Ullerslev Teknisk Station (Uv), en artikel om Ullerslev Teknisk Station
Etableringen af Ullerslev Station
Ullerslev Station blev etableret som en del af jernbanestrækningen mellem Nyborg, Odense og Middelfart, der åbnede den 7. september 1865. Stationen blev opført som en 4. klasses station, hvilket var den laveste kategori af stationsbygninger i det daværende hierarki. Disse stationer var standardiserede typehuse, bygget efter ensartede tegninger, og på Nyborg-Odense-Middelfart-banen var der fire stationer af denne type, nemlig i Ullerslev, Tommerup, Nørre Aaby og Aarup.På købstadsstationerne lå varehuset på samme side af sporene som stationsbygningen, men på de mindre 4. klasses stationer var varehusene placeret på den modsatte side af sporene. Dog var der en undtagelse i Tommerup, hvor varehuset lå på samme side som stationsbygningen. Baggrunden for denne placering var en forventning om, at godsaktiviteten på landstationerne ville være væsentligt lavere end på de større stationer i købstæderne.
Vandforsyning og Teknisk Infrastruktur
For at sikre lokomotivernes drift var der etableret vandtårne på udvalgte stationer langs strækningen. Ifølge de oprindelige planer skulle der opføres vandtårne i Nyborg, Odense og Middelfart. Dog blev det besluttet at placere Middelfarts vandtårn i Strib i stedet. Derudover blev der udvalgt tre landstationer til at have vandforsyning, og valget faldt på Ullerslev, Tommerup og Nørre Aaby.Ullerslevs funktion som teknisk station var dermed fastlagt fra begyndelsen, idet stationen ikke blot betjente passagerer og gods, men også spillede en vigtig rolle i vedligeholdelsen af jernbanens infrastruktur.
Gods- og Persontrafik
Selvom de mindre landstationer blev betragtet som sekundære i forhold til købstadsstationerne, viste de sig at have en større godsmængde end forventet. I driftsåret 1866-1867 blev der eksempelvis transporteret 25.000 tons gods til Aarup Station og 18.000 tons til Tommerup Station.Ullerslev havde i en længere årrække en vis betydning for transport af både gods og passagerer. Blandt andet udgik Kertemindes eneste dagvognsrute fra Ullerslev Station. Efterhånden som rutebildriften blev mere udbredt, overgik en stor del af passagertrafikken fra jernbanen til busser, mens godstransporten fortsatte i en periode.
Nedgradering til Trinbræt og Nedlæggelse
I 1973 blev Ullerslev Station nedgraderet til trinbræt med sidespor. Fire år senere, den 22. maj 1977, blev trinbrættet officielt nedlagt som en del af DSB's rationalisering af lokalbanetrafikken mellem Nyborg og Odense. Nedlæggelsen skete samtidig med Marslev, Langeskov og Hjulby Stationer. Beslutningen om at ophøre med de lokale togstops mødte stærk modstand fra befolkningen, men protesterne havde ingen effekt på beslutningen.På trods af den officielle nedlæggelse fortsatte et enkelt morgentog fra Nyborg til Odense med at stoppe ved de gamle stationer indtil den 27. maj 1979. Sidesporet i Ullerslev blev også taget ud af drift i 1979, men stationen fortsatte som Teknisk Station.
Nedlæggelsen af Ullerslev Teknisk Station
Selvom Ullerslev Teknisk Station overlevede nogle år efter trinbrættets nedlæggelse, ophørte den aktive brug af sidesporet i 1987. Sidesporet blev officielt nedlagt i 1988, hvilket markerede afslutningen på jernbanens operationelle funktion i Ullerslev.Stationens bygning, der var tegnet af arkitekt Thomas Arboe, stod stadig tilbage i en årrække, men blev revet ned i 1975 som led i afviklingen af stationens rolle i jernbanedriften.
Ullerslev Stations Historiske Betydning
Ullerslev Station spillede en væsentlig rolle i jernbanedriften på Fyn i over et århundrede. Som en del af den oprindelige jernbaneinfrastruktur var stationen ikke kun et transportknudepunkt for passagerer og gods, men også et vigtigt teknisk anlæg for driften af lokomotiver.Stationens gradvise nedlæggelse og til sidst komplette ophør er en del af den bredere udvikling, hvor jernbanetrafikken i stigende grad blev erstattet af vejtransport.
Stamdata for Ullerslev Teknisk Station
Byggeår | 1979 |
Åbnet | 1979.05.27 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Stednavneforkortelse | Uv |
Højdeplacering over havet | 9,8 meter |
GPS koordinater | 55.35443186,10.66552504 |
Oversigt over andre stationer fra Ullerslev
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Ullerslev Teknisk Station (Uv) | Etableringen af Ullerslev StationUllerslev Station blev etab... | |
Ullerslev Trinbræt med Sidespor (Uv) [1973-1979] | Ullerslev Trinbræt med Sidespor – En Del af Fyns Jernbanehis... | |
Ullerslev Station (Uv) [1865-1973] | Ullerslev Station – Et kapitel i dansk jernbanehistorieUller... |
Ullerslev Teknisk Station servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Dronning Louises Jernbane, Nyborg-Odense-Middelfart | DSB | 79,0 | 1865.09.07 | I drift |
Banedanmarks Data for Ullerslev Teknisk StationStations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/Stations DATA hentet: 2022-05-09 20:47:06 | |
Afsnits navn | Ullerslev |
Afsnits type | Teknisk Station |
Afsnits forkortelse | Uv |
Afsnits GPS koordinater | 55.35443186,10.66552504 |
Billede af Ullerslev Teknisk Station

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. oktober 2009 Download billede
Kort over Ullerslev Teknisk Station

Kort over Ullerslev Teknisk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Ullerslev Teknisk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Ullerslev Teknisk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Ullerslev Teknisk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Ullerslev Teknisk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)