Lønstrup Station, en artikel om Lønstrup Station
Lønstrup Station – En central del af kystbanens historie
Lønstrup Station lå cirka 1 km sydøst for byen Lønstrup, tæt på Kystvejen. Med en afstand på blot 1 km til Vesterhavet var stationen en af de mest unikke på Hjørring-Løkken-Aabybro Banen, da den fungerede som en rigtig "badestation" for turister og sommergæster.Oprindeligt var der ikke planlagt en station nær Lønstrup, men behovet for en togforbindelse til den populære badeby betød, at stationen alligevel blev etableret. Rent passagermæssigt blev den en af banens bedst benyttede stationer, især i sommerhalvåret, hvor badegæster strømmede til.
I takt med at Lønstrup voksede, udviklede byen sig omkring den gamle station, og stationens placering blev en naturlig del af byens infrastruktur.
Forslag om baneforlængelse til stranden
I 1945 blev det foreslået at forlænge jernbanen fra stationen helt ud til stranden. Dette ville have gjort transporten endnu mere attraktiv for badegæster, men idéen blev aldrig realiseret. Selvom stranden var tæt på, blev det vurderet, at projektet ikke var økonomisk bæredygtigt.Alligevel forblev Lønstrup Station et vigtigt stoppested for dem, der ville nyde vestkystens strande, og den fortsatte med at tiltrække mange rejsende hver sommer.
Opførelsen af en ventesal til badegæster
Allerede i 1914, året efter banens åbning, blev der opført en særlig ventesal til badegæster. Formålet var at imødekomme de mange situationer, hvor vejret pludselig skiftede fra sol til regn, hvilket resulterede i, at de mange besøgende, der var kommet i løbet af dagen, pludselig søgte tilbage til stationen for at tage toget hjem.Den oprindelige ventesal var for lille til at rumme de mange mennesker på én gang, og derfor blev den nye badeventesal opført. Ventesalen blev også brugt i vinterperioden som opbevaringsplads for Hjørring-Løkken-Aabybro Banens bænke. Disse bænke var malet i banens karakteristiske orange farve og dekoreret med vingehjul på ryglænene.
Stationens arkitektur og faciliteter
Stationsbygningen var tegnet af arkitekt Sylvius Knutzen og var af samme type som de fleste andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro Banen. Bygningen var funktionel og designet til at kunne håndtere både passagertrafik og stationens personale.Ud mod perronen var der to døre: én fra ventesalen og én fra stationskontoret. Fra atriumgården var der kun én dør, som førte til stationsbestyrerens lejlighed. Stationshuset var desuden sammenbygget med et åbent venterum og en toiletbygning, hvilket var en standardløsning på mange af banens stationer.
Stationen havde flere spor, som gjorde det muligt at håndtere både passager- og godstransport. Blandt de vigtigste faciliteter var:
- Et cirka 235 meter langt krydsningsspor
- Et cirka 92 meter langt læssespor
- Et større varehus i træ
Lønstrup Station som en del af Hjørring-Løkken-Aabybro Banen
Hjørring-Løkken-Aabybro Banen var en vigtig del af infrastrukturen i Nordjylland og forbandt flere af kystbyerne med hinanden. Lønstrup Station blev hurtigt en af de mest populære på grund af sin beliggenhed nær kysten.Banen spillede en væsentlig rolle i transporten af både passagerer og gods i begyndelsen af 1900-tallet. Landbrugsvarer, fisk og andre produkter blev transporteret til større byer via banen, hvilket gjorde jernbanen til en central del af områdets økonomi.
Nedlæggelsen af stationen
Som med mange andre mindre jernbaner i Danmark faldt passagertallet på Hjørring-Løkken-Aabybro Banen i takt med, at bilismen blev mere udbredt. Efterhånden blev det svært at opretholde en rentabel drift, og banen blev til sidst nedlagt.Lønstrup Station mistede sin funktion som jernbaneknudepunkt, men bygningerne og infrastrukturen omkring den forblev en del af byens historie. I dag er Lønstrup vokset ud til og omkring den gamle station, og området har udviklet sig til en populær turistdestination.
Stationens betydning for Lønstrup
Lønstrup Station spillede en vigtig rolle i byens udvikling, både som transportknudepunkt og som en vigtig del af byens turisme. Selvom jernbanen ikke længere eksisterer, har stationen efterladt sig en arv, der stadig kan spores i byens struktur og udvikling.Stamdata for Lønstrup Station
Byggeår | 1912 |
Åbnet | 1913.07.04 |
Nedlagt | 1963.09.29 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Kystvejen 6, 9800 Hjørring |
Højdeplacering over havet | 25,9 meter |
GPS koordinater | 57.467569,9.809292 |
Lønstrup Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hjørring-Løkken-Aabybro | HP (Oprindelig: HLA) | 54,6 | 1913.07.05 | 1963.09.28 |
BBR Data for Lønstrup StationBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:24:36 | |
BBR Højde over havet | 25,9 meter |
BBR GPS koordinater | 57.46760008,9.80930567 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1912 |
BBR Seneste ombygning | 1965 |
BBR Bebygget areal i alt | 121 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 121 m2 |
BBR Samlet boligareal | 181 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Lønstrup Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2024 Download billede
Billeder af Lønstrup Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lønstrup Station.
Titel: - 1950 - Lønstrup Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Skallerup
Vejnavn: Kystvejen
Husnummer: 6
Lokalitet: Lønstrup
Postnummer: 9800
By: Hjørring
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05598_021.tif

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. juli 2024 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juli 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juli 2016 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. juli 2016 Download billede
Google Street View af Lønstrup Station
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 1. januar 2022 - LINK til kilde.
Kort over Lønstrup Station

Kort over Lønstrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Lønstrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Lønstrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Lønstrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Lønstrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Lønstrup Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen Finn Madsen og Frank Sørensen 2012 27 Aalborg Limfjordsbanen |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Nordjyske jernbaner Niels Jensen 1976 119 København J. Fr. Clausen 87-11-03756-3 |