Ebeltoft-Trustrup Jernbane - operatør: ETJ, en artikel om Ebeltoft-Trustrup Jernbane




Ebeltoft-Trustrup Jernbane: En Vigtig Forbindelse i Djurslands Historie

Ebeltoft-Trustrup Jernbane, ofte kaldet Ebeltoftbanen, spillede en central rolle i at forbinde Ebeltoft med resten af Djursland og det danske jernbanenet. Banen åbnede i 1901 som en del af Danmarks infrastrukturudvikling og bidrog til regionens økonomiske vækst.

Banens Historiske Betydning

Allerede i 1869 blev Ebeltoft overvejet som endestation for en jernbanelinje fra Randers til Djursland. Dog blev Grenaa valgt som endestation på grund af havneudvidelsesplaner. Senere blev der fremsat forslag om en jernbaneforbindelse fra Ebeltoft til Aarhus via Ryomgård eller Thorsager, men disse blev afvist på grund af modstand fra Randers, som ønskede at bevare sit opland.

Den endelige beslutning om at etablere Ebeltoft-Trustrup Jernbane kom med jernbaneloven af 1894, som oprindeligt foreslog en strækning til Thorsager. Valget faldt dog på Trustrup, da det var en billigere løsning og gav bedre adgang til kalkstensressourcer ved Rosmus og Balle.

Ebeltoftbanen og Godstrafik

En væsentlig del af jernbanens succes var dens rolle som transportvej for gods, især kul, kalk og stenmaterialer fra lokale virksomheder som De Jyske Skærvefabrikker og Danske Patentkalkværker. Denne forbindelse var vigtig for den industrielle udvikling i området, da den muliggjorde effektiv transport af råmaterialer til og fra regionen.

Udfordringer i 1920'erne og 1930'erne

Trods sin betydning blev Ebeltoftbanen hurtigt ramt af konkurrencen fra de nye rutebilruter i 1920'erne og 1930'erne, specielt den populære rute mellem Ebeltoft og Aarhus via Femmøller og Rønde. Dette førte til et kraftigt fald i passagerindtægterne. For at imødegå dette indførte jernbanen motorvogne for at reducere driftsomkostningerne og søgte koncessioner til egne rutebilruter.

På trods af de gode intentioner oplevede jernbanen økonomiske vanskeligheder, især efter 1920. Selv om godstransporten fra lokale virksomheder steg, var det ikke nok til at opveje de faldende passagerindtægter. I 1934 stod banen tæt på konkurs, hovedsageligt på grund af uregelmæssigheder i regnskaberne og tvivlsomme indkøb.

Nedlæggelse og Eftermæle

På trods af de økonomiske vanskeligheder forblev Ebeltoft-Trustrup Jernbane i drift indtil 1968, hvor den endeligt blev lukket. Den lukkede bane efterlod dog et dybt aftryk i regionen. Den havde bidraget væsentligt til udviklingen af transportmuligheder og industrialisering i området og hjalp med at integrere Ebeltoft bedre med resten af Djursland og Danmark. I dag lever minderne om banen videre, og dens betydning for regionens historie er stadig værdsat.


Vigtige stamdata for Ebeltoft-Trustrup Jernbane

Jernbanens længde i km 22,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88
BaneforkortelseETJ
Statstilskud i %50 % til staten, 41 % til kommunerne og de sidste 9 % til private af en aktiekapital på 1.016.613 kr.
Dato for Koncession1898.10.10
Jernbanen åbnet1901.03.26
Persontrafik nedlagt1968.03.31
Godstrafik nedlagt1968.03.31
Jernbanen nedlagt1968.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt24,39 kg/m
BallastGrus
Hastighed max60 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane



Ebeltoft-Trustrup Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Ebeltoft-Trustrup Jernbane

Banekort fra Ebeltoft-Trustrup Jernbane (ETJ).
Banekort fra Ebeltoft-Trustrup Jernbane (ETJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 8. november 2011 - LINK til kilde.


Ebeltoft Station (Ef) var Ebeltoft-Trustrup Jernbane banens første station

Ebeltoft Station – En Central Del af Ebeltoft-Trustrup Jernbanes Historie

Ebeltoft Station var i næsten hele Ebeltoft-Trustrup Jernbanes levetid en af byens mest markante bygninger. Opførelsen af stationen voldte dog store problemer, da den blev anlagt på fugtig grund tæt ved stranden. På trods af dette fungerede stationen som banens hovedstation frem til jernbanens nedlæggelse i 1968.

Tidlige Planer om Jernbaneforbindelse

Allerede i 1869 blev der fremsat forslag om at etablere en jernbane fra Randers til Ebeltoft, men i stedet blev Grenaa valgt som endestation, blandt andet fordi byen havde planer om at udvide sin havn.

I 1876-1877 åbnedes strækningerne Randers-Ryomgård-Grenaa og Aarhus-Ryomgård, hvilket dog ikke standsede snakken om en jernbaneforbindelse til Ebeltoft. Flere forslag blev fremsat, herunder en linjeføring via Ryomgård eller Thorsager, som ville give en mere direkte forbindelse til Aarhus.

Jernbaneloven af 1894 og Beslutningen om Trustrup-forbindelsen

Jernbaneloven af 1894 indeholdt en bestemmelse om en bane fra Ebeltoft til Thorsager, men i 1898 blev formuleringen ændret til "Trustrup eller Thorsager." Den endelige linjeføring til Trustrup blev valgt, da den var økonomisk mest fordelagtig. Strækningen var billigere at anlægge og ville desuden passere de store kalkstensforekomster ved Rosmus og Balle.

Banens Betydning for Godstransporten

Transporten af kul, brændt kalk, skærver og andre stenmaterialer fra kalkværkerne i området gjorde banen til en af de privatbaner med den største godsmængde. Kalkværkerne langs banen havde stor betydning for både den lokale industri og banens økonomiske bæredygtighed.

Stationens Skæbne Efter Banens Nedlæggelse

Efter Ebeltoft-Trustrup Jernbanes lukning i 1968 blev stationen i en periode anvendt som rutebilstation. I 1970 blev bygningen imidlertid revet ned i forbindelse med anlæggelsen af Kystvej.

Ebeltoft Stations Historiske Betydning

Ebeltoft Station var mere end blot en jernbanestation – den var et vartegn for byen og et symbol på den udvikling, der fandt sted i starten af det 20. århundrede. Stationens placering, dens vigtige rolle i transporten af gods og passagerer.

Byggeår1901
Åbnet1901.03.26
Nedlagt1968.03.31
Nedrevet1970
ArkitektHeinrich Wenck
StednavneforkortelseEf
Højdeplacering over havet3,0 meter
GPS koordinater56.199976,10.676745


Dette bildet av Ebeltoft Station, fotograferte jeg sommeren 1967. Jeg synes det er trist at denne fine bygningen senere ble revet. Alf Steinar Grønvold.
Dette bildet av Ebeltoft Station, fotograferte jeg sommeren 1967. Jeg synes det er trist at denne fine bygningen senere ble revet. Alf Steinar Grønvold.
Fotograf: Alf Steinar Grønvold (Norge) - Dato: 1967 (Juni)




Vibæk Trinbræt lå 1,4 km. fra første station.

Vibæk trinbræt lå oprindeligt øst for Vibæk Strandvej, men blev i sommeren 1964 flyttet til vestsiden af vejen tættere på campingpladsen.

Byggeår1964
Åbnet1964
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet5,9 meter
GPS koordinater56.212196,10.678636


Billede af Vibæk Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vibæk Trinbræt har ligget her.
Billede af Vibæk Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Vibæk Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022
Download billede



Dråby Trinbræt lå 3,1 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.03.26
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet11,8 meter
GPS koordinater56.222958,10.695704


Billede af Dråby Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Dråby Trinbræt har ligget her.
Billede af Dråby Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Dråby Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022
Download billede



Skærsø Station lå 4,9 km. fra første station.

Skærsø eller Skjærsø Station.

Byggeår1901
Åbnet1901.03.26
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStubbe Søvej 3, 8400 Ebeltoft
Højdeplacering over havet5,5 meter
GPS koordinater56.237034,10.712725


Billede af Skærsø Station.
Billede af Skærsø Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022
Download billede



Stubbe Syd Trinbræt (uofficielt) [1962-1968] lå 6,8 km. fra første station.

Stubbe Syd Trinbræt (uofficielt) og dets jernbanehistoriske betydning

Stubbe Trinbræt blev etableret i 1925 som en del af Ebeltoft-Trustrup Jernbane og lå mellem Skærsø og Gravlev. Trinbrættet havde en lukket ventebygning med klinkbeklædning af træ, hvilket var en sjælden luksus for et trinbræt af denne type. Bygningen havde en dør, der åbnede direkte ud mod perronen, og vinduer i begge ender, så ventende passagerer kunne se toget ankomme på afstand. Perronen var anlagt som en jordperron med en svelleforkant ud mod sporet, og der var et trinbrætssignal, der kunne benyttes af passagerer til at signalere deres ønske om at stige på toget.

Sidesporet og godstransport

Fra 1943 til 1949 blev der etableret et sidespor ved Stubbe Trinbræt til brug for transport af tørv. Der er spekulationer om, hvorvidt der også eksisterede et tilsvarende sidespor under 1. verdenskrig, men dette er ikke dokumenteret. Sidesporet var en del af den jernbanemæssige infrastruktur, der blev anvendt til transport af råmaterialer fra de lokale moser og tørvemarker.

Anlæggelsen af Stubbe Syd Trinbræt

I 1943 blev Stubbe Syd Trinbræt etableret cirka 175 meter syd for Stubbe Trinbræt. Det var ikke et officielt trinbræt, men snarere en simpel jordperron uden nogen form for ventebygning eller læskur. Stubbe Syd Trinbræt var placeret i en skarp kurve på banen, hvilket gjorde det vanskeligt for lokomotivføreren at se eventuelle ventende passagerer i god tid.

Flytning og forbedringer i 1962

Som en konsekvens af de dårlige oversigtsforhold blev Stubbe Syd Trinbræt i 1962 flyttet 30 meter længere mod nord og placeret på den modsatte side af sporet, så trinbrættet nu lå i yderkurven af banen. Ved denne lejlighed blev der opsat et simpelt læskur, som muligvis var en tidligere bremsehytte fra en nedlagt godsvogn. Perronen forblev en jordperron med en svelleforkant, men Stubbe Syd Trinbræt fik aldrig et trinbrætsignal, hvilket betød, at passagerer ikke kunne signalere til toget for at sikre en standsning.

Stubbe Syd Trinbræts uofficielle status

Selvom Stubbe Syd Trinbræt fungerede som en stoppemulighed for passagerer, blev det aldrig officielt anerkendt som et standsningssted på banen. Det blev anvendt i flere år af lokalbefolkningen, men uden nogen formel registrering i jernbanens køreplaner.

Byggeår1962
Åbnet1962
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet2,1 meter
GPS koordinater56.253850388925066,10.731694801720934




Stubbe Trinbræt lå 7,0 km. fra første station.

Stubbe Trinbræt og dets Historiske Udvikling

Stubbe Trinbræt blev etableret i 1925 som en del af Ebeltoft-Trustrup Jernbane og lå mellem Skærsø og Gravlev. Det var et mindre trinbræt med en lukket ventebygning beklædt med træ. Ventebygningen var udstyret med en dør ud mod perronen samt vinduer i begge ender, hvilket gjorde det muligt for passagerer at se toget nærme sig på afstand. Perronen var en jordperron med en svelleforkant ud mod sporet, og der var opsat et trinbrætssignal til at indikere, når passagerer ønskede at stige på toget.

Sidespor til Tørvetransport

I perioden 1943 til 1949 blev der etableret et sidespor ved Stubbe Trinbræt for at understøtte transporten af tørv. Der er indikationer på, at der muligvis også eksisterede et lignende sidespor under Første Verdenskrig, hvor behovet for brændsel var særligt stort. Dette sidespor bidrog kortvarigt til øget trafik ved trinbrættet, men blev nedlagt, da tørvetransporterne ophørte.

Stubbe Syd Trinbræt

I 1943 blev et sekundært trinbræt, Stubbe Syd Trinbræt, etableret omkring 175 meter syd for det oprindelige Stubbe Trinbræt. Dette trinbræt var dog ikke officielt anerkendt og bestod kun af en simpel jordperron uden læskur. Beliggenheden i en jernbanekurve gjorde det vanskeligt for togpersonalet at opdage passagerer, der ønskede at stige på, hvilket skabte udfordringer for driften.

Flytning og Opgradering af Stubbe Syd Trinbræt

For at forbedre synligheden af passagerer blev Stubbe Syd Trinbræt i 1962 flyttet 30 meter mod nord og placeret på den modsatte side af sporet, hvor det nu lå i yderkurven. Ved denne lejlighed blev der opført et læskur, som muligvis stammede fra en tidligere bremsehytte fra en godsvogn. Perronen forblev en simpel jordperron med svelleforkant, men til forskel fra Stubbe Trinbræt fik Stubbe Syd aldrig et trinbrætssignal og blev aldrig et officielt standsningssted på jernbanen.

Byggeår1925
Åbnet1925
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet4,2 meter
GPS koordinater56.255009,10.732054


Billede af Stubbe Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Stubbe Trinbræt har ligget her.
Billede af Stubbe Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Stubbe Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022
Download billede



Gravlev Trinbræt med Sidespor lå 9,5 km. fra første station.

Gravlev station blev i februar 1933 nedsat til trinbræt med sidespor.

I 1944 påbegyndte den tyske besættelsesmagt anlæggelsen af et sidespor fra ETJ ca. 500 meter nordøst for Gravlev station til Tirstrup Lufthavn. Man nåede at fuldføre det meste af jordarbejdet, men der nåede kun at blive lagt et par hundrede meter af sporene inden kapitulationen satte en stopper for anlægget.

Byggeår1900
Åbnet1933 (februar)
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseMøllebækvej 2, 8400 Ebeltoft
Højdeplacering over havet20,0 meter
GPS koordinater56.273911,10.730211


Billede af Gravlev Trinbræt med Sidespor.
Billede af Gravlev Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1961 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Gravlev Trinbræt med Sidespor.

Titel: - 1961 - Gravlev Station
Person: Bygningsnavn: Gravlev Station
Sted: Møllebækvej 2, Gravlev, 8400 Ebeltoft
Vejnavn: Møllebækvej
Husnummer: 2
Lokalitet: Gravlev
Postnummer: 8400
By: Ebeltoft
Sogn: Fuglslev
Matrikelnummer: 33, Gravlev By, Fuglslev
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1961
Note: Id: AAL_02079_012.tif




Hyllested Station lå 12,1 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.03.26
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseGl. Stationsvej 40, 8400 Ebeltoft
Højdeplacering over havet28,0 meter
GPS koordinater56.283720,10.765556


Billede af Hyllested Station.
Billede af Hyllested Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022
Download billede



Rosmus Trinbræt med Sidespor lå 14,4 km. fra første station.

Rosmus station blev fra februar 1933 nedsat til trinbræt med sidespor.

Byggeår1900
Åbnet1933 (februar)
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBirkesigvej 2, 8444 Balle
Højdeplacering over havet31,0 meter
GPS koordinater56.302754,10.779805


Billede af Rosmus Trinbræt med Sidespor.
Billede af Rosmus Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Rosmus Trinbræt med Sidespor.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hyllested, Rosmus
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H07370_037.tif




Ny Balle Trinbræt lå 15,8 km. fra første station.

Ny Balle trinbræt lå ved De jydske Kalkværker.

Byggeår1925
Åbnet1925
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet26,5 meter
GPS koordinater56.310742,10.799492


Billede af Ny Balle Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Ny Balle Trinbræt har ligget her.
Billede af Ny Balle Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Ny Balle Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022
Download billede



Balle Station lå 16,9 km. fra første station.

Byggeår1901
Åbnet1901.03.26
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseStationsvej 1, 8444 Balle
Højdeplacering over havet17,8 meter
GPS koordinater56.319203,10.806385


Billede af Balle Station.
Billede af Balle Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Balle Station.

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Balle
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H07444_001.tif




Attrup Kær Trinbræt lå 19,5 km. fra første station.

Byggeår1925
Åbnet1925
Nedlagt1968.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet15,0 meter
GPS koordinater56.330812,10.777563


Billede af Attrup Kær Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Attrup Kær Trinbræt har ligget her.
Billede af Attrup Kær Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Attrup Kær Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022
Download billede



Grenåvej Trinbræt (uofficielt) lå 21,5 km. fra første station.

Grenåvej Trinbræt åbnede i 1953 og lå syd for landevejen mellem Aarhus og Grenaa på Ebeltoft-Trustrup Jernbane.

Grenåvej Trinbræt var ikke et officielt trinbræt og havde bare en simpel jordperron med en svelleforkant. Grenåvej Trinbræt havde ikke læskur, fik aldrig et trinbrætsignal og blev heller aldrig et officielt standsningssted på Ebeltoft-Trustrup Jernbane.

Byggeår1953
Åbnet1953
Nedlagt1968.03.31
Nedrevet1968
Højdeplacering over havet29,7 meter
GPS koordinater56.34496411639562,10.7623453659282




Trustrup Station (Tu) [1876-1978] var Ebeltoft-Trustrup Jernbane's endestation og lå 22,5 km. fra første station.

Trustrup Station – Et Knudepunkt på Djursland

Trustrup Station blev oprindeligt anlagt som en del af Randers-Ryomgård-Grenaa-banen, der blev oprettet af Østjyske Jernbane og officielt indviet den 26. august 1876. Dette var en af de mange jernbanestrækninger, der blev anlagt i sidste halvdel af 1800-tallet for at forbinde de østjyske byer og understøtte udviklingen af infrastruktur og handel.

Året efter, i 1877, blev strækningen Aarhus-Ryomgård åbnet, hvilket etablerede en vigtig forbindelse mellem Aarhus og Grenaa via Trustrup. Denne strækning blev med tiden den primære rute på banen og blev til det, vi i dag kender som Grenaabanen. Den oprindelige strækning fra Randers til Ryomgård mistede gradvist sin betydning og blev endeligt nedlagt den 2. maj 1971.

Ebeltoft-Trustrup Jernbane og Udviklingen af Trustrup som Knudepunkt

Den 26. marts 1901 blev Ebeltoft-Trustrup Jernbane (ETJ) åbnet, hvilket gjorde Trustrup Station til et centralt knudepunkt for jernbanetrafikken på Djursland. ETJ var en smalsporet privatbane, der skulle forbedre forbindelsen mellem den populære turist- og handelsby Ebeltoft og resten af jernbanenettet.

Selvom ETJ's hovedkontor lå i Ebeltoft, blev Trustrup hurtigt et vigtigt driftsmæssigt centrum for banen. Allerede i 1902 blev stationens faciliteter udvidet med depotspor, en drejeskive og en remise, hvilket muliggjorde bedre vedligeholdelse og håndtering af togene.

Trustrup Station som Endestation og Udvidelsen til Grenaa

I begyndelsen fungerede Trustrup som endestation for Ebeltoftbanen, men i 1932 blev ruten forlænget, så togene ikke længere vendte i Trustrup. I stedet fortsatte alle tog videre til Grenaa. Fra 1934 blev togdriften yderligere udvidet, så togene fortsatte helt til Grenaa Havn, hvilket skabte en forbindelse til færgefarten mod Hundested.

Denne udvikling gjorde Ebeltoftbanen endnu mere attraktiv, især for transport af gods og passagerer, der skulle videre med færge. Trafikken var stabil gennem flere årtier, men konkurrencen fra bilismen førte efterhånden til en nedgang i passagerantallet.

Nedlæggelsen af Ebeltoftbanen og Trustrup Stations Statusændring

Som mange andre privatbaner oplevede Ebeltoft-Trustrup Jernbane et fald i passagerantal i efterkrigstiden, hvor bilen blev et stadig mere populært transportmiddel. Dette førte til, at banen blev nedlagt den 31. marts 1968, hvorefter Trustrup Station mistede en stor del af sin betydning.

Stationen forblev dog betjent af Grenaabanen, men blev nedgraderet til et trinbræt den 28. maj 1978. Samtidig blev stationens signalanlæg fjernet den 14. marts 1979, hvilket markerede enden på stationens tidligere funktion som et vigtigt jernbaneknudepunkt.

Letbanens Indtog og Genåbningen af Trustrup Station

I 2016 blev Grenaabanen midlertidigt lukket for at blive ombygget til letbane. Aarhus Letbane overtog strækningen og planlagde en genåbning i begyndelsen af 2018, men projektet blev forsinket grundet manglende sikkerhedsgodkendelser.

Først den 25. april 2019 kom den nødvendige godkendelse, og genåbningen af strækningen fandt sted den 30. april 2019. Trustrup Station blev dermed en del af det 110 km lange letbanenet mellem Odder, Aarhus og Grenaa, hvilket igen gjorde den til et vigtigt trafikknudepunkt.

Trustrup Stations Rolle i Dag

Med letbanens etablering har Trustrup Station fået en fornyet betydning som en del af den kollektive trafik på Djursland. Letbanens moderne drift gør det lettere for pendlere og rejsende at benytte offentlig transport mellem Grenaa og Aarhus, hvilket igen styrker Trustrups rolle som en vigtig station på Djursland.

Byggeår1876
Åbnet1876.08.24
Nedlagt1978.05.25
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationsgade 22, 8570 Trustrup
StednavneforkortelseTu
Højdeplacering over havet31,4 meter
GPS koordinater56.350583,10.771821


Billede af Trustrup Station.
Billede af Trustrup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. oktober 2022
Download billede



Litteratur for: Ebeltoft-Trustrup Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Da dampen kom til Ebeltoft
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Da dampen kom til Ebeltoft
Knud Chr. Jensen
1977
63

Af Ebeltoft-Trustrup jernbanes historie
Ebeltoftbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Ebeltoftbanen
Erland Egefors
2008
303

Motorploven
978-87-91427-17-6
Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
På sporet af Djurslands jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
På sporet af Djurslands jernbaner
Kirsten M. Frandsen, Palle Schødt Rasmussen m.fl.
2005
128
Ryomgård
Djurslands Jernbanemuseum
87-986033-8-8
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7