K.T. Seest
Knud Tanggaard Seest: Overarkitekt ved De Danske Statsbaner og Pioner i Funktionalistisk Arkitektur
Tidlige Liv og Uddannelse
Knud Tanggaard Seest (født 16. december 1879 i Mølby ved Oksenvad, død 18. december 1972 i København) var en fremtrædende dansk arkitekt med en karriere, der især var præget af hans tid som overarkitekt ved De Danske Statsbaner fra 1922 til 1949, hvor han efterfulgte den legendariske Heinrich Wenck. Han blev født som søn af malermester Jeppe Nielsen Seest og Mariane Dal. Efter at have taget præliminæreksamen i 1896, begyndte Seest i handelslære og senere i tømrerlære, hvor han blev tømrersvend i 1903. Herefter fortsatte han sin uddannelse ved Aarhus tekniske Skole og blev optaget på Kunstakademiets Arkitektskole i København i januar 1904, hvorfra han tog afgang som arkitekt i januar 1909.Karriere og Bidrag til Dansk Arkitektur
Knud Tanggaard Seest begyndte sin karriere som arkitekt ved De Danske Statsbaner i 1906, hvor han blev banearkitekt i 1919 og overarkitekt i 1922. Hans arbejde er kendetegnet ved en funktionalistisk tilgang med klassicistiske islæt i de tidlige værker, mens hans senere stationer i højere grad udtrykker en mere rendyrket funktionalisme. Mest kendt er Seest for sine stationer til den københavnske S-bane, herunder den ikoniske Vesterport Station, der i 1947 blev beskrevet af Jacob Paludan som et symbol på moderne effektivitet og urbanisme.Øvrige Værker og Præstationer
Før sin tid ved Statsbanerne tegnede Knud Tanggaard Seest en række Bedre Byggeskik-villaer på Frederiksberg og i Søborg, herunder den præmierede Havebyen ved Finsensvej samt Søborg Bank og Søborg Skole. Han stod også bag indretningen af færgerne på overfarterne Korsør – Nyborg og Århus – Kalundborg mellem 1931 og 1939.Knud Tanggaard Seest var den sidste overarkitekt hos Statsbanerne, der blev individuelt krediteret for stationsbygninger, inden denne praksis ophørte, og arkitekturen blev tilskrevet DSB som institution.