Midtjyske jernbaner
![]() |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Midtjyske jernbaner Niels Jensen 1979 116 København J. Fr. Clausen 87-11-03904-3 |
![]() |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Midtjyske jernbaner Niels Jensen 1979 116 København J. Fr. Clausen 87-11-03904-3 |
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Skive-Vestsalling Jernbane | SVJ | 26,7 | 1924.12.11 | 1966.03.31 |
Laurbjerg-Silkeborg | DSB | 40,0 | 1908.11.12 | 1971.09.25 |
Skive-Glyngøre | DSB | 28,6 | 1884.05.15 | 1979.12.18 |
Troldhede-Kolding | TKVJ | 87,9 | 1917.08.25 | 1968.03.31 |
Vejle-Give | VGJ | 30,2 | 1894.08.02 | I drift |
Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Jernbane | SKRJ | 34,9 | 1912.07.23 | 1968.03.31 |
Herning-Viborg | DSB | 47,8 | 1906.06.25 | 1977.05.22 |
Kolding-Hejlsminde | KS | 27,8 | 1911.11.29 | 1948.09.30 |
Kolding-Egtved Jernbane | KEJ | 27,8 | 1898.05.04 | 1930.05.31 |
Egtved-Bindeballe | EB | 20,0 | Ikke anlagt | Ikke anlagt |
Holsted-Holsted By | HDJ | 3,5 | Ikke anlagt | Ikke anlagt |
Fredericia-Vamdrup | DSB | 39,0 | 1866.11.01 | I drift |
Kolding-Vamdrup | KS | 30,4 | 1911.11.29 | 1948.09.30 |
Gesten-Vejen - TKVJ sidebane | TKVJ | 9,5 | 1917.08.25 | 1951.04.01 |
Silkeborg-Herning | SHJ | 41,0 | 1877.08.28 | I drift |
Silkeborg-Funder | SHJ | 6,1 | 1877.08.28 | I drift |
Funder-Bramming | DSB | 105,5 | 1920.10.01 | 2012.06.03 |
Give-Herning | DSB | 41,0 | 1914.01.01 | I drift |
Herning-Skjern | DSB | 40,6 | 1881.10.18 | I drift |
Skanderborg-Skjern | DSB | 111,9 | 1871.05.02 | I drift |
Vejle-Herning | DSB | 72,9 | 1914.10.01 | I drift |
Vejle-Holstebro | DSB | 114,0 | 1904.10.11 | I drift |
Langå-Struer-banen | DSB | 102,4 | 1863.07.21 | I drift |
Herning-Holstebro | DSB | 41,1 | 1904.10.11 | I drift |
Stationens navn | Beskrivelse | |
---|---|---|
![]() |
Fredericia Banegård (Fa) | Som følge af voksende togtrafik og ikke mindst godstrafik, besluttede .... |
![]() |
Taulov Station (Tl) | |
Eltang Station (Etg) | ||
![]() |
Kolding Banegård (Kd) | Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 sammen med.... |
Ejstrup Station (Et) | ||
![]() |
Lunderskov Station (Lk) | Den nuværende stationsbygning er fra 1887 og er i dag fredet. |
![]() |
Vamdrup Station (Vm) | Rigsdagen besluttede i 1861 at anlægge jernbane mellem Fredericia og F.... |
Funder Station (Fu) | Funder Station var udgangspunkt for Langå-Bramming-banen til Brande og.... | |
![]() |
Christianshede Station (Chr) | |
Hjøllund Billetsalgssted med Sidespor (Jø) | Hjøllund Billetsalgssted var med sidespor. | |
Hampen Station (Amp) | ||
Ejstrupholm Station (Ej) | Ejstrupholm station var både endestation for Horsens-Rask Mølle-Ejstru.... | |
Lundfod Billetsalgssted med Sidespor (Lun) | Lundfod Billetsalgssted var med sidespor. | |
![]() |
Brande Station (Bb) | |
Drantum Billetsalgssted med Sidespor (Dn) | Drantum Billetsalgssted var med sidespor. | |
Blåhøj Station (Bh) | ||
Hallundbæk Trinbræt (Hbk) | ||
Filskov Station (Fil) | ||
Kolstrupgaard Holdeplads (Kol) | Kolstrupgaard Holdeplads blev senere nedsat til trinbræt. | |
![]() |
Grindsted Station (Gi) | Grindsted station var med remise og havde forbindelse med Diagonalbane.... |
Horsbøl Holdeplads (Hsb) | Horsbøl Holdeplads blev senere nedsat til trinbræt. | |
Krogager Station (Kro) | ||
Tofterup Station (Tt) | ||
Agerbæk Station (Aæ) | ||
Glejbjerg Station (Gle) | ||
Vejrup Station (Vu) | ||
Vester Bjerndrup Trinbræt (Bjt) | ||
![]() |
Bramming Station (Bm) | |
Gesten Station (Gtn) | Gesten station havde 4 gennemgående spor og vest for bygningen et side.... | |
Fællesvejen Trinbræt | ||
Gamst Station | Gamst station var med et med 98 meter krydsningsspor og kvægfold. | |
Vestermark Trinbræt | ||
![]() |
Vejen Station (Vn) | Den nuværende stationsbygning erstattede i 1917 den oprindelige statio.... |
![]() |
Give Station (Gw) | |
Thyregod Station (Ty) | Thyregod station var med drejeskive og havde forbindelse med Vejle-Hol.... | |
![]() |
Fasterholt Station (Ft) | Fasterholt Station blev nedsat til trinbræt i 1973 og helt nedlagt i 1.... |
Søbylund Trinbræt med Sidespor (Sbt) | ||
Kølkær Station (Ke) | Kølkær Station blev nedsat til trinbræt i 1972 og helt nedlagt i 1979..... | |
Nørre Kollund Billetsalgssted (Ku) | Nørre-Kollund Billetsalgsted ændrede navn til (kun) Kollund i perioden.... | |
![]() |
Herning Banegårdscenter (Hr) | Hernings anden banegård fungerede i mere end 70 år indtil den trafikal.... |
Gødstrup Station (Gp) | Gødstrup station blev solgt til privat beboelse i 1969. | |
Skibbild Station (Ib) | Skibbild Station blev nedsat til trinbræt i 1969 og helt nedlagt 1971..... | |
Vildbjerg Station (Id) | ||
Troelstrup Trinbræt (Trt) | ||
Aulum Station (Uu) | Aulum Station blev nedsat til Trinbræt i 1973 og er fjernstyret krydsn.... | |
Tvis Station (Ts) | Tvis Station blev nedsat til Trinbræt i 1971 og helt nedlagt i 1979, e.... | |
Sønderport Billetsalgssted (Søp) | Privatbanen Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro Jernbane (RØHJ) havde fra 1925.... | |
Holstebro Station (Ho) | ||
Herning Messecenter Trinbræt (Hrm) | ||
Studsgård Station (Stu) | Studsgård Station blev nedsat til trinbræt i 1964. | |
Kibæk Station (Kæ) | ||
![]() |
Troldhede Station (Td) | Troldhede station havde remise, drejeskive, vandtårn, egen perron og 3.... |
Borris Station (Bs) | ||
![]() |
Skjern Station (Sj) | Skjern Station åbnede sammen med Herning-Skjern Jernbane i 1881. I 192.... |
Nybo Billetsalgssted (Nb) | Nybo Billetsalgssted blev nedsat til trinbræt fra d. 1. marts 1962 og .... | |
Sunds Holdeplads (Un) | Sunds Holdeplads var med ekspeditrice til 1920, men blev "rigtig" stat.... | |
Nørremark Trinbræt (Nøt) | ||
Ilskov Holdeplads (Iv) | Ilskov holdeplads var med ekspeditrice frem til 1915, men blev "rigtig.... | |
Gedhus Trinbræt med Sidespor (Ghs) | Gedhus startede som sidespor til mergelkørsel fra d. 30. juli 1921, me.... | |
Grove Sidespor | Grove sidespor havde personførende særtog for Værnemagten fra d. 3. ma.... | |
Kølvrå Station (Got) | Grove Trinbræt ændrede navn fra d. 16. juni 1941 til Kølvrå station d..... | |
Karup Holdeplads (Kp) | Karup Holdeplads blev opgraderet til station i 1922. | |
Frederiks Holdeplads (Fe) | Frederiks Holdeplads var med ekspeditrice frem til 1909, men blev opgr.... | |
Skelhøje Holdeplads (Sh) | Skelhøje Holdeplads var med ekspeditrice frem til 1909, men blev opgra.... | |
Stanghede Trinbræt | Stanghede Trinbræt var placeret ved et mergelspor. | |
Bækkelund Holdeplads med sidespor (Bæ) | Bækkelund Holdeplads var med ekspeditrice frem til 1918. Bækkelund bl.... | |
Kuranstalten Trinbræt (Krt) | Kuranstalten Trinbræt fik læskur d. 18. december 1932 og skiftede navn.... | |
Viborg Station (Vg) | Viborg fik station i 1863 da man forlængede banen fra Langå til Viborg.... | |
![]() |
Kolding Nordbanegård | Kolding Nordbanegård eller Kolding Nord, var Kolding-Egtved Jernbane (.... |
Bramdrup Holdeplads | Bramdrup Holdeplads havde 2-fags bygninger med én skorsten. | |
Lilballe Holdeplads | Lilballe holdeplads havde 2-fags bygninger med én skorsten og ca. lå 3.... | |
Almind Station | Alminde Station havde 3-fags bygninger med 2 skorstene. | |
Hauerballe Holdeplads | Hauerballe Holdeplads startede som trinbræt, men blev hurtigt opgrader.... | |
Elisabethsminde Trinbræt (uofficielt) | ||
Viuf Station (Viu) | Viuf Station var med 3-fags bygninger med 2 skorstene og var udstyrret.... | |
Daugårdsminde Trinbræt | ||
Starup Holdeplads | Starup Holdeplads lå godt 1 km syd for Øster Starup. Beboerne måtte b.... | |
Kirkevej Trinbræt | ||
Gravens Station | Gravens Station var med 3-fags bygninger med 2 skorstene. Gravens sta.... | |
Brakker Skovvej Trinbræt (uofficielt) | ||
Brakker Holdeplads | Brakker Holdeplads havde 2-fags bygninger med én skorsten og lå ca. 50.... | |
Mølkjærs Gård Trinbræt | ||
Venborgvej Trinbræt | ||
Bølling Holdeplads | Bølling holdeplads havde 2-fags bygninger med én skorsten og lå ca. 2 .... | |
Hjelmdrupvej Trinbræt | ||
![]() |
Egtved Station | Egtved Station havde 5 fag og 3 skorstene. Egtved station havde tospor.... |
![]() |
Kolding Sydbanegård [1932-1948] | Kolding Sydbanegård eller Kolding Syd var hovedstation for Kolding Syd.... |
Tved Byvej Holdeplads (uofficielt) | Tved Byvej blev etableret engang i 1930'erne og blev brugt frem til be.... | |
Tved Trinbræt | Tved Trinbræt var med et 45 m læssespor. | |
Strårup Trinbræt | Strårup Trinbræt var med 60 m læssespor. | |
Skartved Trinbræt | Skartved Trinbræt var med læssespor. | |
Bjert Station (Jer) | Bjert Station var med 90 m læsse- og vigespor samt dyrefold. | |
Aalry Trinbræt | Aalry Trinbræt var med læssespor. | |
Varmark Station | Varmark Station var med 120 m læsse- og vigespor samt fra 1920'erne et.... | |
Varmark Skov Trinbræt (uofficielt) | Varmark Skov var et uofficielt trinbræt men var udstyrret med et lille.... | |
Bjert Strand Trinbræt | Bjert Strand Trinbræt var med 60 m læssespor. | |
Dalager Station | ||
Skamlingsbanke Holdeplads med sidespor | Skamlingsbanke Holdeplads var med 122 m sidespor, pavillon og en meget.... | |
Grønninghoved Trinbræt | Grønninghoved Trinbræt var med 40 m læssespor. | |
Sjølund Station (Sjø) | Sjølund Station var med 120 m læsse- og vigespor samt dyrefold med vej.... | |
Vejstruprød Trinbræt | Vejstruprød Trinbræt var med 60 m læssespor. | |
Kær Mølle Trinbræt | Kær Mølle Trinbræt var med 40 m læssespor, forlænget med 50 m blindt s.... | |
Hejls Station (Jls) | Hejls Station var med 100 m vigespor og dyrefold med vejehus. | |
Hejlsminde Station (Hmd) | Hejlsminde station var med 100 m omløbsspor, 80 m læssespor, dyrefold .... | |
Vonsild Station | Vonsild Station var med 90 m læsse- og vigespor samt dyrefold med veje.... | |
![]() |
Hoppeshuse Station | Hoppeshuse Station var med 90 m læssespor og dyrefold med siderampe. |
Fovslet Station | Fovslet Station var med 120 m læsse- og vigespor samt dyrefold med væg.... | |
Taps Station | Taps Station var med 100 m krydsningsspor samt decideret læssespor ved.... | |
![]() |
Tapsøre Trinbræt | Tapsøre Trinbræt hed i starten Tapsore trinbræt. Tapsøre trinbræt var .... |
![]() |
Brænore Trinbræt | Brænore Trinbræt var med 60 m læssespor. |
![]() |
Ødis Station | Ødis Station var med 100 m læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehu.... |
![]() |
Ødis-Bramdrup Station | Ødis-Bramdrup Station var med 100 m læsse- og vigespor samt dyrefold m.... |
![]() |
Gåskær Trinbræt | Det er nogen forvirring omkring Gåskær Trinbræt og Øster Vamdrup Trinb.... |
![]() |
Øster Vamdrup Trinbræt | Det er nogen forvirring omkring Gåskær Trinbræt og Øster Vamdrup Trinb.... |
![]() |
Vamdrup Østbanegård (Vm) | Vamdrup Østbanegård, eller Vamdrup Øst, var endestation for Vamdrupban.... |
Langå Station (Lg) | Langå Station har både forbindelse med Langå-Struer-banen og Længdeba.... | |
Åbro Trinbræt (Abt) | ||
Ulstrup Station (Up) | ||
Bjerringbro Station (Bj) | ||
Tange Billetsalgssted (Tan) | ||
Rødkærsbro Station (Rk) | Rødkærsbros nuværende stationsbygning blev opført i 1911 inden åbninge.... | |
Rindsholm Station (Rn) | Rindsholm Station blev nedlagt i 1979 og er efterfølgende blevet nedre.... | |
Ravnstrup Station (Ra) | Banen gik oprindeligt gennem Ravnstrup. Det var den lige vej, fordi Vi.... | |
Sparkær Station (Sp) | ||
Stoholm Station (Sm) | ||
Søby Trinbræt (Søby) | Søby Trinbræt var placeret ved vogterhus nr. 30. | |
Højslev Station (Hø) | ||
![]() |
Skive Station (Sk) | I næsten hundrede år havde Skive sin rebroussementsstation, inden man .... |
Estvad Sidespor (Est) | Estvad Sidespor førte til en lokal grusgrav. Sidesporet var ubenyttet .... | |
Rønbjerg Station (Røb) | Rønbjerg Station startede som Billetsalgssted i vogterhus 37. Vogterhu.... | |
Hvidemose Billetsalgssted (HvMo) | ||
Vinderup Station (Vp) | Vinderup Station blev nedgraderet til trinbræt i 1973, men er fortsat .... | |
Handbjerg Billetsalgssted (Han) | Handbjerg startede som billetsalgssted den 7. december 1875 men blev a.... | |
Struer Station (Str) | Struer Station for strækningen: Esbjerg-Struer (Den Vestjyske Længdeb.... | |
Laurbjerg Station (Lb) | Laurbjerg Station havde forbindelse med både Længdebanen og Diagonalb.... | |
Bøstrup Station (Bt) | ||
Thorsø Station (Tz) | Thorsø station blev anlagt for jernbanestrækningen Silkeborg-Laurbjerg.... | |
Grølsted Trinbræt (Grø) | ||
Fårvang Station (Fw) | ||
Horn Trinbræt (Hrt) | ||
Gjern Station (Gn) | ||
Sminge Station (Smi) | Sminge Station blev hurtigt nedsat til trinbræt. | |
Resenbro Station (Res) | ||
![]() |
Silkeborg Station (Sl) | Silkeborg Station er i dag station for strækningen Skanderborg-Herning.... |
Moselund Station (Mi) | ||
Engesvang Station (Ev) | ||
Bording Station (Bg) | ||
Ikast Station (Ik) | ||
Hammerum Station (Hu) | ||
Birk Centerpark Trinbræt (Bic) | ||
Lysbro Station | ||
Hvinningdal Trinbræt | ||
Øster Bording Station | ||
Skægkær Station | ||
Ørevadbro Trinbræt | ||
Lemming Station | Silkeborg-Kjellerup-Rødkærsbro Banen | |
Hinge Station | Hinge Station var med svinefold. | |
Nørskovlund Trinbræt | ||
Hindbjerg Station | ||
Kjellerup Station (Kjp) | Kjellerup Station var med tosporet remise, hvor det ene spor havde dre.... | |
Donsborg Trinbræt | ||
Aunsbjerg Trinbræt | ||
Sjørslev Station | ||
Bredmose Trinbræt | ||
![]() |
Skanderborg Station (Sd) | Skanderborg Station blev opført i 1868 som led i den østjyske længdeba.... |
Alken Station (Ak) | Alken Station er nedrykket til trinbræt. Ud fra Alken Station var der .... | |
Ry Station (Ry) | Ry Station har en spøjs arkitektur da hele 3 af de største arkitekter .... | |
Alling Trinbræt (Alg) | ||
Laven Station (La) | ||
Svejbæk Station (Sv) | ||
Sejs Trinbræt (Ses) | ||
Skive Nord Station (Ski) | Skive Nord Station i Skive på Sallingbanen (Skive-Glyngøre, 1884-1971).... | |
Dølbyvad Billetsalgssted | Dølbyvad billetsalgssted i km 5,8. Trinbræt fra 1. januar 1939, nedlag.... | |
Lyby Station (Yb) | Lyby Station startede som holdeplads, men blev fra 1. maj 1922 opgrade.... | |
Jebjerg Station (Jr) | ||
Roslev Station (Ri) | ||
Tinghøj Trinbræt (Tht) | ||
Durup Station (Dp) | ||
Bysted Trinbræt (Byt) | ||
Glyngøre Station (Gy) | ||
![]() |
Nykøbing Mors Havnestation (Ny) | Det var meningen at Nykøbing Mors skulle havde egen Station, men den t.... |
Tolstrup Trinbræt | ||
Hem Station | ||
Grove Trinbræt | ||
Brøndum Station | ||
Volling Trinbræt | ||
Balling Station | ||
Svejgård Trinbræt | ||
Ramsing Station | ||
Vejbyvad Station | Vejbyvad Station lå i Vejby, men der fandtes i forvejen en Vejby Stati.... | |
Viadukten Trinbræt | ||
Brodal Station | Brodal Station lå lidt uden for Lem, men fik navn efter den mindre beb.... | |
Betryk Trinbræt | ||
Nørhede Trinbræt | ||
Borgen Trinbræt | ||
Spøttrup (Rødding) Station | Spøttrup Station var med remiser og værksteder. Stationen lå i Rødding.... | |
Overby Trinbræt | Overby Trinbræt var med jordperron og skur inde på marken. | |
Sønder Felding Station (Sdf) | Sønder Felding Station var med 248 m læssespor, privat varehus, fold o.... | |
Kærhede Trinbræt med Sidespor | Kærhede startede som sidespor fra 1918 til 1927. Fra 1929 blev Kærhede.... | |
Sandet Station | Sandet startede som sidespor, men blev fra 1918 station med et 150 m l.... | |
Odinsgård Trinbræt | ||
Stakroge Station | Stakroge Station var med 294 m krydsnings- og læssespor og 136 m læsse.... | |
Skærsig Trinbræt | Skærsig Trinbræt var med jordperron. | |
Sønder Omme Station | Sønder Omme station var med 350 m krydsningsspor, troljeskur, vognvægt.... | |
Birkebæk Trinbræt | Birkebæk Trinbræt blev etableret før 1942 og var med jordperron og træ.... | |
Hjortlund Trinbræt | Hjortlund Trinbræt er etableret før 1942 og var med jordperron. | |
Simmelbæk Trinbræt | Simmelbæk Trinbræt var med jordperron og lukket træskur. | |
Rishøj (Fugdal) Trinbræt med Sidespor | Rishøj sidespor fra 1918 skiftede navn i 1928 til Fugdal sidespor, som.... | |
Hejnsvig Station (Hjv) | Hejnsvig Station var med 293 m krydsningsspor og vognvægt. Nordvest fo.... | |
Lyngsminde Trinbræt | Lyngsminde Trinbræt var med grusperron og svellekant. | |
Gilbjerg Trinbræt med Sidespor | Gilbjerg Trinbræt var med jordperron og blikskur neden for en trappe, .... | |
Vorbasse Station (Vba) | Vorbasse Station var med 284 m krydsningsspor. Nordvest for bygningen .... | |
Højmose Trinbræt | Højmose Trinbræt var med jordperron. | |
Skødebjerg Nord Sidespor | Skødebjerg Nord var med et sidespor på 212 m og var også med tørveramp.... | |
Skødebjerg Syd Trinbræt med Sidespor | Skødebjerg Syd havde et sidespor på 96 m. I 1927 blev Skødebjerg Syd o.... | |
Fitting Station | Fitting Trinbræt blev i 1918 opgraderet til station med et 88 m læsses.... | |
Skødebro Trinbræt | ||
Klebæk Trinbræt | Klebæk Trinbræt var med jordperron. | |
Bække Station (Bæk) | Bække Station var med 260 m krydsningsspor og vognvægt. Syd for bygnin.... | |
Staushede Trinbræt | Staushede Trinbræt var med kort grusperron og blikskur lidt væk fra ba.... | |
Øster Gesten Trinbræt | Øster Gesten Trinbræt var med kort grusperron og blikskur. | |
Veerst Station | Veerst Station havde øst for bygningen et 117 m læssespor med sporskif.... | |
Hundsholt Trinbræt | Hundsholt Trinbræt var med grusperron og træskur. | |
Jordrup Station (Jop) | Jordrup Station var med 300 m krydsningsspor og et 144 m læssespor, ga.... | |
Korsvang Station | Korsvang Station havde øst for bygningen 96 m læssespor med sporskifte.... | |
Ferup Station | Ferup Station havde Vest for bygningen et 92 m læssespor med sporskift.... | |
Dybvadbro Station | Dybvadbro Station havde øst for bygningen et 142 m læssespor med spors.... | |
Bramdrupdam Trinbræt | Bramdrupdam Trinbræt var med grusperron, træskur og kiosk. | |
Komarkshusene Trinbræt | Komarkshusene Trinbræt var med grusperron. Komarkshusene blev i 1918 .... | |
![]() |
Vejle Nordbanegård (Vé) | I 1894 åbnede privatbanen mellem Vejle og Give, som fik sit udgangspun.... |
Grejsdal Privatbanestation (Ges) [1894-1914] | ||
Højgård Billetsalgssted (Høg) | ||
Hørup Station (Hør) | Hørup Station blev nedsat til trinbræt i 1958 og helt nedlagt i 1963..... | |
![]() |
Jelling Station (Jl) | |
![]() |
Mølvang Station (Mg) | |
![]() |
Gadbjerg Station (Gg) | Gadbjerg Station blev nedsat til trinbræt i 1969 og helt nedlagt i 197.... |
![]() |
Farre Trinbræt (Far) | Farre Station blev nedsat til trinbræt fra 1969 og helt nedlagt i 1979.... |
![]() |
Vejle Station (Vj) | |
Vejle Sygehus Trinbræt (Vjs) | ||
Grejsdal Station (Ges) [1914-1968] | Grejsdal Station blev nedlagt i 1968, men er i dag fjernstyret krydsni.... |
Lige nu er der: 88 aktive samtidige brugere på danskejernbaner.dk
Copyright © 1999-2021 by danskejernbaner.dk - E-Mail: mail@danskejernbaner.dk - CMS Version 5.6.3 - build: 2021.01.15-07:46:23