Pandrup Station (Pan), en artikel om Pandrup Station




Pandrup Station. Var, bortset fra Løkken, en af banens største stationer. Stationen havde en betydelige persontransport til Blokhus der lå omkring 7 km fra stationen. Pandrup var en større og driftig by og stationen havde en anselig transport både af personer og gods.

Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hjørring-Løkken-Aabybro banen. Ud mod perronen var en dør til ventesalen, en dør i modsatte gavl til stationskontoret. Fra atriumgården var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum og en toiletbygning.

Stationen havde et 210 meter krydsningsspor, et ca. 95 meter langt læssespor, et større varehus og et sidespor til Amtsvejvæsenets oplagsplads.


Stamdata for Pandrup Station

Byggeår1913
Åbnet1913.07.04
Nedlagt1963.09.29
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektSylvius Knutzen
AdresseTorvegade 7, 9490 Pandrup
StednavneforkortelsePan
Højdeplacering over havet9,5 meter
GPS koordinater57.223678,9.674572


Pandrup Station servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Hjørring-Løkken-Aabybro HP (Oprindelig: HLA) 54,61913.07.051963.09.28



BBR Data for Pandrup Station

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:24:51
BBR Højde over havet9,5 meter
BBR GPS koordinater57.22374406,9.67458713
BBR Byggeår eller konverteringsår1927
BBR Seneste ombygning1988
BBR Bebygget areal i alt185 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen185 m2
BBR Samlet erhvervsareal315 m2
BBR Antal etager1



Gamle film fra Pandrup Station

Film af Det sidste tog der passerer Pandrup Station og Saltum Station.
Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: den 23. september 1963 - LINK til kilde.


Noter til: Film af Det sidste tog der passerer Pandrup Station og Saltum Station.

1963, 2:50 min., Stum

Det sidste tog passerer Pandrup Station og Saltum Station den 23. september 1963, det er damplokomotivet fra 1913. Skinner og sveller fjernes. Stationerne lå på Hjørring-Løkken-Aabybro Banen - også kaldet 'Løkkenbanen' - en privatbane i funktion 1913-1963.


Google Street View af Pandrup Station

Google Street View af Pandrup Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 4. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Pandrup Station

Historisk kort over Pandrup Station
Kort over Pandrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Pandrup Station
Kort over Pandrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Pandrup Station
Kort over Pandrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Pandrup Station
Kort over Pandrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Pandrup Station
Kort over Pandrup Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Pandrup Station

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Finn Madsen og Frank Sørensen
2012
27
Aalborg
Limfjordsbanen
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3