DSB K 534, en artikel om DSB K 534




Otto Busses K-Maskiner: Pionerer i Dansk Jernbanetransport

I 1892 begyndte Otto Busse arbejdet med at designe en ny iltogsmaskine, der skulle kunne operere på strækninger med skinner på 32 kg/m eller stærkere. Modsat tidligere begrænsninger, som da man byggede Ks-maskinerne i 1886, var Busse ikke lige så begrænset af byggelængden. Dette skyldtes, at Jylland og Fyn havde større drejeskiver, en type som også forventedes at blive standard på Sjælland.

Valg af Design og Konstruktion

De gode erfaringer med 2B-koblede A-maskiner i Jylland og Fyn førte til valget af denne hjulstilling frem for 1B-konstruktionen fra Ks-maskinerne. De nye kraftigere skinner, der blev taget i brug, tillod et større tilladt akseltryk, hvilket gjorde det muligt at bygge en større og tungere kedel samt større cylindre.

Den første serie af K-maskiner blev produceret af Neilson i Glasgow i 1894, samtidig med de første Hs serie II-maskiner. Efter ca. 2 års prøvetid med de første fem maskiner fra Neilson, blev der bestilt 15 nye maskiner fra Hartmann i Tyskland, leveret i 1896. Yderligere 40 K-maskiner blev bestilt fra Esslingen i Tyskland med levering i årene 1897-1899. Der kom 20 stk. fra Breda i 1900, 10 stk. fra Hanomag i 1901 og 5 stk. fra Maffei i 1902.

K-Maskinernes Udfordringer

Efter ca. otte år var antallet af K-maskiner oppe på 100 stk., hvilket udgjorde rygraden ved DSB. Dog var K-maskinerne ikke en ubetinget succes, da kedlerne viste sig at være for små, og designet var præget af forældede principper fra ældre maskiner.

Mange af K-maskinernes udfordringer kan tilskrives Otto Busses stædighed og hans fastholdenhed i de principper, han havde lært i Tyskland. Flere forældede designbeslutninger, som K-maskinerne led under, inkluderede:
  • Anvendelsen af de gamle Salter-ventiler som sikkerhedsventiler, hvor andre allerede var gået over til de nyere Ramsbottom- eller Pop-ventiler.
  • Brug af udvendige Allan-styringer med klodsede excentrikker i stedet for den simplere og mere præcise Heusinger-styring.
  • Uheldigt placerede sandkasser under fodpladerne, hvor sandet blev vådt af sprøjt fra hjulene.

Tilpasninger og Ombygninger

Otto Busse var tilknyttet maskinafdelingen i Aarhus, men på Sjælland rettede man flere af konstruktionsfejlene på K-maskinerne, såsom problemerne med sandkasserne.

Førerhuset på K-maskinerne mindede om det, der fandtes på A-maskinerne, dog med et stort vindue i hver side af førerhuset. Tenderen var treakslet og af samme type, som senere blev anvendt på alle D- og C-maskiner, hvilket gjorde, at man fra 1922 havde 219 tendere af denne type.

I årene 1915-1925 blev alle kedler ombygget med overheder af Schmidts storrørstype. Salter-sikkerhedsventilen på domen blev fjernet, og Naylor-ventilen over fyrkassen blev erstattet af to Pop-ventiler. Men kedelstørrelsen på K-maskinerne forblev et kritikpunkt.

På grund af manglende midler til nyanskaffelser af lokomotiver i 1920'erne blev K-maskinerne ombygget ad flere omgange. Disse ombygninger muliggjorde en forøgelse af den maksimale hastighed fra 90 km/t til 100 km/t.

K-Maskinernes Afslutning

Den første K-maskine blev udrangeret i 1935, og i 1938 fulgte yderligere seks maskiner. Da de nye MO-motorvogne blev introduceret i 1950'erne, blev de gamle K-maskiner udrangeret og for størstedelen ophugget.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra K - Esslingen)
www.jernbanen.dk (Beskrivelse af DSB Litra K - Esslingen)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra K - Esslingen)


Stamdata for DSB K 534

Byggeår1898
Byggenummer2.926
FabrikantEsslingen
ModelDSB Litra K - Esslingen
Antal indkøbt40
KarrosseriStål
Tjenestevægt44.200 kg
Tomvægt39.000 kg
Tendervægt27.300 kg
FremdriftsmiddelKul og vand
MotorDampkedel
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
Kedeltryk12 Atm.
Kul3,5 Tons
Vand10,8 m³
Akselrækkefølge2'B-T3
Antal trækkende aksler2
Hastighed MAX90 km/t - senere 100 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere14.820 mm


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB K 5341898Danske Statsbaner (DSB)


DSB K 534 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB K 52118972.913
DSB K 52218972.914
DSB K 52318972.915
DSB K 52418972.916
DSB K 52518972.917
DSB K 52618972.918
DSB K 52718972.919
DSB K 52818972.920
DSB K 52918972.921
DSB K 53018972.922
DSB K 53118972.923
DSB K 53218982.924
DSB K 53318982.925
DSB K 53418982.926
DSB K 53518982.927
DSB K 53618982.928
DSB K 53718982.929
DSB K 53818982.930
DSB K 53918982.931
DSB K 54018982.932
DSB K 55218982.989
DSB K 55318982.990
DSB K 55418982.991
DSB K 55518982.992
DSB K 55618982.993
DSB K 55718982.994
DSB K 55818982.995
DSB K 55918982.996
DSB K 56018982.997
DSB K 56118992.998
DSB K 56218992.999
Stedet er fotograferetDSB K 56318993.000
Stedet er fotograferetDSB K 56418993.001
DSB K 56518993.002


Litteratur for: DSB K 534

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Damplokomotiver
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Damplokomotiver
Niels Jensen
1971
156

J. Fr. Clausens Forlag, Aschehoug
8711004169