K.T. Seest, en artikel om K.T. Seest
Knud Tanggaard Seest: Overarkitekt ved De Danske Statsbaner og Pioner i Funktionalistisk Arkitektur
Tidlige Liv og Uddannelse
Knud Tanggaard Seest (født 16. december 1879 i Mølby ved Oksenvad, død 18. december 1972 i København) var en fremtrædende dansk arkitekt med en karriere, der især var præget af hans tid som overarkitekt ved De Danske Statsbaner fra 1922 til 1949, hvor han efterfulgte den legendariske Heinrich Wenck. Han blev født som søn af malermester Jeppe Nielsen Seest og Mariane Dal. Efter at have taget præliminæreksamen i 1896, begyndte Seest i handelslære og senere i tømrerlære, hvor han blev tømrersvend i 1903. Herefter fortsatte han sin uddannelse ved Aarhus tekniske Skole og blev optaget på Kunstakademiets Arkitektskole i København i januar 1904, hvorfra han tog afgang som arkitekt i januar 1909.Karriere og Bidrag til Dansk Arkitektur
Knud Tanggaard Seest begyndte sin karriere som arkitekt ved De Danske Statsbaner i 1906, hvor han blev banearkitekt i 1919 og overarkitekt i 1922. Hans arbejde er kendetegnet ved en funktionalistisk tilgang med klassicistiske islæt i de tidlige værker, mens hans senere stationer i højere grad udtrykker en mere rendyrket funktionalisme. Mest kendt er Seest for sine stationer til den københavnske S-bane, herunder den ikoniske Vesterport Station, der i 1947 blev beskrevet af Jacob Paludan som et symbol på moderne effektivitet og urbanisme.Øvrige Værker og Præstationer
Før sin tid ved Statsbanerne tegnede Knud Tanggaard Seest en række Bedre Byggeskik-villaer på Frederiksberg og i Søborg, herunder den præmierede Havebyen ved Finsensvej samt Søborg Bank og Søborg Skole. Han stod også bag indretningen af færgerne på overfarterne Korsør – Nyborg og Århus – Kalundborg mellem 1931 og 1939.Knud Tanggaard Seest var den sidste overarkitekt hos Statsbanerne, der blev individuelt krediteret for stationsbygninger, inden denne praksis ophørte, og arkitekturen blev tilskrevet DSB som institution.
Anerkendelser og Hædersbevisninger
Knud Tanggaard Seest blev Kommandør af Dannebrogordenen og Dannebrogsmand som anerkendelse for sine mange bidrag til dansk arkitektur. Hans arbejde lever videre som en væsentlig del af Danmarks arkitektoniske kulturarv, især inden for jernbanearkitektur.Stamdata for K.T. Seest
Arkitekt født | Født den 16. december 1879 i Mølby ved Oksenvad |
Arkitekt død | Død den 18. december 1972 i København |
K.T. Seest er krediteret som værende arkitekt for bygningen af stationerne i denne oversigt
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Alslev Kro Billetsalgssted med Sidespor (Alk) | Alslev Kro Billetsalgssted var med offentligt sidespor på ca... | |
Bedsted Løgum Station (Bx) | ||
Bernstorffsvej S-togstrinbræt (Bft) | Bernstorffsvej Station åbnedes i 1936 og ligger på Nordbanen... | |
Biltris Trinbræt (Bit) | ||
Brejning Billetsalgssted (Bet) [1952-1973] | Brejning Billetsalgssted lå på strækningen Fredericia-Vejle ... | |
Englerup Billetsalgssted (Eu) | Englerup Billetsalgssted var beliggende kun to kilometer fra... | |
Femhøj Billetsalgssted (Fm) | ||
Fredericia Station (Fa) | Fredericia Station: Et Historisk Knudepunkt i Dansk Jernbane... | |
Glumsø Station (Gz) [1924-2020] | Glumsø Station, som blev bygget og åbnet den 1. juni 1924, s... | |
Gøderup Billetsalgssted (Gøt) [1947-1959] | Gøderup lå på strækningen mellem Roskilde-Ringsted og fik i ... | |
Hasselager Station (Hc) [1945-1976] | Hasselager på strækningen Århus-Skanderborg fik billetsalgss... | |
Hellevad Station (Hel) | Hellevad Station var krydsningsstationer med et 180 meter kr... | |
Herlufmagle Station (Rm) | Herlufmagle Station, opført i 1924 under ledelse af arkitekt... | |
Horsens Station (Hs) | Horsens første banegård var fra åbningen af strækningen Fred... | |
Hvidovre Nær S-togstrinbræt (Hit) | Hvidovres første Station var nok den mindste og mest primiti... | |
Islev S-togstrinbræt (Ist) | Islev har været en del igennem. I 1931 oprettedes Frederikss... | |
Jystrup Station (Jd) | ||
Jægersborg S-togstrinbræt (Jæt) | ||
Kirke Hyllinge Station (In) | Kirke Hyllinge Station fik en kort tid som station på kun go... | |
Kirke Såby Station (Ay) | Kirke Såby Station fik en kort tid som station på kun godt 7... | |
Klovtoft Station (Klo) | Klovtoft Billetsalgssted var med offentligt sidespor på ca. ... | |
Krogstrup Station (Ou) | ||
Kværkeby Station (Ky) [1945-1970] | Kværkeby Station blev etableret i 1887 sammen med Fjenneslev... | |
Lyngbyvejen Billetsalgssted [1931-1934] | Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt ... | |
Lyngbyvejen S-togsstation [1934-1972] | Ved Lyngbyvejens overskæring indrettedes i 1926 et trinbræt ... | |
Munkebjerg Billetsalgssted (Muk) [1922-1965] | Ved det smukke og meget søgte udflugtssted Munkebjerg på str... | |
Munkebjerg Teknisk Station (Muk) | Ved det smukke og meget søgte udflugtssted Munkebjerg på str... | |
Nordhavn S-togstrinbræt (Nht) | ||
Nørre-Hostrup Station (Nh) | Nørre Hostrup Billetsalgssted var med offentligt sidespor på... | |
Nørrebro S-togsstation (Nø) | Nørrebro Station – Fra S-tog til MetroNørrebro Station er i ... | |
Nørreport Station (Kn) [1934-2002] | Nørreport Station [1934-2002] – En Central Del af Københavns... | |
Oldgård Station (Oå) | Oldgård Station var Sjællands højest beliggende station, 85 ... | |
Ordrup S-togstrinbræt (Op) | Ordrup Station er en S-togs-station i Ordrup nord for Københ... | |
Ortved Billetsalgssted (Ort) | ||
Padborg Tørsbølbanen Station | I 1866 fik Padborg et beskedent billetsalgssted med ekspedit... | |
Peter Bangs Vej S-togstrinbræt (Pbt) | Peter Bangs Vej Station er en S-togs-station på Frederiksber... | |
Ringsted Station (Rg) | Ringsted Station: Fra 1800-tallet til Moderne Højhastighedst... | |
Rislev Billetsalgssted (Ris) | Rislev Billetsalgssted blev opført i 1924 og er tegnet af ar... | |
Skibby Station (Skb) | ||
Sorgenfri S-togstrinbræt (Sft) [1936-1955] | Sorgenfri S-trinbræt blev anlagt ved Hellerup-Holte stræknin... | |
Svanemøllen Station (Sam) [1934-1973] | Svanemøllen Station [1934-1973]: En vigtig del af Københavns... | |
Valby S Station [1934-1941] | Valby S Station: En Del af S-togets Historiske Udvikling (19... | |
Virum Billetsalgssted (Vir) [1936-1958] | Der hvor Virumvej skar Nordbanen blev der i 1928 anlagt et t... | |
Vordingborg Station (Vo) | Vordingborg Station, beliggende i den smukke by Vordingborg ... | |
Vrangstrup Station (Vst) | Vrangstrup Station var beliggende blot en kilometer fra den ... | |
Aarhus Hovedbanegård (Ar) | Aarhus Hovedbanegård – Et Historisk TrafikknudepunktAarhus H... |
K.T. Seest er krediteret som værende den arkitekt, der har gennemført ombygning af stationerne i denne oversigt
Foto | Stationens navn | Beskrivelse |
---|---|---|
Næstved Station (Næ) | Næstved Station, med sin stolte historie og betydelige rolle... | |
Østerport Station (Kk) | Østerport Station: En Historisk Jernbanestation i Hjertet af... |