Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen - operatør: LT (Oprindelig: HHGB)
Det gik ti år fra lovens vedtagelse og frem til koncessionen til strækningen Helsingør - Hornbæk blev udstedt og Staten gav et tilskud til anlægsudgifterne på 50 procent. Helsingør - Hornbæk Banen (HHB) blev vedtaget i forbindelse med loven af den 8. maj 1894 og koncessionen der omfattede både anlæg og drift blev udsted den 24. marts 1904.
Banen blev indviet, men uden den store festivitas, den 22. maj 1906 og i starten bestod køreplanen af seks daglige tog i hver retning og desuden udvidet køreplan på søndage.
Det første forsøg med at få forlænget banen fra Hornbæk mod Gilleleje endte mindre heldigt. Man havde fået bearbejdet lovgivningsapparatet til at lovgive for en privatfinansieret bane i 1908, men da det kneb med investorer, blev det kun ved forsøget.
Med loven af den 21. april 1914. Her ydede staten et tilskud på 50 procent af anlægsudgifterne og koncessionen blev tildelt den 12. marts 1915 og den den 10. juli 1916 blev banen indviet.
Tilslutning til Gribskovbanen etableredes 1918 i Gilleleje, hvor Gilleleje fik en ny stationsbygning, som stadig er der her i 2020.
Banen blev indviet, men uden den store festivitas, den 22. maj 1906 og i starten bestod køreplanen af seks daglige tog i hver retning og desuden udvidet køreplan på søndage.
Det første forsøg med at få forlænget banen fra Hornbæk mod Gilleleje endte mindre heldigt. Man havde fået bearbejdet lovgivningsapparatet til at lovgive for en privatfinansieret bane i 1908, men da det kneb med investorer, blev det kun ved forsøget.
Med loven af den 21. april 1914. Her ydede staten et tilskud på 50 procent af anlægsudgifterne og koncessionen blev tildelt den 12. marts 1915 og den den 10. juli 1916 blev banen indviet.
Tilslutning til Gribskovbanen etableredes 1918 i Gilleleje, hvor Gilleleje fik en ny stationsbygning, som stadig er der her i 2020.
Vigtige stamdata for Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen
Jernbanens længde i km | 24,9 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88 |
Baneforkortelse | HHGB |
Statstilskud i % | 50 % |
Dato for Koncession | 1904.03.24 (Helsingør-Hornbæk) og 1915.03.12 (Hornbæk-Gilleleje) |
Jernbanen åbnet | 1906.05.22 (Helsingør-Hornbæk) og 1916.07.10 (Hornbæk-Gilleleje) |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkelt |
Sporvidde | 1.435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Bane status | Privatbane |
Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
2015.07.01 | I drift | Lokaltog A/S | LT |
2009.01.01 | 2015.07.01 | Regionstog A/S | RTOG |
2001.07.01 | 2009.01.01 | Hovedstadens Lokalbaner A/S | HL |
1916.07.10 | 2001.07.01 | Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen | HHGB |
1906.05.22 | 1916.07.10 | Helsingør-Hornbæk Banen, senere HHGB | HHB |
Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Helsingør Station (Hg) | 0,0 km | |
Havnepladsen Trinbræt (Hgh) | 0,3 km | |
Grønnehave Station (Grø) | 1,1 km | |
Marienlyst Trinbræt (Mar) | 1,7 km | |
Sommariva Trinbræt | 2,4 km | |
Højstrup Trinbræt (Høp) | 2,6 km | |
Julebæk Trinbræt (Jul) | 4,8 km | |
Hellebæk Station (Hel) | 5,8 km | |
Ålsgårde Station (Aal) | 7,2 km | |
Odinshøj Trinbræt | 8,1 km | |
Skibstrup Trinbræt (Skb) | 8,9 km | |
Saunte Station (Sau) | 10,8 km | |
Karinebæk Trinbræt (Kab) | 12,0 km | |
Hornbæk Station (Hnk) | 12,9 km | |
Horneby Sand Trinbræt (Hsa) | 14,4 km | |
Kildekrog Trinbræt (Kil) | 15,2 km | |
Dronningmølle Station (Drm) | 17,6 km | |
Firhøj Station (Fir) | 19,5 km | |
Søborg Trinbræt (Søb) | 21,0 km | |
Stæremosen Trinbræt (Stæ) | 22,6 km | |
Gilleleje Øst Trinbræt (Glø) | 23,9 km | |
Gilleleje Station (Gll) | 24,9 km |
Helsingør Station (Hg) var Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen banens første station
Helsingør Station – Et historisk knudepunkt
Helsingør Station er en central del af Nordsjællands transportinfrastruktur og fungerer som endestation for Kystbanen mod København, Nordbanen mod Hillerød samt banen mod Hornbæk og Gilleleje. Derudover tilbyder stationen direkte adgang til færgerne, der forbinder Helsingør med Helsingborg i Sverige. Helsingør Station har gennemgået flere forandringer siden dens første åbning i 1864, men har altid spillet en afgørende rolle for både lokal og international transport.Helsingørs første station
Den første station i Helsingør blev åbnet i 1864 som endestation på Nordbanen, der strakte sig fra København til Helsingør via Hillerød. Den første station lå på vejen Trækbanen, der fik sit navn fra en hestetrukken skinnebane, der transporterede gods fra stationen til havnen og værftet. Denne skinnebane spillede en vigtig rolle i at lette transporten af varer til og fra byen, og banegården blev hurtigt et vigtigt trafikknudepunkt i Helsingør.Stationen på Trækbanen fungerede frem til 1891, hvor behovet for en ny og mere effektiv station, der bedre kunne håndtere færgetrafikken til Helsingborg, blev tydeligt.
Flytning til den nuværende placering
I 1891 blev Helsingørs jernbanespor lagt om, og en ny og moderne station blev opført ved Helsingør Havn. Denne nye placering gjorde det muligt at skabe en mere direkte forbindelse mellem togtrafikken og færgerne, hvilket især var vigtigt for de rejsende mellem Danmark og Sverige. Den nye banegård, som stadig bruges i dag, blev officielt taget i brug den 24. oktober 1891.Den nye station var bemærkelsesværdig både i sin arkitektur og sin tekniske konstruktion. Bygningen hviler på omkring 1600 pæle, som er hamret ned i havbunden for at skabe et solidt fundament. Stationsbygningen er tegnet af de anerkendte arkitekter N.P.C. Holsøe og Heinrich Wenck og er bygget i "Rosenborg-stil", en nyfortolkning af renæssancestilen.
Kystbanen og Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen
Den 2. august 1897 blev Helsingør endestation for Kystbanen, der forbinder København og Helsingør langs Øresundskysten. Denne bane blev hurtigt en af de mest populære ruter for både pendlere og turister, der ønskede at rejse mellem de to byer med en smuk udsigt over Øresund.I 1906 åbnede Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen, der dog oprindeligt havde endestation på Grønnehave Station i den nordlige del af Helsingør. Fra 1908 blev togene på denne bane dog videreført til Helsingør Station, hvilket gjorde stationen endnu mere central for transport i regionen.
Restaurering og fredning
Helsingør Station har gennemgået flere større restaureringer, hvoraf den mest omfattende blev indledt af DSB i 1984. Formålet var at genskabe stationens oprindelige pragt og ornamentik. Dette inkluderede blandt andet nye flisegulve i de originale mønstre samt restaurering af væg- og loftudsmykningen i forhallen. I 1987 blev stationen kåret som Årets Hus i Helsingør, og i 1990 blev den fredet, hvilket sikrer, at den vil blive bevaret for eftertiden.Færgeterminalen og jernbanevogne
En af de mest unikke træk ved Helsingør Station var dens forbindelse til færgeterminalen, hvor jernbanevogne blev overført mellem Helsingør og Helsingborg. Denne praksis fortsatte frem til 1990'erne, hvor personvogne, der holdt på de østlige spor på Helsingør Station, blev skubbet om bord på færgerne af et rangerlokomotiv. Trafikken på Havnevej blev midlertidigt lukket, når vognene blev kørt om bord, og en lignende procedure fandt sted på den svenske side i Helsingborg.Denne jernbanefærgeforbindelse var en vigtig del af den internationale trafik mellem Danmark og Sverige og blev brugt af både passagerer og gods. Selvom jernbaneforbindelsen over Øresund nu foregår via Øresundsbroen, var denne færgeforbindelse en vigtig brik i den nordiske infrastruktur i mange årtier.
Arkitektoniske detaljer og kongelig ventesal
Helsingør Stations bygning er ikke kun kendt for sin tekniske konstruktion, men også for dens arkitektoniske skønhed. En af de mest bemærkelsesværdige træk er den overdådige forhal og de kongelige ventesale, som er indrettet i de lokaler, der i dag huser en restaurant med udsigt over Øresund. Den originale indretning, herunder ornamentik og loftsmalerier, er blevet omhyggeligt restaureret, hvilket har bevaret stationens historiske charme og elegance.Moderne faciliteter
Selvom Helsingør Station er en historisk bygning, er den også en moderne station med faciliteter, der passer til nutidens rejsende. Inde i stationsbygningen finder man en DSB 7-Eleven, hvor passagerer kan købe mad og drikke til rejsen. Stationens forplads har en taxiholdeplads, og der er direkte adgang til færgeterminalen samt busser fra Movias busnetværk. Den moderne færgeterminal, som blev opført i 1991, er udsmykket af kunstneren Bjørn Nørgaard og fortsætter med at betjene færgerne mellem Helsingør og Helsingborg.Byggeår | 1891 |
Åbnet | 1891.10.24 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Stationspladsen 2, 3000 Helsingør |
Stednavneforkortelse | Hg |
Højdeplacering over havet | 2,5 meter |
GPS koordinater | 56.033538,12.614508 |
Havnepladsen Trinbræt (Hgh) lå 0,3 km. fra første station.
Etablering af Havnepladsen trinbræt var uofficielt, og kun planlagt som midlertidigt ca. 250 meter fra Helsingør banegård på sydøstsiden af Jernbanevej ved kajen ved DSB-færgerne. Den midlertidige etablering skyldes at den planlagt gangbro over perronsporene på Helsingør station blev udskudt af økonomiske årsager, hvor der skulle have været direkte adgang fra Havnepladsen til Helsingør banegård gennem forhallen og dermed direkte adgang til alle spor samt til Helsingborg-færgen.
Havnepladsen trinbræt blev nedlagt da etableringen af gangbro i sydenden af Helsingørbanegård og færgeterminalen var tilendebragt.
Havnepladsen trinbræt blev nedlagt da etableringen af gangbro i sydenden af Helsingørbanegård og færgeterminalen var tilendebragt.
Byggeår | 1990 |
Åbnet | 1990.06.18 |
Nedlagt | 2004.05.23 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Hgh |
Højdeplacering over havet | 3,8 meter |
GPS koordinater | 56.034125,12.615011 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Grønnehave Station (Grø) lå 1,1 km. fra første station.
Byggeår | 1906 |
Åbnet | 1906.05.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Jacob Frederik Brandt |
Adresse | Nordlysvænget 10A, 3000 Helsingør |
Stednavneforkortelse | Grø |
Højdeplacering over havet | 3,1 meter |
GPS koordinater | 56.040429,12.611142 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Marienlyst Trinbræt (Mar) lå 1,7 km. fra første station.
Byggeår | 1906 |
Åbnet | 1906.05.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Jacob Frederik Brandt |
Adresse | Strandalleen 40, 3000 Helsingør |
Stednavneforkortelse | Mar |
Højdeplacering over havet | 5,0 meter |
GPS koordinater | 56.043300,12.602500 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Sommariva Trinbræt lå 2,4 km. fra første station.
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 (juni-august) |
Nedlagt | 1991.06.02 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 14,7 meter |
GPS koordinater | 56.047075,12.593978 |
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 17. februar 1990
Højstrup Trinbræt (Høp) lå 2,6 km. fra første station.
Byggeår | 1991 |
Åbnet | 1991.06.02 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Lappestensvej, 3000 Helsingør |
Stednavneforkortelse | Høp |
Højdeplacering over havet | 8,8 meter |
GPS koordinater | 56.048242,12.593268 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Julebæk Trinbræt (Jul) lå 4,8 km. fra første station.
Byggeår | 1906 |
Åbnet | 1906.05.22 |
Nedlagt | 1991.06.02 |
Nedrevet | 1997 |
Arkitekt | Jacob Frederik Brandt |
Stednavneforkortelse | Jul |
Højdeplacering over havet | 20,7 meter |
GPS koordinater | 56.061001,12.565698 |
Fotograf: Steen Larsen - Dato: den 17. februar 1990
Hellebæk Station (Hel) lå 5,8 km. fra første station.
Byggeår | 1906 |
Åbnet | 1906.05.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Jacob Frederik Brandt |
Adresse | Hellebæk Stationsvej 21, 3150 Hellebæk |
Stednavneforkortelse | Hel |
Højdeplacering over havet | 14,5 meter |
GPS koordinater | 56.066553,12.554302 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Ålsgårde Station (Aal) lå 7,2 km. fra første station.
Byggeår | 1906 |
Åbnet | 1906.05.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Jacob Frederik Brandt |
Adresse | Ålsgårde Stationsvej 1A, 3140 Ålsgårde |
Stednavneforkortelse | Aal |
Højdeplacering over havet | 20,2 meter |
GPS koordinater | 56.075144,12.538297 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Odinshøj Trinbræt lå 8,1 km. fra første station.
Øst for Møllevej på Stenstrup Overdrev blev Odinshøj Trinbræt oprettet og skulle betjene beboerne i Boderne samt turister, der ville besøge Odinshøj. I sommermånederne var der et lille billetsalgssted.
Da Skibstrup Trinbræt ved Rosendalsvej blev nedlagt i 1915 og flyttet til Hyrebakken var det meningen at også Odinshøj Trinbræt også skulle nedlægges, men efter protester fik trinbrættet lov at overleve frem til 1918. Trinbrættets skur blev herefter solgt til en privatmand.
Da Skibstrup Trinbræt ved Rosendalsvej blev nedlagt i 1915 og flyttet til Hyrebakken var det meningen at også Odinshøj Trinbræt også skulle nedlægges, men efter protester fik trinbrættet lov at overleve frem til 1918. Trinbrættets skur blev herefter solgt til en privatmand.
Byggeår | 1906 |
Åbnet | 1906.05.22 |
Nedlagt | 1918 |
Nedrevet | Nedrevet |
Arkitekt | Jacob Frederik Brandt |
Højdeplacering over havet | 27,7 meter |
GPS koordinater | 56.078661,12.524583 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Skibstrup Trinbræt (Skb) lå 8,9 km. fra første station.
Byggeår | 1915 |
Åbnet | 1915 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Hyrebakken, 3140 Ålsgårde |
Stednavneforkortelse | Skb |
Højdeplacering over havet | 37,0 meter |
GPS koordinater | 56.078339,12.512950 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Saunte Station (Sau) lå 10,8 km. fra første station.
Byggeår | 1906 |
Åbnet | 1906.05.22 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Jacob Frederik Brandt |
Adresse | Saunte Stationsvej 2, 3100 Hornbæk |
Stednavneforkortelse | Sau |
Højdeplacering over havet | 22,9 meter |
GPS koordinater | 56.076911,12.484826 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Karinebæk Trinbræt (Kab) lå 12,0 km. fra første station.
Byggeår | 1991 |
Åbnet | 1991.06.02 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Carl Bødker Nielsens Vej, 3100 Hornbæk |
Stednavneforkortelse | Kab |
Højdeplacering over havet | 14,0 meter |
GPS koordinater | 56.083006,12.468529 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Hornbæk Station (Hnk) lå 12,9 km. fra første station.
Byggeår | 1906 |
Åbnet | 1906.0522 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Jacob Frederik Brandt |
Adresse | Hornbæk Stationsvej 6B, 3100 Hornbæk |
Stednavneforkortelse | Hnk |
Højdeplacering over havet | 10,8 meter |
GPS koordinater | 56.089292,12.459612 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 22. april 2020 Download billede
Horneby Sand Trinbræt (Hsa) lå 14,4 km. fra første station.
Byggeår | 1938 |
Åbnet | 1938 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Tennisvej, 3100 Hornbæk |
Stednavneforkortelse | Hsa |
Højdeplacering over havet | 8,0 meter |
GPS koordinater | 56.089899,12.435551 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020 Download billede
Kildekrog Trinbræt (Kil) lå 15,2 km. fra første station.
Kildekrog Billetsalgssted åbnede den 10. juli 1916 sammen med forlængelsen af Helsingør-Hornbæk banen til Gilleleje.
I starten var der kun betjening i sommerhalvåret, da stoppestedet stort set kun levede af de mange rejsende til stranden og de omkringliggende feriehuse.
Trods for der kun var sommeråbent fik Kildekrog Billetsalgssted lokal stykgodsekspedition kort efter etableringen af stoppestedet. Fra tidspunkt i 1950'erne kunne der også sende stykgods i via de øvrige danske baner og ikke kun lokalt. Dog var der kun indlevering i Kildekrog Billetsalgssted, selve ekspederingen foregik via Hornbæk Station. Af tariftekniske grunde, fik Kildekrog i 1959, den besynderlige status som station uden sidespor.
Kildekrog Billetsalgssted var et af de bedst besøgte stoppesteder på banen og men blev i 1961 nedsat til trinbræt og den oprindelige stationsbygning blev nedrevet i 1972.
I starten var der kun betjening i sommerhalvåret, da stoppestedet stort set kun levede af de mange rejsende til stranden og de omkringliggende feriehuse.
Trods for der kun var sommeråbent fik Kildekrog Billetsalgssted lokal stykgodsekspedition kort efter etableringen af stoppestedet. Fra tidspunkt i 1950'erne kunne der også sende stykgods i via de øvrige danske baner og ikke kun lokalt. Dog var der kun indlevering i Kildekrog Billetsalgssted, selve ekspederingen foregik via Hornbæk Station. Af tariftekniske grunde, fik Kildekrog i 1959, den besynderlige status som station uden sidespor.
Kildekrog Billetsalgssted var et af de bedst besøgte stoppesteder på banen og men blev i 1961 nedsat til trinbræt og den oprindelige stationsbygning blev nedrevet i 1972.
Byggeår | 1972 |
Åbnet | 1972 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kildekrogen 3, 3100 Hornbæk |
Stednavneforkortelse | Kil |
Højdeplacering over havet | 8,6 meter |
GPS koordinater | 56.092667,12.423600 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020 Download billede
Dronningmølle Station (Drm) lå 17,6 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.07.10 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Asger Rye Clausen |
Adresse | Dr Mølle Stationsvej 2, 3120 Dronningmølle |
Stednavneforkortelse | Drm |
Højdeplacering over havet | 9,3 meter |
GPS koordinater | 56.097794,12.387531 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020 Download billede
Firhøj Station (Fir) lå 19,5 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.07.10 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Asger Rye Clausen |
Adresse | Firhøjvej 66, 3250 Gilleleje |
Stednavneforkortelse | Fir |
Højdeplacering over havet | 17,8 meter |
GPS koordinater | 56.098137,12.354679 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020 Download billede
Søborg Trinbræt (Søb) lå 21,0 km. fra første station.
Byggeår | 1916 |
Åbnet | 1916.07.10 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Asger Rye Clausen |
Adresse | Bregnerødvej, 3250 Gilleleje |
Stednavneforkortelse | Søb |
Højdeplacering over havet | 7,7 meter |
GPS koordinater | 56.100519,12.333905 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020 Download billede
Stæremosen Trinbræt (Stæ) lå 22,6 km. fra første station.
Byggeår | 1988 |
Åbnet | 1988.05.29 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Kringelholm, 3250 Gilleleje |
Stednavneforkortelse | Stæ |
Højdeplacering over havet | 5,7 meter |
GPS koordinater | 56.112156,12.318874 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020 Download billede
Gilleleje Øst Trinbræt (Glø) lå 23,9 km. fra første station.
Gilleleje "midlertidig" Station / Østerport Trinbræt / Gilleleje Øst Trinbræt åbnede sammen med forlængelsen af Helsingør-Hornbæk banen til Gilleleje den 10. juli 1916.
Da Helsingør-Hornbæk banen blev forlænget til Gilleleje i 1916, var man stadig uenig om hvor den nye fælles station med Gribskovsbanen skulle ligge. Indtil åbningen af den nuværende Gilleleje station den 16. januar 1918, var Gilleleje "midlertidig" Station uden godsekspedition, hvor sporarealet kun bestod af ét hovedspor og ét omløbsspor.
Efter etableringen af Gilleleje Station i 1918, blev Gilleleje "midlertidig" Station videreført som trinbræt og omdøbt til Østerport Trinbræt. Østerport Trinbræt fortsatte med et beskedent billetsalg frem til 1926, hvor der kun var ekspedition på søndage om somrene.
I 1970'erne fik stoppestedet en lettere modernisering og "rebrand", hvor stoppestedet kom til at hedde Gilleleje Lokal, som forsøgte med at få mere liv i Østerport Trinbræt, men forsøget slog ikke rigtig an og man gik tilbage til trinbrættets tidligere navn.
Østerport Trinbræt fik i 1934 navnekonflikt med Østerport Station i København, da Østerbro Station skiftede navn til Østerport Station. Da privatbanen ikke ville ændre navnet på Østerport Trinbræt, kom navne sammenfaldet til at betøde, at Østerport Trinbræt på Hornbækbanen ikke blev nævnt i DSB's landskøreplan, for at undgå forveksling mellem de to stationer. Ført i forbindelsen med indførelsen af de digitale køreplaner og -billetmaskiner i 1995 skiftede Østerport Trinbræt navn til Gilleleje Øst Trinbræt.
Den gamle Østerport ekspeditionsbygning blev nedrevet i 1982.
Da Helsingør-Hornbæk banen blev forlænget til Gilleleje i 1916, var man stadig uenig om hvor den nye fælles station med Gribskovsbanen skulle ligge. Indtil åbningen af den nuværende Gilleleje station den 16. januar 1918, var Gilleleje "midlertidig" Station uden godsekspedition, hvor sporarealet kun bestod af ét hovedspor og ét omløbsspor.
Efter etableringen af Gilleleje Station i 1918, blev Gilleleje "midlertidig" Station videreført som trinbræt og omdøbt til Østerport Trinbræt. Østerport Trinbræt fortsatte med et beskedent billetsalg frem til 1926, hvor der kun var ekspedition på søndage om somrene.
I 1970'erne fik stoppestedet en lettere modernisering og "rebrand", hvor stoppestedet kom til at hedde Gilleleje Lokal, som forsøgte med at få mere liv i Østerport Trinbræt, men forsøget slog ikke rigtig an og man gik tilbage til trinbrættets tidligere navn.
Østerport Trinbræt fik i 1934 navnekonflikt med Østerport Station i København, da Østerbro Station skiftede navn til Østerport Station. Da privatbanen ikke ville ændre navnet på Østerport Trinbræt, kom navne sammenfaldet til at betøde, at Østerport Trinbræt på Hornbækbanen ikke blev nævnt i DSB's landskøreplan, for at undgå forveksling mellem de to stationer. Ført i forbindelsen med indførelsen af de digitale køreplaner og -billetmaskiner i 1995 skiftede Østerport Trinbræt navn til Gilleleje Øst Trinbræt.
Den gamle Østerport ekspeditionsbygning blev nedrevet i 1982.
Byggeår | 1992 |
Åbnet | 1995 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Adresse | Rostgårdsvej, 3250 Gilleleje |
Stednavneforkortelse | Glø |
Højdeplacering over havet | 9,6 meter |
GPS koordinater | 56.122647,12.309082 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020 Download billede
Gilleleje Station (Gll) var Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen's endestation og lå 24,9 km. fra første station.
Gilleleje fik sin første station, da Gribskovbanen i 1896 forlængedes fra Græsted til Gilleleje. Gilleleje Station var en mindre bygning, der gjorde god fyldest, indtil Hornbækbanen i 1916 blev for længst til Gilleleje.
Den oprindelige station fra 1896 er blevet udskiftet med den nuværende ifm. forlængelsen af Hornbæk banen fra Hornbæk-Gilleleje den 11. juli 1916.
Mange besværligheder forårsagede, at det først blev den 16. januar 1918 Gilleleje Station kunne tages i brug. Den oprindelige Gilleleje stationsbygning bibeholdtes som funktionærbolig men blev nedrevet i 1961.
Den oprindelige station fra 1896 er blevet udskiftet med den nuværende ifm. forlængelsen af Hornbæk banen fra Hornbæk-Gilleleje den 11. juli 1916.
Mange besværligheder forårsagede, at det først blev den 16. januar 1918 Gilleleje Station kunne tages i brug. Den oprindelige Gilleleje stationsbygning bibeholdtes som funktionærbolig men blev nedrevet i 1961.
Byggeår | 1917 |
Åbnet | 1918.01.16 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Gilleleje Stationsvej 10A, 3250 Gilleleje |
Stednavneforkortelse | Gll |
Højdeplacering over havet | 8,5 meter |
GPS koordinater | 56.123719,12.302993 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. august 2020 Download billede