Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane - operatør: OKMJ (Oprindelig: OKDJ)
Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane: Historie og Betydning
Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane, senere kendt som Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane (OKMJ), spillede en vigtig rolle i forbindelsen mellem Odense og det nordøstlige Fyn. Den kom på jernbaneloven af 8. maj 1894 efter en lang proces drevet af lokale kræfter, der ønskede bedre infrastruktur til de mindre byer i området. Forbindelsen til Kerteminde og videre til Dalby var en vigtig milepæl for regionen, som oplevede økonomisk og social fremgang som følge af banen.Oprettelsen af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane
I slutningen af 1800-tallet var der i Kerteminde og omegn stor interesse for en jernbaneforbindelse til Odense. Projektet blev ledet af et udvalg, der med succes fik banen på jernbaneloven i 1894. Banens første del, fra Odense til Kerteminde, blev indviet den 4. april 1900. Dagen efter startede den regelmæssige drift med fire daglige tog i hver retning, som hurtigt blev en populær transportmulighed for både pendlere og landmænd.Strækningen fra Odense til Kerteminde var blot første del af den planlagte bane. Et ønske om at forlænge banen fra Kerteminde til Dalby blev hurtigt realiseret, og denne forlængelse blev indlemmet i jernbaneloven af 1908. Koncessionen til denne strækning blev tildelt i april 1897, og staten dækkede halvdelen af anlægsudgifterne. Forlængelsen frem til Dalby sikrede, at flere mindre byer og opland kom med i det voksende jernbanenet.
Forlængelse til Martofte og Navneskifte til OKMJ
Behovet for en yderligere udvidelse opstod snart, og der blev udtrykt ønske om at forlænge banen helt til Martofte. Denne del kom med i den store jernbanelov af 1908 og fik endelig grønt lys med en koncession i 1913, hvorefter arbejdet gik i gang samme sommer. Strækningen til Martofte blev indviet den 25. februar 1914, og OKMJ begyndte daglig drift med fire daglige tog hver vej dagen efter. Med forlængelsen skiftede banen navn fra OKDJ til OKMJ.Banens Infrastruktur og Stationer
Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane havde fuld optagelse på Odense Station, hvor banen havde egen remise og værksteder. Hver station var udstyret med svine- og kvægfold, ramper til læsning af sukkerroer og desuden ramper til brug for den lokale landbrugsproduktion. Særligt transporten af svin var en vigtig del af driften frem til 1950.Banen gik gennem en meget frugtbar egn, og landbruget stod for størstedelen af godstransporten. Foruden landbruget var der også industrikunder, især omkring Kerteminde, hvor flere virksomheder benyttede banen til transport af råvarer og færdigvarer.
Banens Driftsforhold og Samarbejde med Andre Jernbaner
Kertemindebanen havde i de første år en fælles driftsbestyrer med Bogensebanen, indtil driften blev overtaget af Sydfyenske Jernbaner (SFJ) i 1903. Da SFJ blev overtaget af staten i 1949, blev driftsledelsen igen ændret, og Kertemindebanen kom under fælles ledelse med Brenderupbanen. I 1962 blev Bogensebanen også en del af denne ledelse, hvilket førte til opførelsen af en fælles remise med DSB. En større rundremise blev opført i 1954 og deltes mellem DSB, Bogensebanen og Brenderupbanen/Kertemindebanen, der på det tidspunkt også delte værksteder.Økonomiske Udfordringer og Konkurrence fra Vejtransport
Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane opnåede gode resultater i sine første år, men som mange andre privatbaner stod den overfor udfordringer med økonomien og skiftende transportvaner. Fra midten af det 20. århundrede begyndte vejtransporten at vinde frem, og passagertallet på banen faldt i takt med bilismens udbredelse. Vejtransporten tilbød mere fleksible løsninger for både gods og passagerer, hvilket gjorde det svært for banen at opretholde sin økonomiske bæredygtighed.Jernbanen forsøgte at imødegå konkurrencen ved at optimere driften, men de økonomiske udfordringer viste sig svære at overvinde. Banen forblev dog en vigtig transportforbindelse for oplandet indtil lukningen, men kunne i sidste ende ikke konkurrere med de hurtigere og billigere vejtransportmuligheder.
Nedlæggelse og Eftermæle
Efter flere år med faldende passagertal og økonomiske udfordringer blev Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane lukket i 1966. Det markerede afslutningen på en æra, hvor jernbanetransport havde været en uundværlig del af infrastrukturen i det nordøstlige Fyn. Mange af de mindre byer mistede en vigtig forbindelse til Odense, og det påvirkede både lokale indbyggere og landbrug, som havde benyttet banen flittigt til både person- og godstransport.Nedlæggelsen blev dog ikke enden for hele banens tracé. På nogle strækninger blev jernbanens linjeføring konverteret til cykel- og vandrestier, hvilket giver mulighed for, at lokale og besøgende stadig kan nyde de smukke omgivelser. Denne genanvendelse af tracéet sikrer, at banens arv lever videre i en ny form.
Stationsbygninger og Arkitektonisk Arv
Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane havde flere karakteristiske stationsbygninger designet af DSB's overarkitekt Heinrich Wenck, der var kendt for sin arkitektoniske stil. Stationsbygningerne på Agedrup og Kerteminde stationer blev senere revet ned, men de andre bygninger findes stadig og fungerer som minder om banens storhedstid. Den bevarede bygning i Bullerup er dog blevet til- og ombygget, hvilket har ændret dens oprindelige udseende.Fremtidens Arv for Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane
Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane har efterladt et historisk aftryk på det nordøstlige Fyn. Fra de lokale kræfter, der kæmpede for at få banen på lovgivningen, til de mange daglige passagerer og landmænd, som benyttede den til transport, står jernbanen som et symbol på regional udvikling og forbindelse. Den markerer en tid, hvor togene var livsnerven i de småsamfund, de forbandt, og hvor jernbanerne bidrog til vækst og udvikling af regionen.Vigtige stamdata for Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane
Jernbanens længde i km | 31,6 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88 |
Baneforkortelse | OKDJ |
Statstilskud i % | 50% |
Dato for Koncession | 1896.05.08 (Odense-Kerteminde) og 1897.05.22 (Kerteminde-Dalby) |
Jernbanen indviet | 1900.04.04 |
Jernbanen åbnet | 1900.04.05 |
Persontrafik nedlagt | 1966.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1966.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1966.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 17,5 kg/m, i 1966 24,39 kg/m |
Ballast | Grus |
Max stigning | 8,3 ‰ |
Kurveradius | 628 meter - bortset fra et par steder i Kerteminde og ved Dalby |
Hastighed max | 60 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
1914.02.26 | 1966.03.31 | Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane | OKMJ |
1900.04.05 | 1914.02.26 | Odense-Kjerteminde-Dalby Jernbane, senere OKMJ | OKDJ |
Oversigt over de historiske ændringer af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane | OKMJ | 35,6 | 1900.04.05 (OKDJ) 1914.02.26 (OKMJ) | 1966.03.31 |
Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane | OKMJ (Oprindelig: OKDJ) | 31,6 | 1900.04.05 | 1966.03.31 |
Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Odense Banegård (Od) [1885-1914] | 0,0 km | |
Biskorup Trinbræt | 4,1 km | |
Seden Station (Sed) | 4,9 km | |
Bullerup Station | 6,6 km | |
Agedrup Station | 7,9 km | |
Vester Kærby Trinbræt | 9,3 km | |
Dræby Station | 10,1 km | |
Trellerup Trinbræt med Sidespor | 11,8 km | |
Kølstrup Station | 14,4 km | |
Ladby (Fyn) Trinbræt med Sidespor | 17,1 km | |
Rynkeby Station (Ryp) | 18,5 km | |
Revninge Station | 20,4 km | |
Kerteminde Station (Ktm) | 24,0 km | |
Tårup Trinbræt med Sidespor | 27,5 km | |
Mesinge Station | 29,4 km | |
Dalby Station (Dal) | 31,6 km |
Banekort over Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 14. juli 2011 - LINK til kilde.
Odense Banegård (Od) [1885-1914] var Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane banens første station
Odense Banegård: Fra 1865 til 1914 – En rejse gennem jernbanehistorien
Odense har en rig jernbanehistorie, der strækker sig over halvandet århundrede. Byens første banegård blev opført i 1865 som et vigtigt led i etableringen af den fynske hovedbane mellem Nyborg og Middelfart. Placeringen af banegården spillede en stor rolle for byens infrastruktur og udvikling, og gennem årene har stationen undergået flere ombygninger og moderniseringer. Denne artikel gennemgår historien om Odense Banegård, fra dens første opførelse til dens transformation frem mod 1914, hvor byens anden banegård blev bygget.Banegårdens opførelse i 1865
Odenses første banegård blev opført i september 1865 som en del af Fyns hovedbane. Bygningen, tegnet af N.P.C. Holsøe, blev placeret nord for Kongens Have, som på det tidspunkt var ejet af staten. Placeringen af banegården var resultatet af en lokal strid, hvor Odenses borgerskab, anført af bankdirektør Lorenz Bierfreund og grosserer Wilhelm Petersen, kæmpede for at få banegården så tæt på byens centrum som muligt.Banegårdens oprindelige placering gjorde den let tilgængelig fra både Nørregade og fra Østre og Vestre Stationsvej. Dette valg af placering sikrede, at man undgik magistratens ønske om at placere banegården længere mod øst i området ved Kræmmermarken, som svarer til det nuværende Østergade. I begyndelsen var forbindelsen mellem banegården og byens centrum dog begrænset, men med åbningen af Jernbanegade i 1890'erne blev dette problem løst.
Udvidelsen i 1880'erne
Efterhånden som jernbanetrafikken steg, blev Odense Banegård hurtigt for lille. Antallet af passagerer var mere end fordoblet siden banegårdens åbning, og det blev nødvendigt med en udvidelse. I begyndelsen af 1880'erne blev det derfor besluttet at udvide den eksisterende banegård. I stedet for at opføre en helt ny bygning valgte man at beholde den oprindelige struktur og udvide bygningen i begge ender samt midt på.Denne udvidelse fandt sted fra 1883 til 1884, og resultatet var en markant ombygning, hvor den gamle banegård næsten blev indkapslet i en ny bygning. Den "nye" banegård stod færdig i efteråret 1885 og var et markant arkitektonisk værk. På trods af at N.P.C. Holsøe stadig var aktiv som banegårdsarkitekt, blev denne opgave ikke givet til ham. I stedet blev udvidelsen udarbejdet af overbaneingeniør, oberst William August Thulstrup, med assistance fra arkitekt Thomas Arboe.
Arkitektur og stil
Den udvidede banegård blev kendt for sit særprægede arkitektoniske udtryk. Selvom de nye bygningsdele blev tilpasset den oprindelige struktur, blev bygningens nye dominerende elementer de karakteristiske tårne og spir, der trak på elementer fra maurisk og byzantinsk stil. Disse tårne mindede om minareter og tilførte banegården en unik visuel identitet.Fyens Stiftstidende var begejstret for det nye arkitektoniske udtryk og beskrev det som "livligt" og med en "storartet og imponerende facade". Bygningen afspejlede tidens smag og stil og blev et af de mest markante bygningsværker i Odense.
Jernbanen udvides – nye privatbaner
Selvom den nye banegård i 1885 imødekom de stigende krav fra den fynske hovedbane, skulle der ikke gå mange år, før stationen igen blev for lille. I de følgende år blev flere privatbaner etableret i og omkring Odense, hvilket øgede behovet for en større station med bedre sporforhold. I 1876 blev Sydfynske Jernbane etableret, og herefter fulgte Nordfynske Jernbane i 1882, Kertemindebanen i 1900 og Nordvestfynske Jernbane i 1911.Disse nye baner øgede behovet for en større station, som kunne håndtere den øgede trafikmængde. Specielt ved åbningen af Odense-Middelfart-Bogense-ruten i 1911 blev det tydeligt, at den eksisterende banegård ikke længere kunne opfylde behovene. En midlertidig løsning blev fundet ved at bygge en midlertidig træbygning ved siden af Nordvestfynske Jernbanes perron. Denne midlertidige station, kendt som Odense OMB Station, fungerede som en midlertidig erstatning, mens den nye banegård blev bygget.
Den anden banegård i Odense (1914)
I begyndelsen af 1910'erne stod det klart, at Odense havde brug for en ny og større banegård for at kunne håndtere den stigende trafikmængde. Byggeriet af den nye station begyndte i 1911 og blev afsluttet i 1914. Denne nye banegård, tegnet af den kendte arkitekt Heinrich Wenck, blev placeret omkring 200 meter øst for den oprindelige station.Den nye banegård var designet i nybarok stil, hvilket var en populær stilart på det tidspunkt. Bygningen blev hurtigt et af byens vigtigste trafikknudepunkter og håndterede både lokal- og regionaltrafik samt godstrafik. Den gamle banegård fortsatte dog med at blive brugt som ilgodsekspedition og blev senere sammensat med godsbanegården.
Branden i 1955 og nedrivningen i 1957
Selvom Odenses første banegård blev overflødiggjort af den nye station i 1914, stod bygningen stadig i mange år efter. Den gamle station blev imidlertid beskadiget af en brand i 1955, hvilket førte til dens endelige nedrivning i 1957. I forbindelse med opførelsen af en ny godsbanegård, som blev taget i brug i 1957, blev den gamle stationsbygning endeligt fjernet.Odense Banegård Center og byens moderne trafikknudepunkt
Efter nedrivningen af den gamle banegård og den voksende trafik i midten af det 20. århundrede, opstod der et behov for en ny og moderne banegårdsløsning i Odense. I 1995 stod Odense Banegård Center færdigt som en moderne og integreret transportterminal. Centret blev designet som en trefløjet bygning, hvor hovedbygningen strækker sig hen over både bybusterminalen og jernbanesporene.Bygningen huser i dag flere faciliteter, herunder butikker, spisesteder og en biograf. Samtidig fungerer den som et vigtigt knudepunkt for bybusser, tog, taxaer og biler, hvilket gør det til et centralt omdrejningspunkt for byens trafik.
Fremtiden for Odenses jernbane
Odenses jernbanehistorie er en fortælling om kontinuerlig udvikling og tilpasning til skiftende behov. Fra den første banegård i 1865 til den moderne station i dag har byen gennemgået mange forandringer, men én ting har været konstant – banegårdens betydning som byens vigtigste trafikknudepunkt. Med de nye planer om udvidelse af letbanen og modernisering af infrastrukturen ser fremtiden lys ud for Odenses jernbanenet.Odenses første banegård var en vigtig brik i udviklingen af byens infrastruktur og jernbanenet. Fra dens opførelse i 1865 til den endelige nedrivning i 1957 spillede den en central rolle i byens vækst og udvikling. Gennem udvidelser og ombygninger tilpassede banegården sig tidens krav, men den blev til sidst overflødiggjort af den nye banegård i 1914. I dag står Odense Banegård Center som et moderne trafikknudepunkt, der bygger videre på byens stolte jernbanetraditioner.
Byggeår | 1865 |
Åbnet | 1885 - forrige banegård blev delvis nedrevet i 1883-1884 og bygget om i 1885. |
Nedlagt | 1914 |
Nedrevet | 1955 |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Arkitekt, som har stået for ombygningen | William August Thulstrup |
Stednavneforkortelse | Od |
Højdeplacering over havet | 13,9 meter |
GPS koordinater | 55.400659,10.382918 |
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: 1910.0324 (Postgået)
Noter til: Postkort med Odense Banegård.
Stenders Forlag Eneberettiget 2185
Biskorup Trinbræt lå 4,1 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.04.05 |
Nedlagt | 1945.10.11 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 9,0 meter |
GPS koordinater | 55.41844469546917,10.433690043961233 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2009 Download billede
Seden Station (Sed) lå 4,9 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.04.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Svendsagervej 6A, 5240 Odense NØ |
Stednavneforkortelse | Sed |
Højdeplacering over havet | 6,5 meter |
GPS koordinater | 55.422135,10.444998 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. maj 2009 Download billede
Bullerup Station lå 6,6 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.04.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Ekspeditionsbygningen er delvist nedrevet og er i dag ombygget til garage. |
Adresse | Kærhaven 2, 5320 Agedrup |
Højdeplacering over havet | 4,6 meter |
GPS koordinater | 55.425635,10.471036 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. oktober 2010 Download billede
Agedrup Station lå 7,9 km. fra første station.
Agedrup Holdeplads fik aldrig et større trafikgrundlag og persontransporten var også begrænset da oplandet var maget tyndt befolket.
Agedrup Holdeplads blev ophøjet til station i 1913 og fortsatte som station frem til Kertemindebanens lukning den 31. marts 1966.
Agedrup Station blev nedrevet i 1971 for at gøre plads til parcelhusene sydøst for Sportoften. Parcelhusene på Sportoften 1-17 er placeret på det "gamle" stations- og sporareal.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1913 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | 1971 |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Højdeplacering over havet | 4,0 meter |
GPS koordinater | 55.429704,10.488886 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Agedrup Station.
Titel:- 1951 - Agedrup Station
Sted:Danmark, Fyn, Agedrup
Vejnavn:Sportoften
Husnummer:7
Postnummer:5320
By:Agedrup
Ophav:Odense Luftfoto
År:1951
Id:OD00293_027.tif
Vester Kærby Trinbræt lå 9,3 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929.11.20 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 4,0 meter |
GPS koordinater | 55.436712,10.507277 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1951 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vester Kærby Trinbræt.
Titel:- 1951 - Vester Kærby Trinbræt
Sted:Danmark, Fyn, Agedrup
Vejnavn:Kærbygade
Lokalitet:Vester Kærby
Postnummer:5320
By:Agedrup
Ophav:Odense Luftfoto
År:1951
Id:OD00293_012.tif
Dræby Station lå 10,1 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.04.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Munkebovej 10, 5330 Munkebo |
Højdeplacering over havet | 2,9 meter |
GPS koordinater | 55.440448,10.517939 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2009 Download billede
Trellerup Trinbræt med Sidespor lå 11,8 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.10.06 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet (læsserampe er tilbage) |
Højdeplacering over havet | 7,2 meter |
GPS koordinater | 55.433147,10.540336 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Trellerup Trinbræt med Sidespor.
Titel:- 1961 - Trellerup Trinbræt
Person:Jensen, Knud, chauffør
Sted:Danmark, Fyn, Trællerup
Vejnavn:Kølstrupvej
Lokalitet:Trellerup
Postnummer:5330
By:Munkebo
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1961
Id:H10645_005.tif
Kølstrup Station lå 14,4 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.04.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Vægterbakken 30, 5300 Kerteminde |
Højdeplacering over havet | 12,1 meter |
GPS koordinater | 55.419070,10.571504 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2009 Download billede
Ladby (Fyn) Trinbræt med Sidespor lå 17,1 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1965.10.01 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Trinbræt er nedrevet, men Stationsbygningen eksisterer stadig |
Adresse | Odensevej, 5300 Kerteminde |
Højdeplacering over havet | 11,5 meter |
GPS koordinater | 55.419084509028956,10.613443629749893 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2009 Download billede
Rynkeby Station (Ryp) lå 18,5 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.04.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Rynkebyvej 199, 5350 Rynkeby |
Stednavneforkortelse | Ryp |
Højdeplacering over havet | 10,7 meter |
GPS koordinater | 55.410628,10.629441 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2009 Download billede
Revninge Station lå 20,4 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.04.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Revninge Bygade 50, 5300 Kerteminde |
Højdeplacering over havet | 11,8 meter |
GPS koordinater | 55.418524,10.651877 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2009 Download billede
Kerteminde Station (Ktm) lå 24,0 km. fra første station.
Kerteminde Station var en af Danmarks smukkest beliggende købstadsstationer i det nordøstfynske landskab ved fjord og bugt og i mange år var Kerteminde Station begunstiget af de udflugtsrejsende der om sommeren rejste fra Odense til Kertemindes berømte badestrande.
Trods det at Odense-Kerteminde-Dalby banen blev forlængedes til Martofte i 1914 fik det hele fik desværre en ende, da banen sammen med de øvrige nordfynske privatbaner måtte lukke den 31. marts 1966.
DSB overtog nogle af forpligtigelserne på Kerteminde Station, men nu som en rute- og lastbilstation.
Kerteminde Station blev nedrevet i 1982.
Andre navne og stavemåder | Før 15.05.1931 Kjerteminde. |
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.04.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | 1982 (stationsbygningerne) - det store pakhus blev nedrevet i 1972. |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Stednavneforkortelse | Ktm |
Højdeplacering over havet | 1,7 meter |
GPS koordinater | 55.450204,10.659802 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Kerteminde Station.
Titel:- 1956 - Kerteminde Station
Bygningsnavn:Kerteminde Station
Sted:Danmark, Fyn, Kerteminde
Postnummer:5300
By:Kerteminde
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1956
Id:B01999_p_016.tif
Tårup Trinbræt med Sidespor lå 27,5 km. fra første station.
Tårup trinbræt fik den 27. august 1930 sidespor med ekspedition fra Mesinge station.
Byggeår | 1901 |
Åbnet | 1901 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 1,4 meter |
GPS koordinater | 55.480014,10.651231 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1958 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Tårup Trinbræt med Sidespor.
Titel:- 1958 - Taarup Trinbræt
Person:Rasmussen, Hj. Krüger, gårdejer
Sted:Danmark, Fyn, Tårup
Vejnavn:Tårup Østergyde
Lokalitet:Tårup
Postnummer:5370
By:Mesinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1958
Id:B03187__016.tif
Mesinge Station lå 29,4 km. fra første station.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1900.04.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationsvej 17, 5370 Mesinge |
Højdeplacering over havet | 10,9 meter |
GPS koordinater | 55.496781,10.645727 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Mesinge Station.
Titel:- 1950 - Mesinge Station
Person:Christensen, S., Stationsforstander
Sted:Danmark, Fyn, Mesinge
Vejnavn:Stationsvej
Husnummer:17
Postnummer:5370
By:Mesinge
Ophav:Odense Luftfoto
År:1950
Id:OD00269_007.tif
Dalby Station (Dal) var Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane's endestation og lå 31,6 km. fra første station.
Byggeår | 1900 |
Åbnet | 1900.04.05 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Dalby Bygade 44, 5380 Dalby |
Stednavneforkortelse | Dal |
Højdeplacering over havet | 10,1 meter |
GPS koordinater | 55.515302,10.661092 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Dalby Station.
Titel:Dalby station - 1955 -
Bygningsnavn:Dalby station
Sted:Danmark, Fyn, Dalby
Vejnavn:Dalby Bygade
Husnummer:44
Postnummer:5380
By:Dalby
Ophav:Odense Luftfoto
År:1955
Id:OD01790_102.tif