret for at skabe et solidt og varigt transportknudepunkt.

Et af de karakteristiske træk ved stationen var dens mekaniske sikringsanlæg fra Siemens & Halske, som var en vigtig del af stationens tidlige signal- og sikkerhedssystem. Sikringsanlægget var i brug frem til 1985, hvor det blev erstattet af et elektronisk sikringsanlæg af typen DSB 1977. Denne modernisering sikrede en mere effektiv og automatiseret drift, hvilket blev yderligere forbedret med fjernstyring fra FC Roskilde.

Umiddelbart nordøst for stationsbygningen lå signalhuset, der spillede en central rolle i at regulere togtrafikken. Derudover var stationens varehus sammenbygget med stationsbygningen, hvilket var en typisk konstruktion for jernbanestationer fra denne periode.

Stationens rolle i passager- og godstrafik

Holme-Olstrup Station har i mange år været et vigtigt stoppested for både person- og godstog. I stationens tidlige år var jernbanen den primære transportform for både mennesker og varer, hvilket gjorde stationen til et centralt omdrejningspunkt for lokal transport.

Godstransporten omfattede blandt andet landbrugsprodukter, byggematerialer og industrivarer, som blev fragtet mellem Holme-Olstrup og større byer som Næstved og København. Med tiden ændrede transportbehovet sig, og med stigende vejtransport mistede godstrafikken sin dominerende rolle.

Passagertrafikken har dog fortsat været en væsentlig del af stationens funktion. Stationen betjener i dag primært pendlere, der rejser mellem Holme-Olstrup og andre byer på Sjælland.

Holme-Olstrup Station i en moderne kontekst

På trods af teknologiske fremskridt og ændrede transportmønstre har Holme-Olstrup Station bevaret sin historiske charme og fortsætter med at være en vigtig del af lokalsamfundet. Stationens arkitektoniske træk er stort set bevaret, hvilket gør den til et landemærke i området.

En særlig anerkendelse af stationens betydning kan ses i, at firmaet Heljan producerer en model af Holme-Olstrup Station. Dette vidner om stationens ikoniske status og dens betydning i jernbanehistorien.

Stationens betydning for lokalsamfundet

Holme-Olstrup Station er mere end blot en transportfacilitet – den repræsenterer et historisk bindeled mellem fortid og nutid. Byen Holme-Olstrup har udviklet sig gennem årene, men stationen forbliver en central del af lokalområdet.

Mange generationsskifter har fundet sted, men stationen har fortsat med at være en vigtig del af dagligdagen for de lokale. For pendlere, turister og jernbaneentusiaster er stationen et sted, der bærer vidnesbyrd om den danske jernbanes udvikling og transformation gennem tiden.

Andre navne og stavemåderFør 15.05.1933 Olstrup.
Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektCharles Julius Sophus Abrahams
AdressePetersmindevej 118A, 4684 Holmegaard
StednavneforkortelseOl
Højdeplacering over havet37,2 meter
GPS koordinater55.261008,11.848914


Billede af Holme-Olstrup Station.
Billede af Holme-Olstrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2022
Download billede



Næstved Nord Trinbræt (Næn) ligger 58,3 km. fra første station.

Næstved Nord Trinbræt, etableret og åbnet i 1990, udgør en vigtig del af Næstveds transportsystem og forbindelserne til det omkringliggende område. Selvom det er relativt nyt i forhold til mange andre stationer, har det alligevel haft en betydelig indvirkning på lokalsamfundet.

Beliggende i Næstved Nord, spiller trinbrættet en central rolle i pendling og rejser for lokalbefolkningen og besøgende til området. Det giver en bekvem mulighed for at komme til og fra Næstved og dets omgivelser, hvilket bidrager til områdets tilgængelighed og mobilitet.

Trinbrættet tjener som en port til Næstveds mange tilbud og attraktioner, herunder shoppingmuligheder, restauranter, parker og kulturelle begivenheder. Det fungerer som en forbindelse mellem lokalsamfundet og det bredere regionale netværk af offentlig transport.

Mens Næstved Nord Trinbræt måske ikke har den lange historie som andre stationer, er dens betydning for lokalsamfundet uomtvistelig. Det er en nøglefaktor i byens infrastruktur og spiller en central rolle i at lette bevægelse og forbindelser i området.

Byggeår1990
Åbnet1990
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSkovalle 4, 4700 Næstved
StednavneforkortelseNæn
Højdeplacering over havet26,0 meter
GPS koordinater55.248232,11.786367


Billede af Næstved Nord Trinbræt.
Billede af Næstved Nord Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. marts 2010
Download billede



Næstved Station (Næ) ligger 61,4 km. fra første station.

Næstved Station – En Stolt Historie

Næstved Station, med sin stolte historie og betydelige rolle i byens udvikling, står som et symbol på Næstveds forbindelse med omverdenen gennem årene. Fra sin oprindelse i 1870, tegnet af den anerkendte arkitekt Charles Julius Sophus Abrahams, til dens nuværende status som et vigtigt knudepunkt i det danske jernbanenet, har Næstved Station set og formet byens udvikling på utallige måder.

Etableringen og Væksten

Næstved Station blev etableret som en del af Den Sjællandske Sydbane, der strakte sig fra Roskilde til Næstved og videre til Masnedsund. Åbnet den 4. oktober 1870, blev stationen hurtigt et centrum for handel, transport og rejseaktivitet i regionen. Dens betydning voksede yderligere med tilføjelsen af Slagelse-Næstved banen i 1892 og Præstø-Næstved Banen i 1900, hvilket udvidede dens forbindelser til andre byer og områder i nærheden.

Gentagne Ombygninger

I løbet af årene gennemgik stationen flere ombygninger og moderniseringer for at imødekomme den stigende efterspørgsel og de skiftende behov i jernbanetransporten. Ombygninger i 1891-1892, 1921 og 1940-1943, under ledelse af dygtige arkitekter som Sigurd Christensen og K.T. Seest, bidrog til stationens strukturelle udvikling og funktionalitet.

Mere end en Station

Næstved Station har altid været mere end bare et stop på en jernbanelinje. Den har været et symbol på byens åbenhed mod omverdenen og dens vilje til at integrere sig i det nationale og internationale netværk af transport og handel.

Havnebane og Handel

Med etableringen af en havn i 1938, forbundet med en havnebane fra Næstved Station, åbnede byen sig yderligere mod søtransport og udviklede nye handelsruter og forbindelser. Selvom planerne om en bane til Karrebæksminde aldrig blev realiseret af militære årsager, fortsatte Næstved med at være en vigtig knudepunkt for transport og handel i regionen.

Nedlæggelser og Nye Veje

Selvom visse banestrækninger som Præstøbanen og Slagelse-Næstved banen blev nedlagt i løbet af årene, markerede disse begivenheder også begyndelsen på nye kapitler i Næstveds historie. Nedlæggelsen af disse strækninger åbnede muligheder for byens udvikling på andre områder og understregede behovet for at tilpasse sig skiftende transportmønstre og behov.

Et Livligt Knudepunkt i Dag

I dag forbliver Næstved Station et livligt knudepunkt for passagerer, gods og kultur. Dens betydning som et centralt samlingspunkt i byen afspejles i dens moderne faciliteter, der omfatter restauranter, butikker og kunstinstallationer. Renoveringer og moderniseringer sikrer, at Næstved Station forbliver relevant i en stadig skiftende verden og fortsætter med at spille en central rolle i byens liv og udvikling.

Historiske Rødder og Fremtidigt Potentiale

Næstved Station er ikke bare et symbol på byens fortid; det er en levende forbindelse til dens fremtid. Med sine historiske rødder og moderne faciliteter forbliver det et centrum for aktivitet, handel og kultur og et symbol på Næstveds åbenhed og forbindelse til verden omkring den.

Andre navne og stavemåderFør 1881<>1886 Nestved.
Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektCharles Julius Sophus Abrahams
Arkitekt, som har stået for ombygningenK.T. Seest
AdresseBanegårdspladsen 2, 4700 Næstved
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet14,1 meter
GPS koordinater55.231175,11.767178


Billede af Næstved Station.
Billede af Næstved Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. maj 2022
Download billede



Lov Station (Lo) ligger 71,0 km. fra første station.

Lov Station, en gang et livligt knudepunkt for transport og aktivitet, står nu som et minde om fortidens forbindelser og færden. Bygget i 1870 og åbnet den 4. oktober samme år, markerede Lov Station begyndelsen på et kapitel af lokalhistorie og forbindelse til det danske jernbanenet.

Gennem årene oplevede Lov Station ændringer i sin status og funktion. Fra en fuldendt jernbanestation til et mere beskedent trinbræt afspejlede dens transformationer det skiftende landskab af transportbehov og praksis.

Desværre, den 22. maj 1982, blev Lov Station nedlagt, og kun få måneder senere, i november 1982, blev Lov Station nedrevet.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
Nedlagt1982.05.22
Nedrevet2018 (November)
AdresseHovedgaden 35, 4700 Næstved
StednavneforkortelseLo
Højdeplacering over havet12,1 meter
GPS koordinater55.163834,11.852714


Billede af Lov Station.
Billede af Lov Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lov Station.

Titel:- 1956 - Lov set fra VSV
Sted:Danmark, Sjælland, Lov
Lokalitet:Lov
Postnummer:4700
By:Næstved
Sogn:Hammer
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956

Id:B02198_002.tif




Ring Trinbræt (Rit) ligger 74,4 km. fra første station.

Ring Trinbræt, engang et knudepunkt for lokal transport og aktivitet, står nu som et stille vidne om fortidens rejser og forbindelser. Nedlagt den 22. maj 1982 og siden nedrevet, minder Ring Trinbræt os om en tid, hvor jernbanen var livsnerven i mange lokalsamfund.

Beliggende i byen Ring, tjente trinbrættet som et vigtigt stoppested for rejsende og var en del af byens historiske landskab. Selvom dets fysiske struktur nu er forsvundet. Som mange andre små jernbanestationer var Ring Trinbræt mere end blot et sted for transport; det var et knudepunkt for fællesskab, handel og forbindelse til omverdenen.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
Nedlagt1982.05.22
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseRit
Højdeplacering over havet10,0 meter
GPS koordinater55.13275010385622,11.853550998230428


Billede af Ring Trinbræt.
Billede af Ring Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Ring Trinbræt.

Titel:- 1949 - Ring Trinbrædt
Sted:Danmark, Sjælland, Ring
Vejnavn:Ringvej
Lokalitet:Ring By
Postnummer:4750
By:Lundby
Sogn:Hammer Sogn
Matrikelnummer:6h
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949

Id:L04953_007.tif




Lundby Trinbræt (Lu) ligger 77,2 km. fra første station.

Lundby Station var en af de større landstationer på den sjællandske sydbane, Roskilde-Masnedsund, fra banens åbning i 1870. Fra Lundby Station udgik dagvognsruter i flere retninger, og det gode opland gav Lundby Station en god trafik. En større udvidelse af Lundby Station skete i forbindelse med anlægget af 2. spor Næstved-Vordingborg 1923-1925, hvor en ny stationsbygning blev opført nord for den oprindelige Lundby Station. Den oprindelige Lundby Station blev ikke nedrevet ved ibrugtagningen af den nye station, da den ikke lå i vejen for noget.

Lundby Station blev nedsat til trinbræt i 1973, og læssesporet blev nedlagt i 1977.

Lundby oprindelige station blev nedrevet i 1985.

Byggeår1973
Åbnet1973
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBanevej 3, 4750 Lundby
StednavneforkortelseLu
Højdeplacering over havet9,2 meter
GPS koordinater55.110358651312,11.869421707422596


Billede af Lundby Trinbræt.
Billede af Lundby Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. juli 2021
Download billede



Klarskov Station (Kr) ligger 82,2 km. fra første station.

Klarskov Station og dens jernbanehistoriske betydning

Klarskov Station blev opført i 1906 og var en del af den voksende jernbaneinfrastruktur i Danmark. Stationen blev tegnet af den anerkendte arkitekt Heinrich Wenck, der var kendt for sin elegante og funktionelle stationsarkitektur. Klarskov Station blev et ikon for byen Klarskov og spillede en afgørende rolle som transportknudepunkt for både passager- og godstrafik.

Den arkitektoniske udformning af Klarskov Station gjorde den til et markant element i det lokale landskab. Wencks karakteristiske stil kombinerede praktisk funktionalitet med en æstetik, der gjorde stationen til et landemærke i byen. Stationen var bygget i robuste materialer og var designet til at imødekomme tidens behov for effektiv transport og logistik.

Stationens rolle i transport og handel

Klarskov Station var ikke blot et stoppested for rejsende, men en vigtig facilitet for gods- og varetransport. I mange år fungerede stationen som et afgørende knudepunkt for handlen i byen, idet den muliggjorde effektiv distribution af varer og råmaterialer. Stationens placering var strategisk vigtig, da den forbandt Klarskov med resten af landet og gav lokale virksomheder adgang til større markeder.

I første halvdel af det 20. århundrede oplevede stationen en stor trafik af både passagerer og gods. Landbrugsprodukter, håndværksvarer og andre handelsvarer blev transporteret via stationen, hvilket bidrog til byens vækst og økonomiske udvikling. Stationen var et vigtigt samlingspunkt, hvor rejsende og handlende mødtes, og den skabte en vital forbindelse mellem Klarskov og resten af Danmark.

Nedgradering til trinbræt og lukning

I 1968 blev Klarskov Station nedgraderet til et trinbræt. Dette markerede begyndelsen på stationens tilbagegang, da jernbanens rolle i transportsektoren langsomt blev reduceret til fordel for vejtransport. I takt med samfundets udvikling og den stigende anvendelse af biler og lastbiler mistede Klarskov Station sin tidligere betydning.

Den 22. maj 1982 blev stationen endeligt lukket, hvilket var et tydeligt tegn på ændrede transportmønstre. Nedlukningen afspejlede en bredere tendens i samfundet, hvor jernbanen blev erstattet af mere fleksible transportmuligheder. Dette satte et punktum for en æra, hvor Klarskov Station havde været et centrum for aktivitet og liv i lokalsamfundet.

Nedrivning og byens udvikling

I november 2013 blev Klarskov Station nedrevet, og kun minderne om stationens storhedstid står tilbage. Byen Klarskov har siden gennemgået en betydelig udvikling, hvor moderne transportløsninger og infrastruktur har taget over for jernbanen. Mens jernbanen tidligere var byens livsnerve, har Klarskov nu tilpasset sig de nye tider med en mere decentraliseret transportstruktur.

Selvom Klarskov Station ikke længere eksisterer, er dens historie en vigtig del af byens identitet. Stationen symboliserede en tid med vækst og sammenhængskraft, hvor jernbanen bandt lokalsamfundet sammen og skabte muligheder for handel og rejser.

Byggeår1906
Åbnet1906
Nedlagt1982.05.22
Nedrevet2013 (November)
AdresseÅlekistevej 30, 4760 Vordingborg
StednavneforkortelseKr
Højdeplacering over havet5,8 meter
GPS koordinater55.066630,11.872988


Billede af Klarskov Station.
Billede af Klarskov Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Klarskov Station.

Titel:- 1956 -
Bygningsnavn:Kristiansminde
Sted:Danmark, Sjælland, Klarskov
Vejnavn:Ålekistevej
Lokalitet:Klarskov
Sogn:Sværdborg Sogn
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956

Id:B02192_002.tif




Vordingborg Station (Vo) ligger 88,7 km. fra første station.

Vordingborg Stations historie

Vordingborg Station har gennem mere end 150 år spillet en central rolle i udviklingen af jernbanen på Sydsjælland og har fungeret som et vigtigt transportknudepunkt. Fra den første station i 1870 til den nuværende placering, der blev etableret i 1937, har stationen undergået flere ændringer og moderniseringer. I dag er den en central del af Sydbanen og en vigtig forbindelse i det danske jernbanenet.

Den første Vordingborg Station (1870-1937)

Den oprindelige Vordingborg Station blev opført i 1870 som en del af jernbanestrækningen mellem Roskilde og Masnedsund, der åbnede den 4. oktober 1870. Arkitekten bag stationsbygningen var Charles Julius Sophus Abrahams, en af tidens førende arkitekter inden for jernbanebyggeri.

Med åbningen af jernbanen fik Vordingborg en ny forbindelse til resten af landet, hvilket bidrog til byens økonomiske vækst, handelsliv og turisme. Stationen blev hurtigt en vigtig del af infrastrukturen i Sydsjælland og understøttede udviklingen af både Vordingborgs havn og industri.

Den oprindelige station var strategisk placeret tæt på byen og havnen, men i forbindelse med opførelsen af Storstrømsbroen i 1937 blev det besluttet at flytte stationen til en ny placering.

Flytningen af stationen i 1937

Den nye Vordingborg Station blev opført i 1937 og blev tegnet af arkitekten K.T. Seest, der stod bag flere af tidens stationsbygninger. Den nye station blev en del af en omfattende modernisering af jernbanenettet, hvor Storstrømsbroen muliggjorde en direkte togforbindelse til Falster og videre mod Lolland og Tyskland.

Den nye stationsbygning stod klar til brug den 26. september 1937 og markerede en ny epoke i Vordingborgs jernbanehistorie. Den moderne station var større og bedre indrettet til at håndtere stigende passagertal og den voksende godstransport.

Forbindelsen til Kalvehavebanen (1948)

I 1948 blev der etableret en ny forbindelsesstrækning til Kalvehavebanen, hvilket gav passagererne mulighed for at skifte tog på Vordingborg Station. Kalvehavebanen forbandt Vordingborg med Stege på Møn, hvilket især var vigtigt for transporten af landbrugsvarer og mejeriprodukter fra Møn til det øvrige Danmark.

Selvom der var direkte omstigningsmuligheder, blev billetter til Kalvehavebanens tog ikke solgt af DSB, og der blev heller ikke ekspederet gods i forbindelse med banen. Dette skyldtes et ønske om at undgå betaling af det tilslutningsvederlag, som privatbanerne skulle betale til statsbanerne.

Jernbanens udvikling i Vordingborg

Vordingborg Station har gennem årene oplevet mange moderniseringer og ændringer i togtrafikken. I dag fungerer den som et vigtigt knudepunkt på Sydbanen, der forbinder København med Nykøbing Falster og Rødby Færge.
  • Mod nord er banen dobbeltsporet, hvilket sikrer en mere effektiv togdrift.
  • Mod syd er banen stadig enkelsporet, men der er planer om at opgradere den til dobbeltspor som en del af de kommende infrastrukturprojekter.

Forberedelser til Femern Bælt-forbindelsen

En af de største planlagte ændringer i Vordingborgs jernbanenet er opgraderingen af banen som forberedelse til Femern Bælt-forbindelsen. Den kommende faste forbindelse mellem Danmark og Tyskland vil gøre det muligt at køre direkte tog fra København til Hamborg uden færgeoverfart.

For at imødekomme den stigende trafik bliver der bygget nye Masnedsund- og Storstrømsbroer, som skal erstatte de eksisterende jernbanebroer. Dette projekt er en del af en større modernisering af jernbanen, der skal sikre hurtigere og mere effektive forbindelser til Tyskland.

Vordingborg Station i dag

I dag er Vordingborg Station en moderne station med fokus på både regional og international togtrafik. Den betjener passagerer, der rejser mellem København og det sydlige Danmark, og vil i fremtiden spille en endnu vigtigere rolle i forbindelse med Femern Bælt-forbindelsen.

Byggeår1937
Åbnet1937.09.26
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektK.T. Seest
AdresseBanegårdspladsen 4, 4760 Vordingborg
StednavneforkortelseVo
Højdeplacering over havet8,3 meter
GPS koordinater55.012625,11.900082


Billede af Vordingborg Station.
Billede af Vordingborg Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. august 2020
Download billede



Masnedsund Station (Mn) er Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund Jernbane banens endestation og ligger 90,4 km. fra første station.

Masnedsund Station – En central station på Sydbanen

Masnedsund Station var en vigtig del af den Sjællandske Sydbane, da den åbnede den 4. oktober 1870. Stationen spillede en afgørende rolle i forbindelsen mellem Sjælland og Falster, men blev overflødiggjort ved åbningen af Storstrømsbroen i 1937 og lukkede endeligt i 1955.

Masnedsund før jernbanen

Før jernbanens ankomst var Masnedsund et lille færgested med omkringliggende engarealer, hvor færgerne forbandt Sjælland med Falster. Med åbningen af den Sjællandske Sydbane i 1870 blev Masnedsund dog forvandlet til en endestation og fik en stor stationsbygning med tilhørende rangerareal.
  • Masnedsund fik en direkte togforbindelse til København via Næstved og Roskilde.
  • I Vordingborg fik man kun en mindre station, hvilket gjorde Masnedsund til områdets jernbanecentrum.
  • Stationen skabte arbejdspladser, og en stationsby voksede op omkring den.

Masnedsundbroen og forbindelsen til Falster

Med åbningen af Masnedsundbroen i 1884 fik togene mulighed for at krydse Masnedø via broen, hvor der var færgeforbindelse videre til Falster.

Selvom Masnedsund ikke længere var endestation, forblev stationen et knudepunkt for passagerer og gods, der skulle videre sydpå.

Kalvehavebanen – En ny forbindelse til Masnedsund

Den 1. oktober 1897 åbnede Kalvehavebanen, en privatbane, der forbandt Kalvehave med Masnedsund.
  • Kalvehavebanen havde sit eget perronområde, beliggende overfor Masnedsund Station.
  • Banen havde også eget sporareal og egen remise, adskilt fra statsbanens infrastruktur.
  • Hvor statsbanens spor lå vest for Masnedsund Station, lå Kalvehavebanens spor øst for stationen.
Dette gjorde Masnedsund til en intermodal station, hvor både statsbane- og privatbanetrafik blev håndteret.

Storstrømsbroens anlæggelse

I 1930'erne begyndte arbejdet med at bygge Storstrømsbroen, som ville skabe en fast jernbaneforbindelse mellem Sjælland, Masnedø og Falster.
  • DSB foretog en omfattende sanering af jernbanesporene omkring Masnedsund og Masnedø.
  • Da Storstrømsbroen blev åbnet den 26. september 1937, mistede Masnedsund sin funktion som vigtig overgangsstation.
Togene blev nu ført direkte fra Vordingborg til Falster uden at stoppe i Masnedsund.

Kalvehavebanens ændrede rute

Efter åbningen af Storstrømsbroen blev Kalvehavebanens tog omlagt til Vordingborg Station.
  • Togene måtte dog stadig vende i Masnedsund, da de ikke kunne køre direkte til Vordingborg.
  • Der blev oprettet et midlertidigt stationskontor i DSB's pakhus, men kun for lokaltrafik.

Enden på Masnedsund Station

I 1948 blev en ny direkte bane mellem Vordingborg Station og Vordingborg Slotsstation taget i brug. Dette betød, at den særprægede perronhal ved Masnedsund Station blev fjernet.

Masnedsund var dog stadig vigtig i jernbanens udvikling:
  • Stationen blev Danmarks første fjernstyrede krydsningsstation.
  • Den blev senere nedgraderet til trinbræt og lukkede helt i 1955.

Masnedsund Station i dag

I dag eksisterer Masnedsund Station ikke længere, men stedet har stadig stor historisk betydning. Den gamle station var i næsten 70 år et vigtigt bindeled mellem Sjælland og Falster, og dens rolle i udviklingen af jernbanetrafikken over Storstrømmen kan ikke undervurderes.

Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
Nedlagt1955
NedrevetEksisterer stadig
AdresseMarienbergvej 132, 4760 Vordingborg
StednavneforkortelseMn
Højdeplacering over havet2,4 meter
GPS koordinater54.997816,11.892641


Billede af Masnedsund Station.
Billede af Masnedsund Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. august 2020
Download billede



Litteratur for: Roskilde-Køge-Næstved-Masnedsund Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sydøstsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sydøstsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1979
96
København
J. Fr. Clausen
87-11-03935-3