Præstø-Næstved Jernbane (NPMB)


Præstø optræder allerede i forbindelse med jernbaneloven af 21. juni 1867. Man må vente helt frem til 1894 før der endelig kommer en lov der tilgodeser ønsket om oprettelse af en jernbane mellem Præstø og Lundby-Haslev-Næstved området. Ved indvielsen 20. marts 1900 var blandt andet den daværende trafikminister Hassing Jørgensen til stede.

I forbindelsen med loven af 27. maj 1908 blev det vedtaget at udvide banen med anlæg af strækningen Præstø - Mern. Loven af 1908 åbnede muligheden for en forbindelse til Kalvehavebanen men den kom aldrig i stand. Netop Kalvehavebanen var ilde set i Næstvedområdet fordi man mente at banen var medvirkende til at trække handel til Vordingborg i stedet for Næstved.

Banen skrev dansk jernbanehistorie da den i 1946 som den første privatbane her i landet anskaffede en skinnebus.

Vigtige stamdata for Præstø-Næstved Jernbane (NPMB)

Jernbanens længde i km 23,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88
BaneforkortelseNPMB
Dato for Koncession1897.06.04
Jernbanen åbnet1900.03.20
Persontrafik nedlagt1961.03.31
Godstrafik nedlagt1961.03.31
Jernbanen nedlagt1961.03.31
SportypeEnkelt
Sporvidde1435 mm
Skinnevægt22,5 kg/m, efter besættelsen forstærket til 27,5 kg/m
BalastGrus
Max stigning12,5 ‰
Kurveradius470 meter
Hastighed max75 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Max akseltryk9,4 tons, på det forstærkede spor 12 tons
Bane statusPrivatbane

Præstø-Næstved Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1913.11.161961.03.31Næstved-Præstø-Mern BanenNPMB
1900.03.201913.11.16Præstø-Næstved Jernbane, senere NMPBPNJ

Præstø-Næstved Jernbane (PNJ) havde følgende stationer

Banekort over Præstø-Næstved Jernbane (NPMB)

Banekort fra Præstø-Næstved Jernbane (PNJ).
Banekort fra Præstø-Næstved Jernbane (PNJ). - Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.05.10 - LINK til kilde.

Næstved Station (Næ) var Præstø-Næstved Jernbane banens første station

Næstved Station blev anlagt i 1870 sammen med Den Sjællandske Sydbane fra Roskilde over Køge og Næstved til Masnedsund.

Næstved station er flere gange blevet ombygget:
1891-1892 ifm. bygningen af Slagelse-Næstved banen. Denne ombygning var mere eller mindre en total ombygning af stationen.
1921 (ved arkitekt Sigurd Christensen)
1940-43 (ved arkitekt K.T. Seest)


Byggeår1870
Åbnet1870.10.04
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektCharles Julius Sophus Abrahams
Arkitekt, som har stået for ombygningenK.T. Seest
AdresseBanegårdspladsen 2, 4700 Næstved
Stednavneforkortelse
Højde placering over havet14,1 meter
GPS koordinater55.231175,11.767178
Billede af Næstved Station.
Billede af Næstved Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.05.18 14:26:43

Kort over Næstved Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Næstved Station

Historisk kort over Næstved Station
Næstved Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Rønnebæk Trinbræt med Sidespor lå 3,0 km. fra første station.

Rønnebæk eller Rønnebæksholm Trinbræt var med offentligt læssespor. I 1913 blev der anlagt et sidespor til roetransporter fra gården Rønnebæksholm.


Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet28,0 meter
GPS koordinater55.219445,11.810626
Her lå Rønnebæk Holdeplads - der er intet tilbage.
Her lå Rønnebæk Holdeplads - der er intet tilbage. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.03.11

Kort over Rønnebæk Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Rønnebæk Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Rønnebæk Trinbræt med Sidespor
Rønnebæk Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Næstelsø Trinbræt med Sidespor lå 6,0 km. fra første station.

Næstelsø var planlagt som station, men blev kun etableret som trinbræt. Stationsplanerne ses tydelig på arkitekt Heinrich Wencks tegninger fra december 1898.

Næstelsø Trinbræt fik et kort sidespor fra 1913.


Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet49,1 meter
GPS koordinater55.213762,11.847789
Her lå Næstelsø holdeplads - der er intet tilbage.
Her lå Næstelsø holdeplads - der er intet tilbage. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.03.11

Kort over Næstelsø Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Næstelsø Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Næstelsø Trinbræt med Sidespor
Næstelsø Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Brandelev Station lå 7,0 km. fra første station.

Brandelev Station var med kombineret læsse og krydsningsspor.


Byggeår1899
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBrandelev Stationsvej 7B, 4700 Næstved
Højde placering over havet41,8 meter
GPS koordinater55.213187,11.865178
Brandelev station - set fra banesiden.
Brandelev station - set fra banesiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.03.11

Kort over Brandelev Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Brandelev Station

Historisk kort over Brandelev Station
Brandelev Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseFlintemosevej 33, 4700 Næstved
Højde placering over havet50,8 meter
GPS koordinater55.196890,11.909151
Bøgeså station - set fra banesiden.
Bøgeså station - set fra banesiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.03.11

Kort over Bøgesø Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bøgesø Station

Historisk kort over Bøgesø Station
Bøgesø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Askov Huse Trinbræt med Sidespor lå 12,0 km. fra første station.

Askov Huse Trinbræt startede som sidespor til roetransporter allerede fra 1913, men blev regulært trinbræt i 1924.


Byggeår1913
Åbnet1913
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet54,0 meter
GPS koordinater55.188107,11.927920
Askov Huse Trinbræt.
Askov Huse Trinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.03.11

Kort over Askov Huse Trinbræt med Sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Askov Huse Trinbræt med Sidespor

Historisk kort over Askov Huse Trinbræt med Sidespor
Askov Huse Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Snesere Station lå 13,0 km. fra første station.

Snesere Station var med enkelt sidespor til togkrydsning.


Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseÅsidevej 11, 4733 Tappernøje
Højde placering over havet47,0 meter
GPS koordinater55.176667,11.939261
Snesere station - set fra vejsiden.
Snesere station - set fra vejsiden. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.03.11

Kort over Snesere Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Snesere Station

Historisk kort over Snesere Station
Snesere Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Lille Røttinge Trinbræt lå 14,0 km. fra første station.

Lille Røttinge Trinbræt i var uden sidespor, men i nogle år lå der et roelæssespor ca. 200 m fra trinbrættet.


Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet39,2 meter
GPS koordinater55.169725,11.965542
Her lå Lille Røttinge trinbræt.
Her lå Lille Røttinge trinbræt. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.03.11

Kort over Lille Røttinge Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Lille Røttinge Trinbræt

Historisk kort over Lille Røttinge Trinbræt
Lille Røttinge Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tappernøje Station lå 16,0 km. fra første station.

Tappernøje Station åbnede sammen med Præstøbanen den 20. marts 1900 og var, frem til Præstøbanen forlængelse til Mern, den bedste af mellemstationerne. At Tappernøje Station lå ud til den store hovedvej (Vordingborg-Køge landevejen), har ikke haft negativ effekt på stationens trafik. Tappernøje Station fungerede lige til banens nedlæggelse den 31. marts 1961 og stationsbygning overlevede til den blev nedrevet i 1979.

Tappernøje Station var med særskilt læssespor og krydsningsspor fra 1913 og i 1919 kom der sidespor til den lokale dampmølle. Tappernøje Station blev udvidet betydeligt i 1935.


Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
Nedrevet1979
ArkitektHeinrich Wenck
Højde placering over havet28,9 meter
GPS koordinater55.163754,11.980886
Billede af Tappernøje Station - Station er nedrevet, men Tappernøje Station har ligget her.
Billede af Tappernøje Station - Station er nedrevet, men Tappernøje Station har ligget her. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.03.11 14:09:41

Kort over Tappernøje Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tappernøje Station

Historisk kort over Tappernøje Station
Tappernøje Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Faksinge Trinbræt lå 21,0 km. fra første station.

Faksinge Trinbræt blev anlagt i 1919 til brug for Faksinge Sanatorium, som også havde et midlertidigt sidespor i 1906, mens det blev opført, men en del af sidesporeret forblev og blev benyttet af Nygård til roer og affald indtil ca 1951, hvorefter Nygård kørte transporterne til Præstø station frem til ca. 1956,
hvor roetransporterne ophørte. Sidesporet blev nedlagt ved en spormoderniseringen i 1952.

Faksinge Trinbræt var ejet af Faksinge Sanatorium og der var en god passagertransport til og fra Faksinge Sanatoriet indtil banens nedlæggelse den 31. marts 1961.


Byggeår1919
Åbnet1919
Nedlagt1961.03.31
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet23,0 meter
GPS koordinater55.129143,12.014617
Kort over Faksinge Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Faksinge Trinbræt

Historisk kort over Faksinge Trinbræt
Faksinge Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Præstø Station (Pr) var Præstø-Næstved Jernbane's endestation og lå 23,0 km. fra første station.

Præstø Station var med hovedkontor, remise, vandtårn og værksteder.


Byggeår1900
Åbnet1900.03.20
Nedlagt1961.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseJernbanevej 2, 4720 Præstø
StednavneforkortelsePr
Højde placering over havet2,3 meter
GPS koordinater55.122632,12.038590
Billede af Præstø Station.
Billede af Præstø Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2010.03.11 14:21:49

Kort over Præstø Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Præstø Station

Historisk kort over Præstø Station
Præstø Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Præstø-Næstved Jernbane (NPMB)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Sydøstsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sydøstsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1979
96
København
J. Fr. Clausen
87-11-03935-3
Dansk jernbanehistorie 1
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Dansk jernbanehistorie 1
Torben Andersen
2004
96

Lokomotivet
87-90-779-04-5