Skalbjerg Trinbræt (Sc), en artikel om Skalbjerg Trinbræt
Skalbjerg Trinbræt og dets Historiske Udvikling
Skalbjerg Trinbræt har en lang og interessant historie, der afspejler udviklingen af jernbanenettet i Danmark. Oprindeligt blev Skalbjergs anden station etableret i 1908/1909, men i 1960 blev den nedgraderet til et trinbræt. Ændringen var en konsekvens af den faldende passagertrafik og den øgede prioritering af godstransport på strækningen.For at forstå Skalbjerg Trinbræts skæbne er det nødvendigt at se nærmere på de generelle tendenser inden for jernbanedrift i det 20. og 21. århundrede. Med et øget fokus på effektivitet og færre stop på de vigtigste ruter blev mindre trinbrætter ofte betragtet som en hindring for jernbanens fremdrift.
Truslen om Nedlæggelse i 1914
Allerede i 1914 var Skalbjerg Trinbræt, sammen med Bred, Holmstrup og Kavslunde, truet af nedlæggelse. Den lave passagertrafik gjorde det vanskeligt at opretholde et økonomisk bæredygtigt drift, og samtidig steg behovet for at transportere gods hurtigt og effektivt.Problemet var, at de mange små trinbrætter skabte flaskehalse, da togene skulle stoppe på stationer uden mulighed for overhaling. Dette reducerede den samlede kapacitet på strækningen og førte til, at banen nåede et mætningspunkt. Af den grund blev en lukning af trinbrætterne anset for en nødvendighed.
Lokale Protester og Udsættelse af Lukningen
På trods af de økonomiske og trafikale argumenter imod opretholdelsen af Skalbjerg Trinbræt mødte beslutningen om nedlæggelse stor modstand fra lokalbefolkningen. Mange borgere var afhængige af trinbrættet til daglig transport, og derfor blev der organiseret protester for at bevare det.Den lokale modstand var så stærk, at nedlæggelsen først blev udsat med et år og derefter på ubestemt tid. Dette viser, hvordan lokalsamfundet kan have en betydelig indflydelse på transportinfrastrukturen, selv når økonomiske faktorer taler imod opretholdelsen af en station eller et trinbræt.
Yderligere Reduktion af Afgange i 2019
Skalbjerg Trinbræt har over tid oplevet en gradvis reduktion af afgange, og i december 2019 blev en væsentlig ændring gennemført. Med køreplanskiftet blev den sidste afgang fra Odense fjernet, hvilket reducerede antallet af forbindelser fra byen med 10%.Selvom det kun var én enkelt afgang, havde det en stor betydning for dem, der var afhængige af nattoget. Før ændringen var det muligt at rejse fra Odense til Skalbjerg indtil kl. 00.16, men efter ændringen var den sidste afgang kl. 23.06. Dette betød, at det ikke længere var muligt at komme til Skalbjerg med tog efter dette tidspunkt, hverken på hverdage eller i weekenden.
Stamdata for Skalbjerg Trinbræt
Byggeår | 1960 |
Åbnet | 1960 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Jernbanegade 2A, 5492 Vissenbjerg |
Stednavneforkortelse | Sc |
Højdeplacering over havet | 55,0 meter |
GPS koordinater | 55.366040,10.141564 |
Oversigt over andre stationer fra Skalbjerg
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Skalbjerg Trinbræt (Sc) | Skalbjerg Trinbræt og dets Historiske UdviklingSkalbjerg Tri... | |
Skalbjerg Station (Sc) [1908-1960] | Skalbjerg Station – En Historisk Station på Den Fynske Hoved... | |
Skalbjerg Holdeplads (Sc) [1865-1908] | Skalbjerg Holdeplads – fra holdeplads til stationSkalbjerg H... |
Skalbjerg Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Dronning Louises Jernbane, Nyborg-Odense-Middelfart | DSB | 79,0 | 1865.09.07 | I drift |
BBR Data for Skalbjerg TrinbrætBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-09-06 18:46:56 | |
BBR Højde over havet | 55,0 meter |
BBR GPS koordinater | 55.36562251,10.14189231 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 2004 |
BBR Bebygget areal i alt | 1 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 1 m2 |
BBR Samlet erhvervsareal | 1 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Skalbjerg Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. april 2009 Download billede
Video fra Skalbjerg Trinbræt
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 25. august 2020
Billeder af Skalbjerg Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. august 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. august 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. august 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. august 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. august 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. august 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. august 2020 Download billede

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. april 2009 Download billede
Google Street View af Skalbjerg Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 24. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Skalbjerg Trinbræt

Kort over Skalbjerg Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Skalbjerg Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Skalbjerg Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Skalbjerg Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Skalbjerg Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Skalbjerg Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 90 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 1990 64 Holme-Olstrup Bane Bøger ApS 87-88632-26-1 |