LTJ - Lemvig-Thyborøn Jernbane, senere VLTJ. Da Lemvigbanen blev anlagt og oprindeligt drevet af de to selskaber Vemb-Lemvig Jernbane (VLJ) og Lemvig-Thyborøn Jernbane (LTJ), som 16. august 1921 blev sluttet sammen til Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernbane (VLTJ).
Den store jernbanelov fra 1894 indeholdt "en jernbane fra Lemvig Havn over Lemvig Station og Harboøre til Thyborøn Kanal". Strækningen fra Lemvig Havn til Lemvig Station fandtes jo allerede som Lemvig Havnebane, og det nye selskab LTJ købte den af VLJ. Strækningen Lemvig-Thyborøn blev åbnet i 1899, i første omgang kun til Harboøre og senere på året helt til Thyborøn Havn. Det sidste stykke mellem Thyborøn Station og Thyborøn Havn blev kun brugt til godstrafik indtil 1924, hvor der blev indviet en ny endestation på havnen.
Da Harboør-Thyborøn banen blev anlagt over det forblæste Thyborøn Tange den 1. november 1899, anlagde man ved samme lejlighed Knopper Holdeplads på tangen. Knopper Holdeplads fik kun en beskeden trafik, men trods for dette, blev Knopper ophøjet til station i 1914.
Både Harboør-Thyborøn sporet og Knopper Station lå meget lavt i forhold til det barske Vesterhav, hvilket gav udfordringer med oversvømmelser. For at imødekomme oversvømmelserne blev sporet i 1921 flyttet ca. 10 meter mod vest og hævet ca. en meter i højden.
Fra den 1. juli 1923 indskrænkedes betjeningen på Knopper Station til kun at omfatte godsekspeditionen, hvor billetsalget blev forflyttet til den nærliggende købmand eller som billetsalg i toget.
Sporomlægningen fra 1921, viste sig utilstrækkelig, så Harboør-Thyborøn strækningen blev omlagt i 1955, hvor man omlagde sporet i næsten hele længden til en ny og ca. 1 km østligere linjeføring.
Knopper Station blev nedlagt den 23. august 1955 ifm. banens omlægningen, hvor Rønland Station kom til at overtage Knopper Stations rolle.
Thyborøn Station åbnede den 1. november 1899 sammen med Vemb-Lemvig banens forlængelse til Thyborøn.
Havnesporet fra Thyborøn Station til Thyborøn havn var oprindeligt et privat sidespor anlagt og ejet af "Vandbygningsvæsenet", men Vemb-Lemvig-Thyborøn banen fik lov til at benytte strækningen i 1924 og åbnedes i samme anledning Thyborøn Havn station. Den oprindelige Thyborøn Havn Station er i dag nedlagt og erstattet af et trinbræt placeret ca. 300 meter længere mod sydvest.
Thyborøn Station nedrykkedes til billetsalgssted i 1940, og rykkede yderlige ned til trinbræt i 1950, og helt nedlagt, da strækningen fra Harboør til Thyborøn blev omlagt i næsten hele sin længde i 1955.
Thyborøn Station blev revet ned i juli måned 1981.
I 1990 blev Thyborøn Kirke trinbræt oprettet ca. 100 meter øst for den gamle Thyborøn Station.
Byggeår
1990
Åbnet
1990
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Venøvej 29, 7680 Thyborøn
Stednavneforkortelse
Tht
Højdeplacering over havet
0,0 meter
GPS koordinater
56.698206,8.207007
Billede af Thyborøn Kirke Station. Fotograf: Peter Havskov Christensen - Dato: 2020.05.23 17:03:38
Thyborøn Station åbnede den 1. november 1899 sammen med Vemb-Lemvig banens forlængelse til Thyborøn.
Havnesporet fra Thyborøn Station til Thyborøn havn var oprindeligt et privat sidespor anlagt og ejet af "Vandbygningsvæsenet", men Vemb-Lemvig-Thyborøn banen fik lov til at benytte strækningen i 1924 og åbnedes i samme anledning Thyborøn Havn station. Den oprindelige Thyborøn Havn Station er i dag nedlagt og erstattet af et trinbræt placeret ca. 300 meter længere mod sydvest.
Thyborøn Station nedrykkedes til billetsalgssted i 1940, og rykkede yderlige ned til trinbræt i 1950, og helt nedlagt, da strækningen fra Harboør til Thyborøn blev omlagt i næsten hele sin længde i 1955.
Thyborøn Station blev revet ned i juli måned 1981.
I 1990 blev Thyborøn Kirke trinbræt oprettet ca. 100 meter øst for den gamle Thyborøn Station.
Byggeår
1990
Åbnet
1990
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Bredgade 27C, 7680 Thyborøn
Stednavneforkortelse
Thb
Højdeplacering over havet
2,0 meter
GPS koordinater
56.704131,8.214741
Billede af Thyborøn Havn Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.16 13:18:58