Birkebæk Trinbræt (Bb), en artikel om Birkebæk Trinbræt
Birkebæk Trinbræt - et lille stop mellem hede, plantager og forstad
Birkebæk Trinbræt hørte til blandt de små, selvbetjente holdepladser på Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (TKVJ), hvor enkel infrastruktur blev kombineret med fleksibel køreplan. Trinbrættet blev oprettet i 1939 som uofficielt stop og fik dermed karakter af "stille" holdeplads, hvor tog standsede efter behov. Fra 1942 var det et officielt trinbræt på TKVJ, men først den 22. maj 1955 blev Birkebæk optaget i den officielle landskøreplan, hvilket gav stedet fuld synlighed i tabeller og korrespondancer. Beliggenheden var sydøst for Sønder Omme og syd for Omme Å, ud til Holdgårdsvej, der krydsede banen i niveau. Overskæringen var sikret med blink og klokker - men uden bomme - en løsning, der passede til lokal vejtrafik og gav et klart varsel til trafikanterne.Birkebæk lå ved anlæggelsen i et fladt, tyndt befolket landskab med sandede jorde og spredte plantager. Efter Anden Verdenskrig ændrede området karakter: på kanten af Sønder Omme voksede en lille forstad frem omkring trinbrættet, som dermed blev et reelt alternativ til den bemandede station i Sønder Omme for en del hverdagsrejser. Historien om Birkebæk rummer derfor både den klassiske fortælling om privatbanernes "finmaskede" betjening og et skifte i lokal arealanvendelse, hvor et enkelt trinbræt fik overraskende stor praktisk betydning.
Beliggenhed, terræn og opland
Trinbrættet var placeret i et åbent hedelandskab, hvor plantager og opdyrkede sandjorder brød monotoni og vind. Syd for Omme Å var terrænet lavt og jævnt, og jordbundens beskaffenhed gjorde vejene sårbare i våde perioder. Netop her gav kombinationen af et nærstop og en sikret vejoverskæring mening: daglige ærinder kunne klares med tog uden et længere opløb til en større station, og passagerer kunne møde op ved en gennemskuelig krydsning og en kort, grusbelagt perron. I den første tid var oplandet sparsomt, men selv få husstande fik en tilgængelighed, når køreplan og trinbrætsignal spillede sammen.Etablering i 1939 og vejen til officiel status i 1955
Oprettelsen i 1939 falder ind i den fase, hvor TKVJ - som mange privatbaner - justerede passagerdriften med små trinbrætter og motorvogns-/skinnebusbetjening for at holde omkostningerne nede. Birkebæk blev først drevet uofficielt: tog kunne standse, når der var efterspørgsel, men stoppet fremgik ikke som fast tabelpost i landskøreplanen. Erfaringen viste dog, at der var regelmæssig brug, og i 1955 blev trinbrættet formaliseret i de trykte landskøreplaner.Perron, venteskur og den "lette" anlægsklasse
Birkebæk var anlagt med en enkel grusperron uden svelleforkant. Hvor nogle trinbrætter på TKVJ - de "finere" - fik en front af sveller for at holde på perronfylden og give en skarp kant, nøjedes Birkebæk med retning og efterfyldning. Birkebæk var forsynet med et lukket, samme type som på Simmelbæk, Hundsholt og Bramdrupdam, men i en enklere, lidt mere primitiv udførelse. Skurets funktion var praktisk: læ mod regn og blæst, bænk langs bagvæggen, opslag med køreplan og en enkel krog til at fastholde døren i vind. Perronens vedligehold fulgte den "lette" anlægsklasse: grus efterfyldtes efter frost og skybrud, kant blev rettet, rabatdræn holdt åbne og vegetationen slået for at sikre god sigt.Trinbrætsignal med "katteøje" - selvbetjening som standard
Som på de øvrige TKVJ-trinbrætter var Birkebæk udstyret med et manuelt, drejeligt trinbrætsignal: en cirka tre meter høj mast, malet i rød/hvid, med et rektangulært, emaljeret signalfelt øverst. En markant detalje var den indbyggede refleks - et "katteøje" - som forbedrede synligheden i tusmørke og ved lav sol. Systemet var passagerbetjent: ønskede man at komme med, drejede man fløjen ud i passende tid, så føreren i motorvogn eller skinnebus kunne se anråbet og bremse til kontrolleret stop ved perronen. Når ingen stod klar, blev fløjen ført tilbage, og toget passerede i marchfart. Ordningen sparede tid og brændstof og var et centralt element i TKVJ's driftsøkonomi på tyndt befolkede strækninger.Overskæringen ved Holdgårdsvej - blink og klokker, men uden bomme
Birkebæk lå direkte ved Holdgårdsvej, hvor vejen krydsede sporet i niveau. Anlægget var forsynet med blink og klokker, men ikke med bomme. For den daglige drift betød det, at ricikoen blev reduceret gennem lyd- og lyssignal, mens en fysisk barriere ikke var nødvendig i et område med begrænset vejtrafik og gode oversigtsforhold. For passagererne gav placeringen ved en sikret overkørsel en intuitiv adgang til perronen: man kom til et i forvejen opmærksomhedsskabende punkt i landskabet, hvor både vej- og banetrafik forventede at skulle se sig for.Materiel og køreplan: motorvogne, skinnebusser og "stop efter behov"
Birkebæks storhedstid faldt sammen med motorvogns- og skinnebusperioden. De lette køretøjer - hurtige i optrækket, gode bremser, lavt energiforbrug - passede perfekt til et net med mange små stop. I køreplanerne var Birkebæk typisk markeret som "stop på signal"/"stop efter behov", så længe efterspørgslen var der. I myldretider kunne blandede tog (med både gods- og personvogne) stadig forekomme på strækningen, men passagerbetjeningen lå især hos skinnebusserne, der kunne variere stopmønstret uden at skævvride den samlede drift.Rejsemønstre: fra spredt opland til forstadsbrug
I begyndelsen bestod passagererne af oplandets få husstande: skolebørn på hverdage, landboere på indkøbs- og ærindedage, enkelte tjenesterejsende. Efter krigen skiftede anvendelsen gradvis karakter i takt med, at en forstad voksede frem på kanten af Sønder Omme. For en del rejsende blev Birkebæk et nærmere, hurtigere og mere bekvemt påstigningspunkt end Sønder Omme Station - især ved korte ture i retning af lokale arbejdspladser, handel eller skole.Samspillet med Sønder Omme Station
At et trinbræt kan blive et reelt alternativ til den nærliggende station, skyldes tre forhold: gangafstand, stopmønster og korrespondancer. Birkebæk lå for en del husstande tættere end Sønder Omme Station; skinnebusserne kunne stoppe "på signal", og køreplanens korrespondancer mod større knudepunkter gav den samme slutdestination. I praksis fordelte passagererne sig efter nærhed og tidsgevinster. For den samlede betjening af Sønder Omme-området var trinbrættet derfor ikke en konkurrent, men et supplement, der bredte netværkets funktion ud i kvarterer, som ellers kun tøvende ville benytte tog.Sikkerhed og drift: simple midler, klar adfærd
Sikkerheden hvilede på simple men gennemskuelige elementer: tydeligt trinbrætsignal, sikret overskæring med blink/klokker og passageradfærd med respekt for perronkanten. For førere betød Birkebæk, at man visuelt skulle scanne for udslået fløj i god tid, og at man samtidig skulle holde udkig ved overskæringen. I usigtbart vejr blev lydsignal rutinemæssigt anvendt, mens klare dage tillod passage uden horn. Refleksen i signalfeltet - "katteøjet" - var ikke pynt; den gjorde faktisk en forskel i grålysningen og på vintereftermiddage.Vedligehold: billigt, regelmæssigt og målrettet
Driftsformen krævede ikke tungt vedligehold. Banemænd kontrollerede perronens bæreevne, efterfyldte grus, holdt rabatdræn åbne og slog vegetationen to-tre gange i vækstsæsonen. Stolpen til trinbrætsignalet blev rettet op og smurt i lejer og beslag.Motoriseringens pres og trinbrættets sidste år
Fra slutningen af 1950'erne voksede bilismen hurtigt, og rutebilnettet lagde ruter, der ofte fulgte de gamle baneforløb. For trinbrætter som Birkebæk betød det faldende passagertal og et skarpere fokus på driftsøkonomi. Alligevel holdt konceptet længe: "stop efter behov" var i sagens natur billigt, og så længe skinnebusser alligevel kørte, kostede det relativt lidt at lade dem tage et ekstra kort stop.Stamdata for Birkebæk Trinbræt
Byggeår | 1939 |
Åbnet | 1939 |
Nedlagt | 1968.03.31 |
Nedrevet | 1968 sidst på året |
Stednavneforkortelse | Bb |
Højdeplacering over havet | 29,3 meter |
GPS koordinater | 55.835052,8.903318 |
Birkebæk Trinbræt servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane, beskrivelse af strækningen Troldhede-Kolding | TKVJ | 87,9 | 1917.08.25 | 1968.03.31 |
Billede af Birkebæk Trinbræt

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Birkebæk Trinbræt.
Titel: - 1959 - Sønder Omme
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Sønder Omme
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: 7260
By: Sønder Omme
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B02737_003.tif
Kort over Birkebæk Trinbræt

Kort over Birkebæk Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Birkebæk Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Ortofoto forår)

Kort over Birkebæk Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topgrafisk kort 1980-2001)

Kort over Birkebæk Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Topografisk kort 1953-1976)

Kort over Birkebæk Trinbræt - Kilde: Indeholder data fra Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering, skærmkortet, WMS-tjeneste via datafordeler.dk (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Litteratur for: Birkebæk Trinbræt
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Jernbanehistorisk Årbog 93 Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl. 93 64 Bane Bøger ApS 87-88632-42-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Midtjyske jernbaner Niels Jensen 1979 116 København J. Fr. Clausen 87-11-03904-3 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Troldhedebanen Helge Kjerside, Finn & Steen Christensen 2002 368 Lunderskov Lokomotivklubben KLK 87-980484-1-4 |
![]() | Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Troldhedebanens anlæg og midlertidige drift Olaf Skov 2024 252 Olaf Skov 978-87-975142-0-7 |