Valby Station [1847-1864]
Danmarks første jernbane mellem København og Roskilde blev indviet i 1847 og havde en station lidt øst for Valby Stations nuværende placering ved Gammel Jernbanevej.
Landsbyen Valby hed oprindelig Valdby ved Roskildebanens anlæggelse.
Valbys første station var tegnet af arkitekt L. F. Meyer. Da Valby Station blev nedlagt, blev bygningen overtaget af sukkervarefabrikken, "Demont" til 1881 hvor maskinfabrikken "Dan" flyttede ind. Her fremstillede man bølgepap (det første af sin slags i Europa), og gik derfor under navnet "Papyrus". Fabrikken flyttede ud i 1895, og i 1900 blev bygningen nedrevet da jernbanen atter kom til Valby. Først i form af en godsbane, siden også persontrafik i 1911.
Stationen blev oprindeligt opført for, at borgerne kunne tage på søndagsture til Frederiksberg. Stationen havde en enorm trafik de første år af jernbanens eksistens, men passagererne svigtede, efterhånden som nyhedsværdien aftog og stationen lukkede i 1864, da Københavns anden hovedbanegård åbnede, og jernbanen blev omlagt over Frederiksberg Station i stedet.
I 1911 åbnede den nuværende Københavns Hovedbanegård, og jernbanen blev lagt tilbage i det gamle spor gennem Valby. Den nuværende Valby Station blev bygget, denne gang som et forbindelsespunkt mellem banerne til Roskilde og Frederikssund. I mellemtiden havde København udvidet sig ud mod Valby, og dermed havde stationen et betragteligt passagergrundlag.