Farris Teknisk Station (Fz), en artikel om Farris Teknisk Station




Farris Station: Fra Kejserlig Ordre til Teknisk Station

Farris Station var en mindre station på jernbanestrækningen mellem Fredericia og Padborg, og den spillede en særlig rolle som grænsestation på den tyske side indtil genforeningen i 1920. Historien om Farris Station er bemærkelsesværdig, ikke mindst på grund af dens oprettelse som følge af en personlig henvendelse til den tyske kejser. I dag fungerer stationen som en teknisk, fjernstyret krydsningsstation og bærer vidnesbyrd om både regionens og jernbanens omskiftelige historie.

Den Jyske Længdebane og Grænsens Skiftende Betydning

Jernbanen mellem Fredericia og Hamborg, også kendt som den jyske længdebane, blev anlagt i midten af det 19. århundreder som et samarbejde mellem Danmark og Tyskland. Anlæggelsen af banen blev udført af et engelsk firma, og arbejdet begyndte allerede før den tyske erobring af Slesvig i 1864. Der havde været lange forhandlinger forud for bygningen af banen, både af økonomiske, politiske og militære årsager.

Da banen blev indviet i 1866, fungerede Vamdrup som den egentlige grænsestation på den danske side. Farris, der lå lige syd for grænsen, blev i første omgang ikke udstyret med en station. Dette skyldtes dels områdets begrænsede opland og dels prioriteringen af andre stationer på den tyske side.

En Station efter Kejserlig Befaling

Det ændrede sig dog i begyndelsen af det 20. århundrede. Gårdejer Hausted fra Farrisgaard havde oprindeligt tilbudt jorden til jernbanen, mod at der blev anlagt en station i Farris. Men med krigen i 1864 og de efterfølgende ændringer i regionen blev stationen aldrig bygget. Hausted's datter og svigersøn, Jørgen Schultz, overtog senere gården, og det var her, at ønsket om en station blev genoptaget.

Fru Schultz fandt det besværligt at komme til kirke i Sommersted eller at besøge venner, da hun var nødt til at køre på dårlige veje, selvom togene kørte forbi på skinnerne lige ved siden af. Uden sin mands viden tog hun initiativ til at skrive et brev direkte til den tyske kejser. I brevet forklarede hun sin situation og bad om, at der blev etableret en station i Farris.

Overraskende nok kom der hurtigt svar fra den tyske kejser, Kejser Wilhelm II. Kun 14 dage efter, at brevet var sendt, kom der en befaling fra kejseren om, at der skulle bygges en station i Farris. Denne handling blev også ledsaget af en bemærkning fra myndighederne i Altona, der sagde, at der stadig fandtes folk, der var værd at bygge en station for.

Opførelsen af Farris Station

Som resultat af kejserens befaling blev Farris Station bygget omkring 1905. Selvom stationen var en lille og forholdsvis enkel bygning, fik den stor betydning for de lokale beboere, der nu kunne rejse lettere til og fra området. Kort efter blev der også opført Farris Kro i 1907, hvilket bidrog til at gøre Farris til et mere tilgængeligt og attraktivt sted at opholde sig for rejsende.

Farris Station efter Genforeningen

Efter genforeningen i 1920, hvor Sønderjylland blev en del af Danmark igen, mistede Farris Station en del af sin tidligere betydning som grænsestation. Området havde et begrænset opland, og stationen blev aldrig et centralt trafikknudepunkt. I 1958 blev stationen derfor nedsat til et billetsalgssted, og i 1964 blev den yderligere nedsat til et trinbræt. Trinbrættet blev endeligt nedlagt i 1972, og samme år blev stationsbygningen revet ned.

Teknisk Station og Nutidens Funktion

Selvom Farris Station ikke længere fungerer som en traditionel jernbanestation, eksisterer der stadig jernbaneaktiviteter på stedet. I dag fungerer Farris som en teknisk station, hvor den tjener som en fjernstyret krydsningsstation. Dette betyder, at stationen spiller en rolle i at regulere togtrafikken og sikre, at tog kan passere hinanden sikkert på strækningen mellem Fredericia og Padborg.

Kejserlig Historie i Dagens Danmark

Den specielle historie om, hvordan Farris fik sin station, er et bemærkelsesværdigt kapitel i dansk jernbanehistorie. Det er sjældent, at en stations etablering kan tilskrives en personlig ordre fra en monark, og historien om Fru Schultz's brev til den tyske kejser er derfor en fortælling, der har overlevet gennem generationer. Det er også en påmindelse om, hvordan enkeltpersoners handlinger nogle gange kan have en varig indflydelse på historien og samfundet.

Denne anekdote er blevet en del af den lokale historie i Farris og er noget, som beboerne i området har husket og fortalt gennem årene. Som en lokal sagde efter nedlæggelsen af stationen: "Kejseren af Tyskland besluttede, at der skulle være en station i Farris, så det kan nogle embedsmænd i Danmark ikke uden videre ændre på."

Afslutning og Eftermæle

Selvom Farris Station i dag ikke er meget mere end et teknisk anlæg og en historisk fodnote, er dens historie et fascinerende eksempel på, hvordan jernbanen og dens stationer har formet og påvirket lokalområder og deres udvikling. Fra at være en station bygget på en kejserlig ordre til nu at fungere som en moderne, fjernstyret krydsningsstation, er Farris et vidnesbyrd om de mange skift, som både jernbanen og regionen har gennemgået.


Stamdata for Farris Teknisk Station

Byggeår1972
Åbnet1972
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
StednavneforkortelseFz
Højdeplacering over havet45,7 meter
GPS koordinater55.38549528,9.27020407


Oversigt over andre stationer fra Farris

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferetFarris Teknisk Station (Fz)Farris Station: Fra Kejserlig Ordre til Teknisk StationFarri...
Stedet er fotograferetFarris Trinbræt (Fz)Farris Station: Grænsestationens Historie og Kejserens Indfl...
Stedet er fotograferetFarris Billetsalgssted (Fz) [1958-1964]Farris Station: En Historisk GrænsestationFarris Station var...
Stedet er fotograferetFarris Station (Fz) [1905-1958]Farris Station: Historien om en Lille GrænsestationFarris St...



Banedanmarks Data for Farris Teknisk Station

Stations DATA fra Banedanmarks Open Data: http://geodata-banedanmark.opendata.arcgis.com/
Stations DATA hentet: 2020-06-02 20:39:05
Afsnits navnFarris
Afsnits typeTeknisk Station
Afsnits forkortelseFz
Afsnits GPS koordinater55.38549528,9.27020407



Billede af Farris Teknisk Station

Billede af Farris Teknisk Station.
Billede af Farris Teknisk Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2020
Download billede

Kort over Farris Teknisk Station

Historisk kort over Farris Teknisk Station
Kort over Farris Teknisk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Farris Teknisk Station
Kort over Farris Teknisk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Historisk kort over Farris Teknisk Station
Kort over Farris Teknisk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Historisk kort over Farris Teknisk Station
Kort over Farris Teknisk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Historisk kort over Farris Teknisk Station
Kort over Farris Teknisk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Historisk kort over Farris Teknisk Station
Kort over Farris Teknisk Station - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Preussiske målebordsblade 1899 - 1920)