Køge Station (Kj) [1870-1983], en artikel om Køge Station




Køge Station og dens Historiske Udvikling

Køge Station blev etableret i forbindelse med åbningen af Sydbanen, der forbandt Roskilde og Masnedsund, i 1870. Banegården blev hurtigt en central del af byens infrastruktur, idet den ikke blot betjente persontrafik, men også spillede en vigtig rolle i transporten af gods til og fra byen. I takt med den voksende jernbanetrafik blev Køge et vigtigt knudepunkt på Sjælland.

I 1879 blev stationen yderligere styrket med åbningen af Østsjællandske Jernbane, der forbandt Køge med Fakse og Præstø. Denne jernbane skabte en vigtig regional forbindelse og bidrog til byens fortsatte vækst. Senere, i 1917, blev Køge-Ringsted Banen etableret, hvilket yderligere forstærkede stationens rolle som et lokalt og regionalt trafikalt omdrejningspunkt.

Øget Trafik og Behovet for Modernisering

Gennem årene voksede både passager- og godstrafikken markant, og Køge Station blev et vigtigt bindeled mellem hovedstaden og de sydlige dele af Sjælland. Trods sin centrale placering og stigende trafik forblev stationens infrastruktur stort set uændret gennem mange år. Efterhånden blev stationen imidlertid utidssvarende, og der opstod et stigende behov for modernisering.

I mange år blev der diskuteret en omfattende ombygning, men det var først, da planerne om at forlænge S-togsnettet til Køge via den nye Køgebugtbane blev konkrete, at en ny station blev en realitet. Den eksisterende banegård var ikke egnet til at håndtere de nye S-tog, hvilket gjorde det nødvendigt at opføre en moderne station, der kunne imødekomme fremtidens transportbehov.

Nedrivning af Den Gamle Station og Opførelsen af Ny Station

Fra 1978 til 1980 blev den gamle station nedrevet i etaper for at gøre plads til en ny og mere tidssvarende stationsbygning. Den nye station blev officielt indviet den 25. september 1983, samtidig med forlængelsen af Køgebugtbanen og åbningen af S-togsforbindelsen til Køge. Denne modernisering betød, at Køge Station nu kunne håndtere både S-tog og fjerntog mere effektivt, hvilket gjorde den til et endnu vigtigere trafikknudepunkt.

Renovering og Senere Nedrivning af 1983-stationen

I 2001 gennemgik stationen en større renovering, hvor DSB moderniserede bygningen og malede den i lysere og mere venlige farver. Formålet var at skabe en mere indbydende atmosfære for passagererne, der dagligt benyttede stationen.

Dog skulle denne stationsbygning heller ikke vise sig at være en permanent løsning. I 2015 blev stationsbygningen fra 1983 revet ned som led i et større byfornyelsesprojekt i Køge. Denne beslutning blev truffet for at gøre plads til en mere moderne og fleksibel løsning, der bedre kunne understøtte byens udvikling og fremtidige trafikbehov.

Indvielsen af Den Nye Køge Station i 2018

Den 19. juni 2018 blev den nye Køge Station officielt indviet. Denne gang blev stationen opført som en markant stålkonstruktion, designet og opført af Bobach Stålentreprise A/S. Selve stålmontagen tog over et halvt år at gennemføre, og resultatet blev ikke blot en ny station, men også en stor gangbro, der forbinder de to sider af Køge.

Den nye station fungerer ikke kun som en transportforbindelse, men også som en vigtig del af byens infrastruktur. Den brede platform strækker sig over den sekssporede jernbane og fungerer både som en gangbro og som et nyt mødested i Køge. Platformen er 20 meter bred og har et 250 meter langt rækværk, der omfatter tre store ståltrapper samt tre elevatortårne, hvilket sikrer nem adgang for alle passagerer.

Køge Station i Dag

I dag er Køge Station et moderne trafikalt knudepunkt, der forbinder S-togsnettet, fjerntog og regionaltog. Med sin strategiske placering og den nye infrastruktur er stationen blevet en integreret del af Køges byudvikling og har skabt nye muligheder for både pendlere og lokale handlende. Stationens udvikling er et tydeligt eksempel på, hvordan jernbanen fortsat spiller en central rolle i byplanlægningen og den moderne infrastruktur.


Stamdata for Køge Station [1870-1983]

Andre navne og stavemåderFør 15.05.1931 Kjøge.
Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
Nedlagt1983.09.25
Nedrevet1978-1980
ArkitektCharles Julius Sophus Abrahams
StednavneforkortelseKj
Højdeplacering over havet3,9 meter
GPS koordinater55.457610,12.185990


Oversigt over andre stationer fra Køge

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetKøge Station (Kj)Køge Station – Et Historisk og Moderne TrafikknudepunktEn st...
Stedet er fotograferetKøge Station (Kj) [1983-2018]Køge Station og dens Historiske UdviklingKøge Station blev e...
Stedet er fotograferetKøge Vest StationDa Køge-Ringsted Banen åbnede i 1917, foregik privatbanens p...
Stedet er fotograferetKøge Station (Kj) [1870-1983]Køge Station og dens Historiske UdviklingKøge Station blev e...





Billede af Køge Station [1870-1983]

Billede af Køge Stations varehus.
Billede af Køge Stations varehus.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aero Ekspress - Dato: 1932-1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Køge Stations varehus.

Titel:1932-1950
Bygningsnavn:-
Sted:Danmark, Sjælland, Køge
Ophav:Aero Ekspress
År:1932-1950

Id:AE_00872.tif


Tegninger af Køge Station [1870-1983]

Tegning af Køge Stations remise.
Tegning af Køge Stations remise.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: N/A - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Køge Stations remise.

Transportselskab/ operatør: Østsjællandske Jernbane (ØSJS)
Jernbanested: Køge
Navneændringer: Før 15.05.1931 Kjøge.
På strækningen: Køge - Faxe Syd
Beskrivelse: Lokomotiv- og vognremise.
Infrastrukturejer: Statsbanedriften
Anslået motivdato: u.a.
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Koge-remise-OSJS-scan27851


Tegning af Køge Stations Lokomotiv- og vognremise med lokaler for Toldvæsenet.
Tegning af Køge Stations Lokomotiv- og vognremise med lokaler for Toldvæsenet.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: N/A - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Køge Stations Lokomotiv- og vognremise med lokaler for Toldvæsenet.

Transportselskab/ operatør: Statsbanedriften (DSB)
Jernbanested: Køge
Navneændringer: Før 15.05.1931 Kjøge.
På strækningen: Roskilde - Masnedsund
Beskrivelse: Lokomotiv- og vognremise med lokaler for Toldvæsenet.
Infrastrukturejer: Statsbanedriften
Anslået motivdato: u.a.
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: DSB-Koge-remise-scan27846


Tegning af Køge Stations Vognhus og varehus.
Tegning af Køge Stations Vognhus og varehus.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1869 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Køge Stations Vognhus og varehus.

Transportselskab/ operatør: Sjællandske Jernbaner [SJS]
Jernbanested: Køge
Navneændringer: Før 15.05.1931 Kjøge.
På strækningen: Roskilde - Masnedsund
Beskrivelse: Vognhus og varehus.
Motivdato: 1869
Anslået motivdato: ca. 1869
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00003823


Tegning af Køge Station.
Tegning af Køge Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1869 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Køge Station.

Transportselskab/ operatør: Sjællandske Jernbaner [SJS]
Jernbanested: Køge
Navneændringer: Før 15.05.1931 Kjøge.
På strækningen: Roskilde - Masnedsund
Beskrivelse: Gavle.
Motivdato: 1869
Anslået motivdato: ca. 1869
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00003824


Tegning af Køge Station.
Tegning af Køge Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1869 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Køge Station.

Transportselskab/ operatør: Sjællandske Jernbaner [SJS]
Jernbanested: Køge
Navneændringer: Før 15.05.1931 Kjøge.
På strækningen: Roskilde - Masnedsund
Beskrivelse: Facade.
Motivdato: 1869
Anslået motivdato: ca. 1869
Delsamling: Danmarks Jernbanemuseum A3
Scannummer: DJM02-00003825


Google Street View af Køge Station [1870-1983]

Google Street View af Køge Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 30. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Køge Station [1870-1983]

Historisk kort over Køge Station [1870-1983]
Kort over Køge Station [1870-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Køge Station [1870-1983]
Kort over Køge Station [1870-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Køge Station [1870-1983]
Kort over Køge Station [1870-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Køge Station [1870-1983]
Kort over Køge Station [1870-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Køge Station [1870-1983]
Kort over Køge Station [1870-1983] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Køge Station [1870-1983]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9