Kolding-Hejlsminde (KS)


Ved jernbaneloven af 27. maj 1908 blev der etableret grundlag for at etablere strækningerne mellem Kolding og Hejlsminde samt Kolding og Vamdrup. Staten ydede et tilskud på 50 procent til afholdelse af anlægsudgifterne. Ved åbningen i 1911 kom banen til Sjølund. På det tidspunkt var Sjølund Mølle grundlagt, og jernbanestationen kom til at ligge lige overfor. Strækningen forløb på det sted gennem byen Sjølund. Stationen lå på Silovej.

Der var også station eller trinbrædt ved Grønninghoved og Vejstruprød, de to nærmeste byer. I Sjølund var det således at jernbanen forløb langs præstegårdens baghave. Her kunne men helt frem til 1996 se de såkaldte banegraner i skellet der blev plantet for at give ly for banen. De mange standsningssteder gjorde at Kolding Sydbaner for dyre i drift og det blev i sidste ende også dødsstødet for banerne. Kolding Sydbaner blev nedlagt relativt tidligt, det sidste tog kørte 15. december 1948. efter kun 37 års levetid. I banernes levetid var transport af sukkerroer det der bidrog til det største godsvolumen.

Vigtige stamdata for Kolding-Hejlsminde (KS)

Jernbanens længde i km 27,4
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
BaneforkortelseKS
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1909.06.15
Jernbanen åbnet1911.11.29
Persontrafik nedlagt1948.09.30
Godstrafik nedlagt1948.09.30
Jernbanen nedlagt1948.09.30
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,45 kg/m
BalastGrus
Max stigning14 ‰
Kurveradius300 meter
Hastighed max45 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane

Kolding-Hejlsminde (KS) havde følgende stationer

Banekort over Kolding-Hejlsminde (KS)

Banekort fra Kolding-Hejlsminde (KS).
Banekort fra Kolding-Hejlsminde (KS). - Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: 2011.09.29 - LINK til kilde.

Kolding Banegård (Kd) var Kolding-Hejlsminde banens første station

Den første banegård i Kolding blev indviet 1. november 1866 sammen med statsbanen fra Fredericia til Vamdrup, der var blevet grænsestation efter krigen i 1864.

Den nuværende Kolding banegård er opført mellem 1882-1883 og indviet i 1884. Den er tegnet i historicistisk stil med træk fra barok og renæssance af Statsbanerne arkitekten, Thomas Arboe.

Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (1917-68) havde ikke egen hovedstation, men havde fuld optagelse på Kolding banegård, hvor DSB også varetog banens godsekspedition. Dens 3 spor blev placeret mellem DSB's og Egtvedbanens. Troldhedebanen havde sit eget remise- og værkstedsområde nordøst for stationen.

Kolding Banegård har foruden persontrafik også betydelig godstrafik, da den ligger på en af de vigtigste tilbageværende jernbanegodsknudepunkter i Danmark på den elektrificerede transitrute mellem Sverige og Tyskland.


Byggeår1884
Åbnet1884
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektThomas Arboe
AdresseBanegårdspladsen 4, 6000 Kolding
StednavneforkortelseKd
Højde placering over havet3,3 meter
GPS koordinater55.490803,9.481189
Kolding Station.
Kolding Station. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2014.10.09 17:50:24

Kort over Kolding Banegård
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kolding Banegård

Historisk kort over Kolding Banegård
Kolding Banegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kolding Sydbanegård [1932-1948] lå 0,6 km. fra første station.

Kolding Sydbaner opførte til åbningen i 1911 en større bygning til hovedstation, hovedkontor m.v. Kolding Sydbanegaard fungerede til 1932, da banerne fik fuld optagelse på Kolding statsbanestation.

Kolding Sydbanegård eller Kolding Syd var hovedstation for Kolding Sydbaner (1911-48). Der blev anlagt et spor via havnen, så man kunne udveksle godsvogne med statsbanerne, med det gav for store gener at lade persontog køre den vej. I 1922 blev der etableret et forbindelsesspor mellem Kolding Sydbanegård og Statsbanen, så sydbanernes persontog kunne køre videre til statsbanestationen. Dette spor gik over Kolding Å på en bro, der er bevaret som "Den skæve gangbro" vest for Kongebrogade.

Kolding Sydbanegård havde hovedkontor, værksted, remise og drejeskive.

For at spare på de store driftsudgifter solgte man i 1932 stationsterrænet vest for Kongebrogade samme med den pompøse gamle banegårdsbygning til privat formål, hovedkontoret blev flyttet til en lejlighed andetsteds i byen, og en ny Sydbanegaard, en ny og mindre pavillon i form af en lav bindingsværksbygning, opførtes øst for Kongebrogade.

I 1968 blev Kolding Sydbanegård fra 1911 nedrevet for at give plads til en tankstation.


Byggeår1932
Åbnet1932.10.01
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet3,2 meter
GPS koordinater55.486263,9.477766
Kolding (1932-1948) Sydbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Kolding (1932-1948) Sydbanegård er nedrevet, men den har ligget her. - Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.05.10 15:27:29

Kort over Kolding Sydbanegård
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kolding Sydbanegård

Historisk kort over Kolding Sydbanegård
Kolding Sydbanegård - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tved Byvej Holdeplads (uofficielt) lå 2,0 km. fra første station.

Tved Byvej blev etableret engang i 1930'erne og blev brugt frem til besættelsen i 1940. Tved Byvej var uden venteskur


Byggeår1930
Åbnet1930
Nedlagt1940
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet5,1 meter
GPS koordinater55.484866,9.508595
Kort over Tved Byvej Holdeplads (uofficielt)
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tved Byvej Holdeplads (uofficielt)

Historisk kort over Tved Byvej Holdeplads (uofficielt)
Tved Byvej Holdeplads (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Tved Trinbræt lå 3,5 km. fra første station.

Tved Trinbræt var med et 45 m læssespor.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet6,9 meter
GPS koordinater55.480729,9.513501
Kort over Tved Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Tved Trinbræt

Historisk kort over Tved Trinbræt
Tved Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Strårup Trinbræt lå 4,9 km. fra første station.

Strårup Trinbræt var med 60 m læssespor.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet13,0 meter
GPS koordinater55.471363,9.529544
Kort over Strårup Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Strårup Trinbræt

Historisk kort over Strårup Trinbræt
Strårup Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet15,5 meter
GPS koordinater55.46126462957135,9.537788016953852
Kort over Skartved Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Skartved Trinbræt

Historisk kort over Skartved Trinbræt
Skartved Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Bjert Station (Jer) lå 7,8 km. fra første station.

Bjert Station var med 90 m læsse- og vigespor samt dyrefold.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseBjert Stationsvej 7, 6091 Bjert
StednavneforkortelseJer
Højde placering over havet15,3 meter
GPS koordinater55.457828,9.555805
Kort over Bjert Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bjert Station

Historisk kort over Bjert Station
Bjert Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Aalry Trinbræt lå 9,6 km. fra første station.

Aalry Trinbræt var med læssespor.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet8,3 meter
GPS koordinater55.462666,9.589158
Kort over Aalry Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Aalry Trinbræt

Historisk kort over Aalry Trinbræt
Aalry Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Varmark Station lå 10,9 km. fra første station.

Varmark Station var med 120 m læsse- og vigespor samt fra 1920'erne et 40 m stikspor. Varmark station lå i Sønder Stenderup, men blev opkaldt efter den nærliggende Varmarkgård for at undgå forveksling med Stenderup på Horsens-Juelsminde Jernbane. Længe efter nedlæggelsen af banen brugte postvæsenet stadig navnet Varmark.

Varmark station var udstyret med en 12 tons galgekran til læsning af trækævler.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseVarmarkvej 6, 6092 Sønder Stenderup
Højde placering over havet7,7 meter
GPS koordinater55.460344,9.608272
Kort over Varmark Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Varmark Station

Historisk kort over Varmark Station
Varmark Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Varmark Skov Trinbræt (uofficielt) lå 12,0 km. fra første station.

Varmark Skov var et uofficielt trinbræt men var udstyrret med et lille læskur på privat initiativ fra engang i 1930'erne til besættelsen. Varmark Skov var med 60 m læssespor.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet15,3 meter
GPS koordinater55.448933,9.607082
Kort over Varmark Skov Trinbræt (uofficielt)
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Varmark Skov Trinbræt (uofficielt)

Historisk kort over Varmark Skov Trinbræt (uofficielt)
Varmark Skov Trinbræt (uofficielt) - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet31,4 meter
GPS koordinater55.441013,9.586369
Kort over Bjert Strand Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Bjert Strand Trinbræt

Historisk kort over Bjert Strand Trinbræt
Bjert Strand Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseSkamlingvejen 118, 6091 Bjert
Højde placering over havet47,4 meter
GPS koordinater55.432748,9.560331
Kort over Dalager Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Dalager Station

Historisk kort over Dalager Station
Dalager Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Skamlingsbanke Holdeplads med sidespor lå 17,7 km. fra første station.

Skamlingsbanke Holdeplads var med 122 m sidespor, pavillon og en meget lang bænk. Om sommeren billetsalg og ekspedition af cykler og rejsegods.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet55,4 meter
GPS koordinater55.417950,9.552542
Kort over Skamlingsbanke Holdeplads med sidespor
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Skamlingsbanke Holdeplads med sidespor

Historisk kort over Skamlingsbanke Holdeplads med sidespor
Skamlingsbanke Holdeplads med sidespor - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet56,0 meter
GPS koordinater55.407833,9.548181
Kort over Grønninghoved Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Grønninghoved Trinbræt

Historisk kort over Grønninghoved Trinbræt
Grønninghoved Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Sjølund Station (Sjø) lå 20,5 km. fra første station.

Sjølund Station var med 120 m læsse- og vigespor samt dyrefold med vejehus og siderampe, senere også et kort stikspor.
Sjølund station lå i landsbyen Vejstrup, men blev opkaldt efter Sjølund Mølle for at undgå forveksling med Vejstrup på Svendborg-Nyborg Banen. I modsætning til Varmark og Dalager blev stationsnavnet her hængende som bynavn.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseSilovej 7, 6093 Sjølund
StednavneforkortelseSjø
Højde placering over havet54,1 meter
GPS koordinater55.402425,9.528983
Kort over Sjølund Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Sjølund Station

Historisk kort over Sjølund Station
Sjølund Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1914
Åbnet1914
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet44,2 meter
GPS koordinater55.391183,9.530735
Kort over Vejstruprød Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Vejstruprød Trinbræt

Historisk kort over Vejstruprød Trinbræt
Vejstruprød Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Kær Mølle Trinbræt lå 23,3 km. fra første station.

Kær Mølle Trinbræt var med 40 m læssespor, forlænget med 50 m blindt stikspor.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetNedrevet
Højde placering over havet29,0 meter
GPS koordinater55.38579416729275,9.55103376864262
Kort over Kær Mølle Trinbræt
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Kær Mølle Trinbræt

Historisk kort over Kær Mølle Trinbræt
Kær Mølle Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hejls Station (Jls) lå 25,1 km. fra første station.

Hejls Station var med 100 m vigespor og dyrefold med vejehus.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseHejls Stationsvej 3, 6094 Hejls
StednavneforkortelseJls
Højde placering over havet7,8 meter
GPS koordinater55.381442,9.578466
Kort over Hejls Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hejls Station

Historisk kort over Hejls Station
Hejls Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Hejlsminde Station (Hmd) var Kolding-Hejlsminde's endestation og lå 27,4 km. fra første station.

Hejlsminde station var med 100 m omløbsspor, 80 m læssespor, dyrefold med siderampe, remise, kulgård og drejeskive samt lokale til Toldvæsenet.
En overgang kørte togene helt frem til havnepladsen. Efter genforeningen blev omløbssporet forlænget hen over slusen på en kombineret vej- og jernbanebro og ca. 20 m ind i Sønderjylland som forberedelse til at føre banen videre til Haderslev, hvilket dog ikke blev til noget.


Byggeår1911
Åbnet1911.11.29
Nedlagt1948.09.30
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektRobert Valdemar Schmidt
AdresseBanedæmningen 3, 6094 Hejls
StednavneforkortelseHmd
Højde placering over havet2,3 meter
GPS koordinater55.363203,9.600407
Kort over Hejlsminde Station
Copyright © 2018 MapQuest, Inc. All rights reserved - kort over: Hejlsminde Station

Historisk kort over Hejlsminde Station
Hejlsminde Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Kolding-Hejlsminde (KS)

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Kolding Sydbaner 1911-1948
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Kolding Sydbaner 1911-1948
Ib V. Andersen
1963
50
København
A/S Ynico
Midtjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Midtjyske jernbaner
Niels Jensen
1979
116
København
J. Fr. Clausen
87-11-03904-3