Grubberholm Trinbræt med Sidespor (Grh) [1926-1932], en artikel om Grubberholm Trinbræt med Sidespor
Grubberholm startede som Trinbræt kort tid efter Østsjællandske Jernbaneselskab åbning den 1. juli 1879, men indtil 1881 var her kun togstop på markedsdage og lignende. I 1881 blev Grubberholm Trinbræt ophøjet til billetsalgssted med billetsalg og banepakkeekspedition i vogterhus nummer 4, som stod for ekspeditionen frem til 1926.
I starten kunne man ikke stå i læ, men i 1902 fik Grubberholm Billetsalgssted opført et læskur op ad vogterhus 4. Da billetsalget ophørte blev der opsat et vingesignal til passagerer der ønsker at stige på toget.
Den oprindelige i 1902 opførte ventebygning blev på et senere tidspunkt erstattet af en anden bygning, som i 1977 blev skiftet med den klassiske glasfiberboble – det champignonformede venteskur.
I 1898 blev der etableret, der hvor krydsningsporet findes i dage, et ca. 280 meter langt sidespor til trætransporter fra Vallø Stift. Dette sidespor fandtes frem til 1932, hvor det blev fjernet.
Trinbrættet var oprindelig placeret lige syd for Skovbovej, men blev i en periode flyttet til nord for vejen. I 1983 blev trinbrættet flyttes til den nuværende placering ca. 100 meter syd for Skovbovej og der blev anlagt en ø-perron og et krydsningsspor, så togene kan krydse. I 1993 blev perronen gennemrenoveret.
Ved passager tællingerne var der i 1934: 3.600 og igen i 2000: 5.400 påstigninger.
Grubberholm blev tidligere stavet Gruberholm.
I starten kunne man ikke stå i læ, men i 1902 fik Grubberholm Billetsalgssted opført et læskur op ad vogterhus 4. Da billetsalget ophørte blev der opsat et vingesignal til passagerer der ønsker at stige på toget.
Den oprindelige i 1902 opførte ventebygning blev på et senere tidspunkt erstattet af en anden bygning, som i 1977 blev skiftet med den klassiske glasfiberboble – det champignonformede venteskur.
I 1898 blev der etableret, der hvor krydsningsporet findes i dage, et ca. 280 meter langt sidespor til trætransporter fra Vallø Stift. Dette sidespor fandtes frem til 1932, hvor det blev fjernet.
Trinbrættet var oprindelig placeret lige syd for Skovbovej, men blev i en periode flyttet til nord for vejen. I 1983 blev trinbrættet flyttes til den nuværende placering ca. 100 meter syd for Skovbovej og der blev anlagt en ø-perron og et krydsningsspor, så togene kan krydse. I 1993 blev perronen gennemrenoveret.
Ved passager tællingerne var der i 1934: 3.600 og igen i 2000: 5.400 påstigninger.
Grubberholm blev tidligere stavet Gruberholm.
Stamdata for Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932]
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | 1932 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Skovbovej, 4652 Hårlev |
Stednavneforkortelse | Grh |
Højdeplacering over havet | 26,9 meter |
GPS koordinater | 55.382229947305774,12.1977759504266 |
Oversigt over andre stationer fra Grubberholm
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Grubberholm Trinbræt (Grh) | Grubberholm startede som Trinbræt kort tid efter Østsjælland... | |
Grubberholm Trinbræt (Grh) [1932-1983] | Grubberholm startede som Trinbræt kort tid efter Østsjælland... | |
Grubberholm Trinbræt med Sidespor (Grh) [1926-1932] | Grubberholm startede som Trinbræt kort tid efter Østsjælland... | |
Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor (Grh) [1898-1926] | Grubberholm startede som Trinbræt kort tid efter Østsjælland... | |
Grubberholm Billetsalgssted (Grh) [1881-1898] | Grubberholm startede som Trinbræt kort tid efter Østsjælland... | |
Grubberholm Trinbræt (Grh) [1879-1881] | Grubberholm startede som Trinbræt kort tid efter Østsjælland... |
Kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932]
Kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
Kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
Kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
Kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |