Buddinge Station (Bud) [1906-1949], en artikel om Buddinge Station




Buddinge Station – fra Slangerupbanens åbning i 1906

Buddinge Station var fra Slangerupbanens åbning i 1906, og var i mange år en jævn og god landstation med periodemæssig ret betydelig godstransport. Efter statens overtagelse af Slangerupbanen i 1949 steg både person- og godstrafikken stærkt, og en ny og moderne stationsbygning til persontrafikken opførtes ved den lige så nye viadukt. Buddinge fik sin egen godsekspedition med vognbjørnsanlæg, og der var godsbetjening i den gamle stationsbygning indtil 1976.

Overskæringen og dens rygte

Overskæringen var dog ikke så slem som sit rygte. Nok var vejen stærkt trafikeret, da ikke blot det meste af trafikken fra København til Hareskov og videre indtil 1924 gik denne vej, men også trafikken mellem Buddinge og Lyngby passerede stedet. Store ulykker slap KSB for, men uheld var uundgåelige. Allerede i 1906 kørte en handelsmand med sit enspænderkøretøj mod toget; hesten mistede hovedet, men manden slap uskadt. Lige så heldigt slap chaufføren for cementbilen, der, som omtalt andetsteds, påkørte toget her i 1942.

Forventninger til stationen og passagertrafikken

Hvis banens bestyrelse havde ventet sig noget videre af Buddinge station, blev den slemt skuffet. Indtil midt under 1. verdenskrig var trafiktallene for persontrafikken såre beskedne, og godstrafikken var endnu ringere end i Vangede. Den ikke ubetydelige Buddinge by syd for stationen gav påfaldende lidt trafik, og bebyggelsen omkring Buddinge Mølle nord for stationen kunne heller ikke bidrage med meget. Imellem de to steder, altså omkring selve stationen, var der ingen nævneværdig bebyggelse (dog et velbesøgt værtshus). Først i begyndelsen af 1920'erne kom der så mange tilflyttere til Buddinge og omegn, at persontrafikken tog et ordentligt opsving til over 50.000 passagerer i 1923/24. Året efter tog nyoprettede bilruter, både parallelt med banen og til Lyngby, mere end 40% af passagererne, og i 1929 var tallet sunket til de første års lave niveau. Bilruten Søborg-Lyngby-Klampenborg-Taarbæk, som rutebilejer Peter Chr. Pedersen startede i 1930, synes dog ikke at have påvirket Buddinge station nævneværdigt; den kan ligefrem have skaffet KSB passagerer via Stengården og Buddinge. Forbedret toggang efter kommunernes overtagelse og andre forbedringer hævede passagertallet over 50.000 igen, og efter krigsårenes store beboertilvækst blev Buddinge en lige så god personstation som Vangede.

Godstrafikkens udvikling

Med hensyn til godstrafikken var situationen elendig indtil 1. verdenskrig vendte op og ned på alt – og selv da blev det ikke til meget. Selvom Buddinge fik et stålværk, gav det kun beskedne transporter. Fabrikken "Dano" modtog et sidespor fra stationen, men det blev aldrig udnyttet særligt meget. Bedre gik det med sidesporet til en grussilo på banens sydside i 1930'erne, og efter 2. verdenskrig opstod flere industriforetagender i Buddinge, hvilket gav øget godstransport.

Søborg, Herlev og Gladsaxe – en kamp om stationer

Sognebyen Gladsaxe havde i mange år en kummerlig tilværelse, meget på grund af de dårlige trafikforbindelser. Byen følte sig klemt mellem Herlev og Buddinge, som begge fik jernbanestation. Da Frederikssundsbanen åbnede i 1879, var Herlev næsten ingenting, men landsbyen fik alligevel station. På knap 40 år voksede den til samme størrelse som Gladsaxe og Buddinge, der i 1916 hver havde 7-800 indbyggere. På det tidspunkt var Herlev forlængst udskilt fra det oprindelige Gladsaxe-Herlev Sogn, og Gladsaxe måtte med sorg se kommunekontoret flytte til Buddinge, der, med sin station og bedre trafikforbindelser, overtog sognebyens rolle. Gladsaxes beboere benyttede oftest Buddinge station, som efter datidens veje lå over to kilometer fra Gladsaxe by – det var næsten dobbelt så langt til Herlev station. Dermed var det naturligt, at Gladsaxe blev rutebilernes by.

Sporudvikling og stationens personale

Foruden havedsporet fik Buddinge et sent anlagt krydsningsspor med perron. Fra læssesporet udgik mod øst et kort stikspor og mod vest sidespor til "Dano". Fra hovedsporet udgik også mod vest et sidespor til grussiloen. I 1906 blev stationen bestyret af portør P. Pedersen, der havde startet sin jernbanekarriere på Vejle-Give Jernbane fra dens åbning i 1894 til 1899 og derpå var togfører ved Fjerritslev-Nr. Sundby-Frederikshavn Jernbane. Hos KSB blev han forfremmet til stationsmester og afløstes i 1944 af trafikassistent C. Sørensen, der havde været ansat ved KSB siden 1916 og nu blev stationsforstander.

Mod nordlig retning og byudvikling

Fra Buddinge drejer banen lidt mod nord, og før 1920 var der langt mellem husene, før man nåede Stengårdskvarteret, hvor bebyggelsen var mere tæt. Kun en enkelt bivej krydsede banen undervejs, men en sti løb parallelt syd for banen næsten hele vejen. Selvom de større gårdes jorder blev udstykket ret tidligt, kom der ikke mange tilflyttere før midt i 1920'erne. I midten af 1930'erne var området til gengæld ved at være udbygget, enten med mindre villaer eller sommerhuse. Da Stengårds Allé blev anlagt, forudså man en betydelig trafik, så vejen førtes under banen.

Den oprindelige stationsbygning

Den oprindelige Buddinge station blev nedrevet i 1978.


Stamdata for Buddinge Station [1906-1949]

Byggeår1906
Åbnet1906.04.20
Nedlagt1949
Nedrevet1978
ArkitektHeinrich Wenck
StednavneforkortelseBud
Højdeplacering over havet33,2 meter
GPS koordinater55.747114,12.493063


Oversigt over andre stationer fra Buddinge

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetBuddinge Station Letbanestation (Bud)Buddinge Station Letbanestation – En Ny Central ForbindelseB...
Stedet er fotograferetBuddinge S-togstrinbræt (Bud)Buddinge S-togstrinbræt – En Central Del af HareskovbanenBud...
Stedet er fotograferetBuddinge Godsekspeditionen (Bud) [1949-1976]Buddinge Godsekspedition – historisk overblikBuddinge Statio...
Stedet er fotograferetBuddinge Station (Bud) [1949-1977]Buddinge Station – fra Slangerupbanens åbning i 1906Buddinge...
Stedet er fotograferetBuddinge Station (Bud) [1906-1949]Buddinge Station – fra Slangerupbanens åbning i 1906Buddinge...


Buddinge Station [1906-1949] servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Slangerupbanen, København-Slangerup Banen DSB (Oprindelig: KSB) 34,21906.04.201954.05.15





Billede af Buddinge Station [1906-1949]

Billede af Buddinge Station - Station er nedrevet, men Buddinge Station har ligget her.
Billede af Buddinge Station - Station er nedrevet, men Buddinge Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022
Download billede

Billeder af Buddinge Station [1906-1949]

Billede af Buddinge Station - Station er nedrevet, men Buddinge Station har ligget her.
Billede af Buddinge Station - Station er nedrevet, men Buddinge Station har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022
Download billede

Tegninger af Buddinge Station [1906-1949]

Tegning af Buddinge Stations varehus.
Tegning af Buddinge Stations varehus.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: Ukendt - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Buddinge Stations varehus.

Transportselskab/ operatør: Slangerupbanen (KSB)
Jernbanested: København - Slangerup
Beskrivelse: Varehus: *Buddinge, *Bagsværd, *Farum, *Værløse og *Slangerup, samt: *Emdrup, *Hareskov, *Vassingerød, *Lynge og *Lindholm.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Slangerupbanen
Anslået motivdato: u.a.
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: KSB-varehuse-scan27346


Tegning af  Buddinge Stations pakhus.
Tegning af  Buddinge Stations pakhus.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: N/A - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af  Buddinge Stations pakhus.

Transportselskab/ operatør: Slangerupbanen (KSB)
Jernbanested: København - Slangerup
På strækningen: København - Slangerup
Beskrivelse: Varehus: *Buddinge, *Bagsværd, *Farum, *Værløse og *Slangerup, samt: *Emdrup, *Hareskov, *Vassingerød, *Lynge og *Lindholm.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Slangerupbanen
Anslået motivdato: u.a.
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: KSB-varehuse-scan27347


Tegning af Buddinge Station.
Tegning af Buddinge Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 5. jan. 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Buddinge Station.

Transportselskab/ operatør: Danske Statsbaner (DSB)
Jernbanested: Buddinge (1.)
På strækningen: København - Slangerup
Beskrivelse: Stationsbygning og udhus.
Infrastrukturejer: Danske Statsbaner
Motivdato: 5. jan. 1949
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: KSB-Buddinge-ny-scan26686


Tegning af Buddinge Station.
Tegning af Buddinge Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1905 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Buddinge Station.

Transportselskab/ operatør: Slangerupbanen (KSB)
Jernbanested: København - Slangerup
Beskrivelse: Stationsbygning og udhus: *Buddinge, *Bagsværd og *Værløse.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Slangerupbanen
Motivdato: 1905
Anslået motivdato: ca. 1905
Fotograf/ billedkunstner: ukendt
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: KSB-Buddinge-Bagsvard-LlVarlose-scan27328


Tegning af Buddinge Station.
Tegning af Buddinge Station.
Kilde: Danmarks Jernbanemuseum - Dato: 1905 - LINK til kilde.


Noter til: Tegning af Buddinge Station.

Transportselskab/ operatør: Slangerupbanen (KSB)
Jernbanested: København - Slangerup
På strækningen: København - Slangerup
Beskrivelse: Stationsbygning og udhus: *Buddinge, *Bagsværd og *Værløse.
Infrastrukturejer: Aktieselskabet Slangerupbanen
Motivdato: 1905
Anslået motivdato: ca. 1905
Delsamling: Ulrik Tons. Jensens samling
Scannummer: KSB-Buddinge-Bagsvard-LlVarlose-scan27368


Google Street View af Buddinge Station [1906-1949]

Google Street View af Buddinge Station.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 26. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Buddinge Station [1906-1949]

Historisk kort over Buddinge Station [1906-1949]
Kort over Buddinge Station [1906-1949] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Buddinge Station [1906-1949]
Kort over Buddinge Station [1906-1949] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Buddinge Station [1906-1949]
Kort over Buddinge Station [1906-1949] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Buddinge Station [1906-1949]
Kort over Buddinge Station [1906-1949] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Buddinge Station [1906-1949]
Kort over Buddinge Station [1906-1949] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Buddinge Station [1906-1949]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Forsvundne stationer
Peer Thomassen
1988
80

Bane Bøger
87-88632-19-9
KSB Kjøbenhavn - Slangerup banen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
KSB Kjøbenhavn - Slangerup banen
P. Thomassen
1980
203


KSB-DSB : Slangerupbanen - Hareskovbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
KSB-DSB : Slangerupbanen - Hareskovbanen
P. Thomassen
1981
182


Slangerupbanen og dens materiel
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Slangerupbanen og dens materiel
Ole-Chr. Munk Plum, Birger Wilche
1982
124

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-21-8