Kolding-Hejlsminde - operatør: KS

Ved jernbaneloven af 27. maj 1908 blev der etableret grundlag for at etablere strækningerne mellem Kolding og Hejlsminde samt Kolding og Vamdrup. Staten ydede et tilskud på 50 procent til afholdelse af anlægsudgifterne. Ved åbningen i 1911 kom banen til Sjølund. På det tidspunkt var Sjølund Mølle grundlagt, og jernbanestationen kom til at ligge lige overfor. Strækningen forløb på det sted gennem byen Sjølund. Stationen lå på Silovej.

Der var også station eller trinbrædt ved Grønninghoved og Vejstruprød, de to nærmeste byer. I Sjølund var det således at jernbanen forløb langs præstegårdens baghave. Her kunne men helt frem til 1996 se de såkaldte banegraner i skellet der blev plantet for at give ly for banen. De mange standsningssteder gjorde at Kolding Sydbaner for dyre i drift og det blev i sidste ende også dødsstødet for banerne. Kolding Sydbaner blev nedlagt relativt tidligt, det sidste tog kørte 15. december 1948. efter kun 37 års levetid. I banernes levetid var transport af sukkerroer det der bidrog til det største godsvolumen.

Vigtige stamdata for Kolding-Hejlsminde


Jernbanens længde i km 27,4
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseKS
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1909.06.15
Jernbanen åbnet1911.11.29
Persontrafik nedlagt1948.09.30
Godstrafik nedlagt1948.09.30
Jernbanen nedlagt1948.09.30
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,45 kg/m
BallastGrus
Max stigning14 ‰
Kurveradius300 meter
Hastighed max45 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Kolding-Hejlsminde havde følgende stoppesteder



Banekort over Kolding-Hejlsminde

Banekort fra Kolding-Hejlsminde (KS).
Banekort fra Kolding-Hejlsminde (KS).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.09.29 - LINK til kilde.


Kolding Banegård (Kd) var Kolding-Hejlsminde banens første station

Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 sammen med statsbanen fra Fredericia til Vamdrup, der var blevet grænsestation efter krigen i 1864.

Koldings første banegård blev hurtigt for lille og derfor nedrevet i 1883 for at gøre plads til en ny banegård. Den nye og nuværende Kolding Banegård begyndte man allerede i 1882 at gøre klar til, men den var først klar til indvielse i 1884. Den nuværende Kolding Banegård er tegnet i historicistisk stil med træk fra barok og renæssance af Statsbanerne arkitekten Thomas Arboe.

I den periode, på ca. 1½ år uden banegård i Kolding, var der indrettedes en midlertidig ekspedition i lokomotivremisen.

Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (1917-68) havde ikke egen hovedstation, men havde fuld optagelse på Kolding banegård, hvor DSB også varetog banens godsekspedition. Dens 3 spor blev placeret mellem DSB's og Egtvedbanens. Troldhedebanen havde sit eget remise- og værkstedsområde nordøst for stationen.

Kolding Banegård har foruden persontrafik også betydelig godstrafik, da den ligger på en af de vigtigste tilbageværende jernbanegodsknudepunkter i Danmark på den elektrificerede transitrute mellem Sverige og Tyskland.


Byggeår1884
Åbnet1884
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 4, 6000 Kolding
StednavneforkortelseKd
Højdeplacering over havet3,3 meter
GPS koordinater55.490803,9.481189

Kolding Station.
Kolding Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2014.10.09 17:50:24
Download billede

Historisk kort over Kolding Banegård
Kolding Banegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kolding Sydbanegård [1932-1948] lå 0,6 km. fra første station.

Kolding Sydbaner opførte til åbningen i 1911 en større bygning til hovedstation, hovedkontor m.v. Kolding Sydbanegaard fungerede til 1932, da banerne fik fuld optagelse på Kolding statsbanestation.

Kolding Sydbanegård eller Kolding Syd var hovedstation for Kolding Sydbaner (1911-48). Der blev anlagt et spor via havnen, så man kunne udveksle godsvogne med statsbanerne, med det gav for store gener at lade persontog køre den vej. I 1922 blev der etableret et forbindelsesspor mellem Kolding Sydbanegård og Statsbanen, så sydbanernes persontog kunne køre videre til statsbanestationen. Dette spor gik over Kolding Å på en bro, der er bevaret som "Den skæve gangbro" vest for Kongebrogade.

Kolding Sydbanegård havde hovedkontor, værksted, remise og drejeskive.

For at spare på de store driftsudgifter solgte man i 1932 stationsterrænet vest for Kongebrogade samme med den pompøse gamle banegårdsbygning til privat formål, hovedkontoret blev flyttet til en lejlighed andetsteds i byen, og en ny Sydbanegaard, en ny og mindre pavillon i form af en lav bindingsværksbygning, opførtes øst for Kongebrogade.

I 1968 blev Kolding Sydbanegård fra 1911 nedrevet for at give plads til en tankstation.


Byggeår1932
Åbnet1932.10.01
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet3,2 meter
GPS koordinater55.486263,9.477766

Kolding (1932-1948) Sydbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Kolding (1932-1948) Sydbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.05.10 15:27:29
Download billede

Historisk kort over Kolding Sydbanegård
Kolding Sydbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tved Byvej Trinbræt (uofficielt) lå 2,0 km. fra første station.

Tved Byvej blev etableret engang i 1930'erne og blev brugt frem til besættelsen i 1940. Tved Byvej var uden venteskur


Byggeår1930
Åbnet1930
Nedlagt1940
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet5,1 meter
GPS koordinater55.484866,9.508595

Historisk kort over Tved Byvej Trinbræt (uofficielt)
Tved Byvej Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet6,3 meter
GPS koordinater55.48081457708607,9.513453244327573

Historisk kort over Tved Trinbræt med Sidespor
Tved Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Strårup Trinbræt lå 4,9 km. fra første station.

Strårup Trinbræt var med 60 meter læssespor.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet13,0 meter
GPS koordinater55.471363,9.529544

Historisk kort over Strårup Trinbræt
Strårup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
Nedrevet1948
Højdeplacering over havet15,5 meter
GPS koordinater55.46126462957135,9.537788016953852

Billede af Skartved Trinbræt.
Billede af Skartved Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Egsgård
Sted: Danmark, Jylland, Skartved
Vejnavn: Gl. Skartved
Husnummer: 34
Lokalitet: Postnummer: 6091
By: Bjert
Sogn: Sønder Bjert
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02069_f_036.tif


Historisk kort over Skartved Trinbræt
Skartved Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bjert Station (Jer) lå 7,8 km. fra første station.

Bjert Station var med 90 meter læsse- og vigespor samt dyrefold.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseBjert Stationsvej 7, 6091 Bjert
StednavneforkortelseJer
Højdeplacering over havet15,3 meter
GPS koordinater55.457828,9.555805

Billede af Bjert Station.
Billede af Bjert Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sønder Bjert
Vejnavn: Bjert Stationsvej
Husnummer: 7
Lokalitet: Sønder Bjert
Postnummer: 6091
By: Bjert
Sogn: Sønder Bjert
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07415_008.tif


Historisk kort over Bjert Station
Bjert Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Aalry Trinbræt lå 9,6 km. fra første station.

Aalry Trinbræt var med læssespor.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet8,3 meter
GPS koordinater55.462666,9.589158

Historisk kort over Aalry Trinbræt
Aalry Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Varmark Station lå 10,9 km. fra første station.

Varmark Station var med 120 meter læsse- og vigespor samt fra 1920'erne et 40 meter stikspor. Varmark station lå i Sønder Stenderup, men blev opkaldt efter den nærliggende Varmarkgård for at undgå forveksling med Stenderup på Horsens-Juelsminde Jernbane. Længe efter nedlæggelsen af banen brugte postvæsenet stadig navnet Varmark.

Varmark station var udstyret med en 12 tons galgekran til læsning af trækævler.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseVarmarkvej 6, 6092 Sønder Stenderup
Højdeplacering over havet7,7 meter
GPS koordinater55.460344,9.608272

Historisk kort over Varmark Station
Varmark Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Varmark Skov Trinbræt (uofficielt) lå 12,0 km. fra første station.

Varmark Skov var et uofficielt trinbræt men var udstyrret med et lille læskur på privat initiativ fra engang i 1930'erne til besættelsen. Varmark Skov var med 60 meter læssespor.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet15,3 meter
GPS koordinater55.448933,9.607082

Historisk kort over Varmark Skov Trinbræt (uofficielt)
Varmark Skov Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet31,6 meter
GPS koordinater55.441079926092115,9.583858450824478

Historisk kort over Bjert Strand Trinbræt
Bjert Strand Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseSkamlingvejen 118, 6091 Bjert
Højdeplacering over havet47,4 meter
GPS koordinater55.432748,9.560331

Billede af Dalager Station.
Billede af Dalager Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Binderup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: B01191_d_01.tif


Historisk kort over Dalager Station
Dalager Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skamlingsbanke Holdeplads med sidespor lå 17,7 km. fra første station.

Skamlingsbanke Holdeplads var med 122 meter sidespor, pavillon og en meget lang bænk. Om sommeren billetsalg og ekspedition af cykler og rejsegods.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet55,4 meter
GPS koordinater55.417950,9.552542

Historisk kort over Skamlingsbanke Holdeplads med sidespor
Skamlingsbanke Holdeplads med sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet56,0 meter
GPS koordinater55.407833,9.548181

Historisk kort over Grønninghoved Trinbræt med Sidespor
Grønninghoved Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sjølund Station (Sjø) lå 20,5 km. fra første station.

Sjølund Station var med 120 meter læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe, senere også et kort stikspor.
Sjølund station lå i landsbyen Vejstrup, men blev opkaldt efter Sjølund Mølle for at undgå forveksling med Vejstrup på Svendborg-Nyborg Banen. I modsætning til Varmark og Dalager blev stationsnavnet her hængende som bynavn.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseSilovej 7, 6093 Sjølund
StednavneforkortelseSjø
Højdeplacering over havet54,1 meter
GPS koordinater55.402425,9.528983

Billede af Sjølund Station.
Billede af Sjølund Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1953 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sjølund
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01203_020.tif


Historisk kort over Sjølund Station
Sjølund Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1914
Åbnet1914
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet46,8 meter
GPS koordinater55.3911761148206,9.53024248294964

Billede af Vejstruprød Trinbræt med Sidespor.
Billede af Vejstruprød Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1946-1969 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: Vejstruprød
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vejstruprød
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1946-1969
Note: Vejstrup s. 3634
Id: sylvest_nks_01868.tif


Historisk kort over Vejstruprød Trinbræt med Sidespor
Vejstruprød Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kær Mølle Trinbræt med Sidespor lå 23,3 km. fra første station.

Kær Mølle Trinbræt var med 40 meter læssespor, forlænget med 50 meter blindt stikspor.

Venteskuret blev stående mange år efter banen var nedlagt og sporet taget op.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet29,0 meter
GPS koordinater55.38581051657952,9.550775593139393

Billede af Kær Mølle Trinbræt med Sidespor.
Billede af Kær Mølle Trinbræt med Sidespor. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1956 - Bakkehus
Person: Bygningsnavn: Bakkehus
Sted: Danmark, Jylland, Vejstruprød
Vejnavn: Bakkevej
Husnummer: 10
Lokalitet: Vejstruprød
Postnummer: 6093
By: Sjølund
Sogn: Vejstrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1956
Note: Id: H08286_031.tif


Historisk kort over Kær Mølle Trinbræt med Sidespor
Kær Mølle Trinbræt med Sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hejls Station (Jls) lå 25,1 km. fra første station.

Hejls Station var med 100 meter vigespor og dyrefold med vejehus.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseHejls Stationsvej 3, 6094 Hejls
StednavneforkortelseJls
Højdeplacering over havet7,8 meter
GPS koordinater55.381442,9.578466

Billede af Hejls Station.
Billede af Hejls Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1959 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hejls
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07457_020.tif


Historisk kort over Hejls Station
Hejls Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hejlsminde Station (Hmd) var Kolding-Hejlsminde's endestation og lå 27,4 km. fra første station.

Hejlsminde station var med 100 meter omløbsspor, 80 meter læssespor, dyrefold med siderampe, remise, kulgård og drejeskive samt lokale til Toldvæsenet.
En overgang kørte togene helt frem til havnepladsen. Efter genforeningen blev omløbssporet forlænget hen over slusen på en kombineret vej- og jernbanebro og ca. 20 meter ind i Sønderjylland som forberedelse til at føre banen videre til Haderslev, hvilket dog ikke blev til noget.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseBanedæmningen 3, 6094 Hejls
StednavneforkortelseHmd
Højdeplacering over havet2,3 meter
GPS koordinater55.363203,9.600407

Billede af Hejlsminde Station.
Billede af Hejlsminde Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter:

Titel: - 1959 - Posthus
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hjelsminde
Vejnavn: Banedæmningen
Husnummer: 1 - 3
Lokalitet: Hejlsminde
Postnummer: 6094
By: Hejls
Sogn: Hejls
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B07454_015.tif


Historisk kort over Hejlsminde Station
Hejlsminde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Kolding-Hejlsminde

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Kolding Sydbaner 1911-1948
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Kolding Sydbaner 1911-1948
Ib V. Andersen
1963
50
København
A/S Ynico
Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3