Hillerød-Græsted - operatør: LT (Oprindelig: GDS), en artikel om Hillerød-Græsted
Gribskovbanen: Etablering og Udvikling
Gribskovbanen blev grundlagt ved loven af 23. maj 1873, hvor regeringen fik bemyndigelse til at meddele eneret til anlæg og drift af en jernbane med udgangspunkt i Hillerød, gennem Gribskov, til et punkt nord for denne. Som ved mange jernbaneprojekter opstod der en intens debat om linjeføringen.Anlæg og Drift
Efter linjeføringen var fastlagt, og kapitalen var samlet, gik processen langsomt fremad. Først den 17. januar 1879 blev koncessionen tildelt. I 1879 fik Scandia kontrakten på anlægget af banen og levering af materiel. Da budgettet var stramt, blev banen anlagt efter Liwesey's potte-system (dvs. ingen sveller, men potter under sporet og jernstænger til at sikre afstanden mellem skinnerne), og materiellet bestod af dampvogne. Begge dele blev dog hurtigt udskiftet på grund af ineffektivitet.Gribskovbanens Drifts-Selskab blev stiftet den 7. januar 1880 og overtog koncessionen til banen. Indvielsen fandt sted uden større festivitas den 20. januar 1880, og regelmæssig drift blev påbegyndt med tre daglige tog i hver retning.
Forlængelse til Græsted - Gilleleje
Allerede før anlægget var færdigt, begyndte diskussionen om en forlængelse af Gribskovbanen. Forlængelsen blev hurtigt optaget i jernbaneloven af 8. maj 1894, og allerede den 27. september samme år blev der givet koncession til Gribskovbanen for en forlængelse. Forlængelsen blev betragtet som en del af Gribskovbanen, og den 14. maj 1896 blev den indviet. Om sommeren kørte der fire daglige tog i hver retning, mens der om vinteren kun var tre.Kagerup - Helsinge Banen
Den 6. februar 1896 blev der udstedt koncession på anlæg og drift af en bane fra Kagerup Station til Helsinge, som var en del af loven fra 8. maj 1894. Gribskovbanens driftsbestyrer stod for projekteringen af banen, og den blev indviet den 15. juli 1897. Driften af banen blev allerede dagen efter taget i forpagtning af Gribskovbanen.Helsinge - Tisvildeleje Banen
Ved loven af 27. maj 1908 blev det besluttet at anlægge en jernbane fra Helsinge til Tisvildeleje, dog uden statstilskud. Først efter en revision af vilkårene ved loven af 20. marts 1918, hvor staten bidrog med 50 procent af anlægskapitalen, kom der gang i projektet. Koncessionen blev udstedt den 30. august 1918, og strækningen blev indviet den 11. juli 1924. Regelmæssig trafik blev optaget den 18. juli 1924.Vigtige stamdata for Hillerød-Græsted
Jernbanens længde i km | 19,7 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 23. maj 1873 - LOV nr. 71 |
Baneforkortelse | GDS |
Dato for Koncession | 1879.01.07 |
Jernbanen åbnet | 1880.01.20 |
Persontrafik nedlagt | I drift |
Godstrafik nedlagt | Nedlagt |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 75 km/t |
El drift | Nej |
Bane status | Privatbane |
Hillerød-Græsted har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
2015.07.01 | I drift | Lokaltog A/S | LT |
2009.01.01 | 2015.07.01 | Regionstog A/S | RTOG |
2001.07.01 | 2009.01.01 | Hovedstadens Lokalbaner A/S | HL |
1880.01.20 | 2001.07.01 | Gribskovbanens Driftsselskab | GDS |
Hillerød-Græsted har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Hillerød Station (Hi) | 0,0 km | |
Slotspavillonen Trinbræt (Spg) | 1,8 km | |
Kildeport Trinbræt (Kpg) | 4,3 km | |
Gribsø Trinbræt (Gøg) | 7,1 km | |
Kagerup Station (Kgg) | 8,6 km | |
Storkevad Trinbræt med Sidespor (Ovg) | 12,3 km | |
Mårum Station (Mmg) | 13,7 km | |
Saltrup Trinbræt (Sag) | 16,6 km | |
Vokstrup Trinbræt | 17,4 km | |
Græsted Syd Trinbræt (Grs) | 18,6 km | |
Græsted Station (Græ) | 19,7 km |
Hillerød Station (Hi) er Hillerød-Græsted banens første station
Byggeår | 1864 |
Åbnet | 1864.06.08 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Vilhelm Carl Heinrich Wolf |
Adresse | Nordre Jernbanevej 37, 3400 Hillerød |
Stednavneforkortelse | Hi |
Højdeplacering over havet | 36,9 meter |
GPS koordinater | 55.926997,12.310700 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Slotspavillonen Trinbræt (Spg) ligger 1,8 km. fra første station.
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Gammel Holmegårdsvej, 3400 Hillerød |
Stednavneforkortelse | Spg |
Højdeplacering over havet | 48,5 meter |
GPS koordinater | 55.942854,12.311159 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2021 Download billede
Kildeport Trinbræt (Kpg) ligger 4,3 km. fra første station.
Kildeport Trinbræt lå hvor vejen mellem Gadevang og Nødebo krydser Gribskovbanens spor. Kildeport Trinbræt blev nedlagt 30. maj 1999.
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | 1999.05.30 |
Nedrevet | 2005 (august) |
Stednavneforkortelse | Kpg |
Højdeplacering over havet | 46,5 meter |
GPS koordinater | 55.964523,12.310421 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2021 Download billede
Gribsø Trinbræt (Gøg) ligger 7,1 km. fra første station.
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Helsingevej 18, 3400 Hillerød |
Stednavneforkortelse | Gøg |
Højdeplacering over havet | 55,1 meter |
GPS koordinater | 55.987146,12.302207 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2021 Download billede
Kagerup Station (Kgg) ligger 8,6 km. fra første station.
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kagerup Stationsvej 58, 3200 Helsinge |
Stednavneforkortelse | Kgg |
Højdeplacering over havet | 53,9 meter |
GPS koordinater | 55.997489,12.285884 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2022 Download billede
Storkevad Trinbræt med Sidespor (Ovg) ligger 12,3 km. fra første station.
Storkevad Trinbræt lå oprindelig vest for banen og øst for bane har der i tidernes morgen været et sidespor til brændepladsen. I 1981 blev trinbrættet flyttet om på brændepladsen, hvor trinbrættet lå frem til nedlæggelsen i 1992. Perronen blev bevaret nogle år efterfølgende til brug til "juletræstog".
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | 1992 |
Nedrevet | Nedrevet engang efter 1992 |
Stednavneforkortelse | Ovg |
Højdeplacering over havet | 46,7 meter |
GPS koordinater | 56.019364,12.325391 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. juli 2021 Download billede
Mårum Station (Mmg) ligger 13,7 km. fra første station.
Mårum Station er i dag nedsat til Trinbræt. Den egentlige stationsbygning blev revet ned i 1990, men udhuset blev dengang bevaret og indrettet til venterum (ifølge bogen om Gribskovbanen af Ole Chr. M. Plum/Lars Viinholt-Nielsen, Dansk Jernbaneklub fra 2009). Udhuset/Ventesalen er nedrevet engang efter 2015.
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | 1990 (Stationen nedrevet - udbygning bibeholdt til venterum frem til engang efter 2015) |
Stednavneforkortelse | Mmg |
Højdeplacering over havet | 43,7 meter |
GPS koordinater | 56.030617,12.317069 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2009 Download billede
Saltrup Trinbræt (Sag) ligger 16,6 km. fra første station.
Saltrup Station åbnede sammen med Hillerød-Græsted banen den 20. januar 1880. Personalet på Saltrup Station skulle, ud over at varetage stationen, også betjene og ekspederer godsvogne fra det nærliggende Gammelvang Brændeplads sidespor.
Brændetransporterne aftog med tiden og omkring 1910 var godmængden så reduceret at Saltrup Station blev nedrykket til holdeplads med sidespor.
Saltrup Holdeplads blev i 1922 ophøjet til station trods den dalede trafik og Gammelvang Brændeplads sidespor blev nedlagdes i 1950.
I 1952 blev Saltrup Station nedrykket til trinbræt med sidespor og sidesporet blev nedlagt i 1965.
Stationsbygningen stod ubenyttet tilbage og efter mange år uden vedligeholdelse, blev stationsbygningen revet ned i foråret 1988, men udhuset blev dengang bevaret og indrettet til venterum til brug for trinbrættet.
Brændetransporterne aftog med tiden og omkring 1910 var godmængden så reduceret at Saltrup Station blev nedrykket til holdeplads med sidespor.
Saltrup Holdeplads blev i 1922 ophøjet til station trods den dalede trafik og Gammelvang Brændeplads sidespor blev nedlagdes i 1950.
I 1952 blev Saltrup Station nedrykket til trinbræt med sidespor og sidesporet blev nedlagt i 1965.
Stationsbygningen stod ubenyttet tilbage og efter mange år uden vedligeholdelse, blev stationsbygningen revet ned i foråret 1988, men udhuset blev dengang bevaret og indrettet til venterum til brug for trinbrættet.
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1965 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | 1988 (Stationen nedrevet foråret 1988 - udbygning bibeholdt til venterum) |
Adresse | Boserupvej 13B, 3230 Græsted |
Stednavneforkortelse | Sag |
Højdeplacering over havet | 18,0 meter |
GPS koordinater | 56.054496,12.321748 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. oktober 2009 Download billede
Vokstrup Trinbræt ligger 17,4 km. fra første station.
Vokstrup Trinbræt lå nord for gården Lopholm (eller også kaldet Østervang), men trinbrættet var opkaldt efter den store gård Vokstrupgård, som lå 600 meter længere mod øst. Dermed lå Vokstrup Trinbræt også i et andet sogn end den gård den trinbrættet var opkaldt efter. Vokstrupgård ligger i Esbønderup Sogn, medens Vokstrup Trinbræt lå i Græsted sogn – altså lige på den anden side af kommunegrænsen.
Vokstrup Trinbræt lå nord for og forenden af gården Lopholms marker, hvor gårdens mødding lå lige ud til jernbanen, hvorfor Gribskovbanen bekostede en overdækning af møddingen, af hensyn til brandfaren af gnistrene fra damplokomotiverne.
Vokstrup Trinbræt lå nord for og forenden af gården Lopholms marker, hvor gårdens mødding lå lige ud til jernbanen, hvorfor Gribskovbanen bekostede en overdækning af møddingen, af hensyn til brandfaren af gnistrene fra damplokomotiverne.
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | 1971.05.22 |
Nedrevet | 1971 |
Højdeplacering over havet | 18,9 meter |
GPS koordinater | 56.05992456281689,12.30147260754538 |
Græsted Syd Trinbræt (Grs) ligger 18,6 km. fra første station.
Græsted Syd hed oprindelig Pibemose opkaldt efter Pibemosegaard, som lå ca. 200 meter nord for standsningsstedet.
Pibemose blev etableret den 30. april 1991 som station med billetsalg fra den tilhørende bygning. men ganske kort tid efter den 2. juni 1991 ændredes navnet fra Pibemose til Græsted Syd.
Græsted Syd Billetsalgssted blev blev den 1. februar 1999 nedsat til trinbræt.
Pibemose blev etableret den 30. april 1991 som station med billetsalg fra den tilhørende bygning. men ganske kort tid efter den 2. juni 1991 ændredes navnet fra Pibemose til Græsted Syd.
Græsted Syd Billetsalgssted blev blev den 1. februar 1999 nedsat til trinbræt.
Byggeår | 1991 |
Åbnet | 1999.02.01 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Holtvej 8A, 3230 Græsted |
Stednavneforkortelse | Grs |
Højdeplacering over havet | 20,4 meter |
GPS koordinater | 56.063257,12.295642 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2022 Download billede
Græsted Station (Græ) er Hillerød-Græsted banens endestation og ligger 19,7 km. fra første station.
Byggeår | 1880 |
Åbnet | 1880.01.20 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Græsted Stationsvej 84A, 3230 Græsted |
Stednavneforkortelse | Græ |
Højdeplacering over havet | 19,7 meter |
GPS koordinater | 56.072595,12.286793 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. juli 2022 Download billede