Rødvig Station (Rdg) [1879-2004], en artikel om Rødvig Station






Rødvig Station var den eneste endestation, som Østbanen ejede fra starten i 1879. Stationen er beliggende i havnebyen Rødvig og arkitekturen er i samme byggestil som mange af banens andre stationer fx Karise, Vallø og Klippinge – eneste, men markante, forskel er at Rødvig station er opført med kalksandstensblokke og ikke de røde teglsten som ellers er gældende for banens andre stationer.

Placeringen af Rødvig Station var ud fra et konkret behov for at Østbanen fik adgang til en havn pga. godstransporterne til og fra stationerne inde i landet. Rødvig var oprindelig et lille fiskerleje, som kammerherre Peder Brønnum Scavenius i 1859-1860 lod udbygge til en havn der kunne bruges til udskibning af gods, hvor det især var transporter af korn han havde i tankerne. Med Østbanen var tanken at Rødvig blev havneby for Store Heddinge, lidt i samme stil som Bandholm, der nogle år forinden var blevet havneby for Maribo og forbundet med en jernbane. Østbanens spor skulle gå helt ud til havnen for at lette omlæsningen af godset.

Den 6. august 1879 blev der fra Rødvig Station blev der ibrugtaget et ca. 300 meter, men allerede i 1881 blev havnesporet omlagt da det blev svær beskadiget af højvande.

Rødvig blev en god station og i årene 1950 til 1951 blev Rødvig Station udvides med en ekstra fløj mod.

Rødvig Station var anlagt med fokus på godstransport, men op igennem 1960'erne var der stort set kun passagertrafik tilbage og i 1978 blev både havnespor og sidesporet til remisebygningen fjernes.

I 1983 blev Rødvig Station totalrenoveret, hvor især det indre bliver moderniseret med et nyt billetsalg, og de gamle retirader blev revet ned og der kom moderne toiletter til. Indretningen af Rødvig Stationen indebar også en udvidelse af ventesalen og etablering af et større stations- og postkontor.

I 1987 blev al jernbaneekspedition overtages af postvæsenet og i 1992 blev både jernbane- og postekspedition overtages af Stevns Turistforening, der samtidig flytter ind på Rødvig Station.

I 1995 overtager Østbanen igen jernbane- og postekspedition - som igen senere overtages helt af postvæsenet. Den 19. juni 2004 lukker Rødvig Station og samtidig stopper salget af billetter og postekspedition ophører. Herefter er Rødvig Station nedsat til trinbræt og stationsbygningen sættes til salg.

Den 11. januar 2004 er det, efter flere år med hærværk og grafittig, slut med overnattende tog på Rødvig station og alle tog køres til overnatning i Hårlev.

I forbindelse med renoveringen af Østbanen med nye skinner, har der været mange overvejelser omkring endestationen i Rødvig. For selvom turisterne har været glade for den korte afstand fra stationen til havnen, så har de daglige brugere og pendlerne skulle gå ca. 1 km fra selve byen Rødvig og ned til stationen på havnen. Rødvig er vokset fra ca. 100 indbyggere da banen blev anlagt til tæt på 2.000 indbyggere i dag (2024) – men byen er vokset ind i baglandet og ikke ved havnen og stationen. Det gør, at mange af Rødvigs indbyggere oplever at køre hele vejen gennem byen med toget, for så at skulle bevæge sig tilbage igen af af stierne langs sporet for at komme hjem.

Der er blevet indgået et kompromis, som indebærer, at Rødvig Station flyttes 700 meter længere mod nord til et mere centralt sted i byen. Når toget torsdag aften den 29. februar 2024 klokken 23:31 kører afsted fra perronen ved den gamle stationsbygning i Rødvig, så forsvinder et 145 år gammelt stykke jernbanehistorie. Første afgang den 1. marts klokken 04:37 kommer til ske fra det nye Rødvig Trinbræt, som ligger ca. 700 meter mod nord.

Stevns Kommune vil danne et nyt rekreativt område, som skal etableres ned mod havnen og kysten på det gamle baneareal og omkring den gamle Rødvig Station.

Ved passager tællingerne var der i 1934: 20.693, i 2000: 54.000 og i 2023 79.000 påstigninger.


Stamdata for Rødvig Station [1879-2004]

Byggeår1879
Åbnet1879.07.01
Nedlagt2004.06.19
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseØstersøvej 6, 4673 Rødvig Stevns
StednavneforkortelseRdg
Højdeplacering over havet6,1 meter
GPS koordinater55.254830,12.378765


Oversigt over andre stationer fra Rødvig

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferet Rødvig Trinbræt (Rdg)Rødvig Station var den eneste endestation, som Østbanen ejed...
Stedet er fotograferet Rødvig Trinbræt (Rdg) [2004-2024]Rødvig Station var den eneste endestation, som Østbanen ejed...
Stedet er fotograferet Rødvig Station (Rdg) [1879-2004]Rødvig Station var den eneste endestation, som Østbanen ejed...





Billede af Rødvig Station [1879-2004]

Billede af Rødvig Station.
Billede af Rødvig Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. februar 2020
Download billede

Billeder af Rødvig Station [1879-2004]

Billede af Rødvig Stations remise.
Billede af Rødvig Stations remise.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af Rødvig Stations varehus.
Billede af Rødvig Stations varehus.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af Rødvig Stations varehus.
Billede af Rødvig Stations varehus.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af Rødvig Stations remise.
Billede af Rødvig Stations remise.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af Rødvig Stations remise.
Billede af Rødvig Stations remise.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af Rødvig Stations remise.
Billede af Rødvig Stations remise.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af Rødvig Stations remise.
Billede af Rødvig Stations remise.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af Rødvig Stations remise.
Billede af Rødvig Stations remise.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af Rødvig Stations remise.
Billede af Rødvig Stations remise.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af Rødvig Stations varehus.
Billede af Rødvig Stations varehus.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af Rødvig Station.
Billede af Rødvig Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af Rødvig Station.
Billede af Rødvig Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af Rødvig Station.
Billede af Rødvig Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af flinteovnen ved Rødvig Station.
Billede af flinteovnen ved Rødvig Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede

Billede af Rødvig Station.
Billede af Rødvig Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. marts 2024
Download billede


Google Street View af Rødvig Station [1879-2004]

Google Street View af Rødvig Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 5. januar 2022 - LINK til kilde.


Kort over Rødvig Station [1879-2004]

Historisk kort over Rødvig Station [1879-2004]
Kort over Rødvig Station [1879-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Rødvig Station [1879-2004]
Kort over Rødvig Station [1879-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Rødvig Station [1879-2004]
Kort over Rødvig Station [1879-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Rødvig Station [1879-2004]
Kort over Rødvig Station [1879-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Rødvig Station [1879-2004]
Kort over Rødvig Station [1879-2004] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)