Kaldred Trinbræt, en artikel om Kaldred Trinbræt
Kaldred Trinbræt: En Historisk Gennemgang
Kaldred Trinbræt, der oprindeligt hed Kaldred Holdeplads, skiftede navn den 15. maj 1933. Trinbrættet var oprindeligt kun tiltænkt som et simpelt stoppested med et sidespor. Egnens beboere bidrog dog økonomisk til etableringen af en betjent holdeplads, hvilket muliggjorde opførelsen af en bygning magen til stationsbygningen i Bjergesø, dog spejlvendt set fra sporet.Arkitektur og Bygningsstruktur
Kaldred Holdeplads havde et beskedent grundplan på 8 x 8 meter. Stationsbygningen blev opført i røde mursten, hvilket gav den et klassisk udtryk, som var typisk for datidens jernbanearkitektur. Indvendigt fandtes en lille ventesal samt en beskeden lejlighed med to stuer og et køkken i stueetagen. På første sal var der ét soveværelse, hvilket gjorde bygningen funktionel som både ekspeditionssted og bolig for personalet.Infrastruktur og Faciliteter
Holdepladsen fik et læsse- og omløbsspor på 78 meter nord for stationsbygningen. Udover dette var faciliteterne meget spartanske, hvilket afspejlede den begrænsede trafik og det lille opland. Der var ingen avancerede tekniske installationer eller større godshåndteringsfaciliteter.Opland og Trafik
Omkring Kaldred fandtes der vest for banen kun ubebyggede engarealer. Langs vejen øst for banen var der kun spredt bebyggelse, hvilket begrænsede passagergrundlaget betydeligt. Dette gjorde Kaldred til den mindst travle station på Hørve-Værslev Jernbane.Passager- og Godstransport
I 1932/1933 var antallet af rejsende fra Kaldred Holdeplads blot 922, hvilket svarer til mindre end tre rejsende pr. dag. Af disse var 836 rejsende til og fra den korte strækning på kun 4,1 km til Værslev eller videre til en DSB-station via Værslev. Godstransporten var ligeledes beskeden med kun cirka 24 tons gods håndteret i samme periode, hvilket understregede stationens begrænsede økonomiske betydning.Nedgradering til Trinbræt
På grund af den ringe trafikmængde blev Kaldred Holdeplads nedgraderet til et ubetjent trinbræt i 1950. Dette betød, at der ikke længere var fast personale til at håndtere ekspeditionen, og stationens rolle blev yderligere reduceret til blot at være et simpelt stoppested.Nedlæggelse og Efterfølgende Anvendelse
Efter nedlæggelsen af Hørve-Værslev Jernbane den 31. december 1956 blev Kaldred stationsbygning solgt til privat beboelse.Stamdata for Kaldred Trinbræt
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1950 |
Nedlagt | 1956.12.31 |
Nedrevet | Trinbræt nedrevet, men Holdepladsbygning eksisterer stadig. |
Arkitekt | Olaf Petri |
Adresse | Eskebjergvej 106, 4593 Eskebjerg |
Højdeplacering over havet | 1,8 meter |
GPS koordinater | 55.69313399166193,11.247568921138928 |
Oversigt over andre stationer fra Kaldred
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Kaldred Trinbræt | Kaldred Trinbræt: En Historisk GennemgangKaldred Trinbræt, d... | |
Kaldred Holdeplads [1919-1950] | Kaldred Holdeplads: En Historisk GennemgangKaldred Holdeplad... |
Kaldred Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hørve-Værslev Jernbane | HVJ | 21,1 | 1956.12.31 |
BBR Data for Kaldred TrinbrætBBR DATA fra Danmarks Adressers Web API (DAWA), som Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (SDFE) har ansvaret for.BBR DATA hentet: 2020-05-21 23:24:18 | |
BBR Højde over havet | 1,8 meter |
BBR GPS koordinater | 55.69301861,11.24783459 |
BBR Byggeår eller konverteringsår | 1916 |
BBR Bebygget areal i alt | 168 m2 |
BBR Bebygget areal hovedbygningen | 168 m2 |
BBR Samlet boligareal | 152 m2 |
BBR Udestue areal | 35 m2 |
BBR Antal etager | 1 |
Billede af Kaldred Trinbræt

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Kaldred Trinbræt.
Titel:- 1950 -
Bygningsnavn:Kaltred Station
Sted:Danmark, Sjælland, Kaldred
Vejnavn:Eskebjergvej
Husnummer:106
Postnummer:4593
By:Eskebjerg
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950
Id:L05650_018.tif
Billeder af Kaldred Trinbræt

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. juli 2009 Download billede
Google Street View af Kaldred Trinbræt
Kilde: © Street View, by Google Maps - Dato: den 29. december 2021 - LINK til kilde.
Kort over Kaldred Trinbræt

Kort over Kaldred Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Kaldred Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Kaldred Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Kaldred Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Kaldred Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Kaldred Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hørve - Værslev Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 3) B. Wilcke & P. Thomassen 1963 41 Dansk Jernbane-Klub |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Hørve - Værslev Jernbane, 2. udg. (Dansk Jernbane-Klub: 21) B. Wilcke & P. Thomassen 1968 68 Dansk Jernbane-Klub |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Med Caroline fra Hørve til Værslev - Hørve-Værslev jernbane, 1919-1956 (Dansk Jernbane-Klub: 47) Ole-Chr. M. Plum 1995 96 Dansk Jernbane-Klub 87-87050-35-8 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Vestsjællandske jernbaner Niels Jensen 1978 103 København J. Fr. Clausen 87-11-03879-9 |