Knopper Station, en artikel om Knopper Station
Knopper Station: En af de mest udsatte stationer på Harboør-Thyborøn-banen
Knopper Station blev etableret i forbindelse med anlæggelsen af Harboør-Thyborøn-banen, der åbnede den 1. november 1899. Banen blev anlagt som en vigtig forbindelse mellem Harboør og Thyborøn, men de geografiske forhold langs Thyborøn Tange skabte store udfordringer for både jernbanedriften og stationerne langs strækningen.Oprindeligt var Knopper kun en holdeplads, men i 1914 blev den ophøjet til station, hvilket dog ikke betød en væsentlig stigning i passagertrafikken. Gennem sin levetid oplevede stationen gentagne problemer med oversvømmelser og sporforlægninger, hvilket i sidste ende førte til dens nedlæggelse i 1955.
Etableringen af Knopper Holdeplads i 1899
Da Harboør-Thyborøn-banen blev anlagt i slutningen af 1800-tallet, var det en vigtig infrastrukturforbedring for kystområderne i det nordvestlige Jylland. Thyborøn Tange var et udsat område med flade landskaber, stærk vind og jævnlige stormfloder, hvilket gjorde det til en teknisk udfordring at etablere en stabil jernbaneforbindelse.Knopper Holdeplads blev anlagt på tangen som en simpel perron, hvor toget kunne stoppe for af- og påstigning. Trafikken var dog beskeden, da området ikke var tæt befolket, og de primære passagerer var lokale fiskere og landmænd, der havde brug for transport til og fra Thyborøn eller Harboør.
Ophøjelse til station i 1914
Trods den lave passagertrafik blev Knopper i 1914 ophøjet til station. Dette skete som en del af en generel udvikling af banen, hvor man ønskede at forbedre faciliteterne langs strækningen. Ophøjelsen til station betød, at Knopper fik en mindre stationsbygning samt forbedrede læssefaciliteter til gods, som blev en vigtig del af stationens funktion.Problemer med oversvømmelser og sporomlægning i 1921
Knopper Station og selve jernbanen lå meget lavt i terrænet, hvilket gjorde den særligt sårbar over for Vesterhavets barske vejrforhold. Området oplevede ofte stormfloder og oversvømmelser, som påvirkede både stationen og jernbanedriften.For at imødekomme disse problemer blev jernbanesporet i 1921 flyttet ca. 10 meter mod vest og hævet ca. en meter i højden. Dette skulle reducere risikoen for, at sporet blev oversvømmet, men i praksis viste løsningen sig ikke at være tilstrækkelig, da området fortsat blev påvirket af ekstreme vejrforhold.
Indskrænkning af stationens funktioner i 1923
Den 1. juli 1923 blev betjeningen af Knopper Station indskrænket, hvilket betød, at billetsalget blev flyttet til den nærliggende købmand eller i nogle tilfælde blev håndteret af togpersonalet om bord.Stationen blev herefter primært brugt til godsekspedition, hvor lokale varer kunne sendes med tog, men passagertrafikken blev efterhånden reduceret til et minimum.
Banens store omlægning i 1955
Sporomlægningen fra 1921 viste sig ikke at være tilstrækkelig, og i 1955 blev der truffet en større beslutning om at omlægge hele Harboør-Thyborøn-strækningen. Man valgte at flytte sporet næsten én kilometer længere mod øst, hvor terrænet var mere stabilt og mindre udsat for oversvømmelser.Denne omfattende omlægning betød, at Knopper Station blev nedlagt den 23. august 1955, og dens funktion blev overtaget af den nyopførte Rønland Station, som lå bedre placeret i forhold til den nye linjeføring.
Salg og nedrivning af Knopper Station
Efter nedlæggelsen i 1955 stod stationen ubrugt i nogle år, inden den i 1960 blev solgt til nedrivning. Bygningerne blev fjernet, og i dag er der intet tilbage, der vidner om stationens tidligere eksistens.Knopper Stations betydning i dansk jernbanehistorie
Knopper Station er et klassisk eksempel på en jernbanestation, der var præget af sin geografiske placering og de naturlige udfordringer, der fulgte med. Selvom den aldrig blev en af Danmarks travleste stationer, spillede den alligevel en vigtig rolle for transporten i området i de første årtier af 1900-tallet.Stationens historie viser også, hvordan jernbanen tilpassede sig de skiftende forhold, herunder naturens kræfter, tekniske løsninger og økonomiske prioriteringer.
Stamdata for Knopper Station
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.11.01 |
Nedlagt | 1955.08.23 |
Nedrevet | 1960 |
Arkitekt | Thorkild H. Andersen |
Højdeplacering over havet | 0,0 meter |
GPS koordinater | 56.659521318233935,8.177309097581023 |
Oversigt over andre stationer fra Rønland
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Rønland Trinbræt (Røn) | Rønland Station blev åbnet efter omlægningen af banen den 23... | |
Rønland Station (Røn) [1955-1979] | Rønland Station blev åbnet efter omlægningen af banen den 23... | |
Knopper Station | Knopper Station: En af de mest udsatte stationer på Harboør-... |
Knopper Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Harboør-Thyborøn Jernbane | LTJ | 11,0 | 1899.11.01 | I drift |
Billede af Knopper Station

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Knopper Station.
Titel: - 1955 - Knopper Station
Person: Møller, Chr., gårdejer
Bygningsnavn: Knopper Stoppested
Sted: Danmark, Jylland, Thyborøn
Vejnavn: Thyborønvej
Husnummer: 77
Lokalitet: Knopper
Postnummer: 7673
By: Harboøre
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1955
Note: Knopper var en landsby mellem Langerhuse og Thyborøn, den
bestod af 11 boliger og her var både skole, stoppested for toget, og
2 strandfogeder, Knopper blev opgivet omkring år 1900.
Id: OD01902_030.tif
Kort over Knopper Station

Kort over Knopper Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Knopper Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Knopper Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Knopper Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Knopper Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Knopper Station
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Lemvigbanen 1879 - 1899 - 1999 (Dansk Jernbane-Klub: 50) Ole-Chr. Munk Plum 1999 156 Dansk Jernbane-Klub 8787050439 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med Lemvigbanen gennem 100 år : 1879 - 20. juli-1979 P. Thomassen 1979 258 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestjyske jernbaner Niels Jensen 1977 110 København J. Fr. Clausen 87-11-03821-7 |