Valby S Station [1934-1941], en artikel om Valby S Station




Valby S Station: En Del af S-togets Historiske Udvikling (1934-1941)

Valby S Station spillede en central rolle i den tidlige udvikling af Københavns S-togssystem. Fra åbningen i 1934 som en midlertidig station til indvielsen af en permanent løsning i 1941, var Valby S et vigtigt knudepunkt for rejsende, der pendlede mellem København og de omkringliggende forstæder. Denne artikel belyser stationens rolle i udvidelsen af S-togssystemet, fra dens opstart til dens integration i det voksende jernbanenetværk.

Den Første Jernbane og Valbys Tidlige Rolle

Danmarks første jernbanestrækning, der blev indviet i 1847, forbandt København og Roskilde. På denne rute blev der bygget en station i nærheden af Valbys nuværende placering, ved Gammel Jernbanevej. Valby, som dengang var en lille landsby kendt som Valdby, spillede en vigtig rolle som et stop på denne historiske rute.

Stationen blev oprindeligt bygget for at tiltrække københavnere, der ønskede at tage på søndagsture til Frederiksberg og de grønne omgivelser omkring byen. Men efterhånden som nyhedsværdien af jernbanen aftog, faldt passagertallet. Da Københavns anden hovedbanegård åbnede i 1864, blev stationen i Valby lukket, og ruten blev omlagt over Frederiksberg Station.

Københavns Hovedbanegård og Valbys Genoplivning som Jernbaneknudepunkt

Da Københavns nuværende hovedbanegård åbnede i 1911, blev jernbanen ført tilbage gennem Valby, hvilket markerede et nyt kapitel i byens jernbanehistorie. En ny Valby Station blev bygget, denne gang med en mere strategisk placering som et forbindelsespunkt mellem Roskildebanen og Frederikssundbanen. Valby, der på dette tidspunkt var blevet en del af Københavns byudvikling, havde nu et solidt passagergrundlag, hvilket gjorde stationen til et vigtigt knudepunkt for pendlertrafikken.

I takt med at København voksede, blev behovet for mere effektive transportmidler også tydeligere, hvilket førte til udviklingen af S-togssystemet i 1930'erne.

Indførelsen af S-tog: Valby S Station som Midlertidig Løsning

Den 1. november 1934 markerede en vigtig milepæl i Valbys jernbanehistorie, da S-togsnetværket blev indviet med strækningen fra Københavns Hovedbanegård til Valby. Strækningen var en del af den første fase af elektrificeringen af jernbanenettet i København, og S-togene blev hurtigt en vigtig del af byens kollektive transportsystem.

På grund af det omfattende elektrificeringsarbejde blev togene ikke ført helt frem til Valby Station, men standsede i stedet ved en midlertidig perron, kaldet Valby S, der lå øst for Toftegårds Allé. Her blev der opført en midlertidig ekspeditionsbygning af træ til billetsalg og ekspedition af rejsende. Denne bygning blev senere genbrugt, da Islev Station blev anlagt.

Valby S Station fungerede som et midlertidigt stop for rejsende i flere år, mens arbejdet med at elektrificere de resterende spor blev afsluttet. Dette midlertidige arrangement var afgørende for at holde transportforbindelserne mellem København og forstæderne i gang under moderniseringsarbejdet.

S-banens Udvidelse og Valbys Fornyelse i 1941

Efter flere års anlægsarbejde blev elektrificeringen af strækningen mellem Valby og Hovedbanegården fuldført i maj 1941. Dette gjorde det muligt for S-togene at køre helt frem til perronen ved den eksisterende Valby Station, hvilket markerede afslutningen på brugen af den midlertidige Valby S Station.

Den 23. september 1941 blev S-banens forlængelse til Vanløse og udvidelsen af sporene mellem Enghave og Valby indviet. Denne udvidelse gjorde det muligt for S-togssystemet at betjene endnu flere passagerer og forbedrede forbindelserne mellem byens centrum og forstæderne yderligere.

Efterkrigstidens Ombygning og Udvidelser

Efter krigen fortsatte udviklingen af Københavns jernbanenetværk med yderligere moderniseringer og udvidelser. I perioden 1950-1953 gennemgik Valby Station endnu en stor ombygning for at forbedre kapaciteten og strømline togtrafikken. Der blev anlagt en plansepareret krydsning vest for perronerne, hvor banen til Vanløse og den nye S-bane til Glostrup delte sig. Dette projekt var en vigtig del af S-togssystemets ekspansion og gjorde det muligt at operere flere tog uden at forstyrre trafikken på de øvrige baner.

Den nye bane til Glostrup, der blev anlagt langs fjerntogssporene på Vestbanen, blev indviet den 17. juni 1953. Dette cementerede Valby Stations rolle som et vigtigt knudepunkt i det københavnske transportsystem.

Valby Stations Rolle i Dag

Valby Station er i dag en af de vigtigste stationer i Københavns jernbanenet. Med sin centrale placering på både Høje Taastrup-banen og Frederikssundbanen betjener stationen tusindvis af pendlere dagligt. Den fortsatte udvikling af stationen og dens omkringliggende infrastruktur har gjort Valby til et vigtigt transitpunkt for både S-tog og regionaltog.

Derudover fungerer stationen som et knudepunkt for busforbindelser til Jylland og andre dele af København, hvilket gør den til en central del af byens transportnetværk. Med flere tog- og busforbindelser spiller Valby Station en vigtig rolle i at binde byen sammen og gøre det nemmere for passagerer at komme fra byens centrum til forstæderne og videre ud i landet.

Valby Stations Historiske Betydning

Selvom Valby S Station kun eksisterede som en midlertidig løsning i nogle få år, er dens betydning for udviklingen af S-togssystemet ikke til at overse. Den midlertidige perron og ekspeditionsbygning gjorde det muligt at holde jernbanetrafikken kørende under omfattende moderniseringsarbejde, hvilket var afgørende for at sikre, at København kunne fortsætte med at vokse som en moderne storby med et effektivt kollektivt transportsystem.

Valby S Station var et centralt led i Københavns jernbanehistorie og bidrog til at skabe grundlaget for det moderne S-togssystem, som i dag er en uundværlig del af hovedstadens infrastruktur.

Valby S Station var en kortvarig, men vigtig del af Københavns jernbanehistorie. Fra sin åbning i 1934 som et midlertidigt stop til fuldførelsen af S-baneudvidelsen i 1941 spillede stationen en central rolle i elektrificeringen og udvidelsen af hovedstadens transportsystem. Selvom den midlertidige station blev erstattet af permanente løsninger, bidrog den til at forme det moderne jernbanenetværk, som København er kendt for i dag.


Stamdata for Valby S Station [1934-1941]

Byggeår1934
Åbnet1934.11.01
Nedlagt1941.09.23
Nedrevet1942 (bygning blev genbrugt til Islev Station - hvor den blev nedrevet i 1965)
ArkitektK.T. Seest
Højdeplacering over havet9,8 meter
GPS koordinater55.66387585267636,12.5169304348809


Oversigt over andre stationer fra Valby

FotoStationens navnBeskrivelse
Valby S Station [1934-1941]Valby S Station: En Del af S-togets Historiske Udvikling (19...
Stedet er fotograferetValby Station (Val)Valby Station: En Central Del af Danmarks JernbanehistorieVa...
Stedet er fotograferetValby Station [1847-1864]Valby Station: En Nøgleaktør i Danmarks Første Jernbane (184...





Google Street View af Valby S Station [1934-1941]

Google Street View af stedet, hvor Valby S Station lå.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 4. november 2022 - LINK til kilde.


Kort over Valby S Station [1934-1941]

Historisk kort over Valby S Station [1934-1941]
Kort over Valby S Station [1934-1941] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Valby S Station [1934-1941]
Kort over Valby S Station [1934-1941] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Valby S Station [1934-1941]
Kort over Valby S Station [1934-1941] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Valby S Station [1934-1941]
Kort over Valby S Station [1934-1941] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Valby S Station [1934-1941]
Kort over Valby S Station [1934-1941] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Valby S Station [1934-1941]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0