Kildebakke Trinbræt (Ket) [1935-1964], en artikel om Kildebakke Trinbræt




Kildebakke Trinbræt: En del af Slangerupbanens historie

Kildebakke Trinbræt blev etableret den 15. maj 1935 som en del af Slangerupbanen. Ved oprettelsen fik trinbrættet en rummelig ventebygning, opført i en tidstypisk bungalowstil. Dog blev der aldrig etableret billetsalg ved trinbrættet, og billetter skulle derfor købes i toget. Dette var en relativt almindelig praksis på mindre trinbrætter i Danmark på dette tidspunkt.

Udviklingen af lokalområdet

Omkring 1930 begyndte et villakvarter langsomt at vokse frem mellem Vangede og Buddinge. Dette skete dels ved udstykningen af Kildebakkegårds jorder, hvor Kildebakkegårds Allé oprindeligt fungerede som en privat vej med bom, og dels langs Ericavej på den modsatte side af banen. Udstykningerne bestod af en blanding af villaer, kolonihavehuse og mindre boliger, hvilket skabte en ny befolkningstæthed i området.

Ved trinbrættets åbning i 1935 var der dog stadig mest marker omkring stationen, men det blev hurtigt godt benyttet. Oprettelsen af trinbrættet skabte ny trafik og påvirkede ikke i betydelig grad persontrafikken ved de nærliggende stationer i Vangede og Buddinge. Den nye transportmulighed blev hurtigt en vigtig del af lokalområdets infrastruktur.

Infrastruktur og billetsalg

Det var oprindeligt tanken, at Kildebakke Trinbræt skulle have været et billetsalgssted, og der blev opført en mindre stationsbygning i moderne arkitektonisk stil. Bygningen indeholdt en ventesal og toiletter til passagerernes brug, men billetkontoret blev aldrig taget i anvendelse. I banens privattid og en række år derefter blev billetter solgt direkte i toget, hvilket var en praktisk, men ikke optimal løsning for pendlerne.

DSB's overtagelse og modernisering

Da DSB overtog Slangerupbanen i 1948, blev der foretaget strukturelle ændringer i driften af banen. Hvor Slangerupbanen tidligere havde været en typisk "skovtursbane", begyndte den i stigende grad at blive brugt af pendlere, der arbejdede i København, men bosatte sig i de voksende forstadskvarterer langs banen.

I 1960 påbegyndte DSB en modernisering af banen, hvilket blandt andet indebar opførelsen af en ny Kildebakke Station. Under byggeperioden opstod en udfordring i forhold til billetsalget. Da det ikke var muligt at etablere en midlertidig billetsalgsfunktion i den gamle bygning, valgte DSB en alternativ løsning: en medarbejder fra Buddinge Station blev udpeget til at gå frem og tilbage på perronen med et bærbart billetsalgsapparat.

Nedrivning og opførelse af ny station

Dette midlertidige billetsalgssystem fungerede frem til 1964, hvor den nye Kildebakke Station kunne tages i brug. I samme forbindelse blev den oprindelige ventebygning fra 1935 nedrevet. Den nye ekspeditionsbygning blev mere tidssvarende og i bedre overensstemmelse med de øvrige moderniserede stationer på strækningen.

Kildebakke Trinbræt blev dermed en vigtig del af den stigende urbanisering og modernisering af transportnettet i Hovedstadsområdet. Stationen understøttede den fortsatte udvikling af forstadsmiljøet, og den har gennem tiden været en vigtig del af den daglige pendlertrafik i området.


Stamdata for Kildebakke Trinbræt [1935-1964]

Byggeår1935
Åbnet1935.05.15
Nedlagt1964
Nedrevet1964
StednavneforkortelseKet
Højdeplacering over havet28,6 meter
GPS koordinater55.745024,12.507357


Oversigt over andre stationer fra Kildebakke

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetKildebakke S-togstrinbræt (Ket)Kildebakke S-togstrinbræt – En Del af Hareskovbanens Histori...
Stedet er fotograferetKildebakke Trinbræt (Ket) [1935-1964]Kildebakke Trinbræt: En del af Slangerupbanens historieKilde...


Kildebakke Trinbræt [1935-1964] servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Slangerupbanen, København-Slangerup Banen DSB (Oprindelig: KSB) 34,21906.04.201954.05.15





Billede af Kildebakke Trinbræt [1935-1964]

Billede af Kildebakke Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kildebakke Trinbræt har ligget her.
Billede af Kildebakke Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kildebakke Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede

Billeder af Kildebakke Trinbræt [1935-1964]

Billede af Kildebakke Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kildebakke Trinbræt har ligget her.
Billede af Kildebakke Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kildebakke Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede

Billede af Kildebakke Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kildebakke Trinbræt har ligget her.
Billede af Kildebakke Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kildebakke Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022
Download billede

Google Street View af Kildebakke Trinbræt [1935-1964]

Google Street View af Kildebakke Trinbræt.
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 29. december 2021 - LINK til kilde.


Kort over Kildebakke Trinbræt [1935-1964]

Historisk kort over Kildebakke Trinbræt [1935-1964]
Kort over Kildebakke Trinbræt [1935-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Kildebakke Trinbræt [1935-1964]
Kort over Kildebakke Trinbræt [1935-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Kildebakke Trinbræt [1935-1964]
Kort over Kildebakke Trinbræt [1935-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Kildebakke Trinbræt [1935-1964]
Kort over Kildebakke Trinbræt [1935-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Kildebakke Trinbræt [1935-1964]
Kort over Kildebakke Trinbræt [1935-1964] - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)


Litteratur for: Kildebakke Trinbræt [1935-1964]

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Flere forsvundne stationer
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Flere forsvundne stationer
Morten Flindt Larsen
1994
80

Bane Bøger
87-88632-49-0
KSB Kjøbenhavn - Slangerup banen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
KSB Kjøbenhavn - Slangerup banen
P. Thomassen
1980
203


KSB-DSB : Slangerupbanen - Hareskovbanen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
KSB-DSB : Slangerupbanen - Hareskovbanen
P. Thomassen
1981
182


Slangerupbanen og dens materiel
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Slangerupbanen og dens materiel
Ole-Chr. Munk Plum, Birger Wilche
1982
124

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-21-8