Vodskov-Østervrå Jernbane - operatør: HP (Oprindelig: VØ)
Vodskov-Østervrå Jernbane (VØ) – En kort men interessant levetid
Vodskov-Østervrå Jernbane (VØ) var en kortlivet jernbanestrækning, der eksisterede i blot 26 år, fra 1924 til 1950. Banen blev officielt nedlagt den 31. marts 1950, efter at have kæmpet med økonomiske udfordringer og manglende passagertrafik. Banens historie er tæt knyttet til de store jernbanelove og banetomme områder i Nordjylland, og den blev betragtet som et af de mest udfordrede baneprojekter i Danmark.Banens tidlige historie
Vodskov-Østervrå banen blev første gang nævnt i den store jernbanelov af 27. maj 1908, men det var først den 30. april 1914, at eneretsbevillingen til banen blev givet. Planer om jernbaner i Nordjylland blomstrede efter åbningen af Sæbybanen i 1899, hvilket skabte øget fokus på at forbinde de tomme områder mellem de eksisterende strækninger. Dog tog det flere år at realisere projektet, og det var først med Hjørring-Hørby banens etablering, at der kom bevægelse i planerne om Vodskov-Østervrå banen.Der var også overvejelser om en bane fra Østervrå til Frederikshavn, som blev nævnt i jernbaneloven fra 1918. Dog blev denne forlængelse aldrig realiseret.
Anlæggelsen af Vodskov-Østervrå banen
Selvom jernbanen blev planlagt allerede i 1908, gik anlægsarbejdet først for alvor i gang i 1920'erne. Jordarbejdet blev udliciteret i 1916 og var for det meste færdigt omkring 1919-1920. Dog blev skinnerne først indkøbt i 1922, da man ventede på at priserne skulle falde efter 1. Verdenskrig, og man ønskede at reducere udgifterne. Arbejdet blev udført af entreprenørfirmaer, der benyttede over 100 arbejdere samt to lokomotiver og grusvogne til at anlægge banen.Indvielsen og åbningen af banen
Den officielle indvielse af Vodskov-Østervrå banen fandt sted den 20. maj 1924. Et indvielsestog med 100 gæster afgik fra Hjørring kl. 10:30, og dagen efter begyndte den ordinære drift med to tog dagligt i hver retning. Banen indgik hurtigt i et driftsfællesskab med de omkringliggende baner, såsom Hjørring-Hørby banen (HH) og Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane (HLA).Banens strækning og stationer
Banen strakte sig gennem det nordjyske landskab fra Vodskov til Østervrå. I Vodskov delte banen station med Fjerritslev-Frederikshavn jernbanen, og stationens sporareal blev udvidet med 350 meter østpå. Østervråbanen fortsatte herfra gennem det kuperede terræn med flere stationer og trinbrætter undervejs.Den første station efter Vodskov var Uggerhaldne, efterfulgt af stationer som Hjallerup, Klokkerholm, Røgelhede og Hellum. Hjallerup var banens største station, og det årlige hestemarked gav i mange år en betydelig mængde passagertrafik. Dog var flere af stationerne, såsom Bjørnholm og Mylund, ensomt beliggende, og her opstod der aldrig nogen nævneværdig trafik.
Økonomiske udfordringer og første tegn på nedgang
Fra begyndelsen stod det klart, at Vodskov-Østervrå banen ville have svært ved at tiltrække tilstrækkelig passager- og godstrafik til at gøre driften rentabel. Banen forbandt ikke de større byer som Aalborg, Hjørring eller Frederikshavn, og passagererne var afhængige af gode skiftemuligheder i Vodskov og Østervrå, hvilket ikke altid lykkedes.For at forbedre situationen indkøbte man en motorvogn fra Scandia i 1928, hvilket gjorde det muligt at øge antallet af togafgange fra tre til fem dagligt i hver retning. Desuden blev et af banens damplokomotiver solgt til Amagerbanen i 1931 for at finansiere endnu en motorvogn.
Anden Verdenskrig og banens midlertidige redning
Ligesom mange andre danske jernbaner oplevede Vodskov-Østervrå banen en midlertidig opblomstring under Anden Verdenskrig, hvor biltrafikken næsten blev indstillet. Krigens restriktioner på brændstof øgede behovet for jernbanetransport, hvilket reddede banen fra en tidligere nedlæggelse.I 1939 blev de omkringliggende baner, herunder Hjørring-Hørby og Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane, fusioneret til ét selskab under navnet Hjørring Privatbaner. Selvom denne fusion gav nogle driftsmæssige fordele, ændrede det ikke væsentligt på Vodskov-Østervrå banens økonomiske situation.
Banens endelige nedlæggelse
Efter krigen stod det klart, at Vodskov-Østervrå banen ikke ville overleve længe. Moderniseringer, der fulgte efter krigen, gik udenom banen, og i 1949 blev det besluttet at nedlægge banen. Den 31. marts 1950 afgik det sidste tog fra Vodskov, og herefter blev strækningen officielt nedlagt. Sporoptagningen begyndte den 1. august samme år, og inden 1952 var hele sporet fjernet.Banens sidespor til en grusgrav ved Hellum forblev i drift et par år efter banens nedlæggelse, men dette stoppede også i 1952, da sporet blev taget op.
Nedlæggelsen og dens konsekvenser
Nedlæggelsen af Vodskov-Østervrå banen betød, at det centrale Nordjylland mistede en vigtig del af sit jernbanenet. Store dele af banetracéet blev senere omdannet til stier og vejanlæg, hvilket betyder, at sporene efter banen i dag stort set er forsvundet.Skrinlagte projekter: Østervrå-Frederikshavn banen
En del af planerne for Vodskov-Østervrå banen omfattede en mulig forlængelse til Frederikshavn. Denne forlængelse blev nævnt i jernbaneloven fra 1918, og staten var villig til at betale 50 % af anlægsomkostningerne. Mellemstationer var planlagt ved Søholt, Stenhøj, Gærum og Vrangbæk, men der blev aldrig udstedt en koncession, og projektet blev aldrig realiseret.Vodskov-Østervrå banen i historisk perspektiv
Vodskov-Østervrå banen var en af de mere kortvarige jernbanestrækninger i Danmark, og den blev ofte betragtet som en af de mest udfordrede baneprojekter. Manglende passagertrafik, økonomiske vanskeligheder og skiftende politiske prioriteter betød, at banen aldrig formåede at leve op til de forventninger, der var blevet stillet til den. Selvom banen i dag er forsvundet, lever dens historie videre gennem lokale jernbaneentusiaster og de spor, der stadig findes i landskabet.Selvom banen er forsvundet, er dele af banens tracé bevaret som stier, især omkring Vodskov og Østervrå. I alt er omkring fem kilometer af banetracéet omdannet til rekreative områder, mens andre strækninger er blevet brugt til vejanlæg.
Vigtige stamdata for Vodskov-Østervrå Jernbane
Jernbanens længde i km | 36,5 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | VØ |
Statstilskud i % | 50 % |
Dato for Koncession | 1914.04.30 |
Jernbanen indviet | 1924.05.20 |
Jernbanen åbnet | 1924.05.21 |
Persontrafik nedlagt | 1950.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1950.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1950.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 22,5 kg/m |
Ballast | Grus |
Max stigning | 12,5 ‰ |
Hastighed gennemsnitlig max | 45 km/t, senere 60 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Vodskov-Østervrå Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
1939.04.01 | 1950.03.31 | Hjørring Privatbaner | HP |
1924.05.21 | 1939.04.01 | Vodskov-Østervraa | VØ |
Vodskov-Østervrå Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Vodskov Station (Vsk) | 0,0 km | |
Skytteplantagen Trinbræt | 3,8 km | |
Uggerhalne Station | 4,5 km | |
Brusholt Trinbræt | 5,9 km | |
Lyngdrup Trinbræt | 6,8 km | |
Frederikshvile Trinbræt | 9,0 km | |
Hjallerup Station (Hja) | 10,7 km | |
Klavsholm Trinbræt | 12,5 km | |
Bjørnholm Station | 13,8 km | |
Kildedal (Vodskov-Østervrå) Trinbræt | 15,9 km | |
Klokkerholm Station | 17,5 km | |
Røgelhede Station | 20,3 km | |
Kirkegård Trinbræt | 23,6 km | |
Hellum Station | 24,6 km | |
Musted Trinbræt | 26,9 km | |
Kirkholt Trinbræt | 28,7 km | |
Mylund Station | 30,1 km | |
Vester Mylund Trinbræt | 31,3 km | |
Villestrup Trinbræt | 32,3 km | |
Vejen (Vodskov-Østervrå) Trinbræt med Sidespor | 33,5 km | |
Østervrå Station (Øvr) | 36,5 km |
Banekort over Vodskov-Østervrå Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 27. november 2011 - LINK til kilde.
Vodskov Station (Vsk) var Vodskov-Østervrå Jernbane banens første station
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.07.18 |
Nedlagt | 1968.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Paul Severin Arved Paulsen |
Adresse | Langs Banen 51, 9310 Vodskov |
Stednavneforkortelse | Vsk |
Højdeplacering over havet | 8,5 meter |
GPS koordinater | 57.104010,10.030464 |
Skytteplantagen Trinbræt lå 3,8 km. fra første station.
Trinbrættet blev meget benyttet til udflugter på grund af det smukke natur og de fascinerende omgivelser.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 29,9 meter |
GPS koordinater | 57.117030258984904,10.05412089590824 |
Uggerhalne Station lå 4,5 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Ledvej 7, 9310 Vodskov |
Højdeplacering over havet | 20,6 meter |
GPS koordinater | 57.132675,10.062731 |
Brusholt Trinbræt lå 5,9 km. fra første station.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 14,1 meter |
GPS koordinater | 57.142311,10.082896 |
Lyngdrup Trinbræt lå 6,8 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 14,0 meter |
GPS koordinater | 57.147056,10.094147 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lyngdrup Trinbræt.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hjallerup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL10-A1_035_008.tif
Frederikshvile Trinbræt lå 9,0 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 16,0 meter |
GPS koordinater | 57.159634,10.124874 |
Hjallerup Station (Hja) lå 10,7 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Jernbanegade 7, 9320 Hjallerup |
Stednavneforkortelse | Hja |
Højdeplacering over havet | 19,4 meter |
GPS koordinater | 57.168362,10.142851 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hjallerup Station.
Titel: Hjallerup Station - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Hjallerup Station
Sted: Danmark, Jylland, Hjallerup
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 7
Lokalitet: Hjallerup
Postnummer: 9320
By: Hjallerup
Sogn: Hjallerup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05754_008.tif
Klavsholm Trinbræt lå 12,5 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 16,1 meter |
GPS koordinater | 57.179779,10.132106 |
Bjørnholm Station lå 13,8 km. fra første station.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Trøgdrupvej 32, 9320 Hjallerup |
Højdeplacering over havet | 19,7 meter |
GPS koordinater | 57.187436,10.116253 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Bjørnholm Station.
Titel: Trøgdrupvej 32 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Trøgdrupvej 32, 9320 Hjallerup
Vejnavn: Trøgdrupvej
Husnummer: 32
Lokalitet: Nr. Ravnstrup
Postnummer: 9320
By: Hjallerup
Sogn: Ørum
Matrikelnummer: 1aa, Nr. Ravnstrup, Ørum
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1956
Note: Id: AAL_00857_033.tif
Kildedal (Vodskov-Østervrå) Trinbræt lå 15,9 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 28,3 meter |
GPS koordinater | 57.197822,10.141240 |
Klokkerholm Station lå 17,5 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Klintevej 10, 9320 Hjallerup |
Højdeplacering over havet | 35,2 meter |
GPS koordinater | 57.211435,10.151654 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1964 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Klokkerholm Station.
Titel: - 1964 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Klokkerholm, Hellevad
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1964
Note: Id: H13102_022.tif
Røgelhede Station lå 20,3 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Røgelhedevej 102, 9320 Hjallerup |
Højdeplacering over havet | 37,2 meter |
GPS koordinater | 57.234847,10.141246 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Røgelhede Station.
Titel: Røgelhedevej 102 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Røgelhedevej 102, 9320 Hjallerup
Vejnavn: Røgelhedevej
Husnummer: 102
Lokalitet: Røgelhede
Postnummer: 9320
By: Hjallerup
Sogn: Hellevad
Matrikelnummer: 14a, Røgelhede By, Hellevad
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1956
Note: Id: AAL_00861_051.tif
Kirkegård Trinbræt lå 23,6 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 40,9 meter |
GPS koordinater | 57.260726,10.163867 |
Hellum Station lå 24,6 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Yrsavej 5, 9740 Jerslev J |
Højdeplacering over havet | 39,7 meter |
GPS koordinater | 57.269260,10.166766 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hellum Station.
Titel: Yrsavej 5 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Yrsavej 5, 9740 Jerslev J
Vejnavn: Yrsavej
Husnummer: 5
Lokalitet: Hellum
Postnummer: 9740
By: Jerslev J
Sogn: Hellum
Matrikelnummer: 104k, Den nordlige Del, Hellum
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1956
Note: Id: AAL_00862_018.tif
Musted Trinbræt lå 26,9 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 61,1 meter |
GPS koordinater | 57.288922,10.165008 |
Kirkholt Trinbræt lå 28,7 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 83,9 meter |
GPS koordinater | 57.304623,10.162407 |
Mylund Station lå 30,1 km. fra første station.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Dårbakvej 7, 9740 Jerslev J |
Højdeplacering over havet | 88,2 meter |
GPS koordinater | 57.316105,10.154749 |
Vester Mylund Trinbræt lå 31,3 km. fra første station.
Byggeår | 1937 |
Åbnet | 1937 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 74,5 meter |
GPS koordinater | 57.324054,10.164611 |
Villestrup Trinbræt lå 32,3 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 62,7 meter |
GPS koordinater | 57.328450,10.178362 |
Vejen (Vodskov-Østervrå) Trinbræt med Sidespor lå 33,5 km. fra første station.
Byggeår | 1932 |
Åbnet | 1932 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 49,9 meter |
GPS koordinater | 57.329232,10.196929 |
Østervrå Station (Øvr) var Vodskov-Østervrå Jernbane's endestation og lå 36,5 km. fra første station.
Ved banens åbning bestod Østervrå af ca. 300 indbyggere som voksede til ca. 800 i 1938. I 1938 var der omkring 40 forretninger og mindre virksomheder i byen, flere var dog fra før banens åbning, og et par andre var ophørt. I Østervrå var der skoler, realskole, afholdshotel, mejeri, to kirker og et missionshus.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hørby banen, bare noget større og med flere værelser i begge etager – som Taars station. Ud mod perronen var to døre, en fra ventesalen, og en fra stationskontoret. Fra vejsiden var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum og en toiletbygning.
Stationen havde oprindelig et ca. 173 meter krydsningsspor og et læssespor, men i forbindelse med anlægget af Vodskov banen anlagdes yderligere to omløbs- og opstillingsspor, læssesporet forlængedes til ca. 93 meter, og der opførtes en tresporet remise til brug for Vodskov banen. Arealet nord for stationen blev eksproprieredes til brug for anlæg af flere spor, da man regnede med, at den planlagte bane fra Østervraa til Frederikshavn ville blive anlagt.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.11.07 |
Nedlagt | 1953.03.15 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Liljevej 10, 9750 Østervrå |
Stednavneforkortelse | Øvr |
Højdeplacering over havet | 35,6 meter |
GPS koordinater | 57.345009,10.235512 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Østervrå Station.
Titel: Østervraa Station - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Østervrå
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05422_030.tif