Fårhus Trinbræt (Faa), en artikel om Fårhus Trinbræt
Fårhus Trinbræt: Fra strategisk station til nedlagt trinbræt
Fårhus Trinbræt, tidligere kendt som Fårhus Station og før Genforeningen i 1920 som Schafhaus, var en del af jernbanestrækningen mellem Padborg og Tinglev. Stationen blev oprettet som en af de oprindelige mellemstationer på banen mellem Flensburg og Rødekro, som åbnede den 1. oktober 1864. I de første år blev strækningen primært anvendt til militærtransport, men i 1866 blev den åbnet for offentlig trafik, hvilket førte til etableringen af Fårhus Station. Stationen havde i mange år en vigtig funktion, men med moderniseringen af jernbanedriften blev den i 1969 nedgraderet til et trinbræt, som dog kun eksisterede i et år, inden det blev nedlagt i 1970.Fårhus Stations oprindelse og tidlige funktion
Fårhus Station blev opført i en periode, hvor jernbanen spillede en afgørende rolle i transporten af både militære og civile passagerer i det dansk-tyske grænseområde. Strækningen mellem Flensburg og Rødekro blev etableret i 1864, kort efter at området var blevet en del af Preussen efter krigen mellem Danmark og Preussen.I begyndelsen var jernbanens primære formål at understøtte den preussiske hærs mobilitet i det nye territorium, hvilket betød, at der kun var én mellemstation på strækningen, nemlig Tinglev. Da banen blev åbnet for offentlig transport i 1866, blev der anlagt flere stationer, herunder Fårhus.
Stationen blev opført efter standardtegninger for "Schleswigsche Eisenbahn" stationer af 3. klasse, hvilket betød, at den var en relativt stor mellemstation med både passagerfaciliteter og godstransport.
Fårhus Stations rolle efter Genforeningen
Efter Genforeningen i 1920 blev Fårhus en del af det danske jernbanenet. Stationen fungerede i en periode som en vigtig vognoverleveringsstation, hvor godsvogne kunne skifte mellem det tyske og danske jernbanesystem.Mellem 1920 og 1928 spillede Fårhus en central rolle i håndteringen af gods, der skulle passere den nye dansk-tyske grænse. Dog opstod der i slutningen af 1920'erne logistiske udfordringer i Padborg, hvor pladsmangel gjorde det nødvendigt at omstrukturere jernbanens godshåndtering. Som følge heraf blev vognoverleveringsfunktionen i 1928 flyttet fra Fårhus til Padborg, hvilket reducerede stationens betydning.
Modernisering og nedlæggelse af stationen
I 1969 blev jernbanestrækningen mellem Padborg og Tinglev moderniseret og fjernstyret, hvilket gjorde flere af de mindre stationer overflødige. Som en del af denne proces blev der etableret en krydsningsstation ved Vejbæk nord for Fårhus, hvilket fjernede behovet for en bemandet station i Fårhus.Som følge heraf blev Fårhus Station nedgraderet til et ubemandet trinbræt i 1969. Denne funktion varede dog kun kort tid, da trinbrættet blev endeligt nedlagt i 1970. Et år senere, i 1971, blev den tidligere stationsbygning revet ned.
Fårhus Trinbræt og forbindelsen til Frøslevlejren
En særlig historisk detalje ved Fårhus Station var dens nærhed til Frøslevlejren, en dansk interneringslejr under den tyske besættelse i 1944-45. Lejren blev oprettet af den danske regering for at undgå, at danske modstandsfolk og andre fanger blev deporteret til Tyskland.Efter befrielsen i 1945 blev lejren omdøbt til Fårhuslejren, hvor danske statsborgere, der blev anklaget for samarbejde med tyskerne, blev interneret. Stationen spillede en rolle i transporten af både fanger og forsyninger til lejren.
Selvom Fårhus Trinbræt kun eksisterede i en kort periode, var det en del af en station, der i næsten 100 år havde haft en vigtig funktion i grænseområdets jernbanehistorie.
Jernbanens udvikling og ændringer i grænseområdet
Historien om Fårhus Trinbræt er en del af en større fortælling om jernbanens udvikling i det dansk-tyske grænseområde. Fra militær jernbaneforbindelse i det preussiske Slesvig til en central del af Danmarks jernbanenet efter 1920, illustrerer stationens udvikling de mange ændringer, som infrastrukturen gennemgik i takt med politiske og teknologiske forandringer.Da behovet for mindre stationer og trinbrætter forsvandt i takt med, at jernbanen blev moderniseret, blev Fårhus et af mange steder, hvor den traditionelle stationsdrift måtte vige for nye løsninger.
Stamdata for Fårhus Trinbræt
Andre navne og stavemåder | Schafhaus |
Byggeår | 1866 |
Åbnet | 1969 |
Nedlagt | 1970 |
Nedrevet | 1971 |
Stednavneforkortelse | Faa |
Højdeplacering over havet | 36,6 meter |
GPS koordinater | 54.857026,9.327294 |
Oversigt over andre stationer fra Fårhus
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Fårhus Trinbræt (Faa) | Fårhus Trinbræt: Fra strategisk station til nedlagt trinbræt... | |
Fårhus Station (Faa) [1866-1969] | Fårhus Station: En grænsebanegård med strategisk betydningFå... |
Fårhus Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Flensborg-Vamdrup | DSB | 82,0 | 1864.10.01 | I drift |
Billede af Fårhus Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 18. april 2020 Download billede
Google Street View af Fårhus Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 18. oktober 2022 - LINK til kilde.
Kort over Fårhus Trinbræt

Kort over Fårhus Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Fårhus Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Fårhus Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Fårhus Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Fårhus Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kort over Fårhus Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)
Litteratur for: Fårhus Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sønderjyske jernbaner Niels Jensen 1975 80 København J. Fr. Clausen 87-11-03697-4 |