Marslev Station (Mv) [1865-1908], en artikel om Marslev Station
Marslev Station – En del af den fynske hovedbanes udvikling
Marslev Station var en del af den fynske hovedbane, der blev anlagt for at forbinde øens byer og styrke transportmulighederne i Danmark. Stationen blev åbnet den 7. september 1865 og fungerede i over hundrede år som et vigtigt stoppested på strækningen mellem Nyborg og Odense.Den første station fra 1865
Den oprindelige Marslev Station blev opført ca. 1,5 km syd for selve byen Marslev. Oplandet omkring stationen var beskedent og bestod i 1861 af 36 gårde og 58 huse i byen samt 12 gårde og 35 huse i stationens nærhed.Bygningen var en længebygning i én etage, hvor den vestlige ende husede ventesal og billetkontor, mens den østlige ende fungerede som bolig for stationsforstanderen.
Planløsningen lignede den, man så på andre mindre stationer langs den fynske hovedbane og på strækningen Korsør-Roskilde. Forskellen var dog, at mange af disse stationer havde separate indgange til personale og rejsende, mens Marslev Station kun havde én hovedindgang.
Senere fik bygningen et ekstra fag, hvilket gav plads til en ventesal for 2. klasse samt et dametoilet.
Moderniseringen af Marslev Station i 1908
I 1908 blev den fynske hovedbane dobbeltsporet, hvilket nødvendiggjorde nye og større stationsbygninger. I forbindelse med denne opgradering blev en ny Marslev Station opført i 1908-1909 sammen med moderniseringen af stationerne Bred, Nørre Åby, Gelsted og Skalbjerg.Den nye stationsbygning blev designet af arkitekt Heinrich Wenck, der også stod bag mange af DSB's stationsbygninger i perioden. Wencks arkitektoniske stil var inspireret af nationalromantikken, og hans stationer blev anerkendt for deres funktionalitet og æstetiske kvaliteter.
Sidesporet til Rågelund Grusgrav
Efter opførelsen af den nye station i 1909 fik Marslev et privat sidespor til Rågelund Grusgrav. Sidesporet afgrenede sig fra hovedbanen ca. 600 meter vest for stationen og fortsatte i nordvestlig retning ca. 900 meter til området ved det nuværende Rågelund Efterskole.Sporet fulgte Vejrup Å, krydsede Nyborgvej/Odensevej og løb derefter videre til grusgraven. DSB købte sporet i 1911, men det blev nedlagt igen i 1918.
Nedgradering og lukning
Med tiden blev stationens betydning mindre. I 1973 blev Marslev Station nedgraderet til trinbræt, hvilket betød, at den ikke længere havde billetkontor og stationsbygningens funktioner blev reduceret.Den 22. maj 1977 blev Marslev Station officielt nedlagt sammen med stationerne Langeskov, Ullerslev og Hjulby, da de lokale tog mellem Nyborg og Odense ophørte.
Dog kørte der fortsat et morgentog fra Nyborg til Odense, der stoppede på de gamle stationer frem til den 27. maj 1979.
Betydning og arv
Marslev Station var i mere end 100 år en vigtig del af den fynske jernbaneinfrastruktur. Den fungerede både som et lokalt transportknudepunkt og spillede en rolle i forbindelse med godstransport fra Rågelund Grusgrav.Selvom stationen blev lukket i 1977, vidner dens historie om den massive udvikling af jernbanerne i Danmark i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet. Marslev Station var en del af moderniseringen af den fynske hovedbane, og den fungerede som et vigtigt stoppested, indtil biltrafikken og ændrede transportvaner gjorde små stationsstop overflødige.
Stamdata for Marslev Station [1865-1908]
Byggeår | 1865 |
Åbnet | 1865.09.07 |
Nedlagt | 1908 |
Nedrevet | 1911 |
Arkitekt | Thomas Arboe |
Adresse | Marslev Stationsvej 20, 5290 Marslev |
Stednavneforkortelse | Mv |
Højdeplacering over havet | 14,6 meter |
GPS koordinater | 55.378884807524955,10.52145521836508 |
Oversigt over andre stationer fra Marslev
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Marslev Trinbræt (Mv) | Marslev Station og Den Fynske HovedbaneMarslevs første stati... | |
Marslev Station (Mv) [1908-1973] | Marslev Station – En stationshistorie fra den fynske hovedba... | |
Marslev Station (Mv) [1865-1908] | Marslev Station – En del af den fynske hovedbanes udviklingM... |
BBR Data for Marslev Station [1865-1908]BBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2022-10-30 12:05:59 | |
BBR Højde over havet | 14,6 meter |
BBR GPS koordinater | 55.3788444,10.52150383 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1919 |
BBR Bebygget areal i alt | 63 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 63 m2 |
BBR Samlet boligareal | 88 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Marslev Station [1865-1908]

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. oktober 2008 Download billede
Google Street View af Marslev Station [1865-1908]
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. oktober 2022 - LINK til kilde.
Kort over Marslev Station [1865-1908]
![Historisk kort over Marslev Station [1865-1908] Historisk kort over Marslev Station [1865-1908]](./kort/2390_ZOOM.webp)
Kort over Marslev Station [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Marslev Station [1865-1908] Historisk kort over Marslev Station [1865-1908]](./kort/2390_ORTO.webp)
Kort over Marslev Station [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Marslev Station [1865-1908] Historisk kort over Marslev Station [1865-1908]](./kort/2390_1980.webp)
Kort over Marslev Station [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Marslev Station [1865-1908] Historisk kort over Marslev Station [1865-1908]](./kort/2390_1953.webp)
Kort over Marslev Station [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Marslev Station [1865-1908] Historisk kort over Marslev Station [1865-1908]](./kort/2390_1901.webp)
Kort over Marslev Station [1865-1908] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Marslev Station [1865-1908]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |