Grubberholm Trinbræt med Sidespor (Grh) [1926-1932], en artikel om Grubberholm Trinbræt med Sidespor
Grubberholm Trinbræt med Sidespor og dets jernbanehistoriske betydning
Oprettelsen af Grubberholm Trinbræt
Grubberholm Trinbræt blev etableret kort tid efter Østsjællandske Jernbaneselskabs åbning den 1. juli 1879. I de første år var trinbrættet kun i brug på markedsdage og lignende begivenheder. I 1881 blev Grubberholm ophøjet til billetsalgssted med billetsalg og banepakkeekspedition, som blev administreret fra vogterhus nummer 4 frem til 1926.Infrastruktur og faciliteter
I begyndelsen havde Grubberholm Trinbræt ingen beskyttelse mod vejret, men i 1902 blev der opført et læskur ved vogterhus 4. Da billetsalget ophørte, blev der opsat et vingesignal, som passagererne kunne anvende for at signalere deres ønske om at stige på toget.Den oprindelige ventebygning fra 1902 blev senere erstattet af en ny bygning, som i 1977 blev udskiftet med det klassiske champignonformede venteskur i glasfiber. Dette var en del af en generel modernisering af venteskure på mindre stationer.
Sidesporet og dets betydning
I 1898 blev der etableret et cirka 280 meter langt sidespor ved det nuværende krydsningsspor. Sidesporet blev brugt til transport af træ fra Vallø Stift og var en vigtig del af infrastrukturen i området. Sidesporet var i brug frem til 1932, hvor det blev fjernet som en del af en rationalisering af jernbanenettet.Flytninger og moderniseringer af trinbrættet
Oprindeligt var Grubberholm Trinbræt placeret lige syd for Skovbovej, men det blev på et tidspunkt flyttet til nord for vejen. I 1983 blev trinbrættet igen flyttet til sin nuværende placering cirka 100 meter syd for Skovbovej. I forbindelse med denne flytning blev der anlagt en ø-perron og et krydsningsspor, hvilket gjorde det muligt for togene at krydse hinanden her.I 1993 gennemgik perronen en omfattende renovering for at forbedre forholdene for passagererne. Disse moderniseringer var med til at sikre trinbrættets fortsatte relevans for lokalområdets passagerer.
Passagertrafik gennem årene
Grubberholm Trinbræt har haft en stabil passagertrafik gennem tiden. I 1934 blev der registreret 3.600 påstigninger, mens dette tal i 2000 var steget til 5.400 påstigninger. Denne stigning vidner om en vedvarende brug af trinbrættet, selvom mange mindre stationer blev nedlagt eller mistede betydning i samme periode.Navneændring fra Gruberholm til Grubberholm
Historisk set blev Grubberholm tidligere stavet "Gruberholm", men stavemåden blev senere justeret til den nuværende form.Stamdata for Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932]
Andre navne og stavemåder | Gruberholm |
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | 1932 |
Nedrevet | Nedrevet |
Adresse | Skovbovej, 4652 Hårlev |
Stednavneforkortelse | Grh |
Højdeplacering over havet | 26,9 meter |
GPS koordinater | 55.382229947305774,12.1977759504266 |
Oversigt over andre stationer fra Grubberholm
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Grubberholm Trinbræt (Grh) | Grubberholm Trinbræt og dets jernbanehistoriske betydningGru... | |
Grubberholm Trinbræt (Grh) [1932-1983] | Grubberholm Trinbræt og dets jernbanehistoriske betydningGru... | |
Grubberholm Trinbræt med Sidespor (Grh) [1926-1932] | Grubberholm Trinbræt med Sidespor og dets jernbanehistoriske... | |
Grubberholm Billetsalgssted med Sidespor (Grh) [1898-1926] | Grubberholm Billetsalgssted med SidesporGrubberholm startede... | |
Grubberholm Billetsalgssted (Grh) [1881-1898] | Grubberholm Billetsalgssted og dets Historiske UdviklingGrub... | |
Grubberholm Trinbræt (Grh) [1879-1881] | Grubberholm Trinbræt og dets historiske udviklingGrubberholm... |
Kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932]
![Historisk kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] Historisk kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932]](./kort/2817_ZOOM.webp)
Kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] Historisk kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932]](./kort/2817_ORTO.webp)
Kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)
![Historisk kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] Historisk kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932]](./kort/2817_1980.webp)
Kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)
![Historisk kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] Historisk kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932]](./kort/2817_1953.webp)
Kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)
![Historisk kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] Historisk kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932]](./kort/2817_1901.webp)
Kort over Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Grubberholm Trinbræt med Sidespor [1926-1932]
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Flere forsvundne stationer Morten Flindt Larsen 1994 80 Bane Bøger 87-88632-49-0 |