Gråsten Amtsbanegård (Gst), en artikel om Gråsten Amtsbanegård






Gråsten Amtsbanegård - Et trafikalt knudepunkt i det sydlige Sønderjylland

Gråsten Amtsbanegård havde en stor rolle i jernbanetrafikken i det sydlige Sønderjylland i begyndelsen af det 20. århundrede. Beliggende syd for Gråsten by, lige nord for den senere opførte statsbanestation, fungerede den som et centralt knudepunkt for både person- og godstransport. Amtsbanegården blev etableret som en del af kredsjernbanerne og blev i høj grad formet af den samtidige og efterfølgende udvikling af statsbanens net i området. Dens placering, funktioner og den komplekse relation til statsbanerne vidner om de udfordringer og ambitioner, der kendetegnede tidens jernbanepolitik og -drift i Sønderjylland.

Anlægsforhold og tidlige funktioner

Da Gråsten Amtsbanegård blev anlagt, var det med et relativt beskedent sporareal. I begyndelsen bestod stationen af et omløbsspor, tre stikspor i vestlig retning og et enkeltsporet lokomotivremisespor med tilhørende kulgård. Lokomotivremisen var opført i bindingsværk, en bygningstype der var almindelig for mindre remiser i perioden. Sporarealet var tilstrækkeligt til den indledende trafik, men blev senere udvidet i forbindelse med etableringen af statsbanens net i området.

Statsbanernes ankomst i 1901 førte til en betydelig ændring i stationens udformning. Sporarealet blev udvidet mod vest, og der blev anlagt et fælles perronareal, hvor statsbanetogene holdt på sydsiden og amtsbanetogene på nordsiden. Det var oprindeligt planen, at der skulle være fælles ekspedition mellem de to baner, men fordi statsbanernes åbning trak ud, blev det nødvendigt for amtsbanerne at etablere en midlertidig ekspedition. Denne blev i første omgang anlagt i Flensburg-Ekensunder Dampfschifffahrts-Gesellschafts bygning på Friedrichsstrasse, tæt på banens foreløbige perron.

Samarbejdet med statsbanerne

Den 30. november 1899 blev der på Brøndlund Slot afholdt et møde mellem repræsentanter for de preussiske statsbaner og medlemmer af amtsbanens jernbanekommission. Her blev der indgået en aftale om et samarbejde, der mundede ud i en kontrakt, underskrevet den 3. juli 1900. Aftalen fastlagde blandt andet, at amtsbanen skulle betale 16.000 Mark som engangsbeløb til statsbanerne for en andel i stationsbygningen samt 4.000 Mark for varehus og omladespor. Derudover skulle amtsbanerne betale 1.500 Mark årligt for billetekspedition og godshåndtering, men modtage en tredjedel af indtægterne fra restaurantforpagtningen på banegården.

Kontrakten var i første omgang uopsigelig indtil marts 1906, men kunne dog ophæves, hvis amtsbanen blev nedlagt. Hvis statsbanerne valgte at opsige kontrakten, skulle de refundere 10.000 Mark til amtsbanerne. Samarbejdet blev betragtet som enestående i Nordslesvig, men fungerede dog langt fra gnidningsløst. Den preussiske statsbaneledelse udviste stor modvilje mod at anerkende amtsbanernes rolle, og i 1906 blev aftalen opsagt, med henvisning til at det økonomiske tilskud var utilstrækkeligt.

Selvstændig drift og nye bygninger

Da statsbanerne opsagde aftalen, begyndte amtsbanerne at overveje selvstændig drift af stationen. Driftsdirektør Paap undersøgte mulighederne for selv at varetage ekspeditionen og fandt, at det kunne gøres for 4.000 Mark årligt – mindre end det forslag, statsbanerne havde fremlagt. Kredsjernbanekommissionen ønskede derfor ikke at forlænge samarbejdsaftalen i sin oprindelige form, men valgte at stå for billetsalg og godsekspedition selv, mens man dog fortsat ønskede adgang til statsbanernes kvægfold og omladespor – som i øvrigt lå på amtsbanernes grund.

For at sikre stationens drift måtte amtsbanerne nu etablere egne faciliteter. Murermester F. Hinzmann, som havde købt en grund ved Bahnhofsstrasse, tilbød at opføre et jernbanehotel og varetage banens forretninger. Den 18. december 1906 indgik man en aftale med ham om opførelsen af bygningerne og udførelsen af billetsalg og godsekspedition. Til gengæld modtog Hinzmann 50 Mark årligt og et frikort på 3. klasse. Restaurationslokalerne blev brugt som ventesale for henholdsvis 2. og 3. klasse, og et lille kontor blev stillet til rådighed for banens ekspedition.

En arkitektonisk særling

Gråsten Amtsbanegårds bygning kom til at skille sig ud blandt samtidens jernbanebygninger. Opført i en blanding af arkitektoniske stilarter, blev den omtalt som et "pandekageslot" – en usædvanlig bygning med kegleformet hjørnetårn, bindingsværk, halv- og helvalmede tage, frontispicer og en blanding af flade og rundbuede vinduer. På facaden mod gaden fremstod bygningen som toetagers, men mod bagsiden afsløredes en tredje etage, da terrænet skrånede markant.

Indretningen var lige så mærkværdig som det ydre. I stueetagen fandtes banens kontor, restauration og ventesale, mens 1. salen rummede en lejlighed, der også blev udlejet til rejsende. De trange og kantede rum med højt til loftet vidnede om en utraditionel bygningsmæssig tilgang, der næppe fulgte samtidens jernbanearkitektoniske standarder.

Driftsproblemer og ejerforhold

Bygningens ejendommelige karakter og beliggenhed medførte flere problemer i den daglige drift. I 1910 klagede baneledelsen over, at kontorlokalet var uopvarmet, og i 1911 over, at stationens dør var låst før sidste togafgang. Hinzmann, der havde svært ved at få økonomien til at løbe rundt, forsøgte at sælge varehuset til banen, men uden held. I stedet solgte han ejendommen til sin svigerinde, Marie Cathrine Jensen, som indgik ny kontrakt med banen, mens det i praksis var Poulsen – tidligere stationsvært i Varnæs – der drev forretningen. Banen ønskede dog ikke at samarbejde med Poulsen, hvilket førte til yderligere kontraktlige forviklinger.

Senere episoder, som den hvor Marie Cathrine Jensen nægtede at undskylde overfor den forsinkede rejsende – som viste sig at være gehejmeråd von Uslar – illustrerede de sociale spændinger og det bureaukratiske spil, der ofte fulgte med stationsdriften. Trods opsigelser og dårlig vedligeholdelse blev kontrakten fornyet, og bygningen forblev i brug frem til banens lukning.

Banens trafik og betydning

Gråsten var blandt de travleste stationer på amtsbanens sydlige strækning. I årene 1903/04 havde stationen omkring 45.000 passagerer ud af i alt 168.000 på hele sydstrækningen. Til sammenligning havde Åbenrå 70.000. Godsmængderne var noget lavere i Gråsten – 2.953 tons mod Åbenrås 9.223 tons. I 1921/1922 var antallet af rejsende faldet, men stadig med 19.000 passagerer til og fra Gråsten mod 45.000 i Åbenrå. Mellem de to stationer rejste kun omkring 3.700 personer, hvilket vidner om manglende gennemgående trafik.

Stationsbygningens senere skæbne

Efter amtsbanens nedlæggelse i 1926 fortsatte bygningen med at fungere som gæstgiveri men op til starten i 1970'erne var der stadig skænkestue i den tidligere stationsbygning. Det sidste kapitel i bygningens historie som restauration sluttede i 1975, hvorefter den blev solgt til privat beboelse. I dag fremstår bygningen som en nydelig og restaureret privatbolig.


Stamdata for Gråsten Amtsbanegård

Andre navne og stavemåderGravenstein Kreisbahnhof
Byggeår1898
Åbnet1899.02.14
Nedlagt1926.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKongevej 73, 6300 Gråsten
StednavneforkortelseGst
Højdeplacering over havet4,3 meter
GPS koordinater54.919875,9.594655


Gråsten Amtsbanegård servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Aabenraa-Gråsten Jernbane AaAJ 31,51899.02.141926.03.31



BBR Data for Gråsten Amtsbanegård

BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.
BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:02:28
BBR Højde over havet4,3 meter
BBR GPS koordinater54.919081,9.5939813
BBR Byggeår eller konverteringsår1887
BBR Bebygget areal i alt161 m2
BBR Bebygget areal hovedbygningen161 m2
BBR Samlet erhvervsareal161 m2
BBR Antal etager1



Billede af Gråsten Amtsbanegård

Billede af Gråsten Amtsbanegård.
Billede af Gråsten Amtsbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. september 2019
Download billede

Billeder af Gråsten Amtsbanegård

Billede af Gråsten Amtsbanegård.
Billede af Gråsten Amtsbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Gråsten Amtsbanegård.

Titel: - 1956 - Gråsten set fra SSV
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Gråsten
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B01864_001.tif


Billede af Gråsten Amtsbanegård.
Billede af Gråsten Amtsbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1936 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Gråsten Amtsbanegård.

Titel: - 1936 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Gråsten
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Nowico
År: 1936
Note: Id: NO-1106a_f_01.tif


Billede af Gråsten Amtsbanegård.
Billede af Gråsten Amtsbanegård. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Nowico - Dato: 1936 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Gråsten Amtsbanegård.

Titel: - 1936 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Gråsten
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Nowico
År: 1936
Note: Id: NO-1106a_01.tif


Google Street View af Gråsten Amtsbanegård

Google Street View af Gråsten Amtsbanegård.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 27. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Gråsten Amtsbanegård

Historisk kort over Gråsten Amtsbanegård
Kort over Gråsten Amtsbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Gråsten Amtsbanegård
Kort over Gråsten Amtsbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Gråsten Amtsbanegård
Kort over Gråsten Amtsbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Gråsten Amtsbanegård
Kort over Gråsten Amtsbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Gråsten Amtsbanegård
Kort over Gråsten Amtsbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Gråsten Amtsbanegård
Kort over Gråsten Amtsbanegård - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)


Litteratur for: Gråsten Amtsbanegård

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

- og så kommer toget, Trine! : en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
- og så kommer toget, Trine! : en baneveterans erindringer fra Als og Sundeved
Sigfred Nielsen
1972
44

Signalpostens Forlag
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4
Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner (Dansk Jernbane-Klub: 44)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Æ Kringelbahn - Aabenraa Amts Jernbaner (Dansk Jernbane-Klub: 44)
B. Wilcke
1982
256
København
Dansk Jernbane-Klub
9788787050234
Aabenraa Amts Jernbaner 1899-1926
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Aabenraa Amts Jernbaner 1899-1926
L.H. Hansen
1982
304


87-981352-0-1